Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Merläsning
Uppsats: AI kan förändra vår syn på bildkonst
AI
Linda Spång studerar på Fotoskolan STHLM och är inne på sin sista termin och där ingår det att skriva en uppsats. Linda uppsats handlar om hur AI kan förändra vår syn på bildkonst. Linda Spång har bland annat intervjuat konstnärinnan Annika Nordenskiöld och grafiska formgivaren David Kendall om deras arbete med AI.
Läs mer...
1
39 Kommentarer
Logga in för att kommentera
MvH
Johnny
Att bilden kunde vinna beror inte på att AI nu plötsligt skapar perfekta bilder utan på att arrangören inte kände till att bilden var 100% AI-genererad.
Jag tror det börjar bli dags att utgå från bilden i sig och helt enkelt skita i hur den kommit till i allt som inte rör bilder som bara MÅSTE vara autentiska av rent dokumentära skäl eller för att vi måste kunna lita på att de faktiskt är så eftersom den typen av bilders uppgift är att förankra vårt kollektiva minne och någon form av "sanning".
Jag håller med Finn. Pandoras ask har öppnats eller om det nu är anden som har släppts ur flaskan och den kommer aldrig att kunna stoppas tillbaka igen. Om inte detta vi nu är med om allihop inför öppen ridå är ett verkligt paradigmskifte, så vet inte jag vad det begreppet egentligen står för.
Kvinnan skulle ju faktiskt kunnat haft en missbildad hand, eller hur och om det hade varit så och en tävlingsjury skulle fått för sig att underkänna den som AI-manipulerad även om den nu inte varit det, så skulle spott och spe efter att ha misstagit fetma för en graviditet vara en västanfläkt mot vad som förmodligen skulle skett i det senare fallet
Men poängen med min kommentar var inte att funktionärerna skulle vara funtade på det ena eller andra sättet utan att det överhuvudtaget inte fanns någon anledning att ställa frågor om bildens AI-ursprung eftersom AI var tillåtet att använda.
Eldagsen tävlade med bilden i en klass där AI inte fick användas som 100% skapare av bilden men väl som hjälpmedel till mänskligt skapande. Därför fanns det som sagt ingen anledning att ställa frågor kring de uppenbara AI-artefakterna i bilden.
Att utgå från "bilden i sig" är såklart en bra ansats men för mig spelar det roll om bilden är skapad av en människa eller en maskin. Om jag skulle välja mellan köp av två identiska bilder med vetskapen att den ena var AI-skapad och den andra var skapad av en människa så hade jag valt den mänskligt skapade bilden eftersom den vetskapen spelar roll och ökar bildens värde. Åtminstone för min del.
Med detta sagt så är även jag övertygad om at AI kommer är här för att stanna och något vi får förhålla oss till. Och jag tror inte att det är slutet för fotografin.
/F
Vi tror också att en RAW skulle vara någon sorts indikator på att en bild är sjapad genom fotografi men vad är det som hindrar mig att reprofota en AI-bild och sesan torgföra den som en digitalfotografiskt född bild? Det jag menar med det är att en bild som har EXIF-metadata inte nödvändigt kommer kunna förutsättas vara kommen ur en kamera. Det går att fuska med precis allt digitalt så det är lika bra att utgå från att även det kommer att ske. De som arrangerar fototävlingar gör bäst i atg fatta detta om de inte även fortsatt ska komma att dra löjet över sina verksamheters djupa naivitet. Finns minsta ära och berömmelse eller pengar att vinna så kommer bedragarna även fortsättningsvis att stå på kö.
Mitt 10 åriga barnbarn hade på något sätt lyckats skapa två bilder med AI för några veckor sedan och jag skrev ut en A4 av ett riktigt häftigt spökskepp i storm, som vi ramade in och det blev riktigt fint. Hon var mycket nöjd med resultatet. Kommer hon att någonsin betala för konst att hänga på väggarna efter den erfarenheten?
Vet du varför en gång Microsoft lyckades erövra en stor del av nätverksmarknaden med Windows NT / Windows Server från Novell Netware och IBM, kalkylarksmarknaden från Lotus, ordhandlingsmarknaden från WordPerfect, delar av SQL Databas-marknaden från Oracle med flera, samt programmeringsverktygsmarknaden från bl.a. Borland och PC-databasmarknaden från dBase med MS Access???
Jag vågar påstå att en bottenlös underskattning var det största skälet till att alla dessa bolag som alla helt dominerade sina respective nischer i början på 90-talet såsom Lotus, Novell, IBM, Ashton Tate, WordPerfect och Borland fullständigt underskattade Microsoft. Alla dessa bolag hade minst 60% av sina delmarknader i början av 90-talet. Lotus, Ashton Tate, WP försvann helt och både IBM och Novell slutade helt med egna PC nätverks OS och låter nu världens Linux-entusiaster jobba gratis åt dem istället - de förpackar och säljer nu Linux istället. Det var väl bara Oracle av dessa exempel som klarade sig bra i konkurrensen med Microsoft.
Så kära yrkesfotografer vad är det som får er att tro att ni skulle gå skadeslösa vid en konfrontation med extremt effektivt skapade AI-genererade bilder?? ... och de som förstår att slå mynt av den tekniken? De kommer översvämma marknaden med häftiga bilder med säljande motiv och i samma mån tvinga ned era priser ni kan hoppas på för kommande uppdrag, som dessutom i många fall helt kommer avbokas och aldrig bir av. Alla de som säljer stockfotos kommer finna sig konkurrerande med massor av AI-genererade bilder och varför överhuvudtaget betala för stockbilder när man kan skapa dem själva? Finns det överhuvudtaget några behov av stockfotobyråer i en framtid för enbart "dekorativa inredningsbilder"?
Gör för all del inte samma arroganta misstag som Microsofts största konkurrenter gjorde under 90-talet. Underskatta för allt i världen inte vad ni står inför nu, för då kommer ni snabbt behöva fundera starkt på att byta karriär.
Själv rör det inte då jag endast fotograferar för mitt höga nöjes skull och då gör AI varken från eller till :)
/B
Nu handlar det om en teknik som istället kommer rikta in sig på att rationalisera tankearbetet och kommunikation och det kommer få konsekvenser för de grupper som tidigare jobbade med att exv. avskeda bortrationaliserade människor ur produktionsapparaten. Administratörer, kommunikatörer, hela den skrivande klassen samt människor som jobbar i de "fria yrkena" - konstnärer, fotografer, kompositörer, designers. Grupper som aldrig tidigare berörts och därför aldrig själva varit utsatta för tidigare strukturomvandlingars djupogående förändringar.
Betänk att jag jobbade på mekaniska verkstäder som det fanns många av även i Stockholm på 60- och 70-talen. Det mesta av det finns inte idag vare sig i USA eller Stockholm. Jag jobbade och byggde tryckpressar (Svecia Silkscreen låg Alby Botkyrka) , Solna Offset byggde offsetpressar. Världsledande var amerikanska GOSS och Ampress. Inga av dessa finns kvar idag. NOHAB i Sverige byggde lok och Ampress på licens men finns inte mer. Tryckpressar byggs bara i Tyskland idag som köpte viss amerikansk teknik och i Kina. Solna Offset köpts upp av ett Schweiziskt företag.
Varven i Göteborg konkurrerades ut av Syd-Korea och då behövdes inte fartygsplåt vilket ledde till att de mellansvenska bruken brakade ihop. Tekoindustrin och skoindustrin dog de med i Borås och Örebro. Massor av tusen fick omskola sig. Hur det blir med detta nu kommer helt bero på vad de gör i Kalifornien, för vi i Europa sitter på läktaren och det är det verkligt läskiga. Vi vet inte ens vad det är för ny fortbildning som måste till för att folk ska kunna göra sig anställningsbara i denna nya sköna värld.
Allt detta skulle inte alls vara något problem om det inte vore så att kapitalkoncentration och maktkoncentration gör många allt fattigare och de som kontrollerar denna teknik allt rikare. Det finns insiktsfulle som i dagarna beskrivit denna process som i allt handlar om att kratta manegen för en ekonomi som i än högre grad kommer kunna öka kontrollen över människor för att maximera tillgång till allt billigare arbetskraft och nu gäller det som sagt helt nya grupper och inte bara jordbruks, skogsbruks-verkstads- och byggarbetare som tidigare under 1800-talets slut och på 1900-talet. Hur folk ska tjäna pengar framöver som blir överflödiga? Klia varann på ryggen och plocka fästingar eller dreja lerkrukor?
Sedan kommer preferenser att anpassa sig när det gäller konst och bilder. En bild kommer nog vara en bild och hur den kommit till kommer folk inte ha en aning om och de kommer förmodligen överhuvudtaget inte bry sig eftersom man ändå inte kan veta. Allt färre kommer använda systemkameror och visst kommer det finnas bröllopsfotografer och stringers hos mediaföretagen men de kommer inte finnas några fasta anställningar eftersom maktförhållandena på den marknaden kommer accentualiseras alltmer till fotografernas nackdel.
Vilket i dagens läge fått mig att tänka AI.
/Gunnar S
Eldagsen var dock lite lurig och ställde upp med en helt AI-skapad bild, vilket antagligen inte var i enligt med arrangörens intentioner i den kategori den tävlade i.
Se'n kan AI göra en massa jobb åt oss också!
Kanske inte åt oss, utan åt företagen!
Så då blir arbetskraften billigare! :)
Och det e väl bra! :)
/B
https://www.boredpanda.com/my-ai-generated-street-photography/?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=organic
"men det är har ju ingenting att göra med fotografi"?
Ja, det är precis den poäng som Eldagsen vill få fram genom att ställa upp i en fototävling med en AI-skapad bild och sen avstå från att ta emot priset.
En bra början, men det är något artificiellt över de där bilderna. :-)
(Men det kommer att ta sig så småningom).
Jag som på nära håll följde grafikernas kamp på DN på 70-talets slut när DN då stod inför sin initiala datorisering och vet hur intelligent och hårt de jobbade för att ta kampen mot ett företag som egentligen helt ville göra sig av med dem, kan ju ändå konstatera att Sveriges då utan jämförelse mest drivna, kunniga och välorganiserade fack nu faktiskt inte ens finns kvar längre.
Jag har beskrivit detta i min blogg på FS:
https://www.fotosidan.se/blogs/stenisfotoblogg/dn-expressen-datorisering-och-stenhard-facklig.htm
"Vad har hänt med grafikerna och deras fackföreningar?
Ja det verkar ju inte bättre än att både den tekniska utvecklingen, rationaliseringarna och LO till sist med gemensamma krafter helt lyckats marginalisera grafikerna. Den sista spiken i den kistan verkar ju ha slagits in 2009 när grafikerna "knöddes" in tillsammans med totalt 50 000 andra LO-anslutna medlemmar i "GS Facket för skogs-, trä- och grafisk bransch". Man kan ju i sitt stilla sinne undra över hur resterna ur den verkliga gamla arbetararistokratin hamnade där.
Citat från : Facket GS facket inkomstförsäkring & A-kassa | Fackförbunden.se (fackforbunden.se)
"Ursprunget till GS facket kan spåras till 1846 när typograferna i Stockholm startade en förening och de var faktiskt med detta Sveriges första organiserade fackförening."
"GS Facket för skogs-, trä- och grafisk bransch (GS facket) är ett ganska nybildat fackförbund kan tyckas då det grundades 2009, men sanningen är att GS facket bildades genom en sammanslagning av flera olika fackförbund som därefter upplöstes i och med synergin. Arbetstagarorganisationen som driver sina frågor inom LO, är till för anställda inom träindustri, skogsbruk samt grafisk design och har drygt 50,000 medlemmar runt om i landet. Exempel på yrkesgrupper som fackförbundet arbetar för verkar inom: virkesmätning, tapetfabriker, sågverk, screenföretag (silkcreen-företag? min anm.), pappersemballagefabriker, påsfabriker, bokbinderier, annonsbyråer, pre-pressföretag och lyxpappersfabriker."
Så med tanke på hur starka grafikerna var och ändå bröts ned till slut och med tanke på hur uselt konstnärer, fotografer och andra fria yrken som författare, översättare, så har jag svårt att se bara av det skälet att detta inte kan gå annat än åt helvete för många.
På toppen av det ska läggas att antalet yrkesfotografer FÖRDUBBLADES under de fem åren mellan 2008 och 2012. Förmodligen p.g.a. att de nya kamerorna sänkt tröskeln rent praktiskt. Sedan allra högst upp ska läggas den verkligt grava arrogans, förnekelse och djupaste underskattning som man ofta märker bland många yrkesfotografer inte minst här på FS och tillika bland många andra bildkonstnärer, musikkompositörer och författare.
Mantrat: "Nää våra yrken är sååå speciella och det kommer aldrig gå att ersätta en skapande människas originalitet och uttryck", upprepas i all oändlighet med lite olika twist - andemeningen är alltid densamma - det här kommer aldrig drabba mig.
Jag säger bara; "Vänta bara, det här är bara början". Allmän AI har väl egentligen bara funnits i händerna på folk i ett halvår egentligen och bara det lilla smakprovet det har givit har gjort att åtminstone de mest öppna och nu faktiskt börjat fatta på allvar vad som nu börjar hända. Nästa steg är mer specifika AI-lösningar som nu kommer byggas in i allt fler branchsspecifika lösningar. Observera att jag skrev branchsspecifika och inte yrkesspecifika eftersom det här kommer göra att en del "yrken" nu kommer försvinna - och andra uppstå. Vill man vara med på den vagnen så kommer det vara klokt att vara öppen för utbildning och att försöka anpassa sig. Om jag var yrkesfotograf eller arbetade inom något av de "fria- konstnärliga yrken" som jag nämnt ovan, skulle jag nog tyckt det varit hög tid att skaffa mig kunskap och upprätta en plan B. Då kan det säkert vara bra att delta i event som exv. det du länkat gtill Thommy.
Per, se ingressen vilka man riktar sig till:
(Citat)
AI – hot och möjligheter
9 MARS 2023
Artificiell Intelligens har kommit att bli allt vanligare inom visuellt skapande och text. Vad innebär det för dig som jobbar med att skapa text och bild? Välkommen på ett halvdagsseminarium om hot och möjligheter där vi djupdyker i juridik och de etiska och existentiella frågor som följer med teknikutvecklingen.
Seminariet arrangeras av Konstnärernas Riksorganisation, Läromedelsförfattarna, Svenska Fotografers Förbund, Svenska Tecknare och Sveriges Författarförbund och vänder sig till dig som arbetar som författare, litterär översättare, fotograf, illustratör, grafisk formgivare och konstnär. " (slut citat)
Jag vet inte vad någon som jobbar med AI R&D skulle tillföra just i det här sammanhanget. Alla som deltar här har alla möjligheter att själva testa den generella AI i form av system som både autogenererar text och bilder och dra sina egna lärdomar av det både i ord och bild. I andra liknade initiativ diskuterar nu även intresseorganisationer och fackföreningarna precis samma frågor utifrån sina specifika intressen och förhållanden.
Det här handlar ju om att komma samman och diskutera vad AI kommer innebära för konstnärer, författare och fotografer och hur man ska förhålla sig till detta. Alla dessa är exv. berörda av hur man ska förhålla sig till hur AI kommer påverka deras möjligheter att leva på sina verksamheter och hävda bl.a. sina immateriella rättigheter etc.
Att detta händer nu tycker jag är jättebra och ett viktigt sundhetstecken.
Jag använder bilar regelbundet men det gör mig inte till en bilexpert.
Seminariet var antagligen intressant ändå (jag har inte tittat på det än) men kunde kanske ha blivit ännu intressantare med en AI-expert i panelen.
De som följt med i denna debatt och prenumererar på DN eller t.o.m. läser mer ytliga Aftonbladet är nog redan rätt välimformerade. De här människorna lever uppenbarligen inte i någon AI-skugga. Precis som en del fackliga organisationer så gör de nu vad de kan för att möta den framtid som faktiskt redaan nu är här för en del.
Båda dessa grupper har säkert redan förstått att arbetsköparna de har eller kommer få relationer med framöver redan nu ligger i träning för att utnyttja de nya möjligheter generell AI kommer ge redan nu att pressa priset på deras arbete med hjälp av de AI-applikationer som redan finns - alternativt helt runda dem i framtida flöden.
Det behöver de inga AI-utvecklare för att fatta. Den kunskapen och etfarenheten har de säkert redan i stor utsträckning skaffat genom att använda de AI-applikationer som nu finns. Detta växelspel kommer säkert bli väldigt mycket mer påtagligt och omfattande det närmaste pret.
Samma sak med människorna i panelen på seminariet. Jag såg ingenting i presentationerna som tyder på att de sysslar med, eller har sysslat med, forskning och/eller utveckling av AI-system.
Om seminariet skulle handla om strukturomvandling generellt så behövs givetvis inga experter på det specifika området AI, förstås, men jag bibringades uppfattningen att det var just AI det handlade om.
Jag skrev följande:
" de här människorna är precis som de flesta andra experter på sina yrkens och verksamheters villkor och förutsättningar idag" och en del av dessa har arrangerat denna sammankomst för att de redan nu fattat så pass mycket av det de redan sett och läst kring detta i exv. DN och andra media som skrivit massor om detta redan, att de beslutat att agera."
Jag menade alltså att de flesta människor är väl medvetna om de yrkesvillkor och ekonomiska och sociala villkor de lever under för tillfället och att de nu i de nu i väldigt många fall är så pass väl informerade att de förstår vad de står inför. Ja, åtminstone de som exv. läser de mer seriösa artiklarna som exv. DN varit full med den senaste månaden och/eller de som faktiskt själva testat Chat GPT, Bings Copilot eller Dell-e för att nämna några.
De ser att generell AI nu kan skriva bättre texter än en genomsnittlig gymnasieelev och de som har den minsta slutledningsförmåga, den minsta fantasi och är författare, journalist eller för den delen översättare eller kommunikatör kan nog rätt lätt föreställa sig att de kommer bli berörda och de försöker nu förstå och förhålla sig till detta.
Även väldigt många fotografer, bildkonstnärer och illustratörer har dragit samma typer av slutsatser och det är dessa grupper som nu söker formera sig och organisera sig.
Vad ska de med en AI utvecklare eller någon AI-guru till när det för dem i mycket kommer handla om starkt förändrade maktrelationer på marknaden och hur man ska kunna hävda immateriella rättigheter när AI botar trålar och använder delar av de bilder fotografer, illustratörer och konstnärer redan lagt ut på nätet och i författarnas fall är det ju dubbelriktat om de börjar använda texter som de själva inte skrivit utan som genererats automatiskt av AI-system. Här är det väl helt relevant att man istället sett till att ha med folk som har någon relevant kunskap i immateriell rätt och juridik. Det är säkert inte heller fel om det finns kompetens kring facklig organisering som folk kan samspela med.
Du upprepade nu ungefär samma sak som förut, och det har jag redan kommenterat så det jag tänker inte skriva en gång till.
Det återspeglar dock bara branschen. Nån PowerPointPrisse väljer ut nåt i sista sekund och har inte ens kollat på bilden i 50%.