Näringsliv
Det krävs mellan 10-15 miljoner kronor för att Malmö ska kunna få en motsvarighet till Fotografiska i Stockholm med fotografi i världsklass. Nu startar en insamling som ska lägga den första ekonomiska grunden för FCM1 i Malmö.
Förutom utställningar med fotografi av hög klass är det tänkt att FCM1 ska ha restaurang, café och en bokshop i den öppna delen av huset. Här ska också också finnas plats för en fotoakademi som håller kortare kurser och längre utbildningar.
– Jag har märkt ett stort intresse bland för ett fotocenter i Malmö efter att vi berättade om planerna på ett fotografiskt center i Magasin 1, FCM1, säger initiativtagaren Adam Haglund.
Bakom planerna på FCM1 står främst Fotobyrån Apelöga där Adam Haglund är ägare och creative director.
Det första målet är att få in 50.000 kronor. Tanken är att om att fotointresserade i malmöregionen visar sitt intresse genom att bidra till insamlingen, så lägger det en grund för en större insamling i höst. Det blir förhoppningsvis lättare att hitta finansiärer med en stor plånbok. Den typen av finansiärer som ligger bakom Fotografiska i Stockholm.
– Även om jag tror att det är bra business att satsa på FCM1, så tror jag att de som kan vara intresserade främst har ett genuint intresse för foto och ser långsiktigt på investeringen.
Planerna på FCM1 har funnits länge – att insamlingen startar först nu förklarar Adam Haglund så här:
– Det har varit en lång rad saker att klara av innan vi nu kommit till den punkt där vi kan lova att FCM1-projektet blir av om vi får in pengarna som behövs.
Idag ägs Magasin 1 (M1) av Malmö stad, men används av hamnen. Kommunen har därför först behövt hitta en alternativ uppställningsplats åt hamnverksamheten. Planen är att fastighetsbolaget Lifra ska köpa fastigheten M1 och sedan ha FCM1 som största hyresgäst.
– För att fastighetsbolaget ska realisera planen så krävs det att vi kan visa att vi har tillräckligt med pengar. Vi räknar med att det krävs 10 till 15 miljoner kronor för att täcka kostnaderna innan verksamheten är igång och ger intäkter, samt för att garantera hyran under en tillräckligt lång period.
Budgeten bygger på 140.000 besökare per år (Fotografiska i Stockholm har en halv miljon besökare årligen). Därtill kommer intäkter från sponsorer, försäljning, konferenser och kursverksamhet. Omsättningen beräknas till 35 miljoner per år.
Dagens plan är att öppna FCM1 2016 eller 2017, men det kan bli senare än så.
– Det är flera saker som vi inte styr över i processen, påpekar Adam Haglund.
Läs mer här.
Länk till insamlingen.
5 Kommentarer
Logga in för att kommentera