Annons
Samsung tar över sina egna produkter

Samsung tar över sina egna produkter

Pressmeddelande den 18 januari 2008

Samsung tar över Samsungs digitalkameror

Samsung Electronics tar över ansvaret för marknadsföring och försäljning av Samsung Techwins digitalkameror. Något som tidigare hanterats av separata distributörer i Norden. Beslutet har sin bakgrund i en förändrad strategi på global ledningsnivå. Konsumenten ser samma varumärke. Men organisatoriskt har Samsungs digitalkameror tidigare varit särskilda från Samsung Electronics. Nu blir det ändring på det. Redan den 1 februari tar Samsung Electronics över och är nu mitt uppe i att bygga upp en dedikerad försäljningsorganisation i Norden, integrerad med divisionen för ljud- och bildprodukter med lokalkontor i alla nordiska länder. Förhandlingar har förts och överenskommelser träffats med de fyra hittillsvarande fristående distributörerna i Norden: Focus Trading, Aronsen, Perkko och Westheimer. – I enskilda möten med de tidigare nordiska distributörerna har vi trots den snabba förändringen mötts av en smidig förståelse för huvudkontorets beslut om en ny organisation. Distributörerna har hittills på ett målmedvetet sätt med gott resultat gjort Samsungs digitalkameror erkända på den nordiska marknaden, säger Lars Jansson, ljud- och bilddivisionens försäljningsdirektör för Samsung i Norden.

Samtliga distributörer ska fortsätta sälja Samsungs kameror med ansvaret för fotospecialister. Ett tätt samarbete med Samsung Electronics ska ge ytterligare tillväxt i Norden. Nuvarande serviceverkstäder kommer även fortsättningsvis att hantera Samsungs kameror. – Nu inleds en nya era för Samsungs digitala kameror. Det är dags för nytt fokus. Organisationsförändringen på global och lokal nivå är naturlig i en tid när elektronikprodukter exempelvis blir allt mer sammankopplade. Synergier synas Den lokala förändringen i Norden är ett resultat av en tätare integration av huvudkontoren för Samsung Electronics division för digitala medier och Samsung Techwin. Därmed kommer verksamheterna för ljud och bildprodukter och kameror att samordnas under Jongwoo Park, sedan tidigare vd för digitala medier. Ambitionen är att öka verksamheternas effektivitet och finna synergier kring exempelvis marknadsföring, planering, utveckling och produktion. Redan innan årsskiftet avslutades kameraorganisationens inflyttning i den nya 7934 kvadratmeter stora kamerabyn i Suwon i Sydkorea.                                                              



Publicerad 2008-01-18.

Merläsning

ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.