Merläsning
Panelsamtal: Retuschör – Ett yrke på utdöende?
Föreläsning
Håller AI på att ta över produktionen av bilder – och vad innebär det för retuschyrkets överlevnad och för bildbranschen i stort? Bilddesign befinner sig just nu i en stor förändringsfas. Vilken roll spelar en yrkesutbildning för att driva utvecklingen åt rätt håll? Den 20 november bjuder Fotoskolan STHLM in till ett panelsamtal på Fotografiska med experter inom branschen som ger sin bild av framtiden.
Läs mer...
23 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Själv skulle jag kastat dessa bilderna om de var tagna av mig, men det är jag det...
Nu kan jag inte säga att jag tycker om alla bilder och bildserier från förra årets Sony-tävling (tittade igenom lite snabbt) men många skildrar intressanta händelser, företeelser och projekt på ett stilfullt sätt. Och jag förstår varför de har kommit så långt i denna typ av tävling.
Sedan var min reflektion riktad till de två bilderna som används i artikeln ovan, jag har naturligtvis (?) inte tagit del av samtliga tävlingsbidrag.
Det är förstås fritt att ta bilder på vad tusan man vill och vara nöjd med det. Och att många gör just det innebär ju att priser på kamerautrustning hålls ned och det gagnar ju de som väljer att försöka skapa intressanta foton också! Everyone's a winner! :-)
Till saken hör att jag gick in och tittade på vad du har lyckats fånga med din kamera för att försöka lära något av ditt utpräglade och sofistikerade bildseende, men eftersom du har lagt upp en hel del bilder, så begränsade jag mig till de som var mest favoritmarkerade, och det som jag fann vara mest intressant var vad andra skrivit om dina bilder, snarade än bilden i sig själv, av de bilder jag bemödade mig med att stanna upp och titta på. Genren gatufoto är nog inte riktigt min grej, utan (som du konstaterat), jag tycker om att fotografera sådant som jag uppfattar är vackert/intressant.
Och ja, jag delar helt din uppfattning vad det gäller utrustning. Jag har mycket mer än jag egentligen behöver, dessutom använder jag mest mobilen när jag fotar (d v som det utpräglade målet inte är att "skapa" bilder) och den byter jag inte särskilt ofta, utan jag kör på med min nuvarande Samsung Galaxy S8+ som dessutom tar helt ok bilder, ungefär i paritet med vad du lyckats fånga i gatumiljö, vågar jag påstå.
Avslutningsvis kanske du kan bemöda dig med att berätta/beskriva vad det är du tror som gjort att de publicerade bilderna i artikeln ovan är utvalda till vinnare, det förefaller vara så att jag inte är ensam om att inte förstå hur man resonerat i detta specifika fall.
Som jag skrev, så kunde mitt andra antagande vara fel och så var det ju.
Jag förstår mycket väl att du inte uppskattar min fotografi. Hade inte väntat mig nåt annat.
Vad beträffar de två porträttbilderna i artikeln så bör man nog se dem i sitt sammanhang, dvs det projekt som de är en del av. (Varför inte kolla lite närmare här https://www.worldphoto.org/2021-professional-competition-winners). Utifrån projektets idé och inriktning så fungerar de nog rätt väl.
Om jag bedömer dem enskilt så gillar jag mannen med duvorna mer än den andra. Som porträtt så skildrar nog fotot en hel del av vem mannen är, hur viktig hans hobby är. Rent estetiskt så gillar jag det svartvita och framför allt duvan i förgrunden en även den i hans hand. Vi ser också att han sluter sina ögon något – är han blind eller har det att göra med en sinnesstämning som infinner sig när han är där på sitt tak. Ett fint humanistisk porträtt som väcker en del frågor. (Edit: jag upptäckte att man kan zooma in i fotot och han verkar inte blind!).
Det andra fotot är inte lika bra utan ett rättframt porträtt av en invånare som passar i fotografens projekt. Man kan notera de överfyllda och något slitna påsarna. Personer med boendeproblem bär ofta på sådana kassar. Kvinnan verkar se städad ut dock. Funderar på vad påsarna innehåller. Miljön i bakgrunden vittnar om de typiska radhuslängor som återfinns runtom i Englands städer med arbetarhistoria.
Jag ha r f ö redan tittat på de andra bilderna som ingår i det projekt som du refererar till och om man ser bilderna i sin kontext kanske de finns en röd tråd, men som enskilda bilder (som i artikeln), tycker jag inte att de säger så mycket, även om jag (likt dig) har en dragning till bilden med mannen med duvorna, snarare än kvinnan med kassarna.
Det som gör bilderna intressanta, (för mig) är inte bilderna i sig (som redan påpekats), utan tolkningen av desamma (som din tolkning, t e x).
Nåväl, nog om det. Hoppas på bättre förståelse för varför jag har svårt att se att dessa två bidragen skulle vara vinnare i sin kategori. Inte för att det är fel på bilderna (?), utan för att jag inte ser de kvalitéer som gör att de skulle /skall koras till vinnare, men med det sagt så har jag inte tittat på de andra bidragen i kategorin, för att vara tydlig.
Så du menar att du inte tycker bilder är intressanta utan tolkning/text? Om så verkligen är fallet, varför inte försöka att bli bättre på att tolka bilder själv? Kanske missförstår jag?
Jag förstår nog redan rätt väl varför du inte ser kvalitéer i bilderna.
Menar du att foton ska främst vara vackra? Mycket sitter ju i betraktarens ögon och du inser väl att fotografier har andra värden, eller hur? Jag tror att det är en fråga om något slags fotomognad. Om man bara skulle hålla fast vid det vackra så är det väl bara solnedgångar och natur som gäller? Men det är för mig lite som att har man sett en solnedgång så har man sett dem alla – lite samma effekt liksom. Men, fasligt vackert är det ju! Men för mig är foto så mycket mer.
Ja, du missförstår. Många bilder (tagna av dig t ex), är för mig svårtolkade (de flesta, men inte alla), därför finner jag det intressant att läsa vad andra skriver för att försöka förstå vad det är andra ser, men inte jag. F ö (och återigen) gatugengren är inte mitt huvudsakliga intresse, även om det finns bra bilder (som även jag kan tolka), tagna i gatumiljö. För att citera Peter;
”Kan jag tänka mig att ha denna bild ovanför soffan? Är svaret Ja så är jag nöjd med bilden." Det tycker jag sammanfattar ganska väl hur jag tänker i form av bilder.
Och avslutningsvis finner jag det (föga) förvånande att du i din upphöjda arrogans och självgodhet förstår att jag inte ser kvalité i bilder. Vem bestämmer vad som är kvalité ? Du !?
Om det nu ens är nån som bestämmer vad som är kvalitet inom foto så är jag böjd att påstå att det i alla fall inte är kreti och pleti, som berömmer solnedgångsbilder och liknande! Det är som med musik – bara för att nåt är populärt så innebär det inte att det bra!
"Hm, när jag tittar på de vinnande bidragen av Sony World Photography Awards 2021 (ovan), känner jag att jag är allt för självkritisk i vad jag själv lyckas åstadkomma när jag vädrar kameran."
Var/hur får du det till att jag hävdar min fotokonst gentemot en vinnande fotografs bilder !? Dessutom, skit är väl skit, oaktat vem som producerat den, eller !? Ditt resonemang påminner lite grand om kejsarens nya kläder.
Jag ser ofta din typ av kommenterar på fotosajter när bilder visas från nån tävling där man inte tävlat i landskap(solnedgångar! ;-) och dylikt – kommentatorn menar ofta att "jag kan ta finare bilder bla bla bla" utan att riktigt ha fattat att det inte är "fina" (eller "vackra") bilder som är poängen. Irriterande. Mest för de som vet bättre förstås.
Förstår inte vad du menar med att mitt resonemang påminner om kejsarens kläder? Den historien gick ju ut på att någon inte vågade säga den uppenbara sanningen. Jag uttryckte bara min åsikt om de foton du lagt upp och de foton du direkt eller indirekt kritiserat och varför de senare är långt bättre än dina. Och inbilla dig inte att jag gillar all fotografi som hyllas i inskränkta konstnärskretsar – där tror jag att det definitivt förekommer en del hyllningar av konst som för tankarna till "kejsarens kläder". Men, de flesta av de vinnande bidragen i nämnda tävling var hälsosamt fria från navelskådande och visade på humanistiskt tänk samt färg och form. Något kanske var lite för "flummigt" för min smak. Men, men – man kan ju inte gilla (eller förstå?) allt!
Entusiasmen sjönk något när det uppdagades att målningen var gjord av en schimpans (om minnet inte sviker mig).
Den vänstra är en motljusbild av en gestalt som håller en duva i handen. Det är troligen en man. Hans hållning ser jag som stolt. Han är modernt klädd. Han är skallig men har skägg. Han verkar stå i en bur. Framför honom flyger en duva. Han är också omgiven av sittande duvor. I bakgrunden ser jag en samling hus. Bilden är svartvit.
Den högra bilden är också svartvit. Den innehåller en gestalt. Det verkar vara en kvinna. Hon håller påsar i händerna. De kan innehålla kuddar eller täcken. Hon har en axelväska över bröstet. Hon har mycket kläder på sig. I bakgrunden är det hus och en lekpark. Bilden är tagen i motljus.
Båda bilderna berättar och man kan analysera dem djupare, om man vill.
Ofta tycker vi att det är en bra bild när den har ett vackert motiv eller fin komposition. Ibland tycker vi att en bra bild är en som har ett berättande innehåll.
Ha de gott.
Jerry
"Ofta tycker vi att det är en bra bild när den har ett vackert motiv eller fin komposition. Ibland tycker vi att en bra bild är en som har ett berättande innehåll."
Men i detta specifika fallet tycker jag inte att dessa VINNANDE bidrag innehåller något av det du beskriver, det är min subjektiva uppfattning. Utgår från att jag har rätt till en egen uppfattning i sammanhanget, rätt eller fel !?
Ha en bra dag.
Jerry