Få ut mer av Fotosidan som inloggad
Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm
Merläsning
Susan Meiselas tilldelas priset Outstanding Contribution to Photography
Fotografer
Susan Meiselas tilldelas priset Outstanding Contribution to Photography vid Sony World Photography Awards 2025. Meiselas hyllas för sitt djupt engagerade förhållningssätt och har skapat ett starkt verk som breddar synen på dokumentärfotografi genom sina insiktsfulla skildringar av människor i deras samhällen.
Läs mer...
5
8 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Vad händer med garantin för alla som har utrustning därifrån? Måste vara en hel drös med FS folk som sitter med Kameraexpertenprylar.
Hört också att viss sidimport förekommit, då vill väl inte Canon i Sverige ta ansvar heller?
Han fick tillbaka pengarna helt plötsligt på kontot.
Ni som inte fått några varor eller pengar, polisanmäl.
Det där med tre års garanti som de lockade med är ju bara att glömma. Nu är det tillverkarens garanti som gäller, inget annat. 1-2 år med andra ord. I och med att KE inte handlade en pinal av svenska generalagenter kan det bli krångligt för deras fd kunder.
Nu slipper man ge bort sina pengar till tjuvar.
Edit: (Till de tjuvarna)
MEN, det här är inte första gången liknande saker hänt i Sverige, även om det mig veterligen var första gången inom fotobranschen. På datasidan har liknande plötsliga konkurser skett ett flertal gånger, där ägarna helt utan förvarning gjort sig oanträffbara, och vid närmare kontroll visar det sig att företagets adress är ett soprum i Rågsved. Tanken har i de flesta fall visat sig vara att göra exakt så från första dagen firman startades. Det vill säga, sälj billigt och sköt allting snyggt ett par månader, tills ni byggt upp en bra bas av goda omdömen på Pricerunner och liknande. När sen folk fått upp ögonen för er och handlar för brinnande livet (gärna runt jul) sticker ni med pengarna och sopar igen alla spår efter er.
Jag råder alla att ha i åtanke att minnas det klassiska uttrycket "verkar det för bra för att vara sant, så är det förmodligen inte det". Och dyker det upp nya firmor utan historia eller besöksadress, kolla i Näringslivsregistret, dubbelkolla adressen, besök firman om det går, prata med flera som jobbar där, m.m. Naturligtvis finns fortfarande inga garantier, men det går i alla fall att hoppa över de mest suspekta på det sättet.
Martin Taesler
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1674&lngArticleId=125
Saxat från konsumentverket:
"Utöver garanti så gäller konsumentköplagen enligt vilken du har tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början."
Så det är fortfarande 3 år som gäller, fast det heter inte garanti utan konsumentköplag.
Problemet är att precis vem som helst, inklusive jag själv om jag haft oturen att börja beställa något där, kan åka på samma " blåsning ". Ja, man kanske ska tacka någon däruppe att man slapp bli indragen i det här som sagt? Ja, ibland avgör slumpen om man beställer av " fel " företag eller inte. Och framförallt blir man extra försiktig med stora förskottsbetalningar efter det här.