Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Picturo.se

Picturo.se

Först byggde vi fotosidan.se för fotograferna som ville utvecklas, sedan lade vi till Portfolion så att fotografer kunde visa sin bästa bilder för potentiella kunder, och nu lanserar vi Picturo för bildköparna.

Med tiden har fotosidan.se blivit alltmer välbesökt och vi har nu ca 48.000 unika besökare i veckan. Inte sällan får vi mail till redaktionen från bildköpare som undrar hur de skall få kontakt med fotografer, vars bilder de hittat på fotosidan. Likaså hör vi talas om medlemmar som fått jobb genom att bilder synts på deras Portfolio. Vi drar därför slutsatsen att många av dessa besökare är bildköpare och som letar efter bra bilder och duktiga fotografer.

Med vetskapen om detta tänkte vi att vi skulle bygga vidare på det faktum att bildköpare letar bilder, men att Portfoliobilderna inte är sökbara. Vi gjorde en liten undersökning med några Art Directors på reklambyråer och bad dem söka efter bilder genom fotosidan.se:s sökfunktion. Ett ganska väntat svar var att det var svårt att hitta bland den otroliga mängd bilder som finns och att kvaliteten också var väldigt varierande. Dessutom är ju bilderna som finns på fotosidan.se idag just bilder upplagda för att få kritik på, vilket inte alltid betyder att det är fotografens allra bästa bilder.

Vi har därför snickrat ihop en helt ny "portal" för bildköpare och en ny funktion där de anslutna fotograferna kan märka upp sina bilder med nyckelord för att ge ännu bättre träffar vid bildsökning. Vi kallar sökportalen för Picturo - en marknadsplats för bilder. Du hittar Picturo på www.picturo.se.

www.picturo.se

TANKEN


Tanken är att fotosidan.se på framsidan marknadsför bildmarknadsplatsen Picturo. Genom det stora antalet besökare kommer många av dessa besökare att klicka sig vidare till Picturo och där söka efter bilder. När en bildköparen hittar en bild så finns tydlig kontaktinformation till fotografen och på så vis kan köpare kontakta fotografen och genomföra affären. Fotosidan.se lägger sig inte i denna affär.

Styrkan med Picturo


Vi tror att Picturo kan vara ett spännande alternativ för bildköpare, som här kan hitta sköna originella bilder som inte finns hos traditionella bildbyråer. Vi har pratat med en handfull AD:s och alla applåderar idéen. Picturo kan bli stället där man hittar svenska bilder som inte finns någon annanstans!


HUR FUNGERAR DET?


För att hålla en hög kvaliteten på bildmarknadsplatsen så kommer man få ansöka om att få ingå i Picturo.


ATT TÄNKA PÅ INNAN DU ANSÖKER


Picturo är ingen bildbyrå, utan en bildmarknad, det är du själv som säljer direkt till kunden och detta ställer mer krav på dig som är med. Här är några av de viktigaste skillnaderna:

- ingen taggar bilderna åt dig (dvs att sätta nyckelord på bilderna). Genom effektiv taggning av bilderna så kommer bildköparna lättare att få träff på rätt bilder. På en bildbyrå så taggar personalen de inkomna bilderna, men på Picuro är nu detta upp till fotografen själv. Nyckelordslistan på Picturo är nästan 1000 ord lång så det gäller att ha koll och ge varje bild den tid det kräver för att märka upp den med rätt ord. Vi har gjort det möjligt att skapa en egen favoritnyckelordslista dit man kan plocka över sina favoriter, men att tagga ordentligt är ändå ett tidskrävande arbete - men ju bättre du gör det desto mer chans att få sälja en bild.

- det gäller att ha ett eget driv och engagemang, framförallt när det gäller uppladdning av nya bilder och att sätta nyckelord på dessa.

- självkritik, när det gäller vilka bilder som laddas upp. Dina bilder tillsammans med allas andra bilder i Picturo är det som möter bildköparen. Det gäller att tänka ordentligt vilka av alla dina bilder som verkligen kan locka andra så mycket att de vill köpa dem. Du har kanske ett antal pangbilder och då skall du ladda upp dem, men också vara självkritisk mot resten av din kollektion. fotosidan.se tillhandahåller bett snyggt och bra verktyg för bildköpare, men det är upp till all anslutna fotograferna att också hålla standarden uppe.

- man betalar en avgift om man är ansluten. Denna avgiften är i nivå med priset för en såld bild enligt gängse prislistor. Det skall alltså betala sig om man säljer en bild under året.

- bara för att en fotograf är godkänd innebär det inte att vi tycker att ALLA bilderna håller tillräckligt hög kvalitet. Det finns en sluss som alla bilder går igenom innan de visas på Picturo. Här måste du själv som sagt vara självkritisk. Känner vi att en ansluten fotograf inte är tillräckligt självkritisk så kommer vi att ta en diskussion med honom/henne om de aktuella bilderna och eventuellt tvingas att ta bort dem.

- vi kommer att vara mycket hårda på att en jämn och hög standard hålls på bilderna som finns i Picturo. Det är framförallt för att alla andra anslutna fotografer skall känna att bildköpare skall uppleva Picturo som en seriös bildmarknad.

- för att det skall vara enkelt för en bildköpare att köpa en bild så är det lämpligt att du har en firma som kan fakturera bildköparen, annars kan bildköparen tycka att det är krångligt att genomföra affären. Firma skaffar du via Bolagsverket.

- att du förstår att bilder är värda pengar. Vi rekommenderar att du antingen beställer BLF:s prislista eller ansluter dig till SFF så att du tar ut rätt pris.


ATT ANSÖKA


Skicka ett mail till [email protected] där du skriver ansökan och med länk till din profil eller dina bilder. Vi vill se 50 - 100 av de bilder som du skulle vilja ladda upp på Picturo.


PRIS


Om du efter ansökan blir antagen, så kostar det 1.000 kr (inkl) per år.

Publicerad 2004-09-28.

49 Kommentarer

Joakim K E Johansson 2004-09-26 23:46  
Betyg: 5
Så bra att det inte är klokt. Och snyggt dessutom. Jag imponeras av ert driv och era lysande idéer. Kanonbra helt enkelt!

Det enda jag skulle önska vore en lightversion (billigare och enklare) med mindre strikta regler. Risken finns att det ändå blir de gamla vanliga "bildbyråbilderna" om en jury ska välja ut materialet.

En lightversion skulle kanske tydligt kunna gå ut med att det är bilder av mer blandad karaktär/kvalité så bildsökarna är medvetna om detta och kan välja själva att söka bilder där.

Men men, det är bara vad jag tycker. Det kanske inte funkar ekonomiskt, vad vet jag.

/Joakim
David Elmfeldt 2004-09-27 08:21  
Prissättning är allid svårt. Vi har pratat mycket om nivå. Vi vill att priset skall tyda på seriositet samt vara en motivator för att göra ett bra jobb medd upptaggningen odyl - ett medlemskap kräver mycket av fotografen. Marknadsföringen av Picturo mot bildköpare är också jätteviktig och kommer kosta en hel del.

Priset är satt så att en fotograf genom att sälja en extra bild genom Picturo under ett år så har man gått runt.

Vad vi ger tillbaka för pengarna är:
- marknadsföring av picturo.se till bildköpare
- marknadsföring på fotosidan.se:s index genom knappar och tydligt sökfält.
- att under ett år exponera sina bilder mot alla picturo.se:s besökare
Leif Eliasson 2004-09-27 09:38  
Mycket bra - speciellt att det finns att man måste ansöka höjer nivån. Mycket bra
emilsall 2004-09-27 10:06  
Verkligen intressant projekt! Vore intressant att veta hur många kontakter och genomförda köp som genereras av tjänsten, lite statistik helt enkelt.
Fotosidan Redaktion 2004-09-27 11:26  
Jättebra initiativ från er! Jag har surfat runt på Picturo nu och känner mig stolt att jag får vara en del av er. Det här blir så spännande! Det enda som är svårt är att veta vilka bilder man ska ladda upp om man inte har någon att rådfråga. Det är ju som sagt viktigt att bilderna håller hög nivå, rent generellt.
froderberg 2004-09-27 11:55  
Är inte redan portfolierna en light-version? Lägger man in bättre sökfunktion där portfoliorna presenteras så ska det väl räcka?

Jag har lagt upp några bilder och tycker att bilderna presenteras bra. Kategoriseringen av bilderna kan göras bättre.
johanca 2004-09-27 13:19  
Skitbra!

Hittade dock en "bug":
Det går att högerklicka på bilderna och ta spara som när man tryckt upp dem i "stort" format.. ska det verkligen vara möjligt?
picturethis.se 2004-09-27 14:03  
Skitbra idé!
Jag är så glad att ni tänker åt mig, själv hade jag aldrig fått tummen ur och kommit på en så finfin idé!
javax 2004-09-27 17:29  
Carlsson: Personligen anser jag att alla sådana försök till limitering nästintill är barnsliga. Måhända att det hämmar kopieringen till en viss del, men stoppar det till fullo gör det inte..
red-top 2004-09-27 18:45  
Blir väl knappast aktuellt för 'YoursTruly', men är det inte så, att en bildköpare framförallt/ofta/även ställer vissa krav/kriterier på en bilds rent 'tekniska egenskaper' - upplösning/dpi/färgprofil mm = en 'ribba att sätta' av Picturo...?
rainydays 2004-09-27 19:26  
Hoppas det innebär att ni tar bort favoriterna från förstasidan. Så kanske de försvinner från DeviantArt med av bara farten ;)
AndersGbg 2004-09-27 20:41  
Idén är bra, även om konkurrensen bland bildbyråerna (eller bildsidorna, vad man nu kallar dem) är hård. Använder själv Pressens Bild, Aftonbladet bild och Getty Images i jobbet. Får rätt ofta reklam för andra som vill slå sig in och sälja men de brukar oftast vara för små för att det ska vara intressant att söka.

Det behövs m a o MÅNGA bilder för att det ska vara användbart för ev bildköpare. Hur uppnår man det samtidigt som kvaliten är hög?
Christer Lindh 2004-09-27 21:08  
Henrik, vad har favoriterna på förstasidan har med detta att göra? Det där med DevianArt förstår jag inte heller; skicka gärna ett mail till redaktionen och beskriv problemet - det är första gången jag hör det.
forstheim 2004-09-28 14:48  
Jag tycker upplägget med "Picturo" låter helt förträffligt. Ett väldigt trevligt och efterlängtat initiativ måste jag säga! Anser att det är helt rätt att det kommer att ske en filtrering bland vilka bilder som ska få ligga på sajten. En jämn och bra kvalitet på denna typ av bildmarknad är nog en förutsättning för att inte potentiella bildköpare ska tröttna under sökandets gång.
janc 2004-09-29 07:21  
Mycker bra initiativ! Min fundering är bara om man i bedömningen av vilka bilder som ska vara med kommer att sätta "bra" = "säljbar" ?
David Elmfeldt 2004-09-29 08:39  
Picturo är en plats dit bildköpare skall leta bilder som de skall bli sugna att köpa. Så kommersiellt (som nog är begreppet du egentligen menar) är definitivt en viktig dimension bland de andra dimensionerna. För mindre kommersiella bilder så har fotografen möjlighet att använda Portfolion. Och Nej, jag kommer inte att skriva ner definitionen på kommersiellt eller bra eller säljbar.
janc 2004-09-29 18:15  
Nej - det tänker jag inte be dig om ;-) Det var bara så att tanken slog mig när jag läste om det "råd" som ska bedömma medlemskapet. Enligt min (mycket begränsade) erfarenhet kan det mer än väl vara så att en bild kan bedömmas som komersiellt intressant utan att jag för den skull anser att bilden hör hemma i portfolion.
jpersson 2004-09-29 21:03  
Strålande!

Det låter som om ''sköna originella bilder som inte finns hos traditionella bildbyråer'' är ett strategibeslut. Vägen till framgång är kanske att nischa sig. Om någon ska lyckas så är det ni/vi. Dels med tanke på redaktionens initiativförmåga och dels med tanke på att många av Fotosidans fotografer inte är ekonomiskt beroende av bildförsäljningen.

Oavsett om bilderna kommer att bli originella eller ej så är det ett bra initiativ. Jag är övertygad om att det här kommer att bli hur bra som helst. Redaktionen förtjänar som vanligt allt beröm de kan få.
Leif Johansson 2004-09-30 16:21  
Jättebra idé! Nu har jag ännu större anledning att skaffa scanner och gå över till guld! Känns som som ett bra steg på vägen för den som siktar på att ansluta sig till bildbyrå. Fungerar det bra kanske det inte ens känns motiverat, är bildbyråernas tid snart ute? ;-) Surfade lite på sajten och tyckte det såg bra ut. Reagerade som någon tidigare har gjort på att bilderna går att spara ner direkt med högerklick.
Ulf Johansson 2004-10-03 13:36  
Tänk på att alla bildköpare inte är professionella! Det finns företag som vill ha till sina egenproducerade hemsidor, broschyrmaterial med mera. Jag har själv jagat högupplösta bilder på maträtter utan att egentligen ha någon kunskap om det.

Skulle jag sitta i den situationen igen så skulle jag uppskatta en prisindikation på Picturo... Och kanske lite mer information till köpare av bilder.
Alla är inte bildbyråer som vet hur marknaden fungerar, regler om hur bilder får användas osv.

Och varför inte information på respektive guldplusmedlems sida om priser för beställningsbilder?

För övrigt tycker jag det är mycket trevligt att Fotosidan utvecklas. Mycket på webben tenderar att stanna i utvecklingen bara för att besökarna och medlemmarna är många, men inte Fotosidan :-)

Tack!
acp 2004-10-07 14:09  
Bra initiativ! Att lägga in en kommersiell länk till fotosidan.se är ett steg i rätt riktning. Kollar dagligen in många stora bildbyråer och kvalitén är sannerligen ojämn vad gäller både bild, sökgenerator och visningskvalité. Här ligger Pictor bra till i alla avseenden och lär nog bli rätt konkurranskraftig om ett år när bildflödet är stort nog för bortskämda bildredaktörer. Pictors bildvisningskvalité är väldigt hög och det bådar gott! Vissa bildbyråer har så små servrar att de tvingas komprimera och spara om jpegbilder så det ser hemskt ut, speciellt efter de lagt på vattenstämpel. Då har man missat mkt. med bildvisningsidén. Vad jag saknar är ett engelskt användargränssnitt samt en bildkalkylator för kunden med cirkapris liknande denna: http://photographersindex.com/price-ed-calc.htm

Det här kommer att bli en succé, lycka till!

Hälsar
Anders
perk1855 2004-10-07 17:40  
Mycket intressant ide! Har snabbt tittat pa siten (snygg!) och har direkt foljande kommentar. Sokfunktionen behover nog forbattras. Sokte pa "mat" och fick upp bade fotografer som hette "Mats" och nyckelord som "dramatik" etc. Dafor "forsvann" de matbilder som jag var intresserad av bland diverse andra irrelevanta bilder. En snabb genombladdring ger intrycket att det ar fler ovidkommande bilder an bra "traffar". Aterkommer med mer synpunkter senare.
Marie Andersson 2004-10-07 18:56  
Eliten mot skiten, med andra ord. Eller: har du råd att pröjsa så är det kvalitet?

Jag är skeptisk.
walter-g 2004-10-07 19:19  
Svårt att sia om utfallet.För min egen del har jag säkert matchande bilder,men knappast råd med detta.
Skallagrim 2004-10-09 20:35  
Kanon idé. En engelsk verion vore önskvärt då bildintresset är lika stort i resten av världen.
robrant 2004-10-10 14:47  
Fotografer tenderar av vara ett mycket positivt släkte och jag anar att de får rätt vad gäller Picturo.
perk1855 2004-10-16 11:30  
For att fa lite inspiration om hur detta kan utvecklas kan det vara intressant att ta en titt pa http://www.alamy.com
Mattsen 2004-11-05 10:35  
Mkt bra ide. Men tråkigt att det ska kosta så mycket. Hade annars varit en bra väg för unga (o äldre) fattiga fotografer att kunna tjäna en slant på sina verk.
Peps86 2004-11-27 22:36  
Håller med några av ovanstående... Jag är 17, snart 18år... flyttat hemifrån till studentlägenhet där hyran är högre än inkomsten sen + massa andra utlägg, tex mat.
Tycker det är alltför dyrt att bli medlem!
Jag brinner för fotograferandet och vill jobba med detta i framtiden. Hade jag haft råd så hade kanske detta varit första steget in i kariären?!
Annars en mycket bra artikel!

Mvh Pierre Persson
alias 2004-12-05 15:30  
alldeles för dyrt!!!!!!!
cowboy 2004-12-12 20:23  
Jättebra iniativ! Ursnygg site!
Fundera redan nu allvarligt på att komplettera med ett engelskt användargränssnitt.
Jag tror också man bör ha någon lämplig lättbegriplig text om upphovslagen och att Picturos bilder inte får laddas ner och användas om man inte först gjort affär med fotografen.
Årspriset (guldmedlemskap 500:- + 1.000:-) för att visa upp 1000 bilder för potentiella kunder är urbilligt.
jagge 2004-12-29 15:04  
En ca prislista borde finnas både för säljarnas och köparnas skull.
toj 2005-01-06 08:01  
Suveränt initiativ med Picturo!

En fundering: Vid försäljning på traditionell bildbyrå är det ju viktigt att ha "model release" på bilder med människor, vill säga tillstånd att använda i reklamsammanhang. Hur ser redaktionen på detta i fråga om bild som ligger på Picturo? Är det upp till varje enskild köpare att kontrollera detta vid användande i reklamsammanhang? Om det fungerar så är ju Picturo ett mycket bra alternativ där det är möjligt att få ut bilder med människor utan "model release" som ju trots allt är ok för redaktionell publicering, något som är svårt på en traditionell bildbyrå.

Ang priset så är det klart att det kan uppfattas som dyrt men med tanke på att du säljer en bild för mellan 500 kr och 5000 kr beroende på publiceringsställe så är det högst överkomligt. En bra automatisk beräknare för rimlig prissättning finns på:

http://www.pixgallery.com/cs?ess=MHwyNHwx

En traditionell bildbyrå tar ju dessutom 50% i provision vid en försäljning, hos Picturo får fotografen hela beloppet.
Paragrafryttaren 2005-01-09 13:45  
Jag håller med de som tycker att det är lite väl dyrt för en helt obeprövad lösning. Problemet är att om priset avskräcker för många från att gå med så sjunker tjänstens attraktionskraft, vilket i sin tur drabbar de i såna fall relativt få som faktiskt går med.

Dubbelt upp från guldmedlemsskapet hade kanske varit lagom...?
bengtjakobsson 2005-01-10 21:36  
Vore det en idé att kunna se sidan på engelska också, dvs startsida-välj språk...Jag TROR att bildmarknaden är mer global än man tror, får man in sidan i början av sökmotorer kanske också utländska bildköpare kan vara intresserade. Av dom få bilder jag sållt har dom alla gått till utlandet.....
uhlrog 2005-02-01 13:10  
Hej, hur har det gått? Picturo har inte varit igång så länge men har det skett några försäljningar av bilder, några gensvar ifrån bildköpare etc?
Jag tycker iden är toppen men hur ser marknaden ut.
Mvh
/ru
uhlrog 2005-03-21 10:16  
Hej, verkar vara dålig fart på Picturo (tyvärr) eftersom jag på 1,5 månad inte fått en kommentar på mitt inlägg. Kanske fel på mitt inlägg...men hur ser bildköparna på det, kollar de Picturo? Iden är ju förträfflig (ur min synvinkel) men kanske beter sig bildköpare på annat sätt så att det inte blir några avslut via Picturo.
Christer Lindh 2005-03-22 00:05  
Hej, vi har varit dåliga på att kolla nya kommentarer här. Picturo är under utbyggnad och få bildköpare vet om den; vi vill ha en rejäl mängd bilder inne innan vi bjuder in - för att framstå som ett alternativ. Vi filar just på pressrelease och annan information, och siktar på att få ut det före Elmia-mässan.
afropavo 2005-03-28 02:50  
It feels a little bit strange to pay 1000kr to Picturo when hardly no one knows about it. in order to get a good sized picture bank maybe you should offer it for free to those who have Goldmembership Plus?
macmolarin 2005-04-03 20:52  
Håller med A Holmgren. Skulle gärna betala om picturo med säkerhet genererade köp. Har någon öht sålt nån bild via picturo?
David Elmfeldt 2005-04-12 10:53  
Picturo vänder sig till de som vill sälja fler bilder och vet var prisnivån för en bildförsäljning ligger på och hur snabbt man därför kan räkna hem kostnaden.

Ja, bilder har sålts genom Picturo.
raskolnikov 2005-06-14 01:12  
Har ni sett photo.se? Samma tjänst men gratis... Tycker också att det är lite dyrt med 1000:- för en oprövad produkt. Nej, plåta bra i Raw och försök fixa kontakt med "riktig" bildbyrå tror jag hellre på. Rädd för att picturo inte kommer locka så många större kunder då mycket energi kommer gå åt till att få en bild som är för hårt komprimerad, eller inte håller upplösning för ev. interpolering. Efter vad jag har läst är det inga kvalitégränser. Får 4mp bilder vara med? lurigt vid beställningar för trycksaker då. Ingen chef med en AD som kostar 800:-/h vill att han ägnar en timme till att beställa en bild som senare visar sig oanvändbar...

Men, men, lyckas det så är det helt klart kanon!
incus 2005-06-26 08:01  
Jag tycker att bilderna i picturo ska ha en stämpel som gör att bilderna inte kan användas. Som det är nu tror jag många nöjer sig med den storleken som man får på skärmen, t ex för internetsidor. Vore även bra att ha ett fast grundpris att utgå ifrån.
NixXxoN 2005-08-05 16:49  
"Medlemskapet i Picturo blir som våra andra medlemskapen årligt. Man kan bara ingå i Picturo om man har en Portfolio (dvs Guldmedlemskap), det är Portfoliobilder som görs sökbara."

ÖÖ?! Är det bara portfolion som görs sökbar? Kan man inte lägga in mer bilder?
NixXxoN 2005-08-05 16:59  
En annan fråga. Har ni börjat marknadsföra denna sida än eller är det för lite bilder ännu?
David Elmfeldt 2005-11-25 22:35  
Vi marknadsför sidan nu. Du kan lägga upp 1.000 bilder totalt.
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar