Nyheter
Företagare kan omedvetet medverka till upphovsrättsbrott då de anlitar sökmotorkonsulter som länkar in bilder utan att det avtalats med upphovsmannen.
Det blir allt vanligare att göra PR för sitt företag och sina tjänster genom att anlita så kallade sökmotorkonsulter som optimerar kundernas listningar i olika sökmotorer, som Google, skriver SFF.
Många av dessa konsulter använder bloggen som metod och skapar enkla bloggsidor där de länkar till sin uppdragsgivares hemsida. Desto fler sidor som länkar till hemsidan, desto högre hamnar den i sökmotorernas listningar. Och det är här bildanvändningen kommer in - och även en del problem.
Alla bilder på internet är länkade på något sätt. Genom att använda bilder som länkar till helt andra hemsidor ökas det värde som sökmotorerna går på. Används två bilder, länkade från två olika hemsidor, optimeras listningen dubbelt upp, osv. Något som i praktiken går ut på att lura Google och andra sökmotorer - vars affärsidé bygger på att sälja placeringar i deras sökmotorer, samtidigt måste motorn fungera "rättvist" så att vanliga användare ska fortsätta använda den.
Google försöker hålla kontroll över marknaden genom att ändra kriterierna över vad som gör att en sajt hamnar högt i listningarna. Sökmotorkonsulterna lägger å sin sida ner stor kraft på att analysera träffar i sökmotorerna, för att sedan kunna sälja tjänster utifrån den kunskapen.
För fotografen är det i praktiken omöjligt att kontrollera om ens bilder används på detta sätt och det går inte att ställa någon till svars för upphovsrättsbrott - den konsult som skapat bloggsidan och länkat in bilden olovligen är enligt lagen skyldig men det går sällan att avläsa vem det är.
SFF tipsar fotografer som hittar sina bilder på felaktiga sidor att höra av sig till det företag som bloggen på ett eller annat sätt marknadsför och påtala att en bild olovligen används där.
Ett exempel från SFF på hur det kan gå till:
"Fotograf Svenne Svensson har tagit en bild av en grävmaskin som används på en blogg där det skrivs om grävmaskinist Persson. Från bloggen länkas det till hemsidan "diggingpersson.se". Persson och Svensson har aldrig varit i kontakt med varann och ingen överenskommelse finns kring bildanvändningen. Vem som står bakom bloggen i fråga syns inte. Men tack vare Svenne Svenssons bild hamnar Perssons sida högre i listningen när man söker på Google. Grävmaskinist Persson har ingen aning om hur det gick till, men han får fler kunder efter att han anlitat konsulten".
Källa:
SFF.
3 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Det spelar väl ingen roll i vilket syfte bilder används på olika sidor. Att identifiera huvudmannen bakom en hemsida är ofta svårt oavsett vad tanken med sidan är.
Googles algoritmer för sökresultatplacering är långt mycket mer avancerade än enbart antal inkommande länkar. Minns att vi i kursen i linjär geometri och algebra fick räkna på lite på några kraftigt förenklade exempel på "google-algoritmen". Om jag förstått saken rätt tar algoritmen numera hänsyn till flera hundra variabler.
När sökmotorerna upplever det som att exempelvis den nämnda bloggen/bloggarna bara är till för att länka vidare så brukar både bloggen och destinationssajterna (dit länkarna leder) istället bli nedrankade - och de motverkar då sitt eget syfte.
Och t.ex. Googles rankningsalgoritm är betydligt mer avancerad än att man med enbart länkar lite från olika håll kan påverka resultatet, det var det enda jag ville få sagt i ämnet.