Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Proffsfoto

Artiklar > Nikon D750 - fakta och de första intrycken

Nikon D750 - fakta och de första intrycken

Ryktena om Nikon D750 har varit många. Det har talats om en efterträdare till D700. Nikon själva säger "en D7100 med FX-format" eller helt enkelt: Den felande länken mellan D610 och D810. Vi har fått möjlighet att klämma på den nya kameran.

När en kamera planeras letar man luckor i det egna modellprogrammet och kollar på vad konkurrenterna lyckas med. Så har även Nikon gjort med D750. De såg en lucka mellan D610 och D810. D610 är hyfsat snabb, men har inte den bästa autofokusen, i synnerhet i svagt ljus. D810 är välbyggd, men tung och filerna kan ibland kännas lite otympligt stora. Ingen av dem har inbyggd wifi - en funktion som visat sig populär i D5300.

Nikon D750 är byggd i kolfiberförstärkt termoplast. Det ger lägre vikt jämfört med magnesium och hindrar inte den inbyggda  wifi-enhetens radiosignaler. För att öka hållfastheten har vissa komponenter gjorts i en större sammanhållande del. En del komponenter görs fortfarande i magnesium. Nikon har också tillämpat ett nytt sätt att konstruera de underliggande elektronikkretsarna, bland annat för att kunna göra kameran tunnare trots en vinklingsbar bildskärm.

Lägre vikt och bättre grepp

Bantningsprocessen har varit nödvändigt för att kameran inte ska väga som D810 när Nikon lägger in alla nya funktioner. D750 väger 840 gram med batteri och minneskort. D610 väger 10 gram mer. D810 kvalar in på 980 gram.

Trots viktreduktionen har inte Nikon snålat på greppets storlek. Vi har jämfört kamerorna och upplever greppet på D750 som större. Det är djupare och smalare, vilket antagligen fungerar både för de med korta som långa fingrar. För undertecknad är greppet bättre på D750. Mina fingertoppar trycks inte in mot kamerahuset som med D810.

Inbyggd wifi

Att inte behöva använda sladd eller ta ut minneskortet för att läsa över bilder när våra datorer, surfplattor och smarta telefoner ändå kan kommunicera med wifi känns som en naturlig utveckling. Dessutom kan kan wifi användas för att fjärrstyra en kamera.

Likt D5300 har D750 fått inbyggd wifi. En lösning som på flera sätt är smidigare än att ansluta en wifi-adapter. Om inte annat så slipper man bryta väderskyddet.

Tyvärr är det bara överföring till smartfon och surfplatta som som gäller. Det går inte att koppla upp kameran mot en vanlig dator. Någon nfc-funktion för förenklad uppkoppling finns inte heller.

Vassare video

Nikon D750 har ärvt en del funktioner från D810, däribland videodelen och den nya bildkontrollen. Det innebär att man kan finjustera sina bildstilar och exempelvis välja en still med minimal kontrast för att få med så stort tonomfång som möjligt vid videofilmning.

Enligt Nikon ska D750, liksom D810, ge färre bildfel och bättre detaljåtergivning än D610.

Arvet från D810 innebär också att man kan styra bländaren under vid filmning. Det går att använda multiväljaren på baksidan för detta om man vill. Auto-ISO under filmning är också en möjlighet.

Live view-funktionen (skärmsökare) har en del likheter med D810, men möjligheten att kolla på två delar av bilden samtidigt finns inte. Med i-knappen går det snabbt att hoppa mellan olika funktioner när live view används. Nikon uppger även att autofokus vid live view ska vara som D810 och därmed snabbare än för D610.

Skärmen är vinklingsbar uppåt och nedåt plus att den är ljusstarkare än tidigare generationer genom att det även finns vita pixlar i skärmen.

6,5 bilder per sekund

Den som kan sin Nikon-historia minns att D700 kunde ta 8 bilder per sekund med hjälp av batterigrepp och det kraftigare EN-EL4-batteriet. Ur det perspektivet kan det kännas lite snålt med 6,5 bilder per sekund för D750 (gäller även för DX-läget). D610 ligger inte långt ifrån med 6 bilder per sekund.

Men jämför vi med de konkurrenter som finns idag, Canon EOS 5D Mark III och Sony A99, så är de inte snabbare. De kan ta 6 bilder per sekund som snabbast med full upplösning.

Även om processorerna är betydligt snabbare idag än när D700 kom så finns det andra begränsande faktorer. Vi misstänker att det snarare är själva sensorn och hur man prioriterar bildegenskaper som dämpar hastigheten. Om man tittar på extremt snabba kameror som Nikon D4s eller Canon Eos-1D X så ger de inte lika bra tonomfång vid låga ISO som Nikon D610 vars sensor borde vara mycket lik den i D750. Det finns ett motsatsförhållande mellan hög utläsningshastighet och egenskaper som tonomfång. Sannolikt måste sensorerna helt enkelt konstrueras olika beroende på vad man prioriterar.

Till skillnad mot D7100 och D810 har D750 lågpassfilter. Nikon bedömer att sensorn på 24megapixel ger för låg pixeltäthet för att undvika moiré och därför behövs filtret.

Ny känsligare autofokus

Men varför ska man välja D750 framför D610 när det skiljer så lite i hastighet? Främsta skälet är nog autofokusen som är en uppdatering av den klassiska och omtyckta 51-punktersvarianten. Den nya versionen kallas Multi-Cam 3500 II. Den klarar att fokusera ner till EV -3 (15 sek, f/1,4 vid iso 100). Modulen har som sagt 51 autofokuspunkter varav 15 är korsformade. 11 av punkterna fungerar med ljustyrka f/8. Exempelvis om man använder 500/4 med 2x telekonverter. D610 har en enklare autofokusmodul med 39 punkter varav 9 är korsformade. Den har dessutom fått en del kritik för sina prestanda i svagt ljus.

Liksom i D810 gör den snabbare processorn att autofokusen blir rappare och mer exakt plus att D750 förstås har det nya läget med grupp-AF som först dök upp i D4s.

I sökaren användes oled-teknik i sökaren istället för lcd (precis som i D810) vilket ska ge en något ljusstarkare sökarbild och tydligare sökarinformation jämfört med exempelvis D800 och D610.

Tysta spegelrörelser

Till skillnad mot D810 och D4s har inte D750 ett mindre råformat med begränsad upplösning. Men den som vill spara filutrymme kan ställa ner kameran från okomprimerad till komprimerad, då sjunker filstorleken från cirka 25 till 22 MB. Det går även att gå ner från 14 till 12 bitar. Det kan ge bildfiler på cirka 17,5 MB.

Slutaren är testad för cirka 150 000 exponeringar. Spegelmekanismen är ny och har likheter med D810. Fyra motorer styr spegel och slutare. Tack vare den nya konstruktionen har D750 tyst seriebildstagning precis som D810.

För den som är triggerhappy är inte bara tåligheten välkommen, batterikapaciteten är också behagligt väl tilltagen. Enligt Cipa-standarden klarar batteriet 1 230 exponeringar. Men då är hälften av exponeringarna tagna med den inbyggda blixten. Nikon uppskattar att man kan ta cirka 4 000 exponeringar om man är mer sparsam med blixten.

Det säljs ett batterigrepp till kameran som heter MB-D16.

Nikon D750 börjar levereras den 23 september. Kameran räknas som en pro-modell och ingår därmed i NPS-programmet. Riktpriset blir 20 990 kronor inklusive moms för kamerahuset. I paket med AF-S 24-85/3,5-4,5 VR blir riktpriset 24 990 kronor. Senare kommer även ett paket med AF-S 24-120/4 VR.

Fotosidans första intryck

Nikon D750 ger ett positivt, men lite splittrat intryck. Vi är vana att pro-kameror ska vara stora och tunga. Nikon tar sikte på Canon 5D Mark III som är bulligare och väger 150 gram mer. Men samtidigt finns det inget större egenvärde i att en kamera är tung - och den som tycker att D750 är för lätt kan skruva på ett batterigrepp.

Dessutom går trenden mot lättare kameror. Nikon har givetvis inte missat konkurrenter som Canon Eos 6D eller Sony A7 som väger 770 respektive 474 gram. D750 är visserligen tyngre än de båda, men tekniken i D750 indikerar att det på sikt kan komma en lättare efterträdare till D610 som ska konkurrera fullt ut med dem.

Mycket talar för att D750 blir en attraktiv allroundkamera för FX-formatet, precis som D7100 är för DX-formatet. Wifi bidrar till att kameran känns modern och komplett. Nikon säger i rekamen att D750 är kompromisslös, men det handlar snarare om att D750 är en tilltalande kombination av kompromisser.

Pressfotografer kommer troligen föredra D750 framför D810 medan vanliga frilansfotografer hellre väljer D810 för upplösningens skull. Den inbyggda wifi-funktioner räcker inte riktigt till för professionellt bruk. Därför är det synd att Nikon inte har tagit fram någon liten smidig sändare för D750 och D810. Det går att använda lilla WT-5, men då med en stor adapter. Det är också lite synd att AF-ON-knappen fått stryka på foten.

Men många hobbyfotografer kommer nog tycka att D750 är lagom. De som fotograferar landskap, produktbilder, arkitektur och liknande väljer antagligen D810, men för alla andra borde D750 räcka långt.



Publicerad 2014-09-12.

38 Kommentarer

bebi 2014-09-12 06:16  
Verkar som ett mycket prisvärt alternativ. Så här mycket kamera har man aldrig tidigare fått för dessa pengar om man köper en Nikon.
Jonas Nimmersjö 2014-09-12 06:30  
Är det en Pro-kamera? Det vill säga, en som räknas för NPS/NPU medlemsskap?
Svar från froderberg 2014-09-12 06:54
Ja. Den räknas som pro och ingår i NPS-programmet.
Jonas Nimmersjö 2014-09-12 06:55
Kul, det hade jag hoppats på.
Men lite jobbigt ... då måste jag fundera mer om jag ska välja D810 eller denna ...
Cope1 2014-09-12 11:35
Kollar man på Nikon´s sida så går den under konsumentprodukterna...
Svar från froderberg 2014-09-12 11:43
Kollar man med Nikon Nordic så är det en pro-produkt som ingår i NPS-programmet.
Cope1 2014-09-12 14:13
Och kollar man här så är det en konsumentkamera : http://nikon.se/sv_SE/products/category_pages/digital_cameras/category_SLR.page?
Dessutom har den inte rund sökare som alla proffhus har.
Svar från froderberg 2014-09-12 14:22
Som sagt, Nikon uppger till mig att D750 räknas med i NPS-programmet. Och jag antar att det är den praktiska skillnaden mellan pro- och icke pro.

Hur man sen väljer att marknadsföra kameran är en annan sak. Den stora kundgruppen är inte yrkesfotografer.
Cope1 2014-09-12 14:23
Använd filtret för att sortera ut proffs respektive konsumenthus så ser du tydligt var den ligger...
Svar från froderberg 2014-09-12 15:22
Jo, det förstod jag. Men den räknas som Pro-hus i andra sammanhang, som vid service och när man ansöker om medlemskap i NPS. Det uppger Björn Nordgren på Nikon Nordic.
Cope1 2014-09-12 16:50
Det är möjligt men det är inget som att går att utläsa på Nikon´s informationssida angående NPS/NPU.
Dvs D750 omnämns inte över huvudtaget.
Jonas Nimmersjö 2014-09-12 18:06
Uppdateringen på deras NPS/NPU sida brukar vara sen. Det dröjde innan D800 visades som kamera som kvalificerade in som NPS/NPU om jag inte minns helt fel. Så tills dess får vi nog lita på Magnus Fröderberg. :)

Fick också mejlsvar från Nikon idag:
"Kameran kommer att finnas att köpa hos flesta av våra återförsäljare och den kommer ingå som en NPS-produkt."

:)
Cope1 2014-09-12 18:26
Då gör vi det :)
fotomojje 2014-09-12 07:46  
Hur många pixlar?
Snapphane 2014-09-12 07:47  
Är jag blind eller saknades det info om sensorn, dvs hur många MP? När man läser specs så låter det som att Canon ev bräcker med kommande 7D II (åtminstone autofokus), men troligtvis har denna fler pixlar att leka med =)
Svar från froderberg 2014-09-12 11:46
24 megapixel precis som D610. Jag borde ha sammanfattat specarna. Ska fixa det. Svårt att jämföra med en eventuell 7D Mark II eftersom det är olika sensorstorlekar, det gör att många faktorer spelar in. För vissa är APS-C uteslutet av olika anledningar.
IngSv 2014-09-12 08:21  
Bra att Nikon håller sig till 24 Mpixel, det ger inte så stora RAW filer, och ger snabbare bild/sek ! Ett insteg mellan amatör och proffs hus.
SSD 2014-09-12 08:26  
Är kameran vädertätad på samma sätt/nivå som D810? Och varför i h..te inte en AF-ON knapp.
Hade hoppats på en massiv "vill ha" känsla men tyvärr är det lite "hm, var det allt?". Priset är dock positivt, trodde på någon 1000-lapp till. Får väl se om "vill ha" känslan kommer efter att ha läst tester mm av kameran men det känns mer D650 än D750
Svar från froderberg 2014-09-12 11:48
Jag har uppfattat det som att tätningen ska vara som D810, men att konstruktionen är lättare tack vare nya material. Samtidigt har Nikon medvetet valt att hålla nere storlek och vikt, det ger inte samma utrymme för knappar och minskar proffskänslan lite.

Notera att även okularet skiljer. Det är samma förstoring och sökarteckning mellan D810 och D750, ändå saknar D750 okularring.
SSD 2014-09-12 14:28
Skönt att det verkar vara "rätt" vädertätning. AF-ON knapp kan man lösa med att programerla AE-L/AF-L så det kan man leva med. Är dock lite fundersam över uppgifter jag läst om 15 bilder buffert, lite drygt 2sek och bufferten är full, känns ju sådär på en "Action kamera". Ska i alla fall bli spännande att läsa lite tester framöver och få klämma och känna själv. Sedan får man väl vänta någon månad så att de första missarna i produktionen rättats till..........
Evut 2014-09-12 08:59  
Med tanke på D600 som blev D610 och D810 med svart och blå prick känns som att man vill vänta och se. Nikon och Quality Control...
David Elmfeldt 2014-09-12 09:14  
Vädertätning är på D810 nivå.
J-ett 2014-09-12 09:26  
Buffertstorlek på seriebildstagning?
D7100 är ju rätt dålig om man jämför med D300.
Hur är denna D750 jämföra med D300 och D7100?
nutte 2014-09-12 09:30
Läste nånstans att D750 hade 12 bilders buffert men det kan ju vara på förproduktionsexemplar.
Der Steppenwolf 2014-09-12 09:39
Liten klipp och klistra från specsidan från en tidning som har fått klämma på D750.

"Bufferten hos D750 är satt till 15 bilder i 14-bitars råformat, och hastigheten hos kameran är 6,5 bilder per sekund oavsett läge eller tillbehör såsom batterigrepp"
J-ett 2014-09-12 10:12
Det var inte mycket att komma med. Ingen efterföljare till D300:an precis.
Den hade väl en buffert runt 30-45 bilder om jag inte missminner mig. D7100 har väl ungefär samma som D750 då...
Svar från froderberg 2014-09-12 11:52
Det stämmer med 15 bilders buffert med 14-bitar. 30 bilder med 12 bitar.

Vi har för övrigt också fått klämma på kamera i förväg.
Johan67 2014-09-12 10:29  
Så skönt, då kan jag behålla min D700 ett tag till. Om man inte saknar videofunktionen tycker jag inte det var så spännande. Främst handhavandet jag hakar upp mig på, detta känns mer som en konsumentkamera med rattar och vred i ett annat segment än D700/D800. När man vant sig vid det systemet känns någor annat rätt otänkbart. Fortsätter att tråna efter D810 och njuter av min D700 ett tag till :-)

Johan
Alf-Magnus 2014-09-12 12:17  
Blir nog inga bra bilder med denna där
Magnus Göransson 2014-09-12 13:20
Denna där, denna, - asch, Alf, förstår du, kan inte klara språket särskilt bra. ;) :D
Alf-Magnus 2014-09-12 14:32
OBS ironi ironi

ps man får inte var kortfattad här
Multiflex 2014-09-12 14:01  
Fin-fin kamera. Men när släpper Nikon en FX-kamera under den magiska gränsen $1000?

Edit: Ändrade DX till FX:
Svar från froderberg 2014-09-12 14:07
Antar att du menar FX? För DX-modeller finns det ju flera av under 1000 dollar. Min gissning är att D610 fortfarande uppfattas som "prisvärd för att vara FX" och då finns ingen anledning att gå ned i pris. Konkurrenterna ligger på liknande pris.
Multiflex 2014-09-12 14:14
Yes. Jag menade naurligtvis FX.
yamahafj 2014-09-12 14:10  
Synd att slutaren bara klarar 1/4000. Verkar bli en trevlig kamera annars.
Grevture 2014-09-12 15:15
Ibland vill man av skärpedjupsskäl köra på stora bländareöppningar även i mycket starkt solsken och med tanke på att känsligheten ofta inte går att få ned lägre än 100 eller 50 så kan man behöva riktigt korta tider.

Vid andra tillfällen vill man helt enkelt frysa extremt snabba rörelser.
Jonas Nimmersjö 2014-09-12 15:15
Om man vill använda bländare 1,4 när det är ljust.
yamahafj 2014-09-12 19:33
Yes. Jag är en sucker för fast optik och fullt öppen bländare.... Iso 100 och 1/8000 funkar för det mesta, men inte högre grundiso eller längre slutartid.
NisseMorrum 2014-09-12 18:28  
Vi får se om denna modell har en massa barnsjukdomar som tidigare modeller.
Varför klarar Canon av den problematiken så mycket bättre?
PMD 2014-09-12 20:45
Jag är inte så säker på att Canon klarar det MYCKET bättre. EOS 5DIII hade ju problem med ljusinsläpp, och deras 40mm f/2.8 hade en firmwarebug som gjorde att autofokus kunde upphöra att fungera under vissa omständigheter.

Jag tror att kvalitetskontrollen rent allmänt blir lidande när det är korta produktcykler.
rikitikitavi 2014-09-12 20:05  
Det verkar som om D700an håller ett par år till, skönt;)
Bengf 2014-09-12 20:15  
D750 tycker jag är en kamera som man önskat att A99 hade varit, med tillägget att antalet bilder per sekund borde ha varit högre, jag trodde så när man väntade på A99 plus då något bättre lågljusegenskaper och det kommer säkert D750 att ha. alla kameror borde ha valmöjlighet mellan 12 bit och 14.

Bra att greppet verkar att vara bättre än D610, väljer man ändå att lägga sig mellan 7 och 900 hg i kameravikt tycker jag det är tokigt att ha för litet grepp, kryper man neråt i vikt runt en A7 så kan man inte kräva ett grepp för murarhänder.
asg 2014-09-14 18:59  
Frågan som i och för sig kanske hamnar längst ner i listan, men jag kan ändå inte låta bli att ställa den (i likhet med CyberPhoto):
Varför fick den beteckningen "D750"??
Borde det inte varit rimligare med D710?

Så väl D3000, 5000 och 7000-serierna har ju bara fått ett "snäpps" steg fast de vid vissa uppgraderingar fått allt som D700 fick nu, betydligt fler pixlar, uppgraderat AF, processor, skärmupplösning mm
Evut 2014-09-15 10:16
Kommer kanske en D760 om inte alltför länge.
ojanson 2014-09-16 14:56  
En Nikon-kamera som har grönt läge samt olika scen-val på programknappen, och som saknar AF-ON, vänder sig i första hand till konsumenter, även om den råkar ingå i NPS-programmet.
Svar från froderberg 2014-09-16 15:00
D750 ligger mellan D810 och D610 och försöker nå både proffs och konsumenter. Då blir det anpassningar åt båda hållen.
Canikopen 2014-10-05 22:50  
Verkar vara en trevlig liten kamera. Ligger den lika gott i handen som trotränaren D300 eller 300S? Kameror bör vara trevliga att hålla i också...imho

Merläsning

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar