Nytt på Fotosidan
Fotosidans julkalender bilder 2020 innehåller en bild och ett tips från en fotograf varje dag till julafton.
24 december: JH Engström
Arbeta, försök vara dig själv, följ din vision och ha roligt!
23 december: Erik Johansson
För att skapa ett bra och verklighetstroget fotomontage där man kombinerar olika bilder är det viktigt att få till lagermaskerna så bra som möjligt för en naturlig och verklighetstrogen övergång mellan de olika bildelementen. Jag brukar ofta börja med magnetisk lasso för att göra ett ganska grovt urklipp, när jag har skapat min lagermask brukar jag gå in med penseln och smeta ut för att finjustera maskningen. Nuförtiden finns ju även ett "feather" reglage som man kan dra i för att göra masken mer utsmetad, men oftas tycker jag det är bättre att göra det manuellt eftersom man ofta vill att vissa delar av masken ska vara mjukare än andra delar. Så mitt tips är att gå loss på dina lagermasker med "smeta ut"- verktyget!
22 december: Jag själv (Emma Svensson)
Jag tycker någon sa det så fint “om man älskar något, om man har en passion eller intresse så ska man försöka lära sig så mycket som möjligt från så många som möjligt för att få nya synvinklar på saker”. Och att gå utanför sin egen comfort zone och flytta sina gränser är otroligt lärorikt. Möt dina rädslor och utmana dem. Våga ta dig an saker du inte förstår, oavsett om det är att gå på en utställning, fotografera ett nytt motiv, på en ny plats, upptäcka eller lära dig något nytt inom foto. Och gör det gärna tillsammans med andra! Det finns få saker som är så inspirerande som att åka på fotoresor eller gå kurser och möta andra som delar samma intresse. Bara någon annans entusiasm kan smitta av sig otroligt mycket och det kan många gånger vara mer värdefullt för sitt fotograferande än att lära sig en ny inställning på kameran.
21 december: Isabella Ståhl
Fotografera det som ligger dig varmt om hjärtat. Tycker du om att spendera tid i naturen; fota landskap. Älskar du människor; fotografera porträtt. Gillar du att ha kontroll och i lugn och ro fota stilleben i studio, gör det! Resultatet blir oftast bäst när man inte tvingar sig själv att vara någon man inte är. Låt dig inspireras av andra fotografer och deras stilar men lita på din egen känsla i både komposition, motiv och urval. Fotografera det du älskar, experimentera och glöm inte att ha roligt!
20 december: Dawid
Överraska! Foto: Dawid
19 december: Patricia Reyes
Gå på magkänsla - Man behöver inte bara se bilder utan kan känna dem också. Testa att fota analogt. Då ser du inte bilden på en skärm hela tiden utan tvingas känna efter.
18 december: Jonas Peterson
Att ta en bild i rätt ljus vid exakt rätt tidpunkt kan ta en bild från medioker till fantastisk. Om man plåtar runt soluppgång eller solnedgång betyder det också att ljuset förändras oerhört snabbt. Därför ljusrekar jag nästan alltid dagen innan vid precis samma tidpunkt som jag planerar att fotografera. På så sätt visste jag här att solen börjar skina genom trädgrenarna exakt 6 minuter efter soluppgången och att jag hade exakt 6 minuter på mig innan magin var borta.
17 december: Paulina Holmgren
Lägg bort tekniken för en stund och fokusera på bemötandet. Se människan du ska porträttera och lyssna på deras historia. En person som får utrymmet att berätta om sig själv, slappnar oftast av och du som fotograf kan få ett mer närvarande porträtt. Foto: Paulina Holmgren
16 december: Hans Gedda
Fotografering - precis som all konst - handlar om noggrann iakttagelse, blicken, sättet att använda kameran, att förtäta och uppnå harmoni. Foto: Hans Gedda
15 december: Lena Granefelt
Stanna upp och fotografera något som som intresserar dig. Gå tillbaka igen. Läs på om ämnet. Tillåt dig att bli en nörd. Stanna kvar, undersök och jobba vidare. Bilderna kommer utvecklas under tiden och förhoppningsvis även du själv. Min bild är från serien Flora supersum - om det vackra i utslocknade och trädgården som en krigsskådeplats. Foto: Lena Granefelt
14 december: Micke Berg
Krångla inte till det hela. Var dig själv. Foto: Micke Berg
13 december: Tekla Severin
Följ ljuset och låt det bestämma ditt motiv; se vad som uppstår i direkt ljus, eller följ ett motiv som tex en byggnad under dygnets alla (sol)timmar. För mer dramatik välj skymningsljus jämfört med mitt-på-dagen-ljus som kan uppträda rätt platt. Foto: Tekla Severin.
12 december: Björn Terring
Mitt tips är att inte läsa så många tips utan att gå ut och fota det du gillar på instinkt. Jag får känslan av att många följer guider på interner om hur man exakt ska fota eller ljussätta vissa situationer. För mig så låser det sig om jag måste tänka på för många parametrar som inte känns naturliga för mig. Om du sysslar med dokumentärfotografi, lägg ner telefoner och annat, gå ut och gå, håll blicken högt och titta långt bort. Sist men inte minst, förutse vad som kommer hända 10 sekunder in i framtiden och tryck av. Jag brukar säga att en bra bild ska man inte se utan då ska det vara svart i sökaren så den fastnar på din sensor eller filmrulle. Foto: Björn Terring
11 december: Tobias Hägg
De bästa tipset jag kan ge är att helt enkelt vara dig själv och utforska vad det är du vill fotografera. Sluta jämföra dig med andra och gräv ner dig i det som du verkligen tycker är kul. Foto: Tobias Hägg
10 december: Hanna Modigh
När du känner dig otrygg andas inåt tills du hör havet inom dig, när du vill gå cementera fötterna och stanna. Lär dig röka. Tänk att du skall lyssna, lära, inte döma. Då kommer dörrar öppnas yttre och inre.
9 december: Mats Andersson
För mig är bra fotografi bilder som ställer frågor. Bilder som får dig som betraktare att stanna upp och börja fundera. Jag brukar elakt säga på mina föreläsningar att den där bilden på en havsörn mot blå himmel är en skitbild. Det är en bild som du som betraktare förstår på 1/10 sekund – sedan är upplevelsen över. Du ser vad du ser. För mig är det inte fotografi. Så mitt tips är att försöka skapa bilder som får betraktaren att stanna till och fundera för att förstå bilden. Då vinner du ”publiken”. Min bild här har titeln ”Trollsjön”. För dig som inte redan sett - kika runt om ”sjön” så upptäcker du ansikte efter ansikte …. Foto: Mats Andersson
8 december: Julia Peirone
Viktigt att vara uppmärksam under fotograferingen och vara öppen för att låta sitt motiv leda en i en riktning man inte hade tänkt från början. Foto: Julia Peirone
7 december: Serkan Günes
Om du, som jag, också trött på alla platta landskapsbilder vill jag ge dig ett tips för att skapa djup i dina bilder. Tänk lågt och gå nära!
6 december: Eva Tedesjö
Var närvarande i stunden och fokusera på personen och situationen du ska fotografera istället för tekniken. En fin kontakt med den du fotar gör arbetet lustfyllt och ger dig bra förutsättningar för att jobba dig fram till en bra bild. Wilmington, Delaware 3 nov 2020. Mitt under valnatten hittade jag Barry Knight ensam i ett hörn på Chelsea Tavern, redan utmattad efter en lång väntan på valresultatet i Pennsylvania och vem som skulle bli USA:s nästa president.
5 december: Sanna Sjöswärd
Vill du fånga vardagen i bilder så lev i den och ha tålamod, vänta in bilden. De bästa bilderna kommer alltid till oss. Detta ögonblick är en av mina starkaste. Zarah, 3 år, bor med sin mamma och pappa i Iran. Hon använder sin vita klänning som en sjal men når inte huvudet utan täcker munnen och ansiktet istället.
4 december: Johan Strindberg
Fly den visuella verkligheten! Hur;
Mina bilder blir sällan som jag tänkt mig. Det där suggestiva jag vill åt blir ofta skarpt och vardagligt. Jag vill ju öppna upp en annan värld för betraktaren, en plats där man kan känna igen sig och drömma sig bort.
För att komma dit använder jag mig av många små ”tricks”. När jag tog denna bild blev jag initialt klart besviken. Bilden i kameran var inte bilden jag sett i mitt huvud. Jag skrev ut originalbilden och fotade av den med långa slutartider tills den blev så som jag ville ha den. Ibland fotar jag genom tyger, låter hundar slicka på linsen, låter damm sitta kvar i sensorn, lägger kameran i en plastpåse.
Var kreativ helt enkelt! Och var inte för rädd om din kamera!
3 december: Susanne Walström
Hitta bra bilder/fotografer som du inspireras av. Gör om en bild fast på ditt sätt, gärna flera gånger. Du ska se att ditt eget bildspråk smyger sig in och gör bilden till din. Alla bilder är ju egentligen tagna redan, fast inte av just dig. Boom! :)
2 December - Johan Bergmark
Jag jobbar mestadels med människor. När det kommer till porträttfotografering så har jag en tendens att snabbt scanna av området/platsen där bilden ska tas för att hitta en ren eller spännande bakgrund. Det är inte alltid det finns. I det här fallet hade jag några få minuter med Ruth Vega Fernandez i en lekpark på söder. Det var färgglada gungor och rutschkanor överallt. Jag ville ha en ren bild. Ingen snygg ren vägg fanns tillgänglig. Inget stort träd som kunde agera ren bakgrund. Men så såg jag den här stentrappan. Man behöver inte leta bakgrund bara på väggar. Det kan vara snyggt att lägga ”patienten” på ett snyggt kakelgolv, eller i en blomrabatt eller i en stentrappa. Sänk blicken. Höj blicken. Bryt mot reglerna. Foto: Johan Bergmark
1 december - Emilia Bergmark-Jimenez
Fotografera analogt, det är det bästa som finns! Det analoga fotografiet ligger till grund för hela det kommersiella och konstnärliga fotografiet vi ser omkring oss idag. I det finns element både av att vara tvungen att ge akt på tekniken och av slump, och det senare kan ju kännas extremt befriande. Det är spännande och gör att du måste lita på dig själv och ha tillit till dina kunskaper. Så köp/låna en analog kamera och plåta minst 100 rullar film, det kommer du ha stor nytta av även när du plåtar digitalt! Foto: Emilia Bergmark-Jimenez
16 Kommentarer
Logga in för att kommentera