Näringsliv
Den svenska studioblixttillverkaren Profoto startar ett eget nordiskt bolag för att sköta marknadsföring på hemmaplan. Tidigare har olika detaljister representerat märket i Sverige.
Profoto startades 1968 av fotohandlaren Conny Dufgran och fotografen, till lika ingenjören, Eckhard Heine. Conny hade sålt ett blixtaggregat till Eckhard några år tidigare, men han blev inte nöjd. Ett par år senare introducerar de båda blixtgeneratorn Pro-1 på Photokina i Köln.
Profoto Nordic är en självständig enhet på Profotos huvudkontor i Sundbyberg. Dotterbolagets främsta uppgifter är att tillsammans med återförsäljare och hyrstudios sköta och utveckla marknaden. All försäljning till slutkund och uthyrning kommer fortfarande att skötas av återförsäljare och hyrstudios. Chef för Profoto Nordic är Micke Johansson
På senare tid har Profoto utvidgat sin kundkrets genom att bland annat lansera softboxar som passar till olika blixtmärken. Profoto uppger att ett ökat antal kunder ställer ökade krav på dem – därför startas dotterbolaget.
Bli först att kommentera
Logga in för att kommentera