Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
107 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Undrar om den ens hade fått en enda kommentar här på fotosidan.
I mina subjektiva ögon är ALLA bilder på fotosidan bättre än denna, själv hade jag slängt den om jag hade fotat den.
Tänk så lite man begriper.
Men det är antagligen ett bevis på att jag är en fotografisk analfabet.
/i
En bild eller ett konstverk är dessutom inte värd någonting om den inte är värd någonting för någon. En person som värderar något gör det utefter vad folk kan tänkas vara beredda att betala för verket, inte något annat. Det finns såklart parametrar som som ligger utanför själva verket som påverkar verkets värde. Tex, skaparens historia, verkets historia, osv.
Allt summan 27,5mille betyder är att den är värd så mycket för köparen och det säger egentligen ingenting objektivt om själva verket.
Det knasigaste jag sett med egna ögon är Adolph Gottliebs målning "blue on black", akryl på papper, 60x48cm. svart med en blå och en röd fläck. Utropspris 350000-400000kr
Gursky är för övrigt en fantastisk fotograf och jag har inte svårt att förstå hur någon kan vara beredd att punga så mycket för ett verk. Folk betalar inte bara för ett papper med ett foto på, folk köper en del av "legenden" om man kan uttrycka sig så. Vad är värt mest, en porsche som jag kraschat eller en porsche som james dean kraschat?
Kom ihåg att köparen betalar massa pengar för en del av en legend/historia/estetik som denne gillar, inte bara ett fotografi. Kan även tänka mig möjligheten att själva grejen att äga världens dyraste fotoprint är något som ingår i det han köper.
Så jävla tråkig bild!
Hade inte velat haft den om jag fick.
Den här bilden är ett bra bevis på att om man säger tillräckligt övertygande att man är en stor konstnär så blir man betraktad som en sån. Reklam är allt, många lättlurade själar där ute...
Ni som inte fattar kanske bör fundera lite på om det är tomheten som är själva grejen. Allt handlar inte om att klämma in så mycket som möjligt jämt.
Tillägg: Det mest spännande är att det ser ut att vara massa saker bortklonade i förgrunden om man zoomar in i den förstorade bilden i första länken:-) Undrar om köparen skulle gilla det.
Att bilden måste betraktas i sammanhang med fotografens övriga verk är ett skämt enligt mig. Isf måste man tänka att Thomas bodströms politik måste betraktas med hans fotbollskarriär i åtanke. Herregud.
Jag tycker jag anar ett lodjur som simmar under vattnet ;-)
Detta är nästan lite FÖR roligt. Är ni troll allihop?
Man kanske skulle ta och sälja lite av hennes alster....
Köper man en tavla för en hundring är det för att man själv gillar den.
//Okänd
Men när jag fundera en stund så tänker jag att vi kanske får vara tacksamma för att vissa konstnärer använder sitt goda namn för att bevara HELA uttryckspaletten för oss, även de raka linjerna och bleka färgerna. Om bara fotosidans kommentarkvoten värdesatte bilder så skulle man som skapande snart känner sig begränsad på superflashiga bilder. Men alla uttryckmedel måste vara tillåtna. Bästa sättet att säkerställa det är väl att värdesätta dem.
Bara en fundering mot strömmen.
Går man till sidan det länkas till så kan man zooma in ganska rejält vilket ändrar bilden helt och hållet från det urtrista utseendet i den lilla lågupplösta versionen.
...de 27.5miljonerna hade jag nog investerat i något annat dock :D
Se även http://loviselund.blogspot.com/search?updated-min=2009-01-01T00%3A00%3A00%2B01%3A00&updated-max=2010-01-01T00%3A00%3A00%2B01%3A00&max-results=15
från vernissagen av Gursky-utställningen på MM i Stockholm.
Sedan att bli kallad dum i huvudet för att man, jag, inte förstår mig på detta mästerverk...Det betackar jag mig för....My 5 cents...
Men: JAG SKULLE KUNNA TA DENNA BILD med en mellanformatare och stativ, och smälla upp den i samma storlek; precis som alla andra på denna sida. Det intressanta för mig i bilden var när man började leta efter allt skräp som ligger i gräset i förgrunden. Pappersmuggar och dylikt.
Någon nämde "tomhet", och visst. Den är väldigt avslappnande att se på. Skulle bra kunna ha den på väggen. Men 4,3 miljoner???
Teori:
Någon på mässan ropade bland alla rika knösar: "Jag bjuder på en flaska svindyr whisky till den som vågar bjuda mest för denna tavla!" ^^
Kolla in fotografens övriga verk så kanske du fattar. Kanske.
Jag vet inte om jag är konservativ eller trångsynt, men jag kommer aldrig att kunna värdesätta bilder likvärdiga med stora musikaliska arrangemang, skulpturer eller tavlor. Visst ska skickliga och bra fotografer få bra betalt och deras bilder vara dyra, men en bild tas på en bråkdels sekund. En tavla i samma storlek som Gurskys bild av samma motiv hade varit ett rejält tidskrävande arbete.
Vad gäller Zuckerberg så gällde nog en hel del tur där också. Han skapade ju trots allt FB för att kunna hålla reda på sina college-kompisar. Hur det hela spred sig ut till omvärlden vet jag inte, men jag är ganska säker på att en hel del tur var inblandad i kombination med folks otroliga facination av "den senaste flugan".
Visst om det är en unik bild från 1928 där det inte finns några negativ kvar av, men en bild från 1999... Snälla....
Om man tror att man kan bedöma och förkasta bildens konstnärliga kvalitet utifrån en jpg-kopia på 450 pixlars bredd utan att veta någonting om bildens konstnärliga sammanhang är man helt enkelt dum i huvudet.
Är fotosidans upphovsmän kanske också dumma i huvudet?
Det är naturligtvis möjligt att bilden, liksom massor av andra bilder, har konstnärlig kvalitet och turligt nog har vi alla olika syn på sådant, men det förklarar absolut inte priset på den.
Jag har t.om. extremt svårt att tro att eventuell konstnärlighet har någon större del i marknadsvärdet här.
Ren spekulation tror jag snarare är enda förklaringen till ett så fullständigt orimligt pris.
"Gursky uses 100 ASA Fuji film in two large-format Linhof cameras that are positioned side by side, one with a slight wide-angle lens, the other with a standard one. Exposure time: 1/8 of a second, f-stop 5.6 to 8. He needs this for depth of field, and the relatively low-speed film for the resolution. Any occasional blurred movement is discarded later in the process. He gains speed by underexposing the film stock one f-stop, and has it developed using push processing."
...och HADE ni samma talang så skulle ni:
A: Förstå att detta knappast är en dussinbild (...utan en halvdussinbild, eftersom den finns i sex exemplar... ;) )
B: Själva vara legendariska fotografer, och slutligen
C: Inte vara så jävla bittra...
Trevlig attityd du har! Not! Du skriver att alla som är negativa till bilden är gränslöst obildade, enfaldiga och har patetiska till självhävdelse förklädda mindervärdeskomplex. Dessutom skriver du med eftertryck hur dumma i huvudet dessa är. Kan man inte bemöta bättre än så ska man vara tyst!
Du skriver att det är omöjligt att avgöra en bilds konstnärliga kvalité på bara en 450pixlar stor bild. Jag säger att jo, i stora drag kan man det. Sammanhanget måste man vara lite mer på för att kolla upp, erkännes. Mer om det senare. Värre är det med den tekniska kvalitén, den ser man bara helt som utskriven kopia. Har du sett den?
Bilden finns på hemsidan med 866 pixlars bredd. Denna bild går att delförstora 5 ggr till ca 11Mpix. Det motsvarar en utskriftsstorlek i A3. Det räcker för konstnärlig bedömning.
Sen skriver du att priset beror på att den är gjord av en "mycket framstående konstnär och för att den ingår som det mest prestigefyllda exemplaret i en mycket exklusiv serie på sex kopior". Att bilden ingår i en serie höjer bilden, det håller jag med om. Hoppas bara att köparen köpte hela serien för att annars så missar han ju den poängen. Att konstnären är mycket framstående har inget med konstnärliga kvalitén att göra, det höjer bara priset ur spekulativ synpunkt. Spekulera kan man göra med allt, även fula saker. Att jämföra ett foto upptryckt i 6 exemplar kan värdemässigt inte jämföras med en oljemålning som är unik. Jämför gärna med nyfunna oljemålningar av de stora mästarna. De blir automatiskt värda massor tills de avslöjas som falska. Vad målningen sen föreställer är av mindre betydelse.
Intressant att han har klonat runt i bilden, han har alltså inte kunnat fixa bilden på plats. För 27 mille så KAN man fixa en sån här bild på plats! Sen att han använt krånglig teknik för att göra bilden har inte heller med konstnärlighet att göra, mer personlig utmaning.
Men...
Jag gillar bilden som sådan, den är konstnärlig och förmedlar en bra känsla. Passar dessutom att hängas. Möjligheten att trycka stort är också positiv.
Det är priset som jag vänder mig emot tillsammans med att folk påstår att det är det konstnärliga som drivit upp priset till den nivån. Vore det så så skulle många här på FS vara miljonärer. Att sen bli kallad allt möjligt skit för att man inte tycker bilden är värd priset känns sådär. :O/ I vanliga fall så skulle jag inte brytt mig men eftersom du är relativt aktiv i forumen, en röst som hörs, så känns det ändå rätt att svara.
Om du läser lite mer noga ser du att jag inte vänder mig emot att folk blir upprörda över priset, utan att dom inte tar reda på vem Gursky är och vilken bild det handlar om innan dom häver ur sig sina gränslöst arroganta och bottenlöst enfaldiga åsikter i frågan.
Priserna på auktioner och i vissa delar av konstvärlden är många gånger idiotiska, men alltid marknadsmässiga. Att just denna kopia av bilden slog världsrekord är inte konstigt alls enligt marknadens egen logik.
vad har ni egentligen för intresse av att komma hit, undrar man?!
En annan fråga. Hur ser ni på att en Rembrandt, en Andy Warhol eller en Picasso går för miljontals kronor på auktioner? Vad är skillnaden?
Jag tycker det är skitbra för fotokonsten att ett foto sälj så här dyrt. Det sätter fokus på fotografin som konstart.
Samtidigt handlar det också om att kunna läsa vad bilder vill förmedla. Att klaga på en bild, eller någon annan konst för den delen, bara för att man inte förstår är ren dumhet och ignorans. Förmedlar den dig inget, fine. Men var inte nedvärderande mot folk som faktiskt uppskattar denna typ av bilder...och förstår dom!!!
Personligen tror jag att många av kommentarerna här grundar sig på ren avundsjuka och okunskap.
Det intressantaste är egentligen hur mycket bättre en bild eller annan form av konstverk helt plötsligt blir när man ser priset. Från att ha varit en dussinbild som jag skulle bläddrat förbi så inser jag nu när jag vet vad den kostar att den skulle passa bra ovanför min bokhylla :-).
Tillägg: Efter att ha tittat på fler av Andreas Gurskys verk så är jag benägen att ändra mig. Han har ett fantastiskt bildspråk och ovanstående verk passar väldigt bra in och kanske är den bästa att hänga upp i dess avskalade abstraktion.
Jag säljer gärna en bild eller två, vill bara ha 1 000 000Kr/st. :)
Jag hade nog själv varit lite nöjd om jag sett det enkla motivet och lyckats göra nåt av det.
Vad är den värd? Här handlar det nog mest om vad köparen tror att den kan bli värd. Investering/spekulation, typ. Tror jag alltså. Det kan ju förstås vara så att om man har rejält med pix(lar) på banken så kanske man köper den för att man gillar den.
Har dock inte plats att ha den på väggen hemma.
nja - ungefär lika intressant som att diskutera italienska ligan med någon som aldrig ens har hört talas om Zlatan...
Domänen kamerasidan.se är ledig, kanske dags för lite nytänk?
Självklart är fs värd sitt namn, ett helt fantastiskt forum där både amatörer och proffs kan mötas och diskutera foto och teknik.
Tycker tvärt om att det är synd att man skrivit så mycket kring bilden som påverkar kommentarerna.
Varför ange bildens bakgrund, dess sammanhang och fa vem som tagit den? Möjligen lite data så att man kan förstå dess storlek och vilka tekniska krav som ställts men absolut inte mer. Det hade varit intressant att höra vad läsarna då hade haft för uppfattning.
Senare kan priset presenteras och nya kommentarer inväntas
Ytterligare senare kan bakgrund/fotograf presenteras etc
Tänk om det hade varit möjligt att ladda upp den i bildkritik? //L
Jag har svårt att se vad vitsen med det skulle vara, någon sorts oberoende värdering av bilden? Ett pedagogiskt grepp? Det låter mest som "en blind leder en blind" tycker jag.
Kul att du är så nöjd med fs, jag är faktiskt lite avis på dig.
Detta är egentligen det som hela tiden händer på FS, detta konstanta ryggdunkade av fotovänner, klubbvänner som vill vara snälla mot de de känner och ger dem 5or och skriver, bra fint osv..
Att den gick för det priset säger mer om hela konstvärden än själva fotot i sig, det är idioti på högsta nivå. Många duktiga fotografer får aldrig den chansen att kunna ställa ut eller sälja sina bilder medan någon kändis blir sponsrad med en kamera och hans bilder åker land och rike runt och drar in pengar osv.. Men det är väl så världen fungerar money and fame rules..!
Så dumt så man borde nog inte kommentera det ens. Gursky är ju inte en medelmåtta som åker omkring med en sponsrad kamera för att skriva en bra recension som genererar klickningar på en blog.
Ska alla få chansen att sälja världens dyraste foto, ställa ut på de mest exklusiva museerna..ska också alla amatöroljemålare ha rätt att någon gång i livet ställa ut sina verk på louvren? Eller? Då du har läst beteendevetenskap så borde du kunna härföra dig själv till flocken.
Vet inte om du kan se vad jag menar men jag förstår inte hur den kan vara värd 27,5???
PS: du är ett levande bevis egentligen på att värdet ökar med kändisfaktor, du höjer Gursky till skyarna och tycker att 27,5 mil är helt ok för honom för att han är Gursky, lite hype där :-)
Varför ironiska och bittra för att fotografi kommer upp till övrig konsts prisnivåer? Förstår inte. Borde ju vara något att vara glad över. Att fotografi värderas lika högt som andra konstformer.
En lösryckt bild utan ett sammanhang i webformat säger ingenting.
Du skriver det som jag själv tänkte när jag läste denna extremt aggressiva tråd. Gursky tillhör sedan många år en av mina absoluta favoriter. Skolad som han är av paret Becher i Tyskland och sedan utvecklad till en sann konstnär tycks han inte platsa här på Fotosidan. Jag är inte alls förvånad av detta! Fotosidan och dess skribenter lider ibland av ett visst underskott...
Och att uttala sig om bilder som visas på en bildskärm 1024 pixlar bred är bara - dumt!
När Gursky för en tid sen hade sin utställning på Moderna Muséet var jag förstås där. Det blev litet intryck på en blogg-arena här:
http://loviselund.blogspot.com/search?updated-min=2009-01-01T00%3A00%3A00%2B01%3A00&updated-max=2010-01-01T00%3A00%3A00%2B01%3A00&max-results=15
Rulla ner till 24 februari 2009.
http://www.fotosidan.se/blogs/samuelsblogg/andreas-gursky-pa-moderna.htm
Med vänlig hälsning
Hur som helst, jag till skillnad från vissa människor skulle kalla detta konst, något som tom kan reflektera vad konst är eller bör vara. Konst är inte dåligt eller bra, snarare en yta för fantasi och kreativitet. En plattformer som kan var ytlig eller djup, ett perspektiv som kan ses från flera olika perspektiv.
I synnerhet till detta blir jag till stor del ledsam att folk inte förstår storheten i detta foto, i konsten han skapat. Det är en konstälskare som köpt detta foto, han/hon vet exakt varför den spenderat varenda krona på detta verk och fotot må nog inte vara värt så mycket pengar för er, men om ni nu hade inkasserat ganska onödigt mycket pengar så skulle ni nog kunna lägga ganska onödigt mycket pengar på vad ni älskar.
Visst, den nämnda bilden Rhein II är ganska "stilren" och ointressant för många - uppenbarligen - men 90% av Gurskys bilder innehåller så sjukt mycket detaljer så man fullständigt ramlar baklänges. Han använder en teknik som för mig iallafall är unik, hur han gör exakt vet jag inte (förmodligen lika hemligt som Coca Cola-receptet...).
Sen med tanke på alla tusentals pretentiösa fjantar som florerar på Fotosidan så borde väl lite grått vatten tilltala er alldeles utmärkt.