Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
9 Kommentarer
Logga in för att kommentera
"En omständighet i fallet är att fotografen inte hade någon överenskommelse med skivbolaget EMI att skivbolaget skulle få använda bilden. Så när Åhléns återgav skivomslaget fanns varken överenskommelser mellan fotografen och skivbolaget eller mellan skivbolaget och Åhléns. Det tog tingsrätten fasta på och dömde till fotografens förmån.
Stockholms tingsrätt efterlyste t o m branschöverenskommelser i frågan och påpekade att Åhléns i målet inte lyckats visa att någon praxis i det här avseendet förekom.
Skivbolagen har alla möjligheter att träffa branschöverenskommelser men har inte gjort så. Det skulle vara att föredra före lagstiftning. Det är viktigt att inte den enskilde upphovsmannens rättigheter inskränks i olika avseenden.
Staffan Teste
Bildombudsmannen AB
Ombud för fotografen i målet"
Detsamma borde förstås gälla iTunes, de säljer ju skivan, om än digitalt, det är nästan nödvändigt för mig som konsument att kunna se omslaget för att avgöra om jag redan har skivan eller inte, annars får jag sitta o jämföra låt för låt. Detta utnyttjar skivbolagen genom att ge ut samma vax med olika omslag. DET är däremot ganska fult.
Nä, det här får fotografen göra upp med skivbolaget. Har de använt bilden olovligt ska de förstås betala, men att ge sig på tredje part hoppas jag inte lönar sig.
Hur är det möjligt att uppfatta det som nåt annat?!