Annons
Artiklar > Kameraförsäljningen sjunker kraftigt

Kameraförsäljningen sjunker kraftigt

På ett år har försäljningen av systemkameror i Sverige sjunkit med nästan 30 procent. Av de sålda kamerorna har andelen spegelfria systemkameror minskat och andelen spegelreflexkameror ökat. Även försäljningen av kompaktkameror har sjunkit rejält.

Fotosidan har fått tillgång till siffror från marknadsundersökningsföretaget GFK som regelbundet kontrollerar försäljningen av kameror över hela världen. Våra siffror rör Sverige och jämför försäljningen i maj 2017 med maj 2018.

Under maj 2018 var fördelningen mellan spegelreflex och spegelfritt 55/45, vilket ska jämföras med 53/47 året innan. Det såldes totalt 4824 systemkameror i maj 2018 mot 6815 i maj 2017. Det är en minskning med 29,2 procent i antal systemkameror (spegelfria och spegelreflex).

Antalet spegelfria systemkameror sjönk med 32,1 procent (Canon -56,8 och Sony -33,7%).
Antalet spegelreflexer sjönk med 26,6 procent (Canon tappade -30,8% och Nikon -17,5%)

Tittar vi närmare på siffrorna för försäljningsvärde så ser vi att spegelreflex tappat mer än spegelfritt.
Värdet för spegellöst sjönk med 21,9% (Canon -36,8%, Fuji -30%).
Värdet för spegelreflex sjönk 27,7% (Canon -37,4% och Nikon -5,9%). 

Slutsatsen är försäljningen av de billigare spegelfria kamerorna sjunkit kraftigt (främst Canon Eos M-serien), men de dyrare spegelfria kamerorna håller ställningarna ganska bra. De enkla konsumentmodellerna tappar stort men de dyra entusiastkamerorna har en mer stabil målgrupp.

Försäljningen av kompaktkameror har gått ner sedan flera år. Idag är det främst entusiastmodeller med relativt stor 1-tumssensorer, dyktåliga kameror och superzoomar som säljer. Standardkompakterna har nästan helt ersatts av mobilkameror.

I maj 2018 såldes 22,6% procent färre kompakter än i maj 2017. Sony tappade mest med -35,1%. Skillnaden i värde är ännu större, minus 30% för alla märken, men värst för Sony med -43%.

Vi har inga siffror för objektivförsäljningen, men vi vet sedan tidigare att den är mer stabil och lönsam. Det finns en stora skara som är fotoentusiaster som är nöjda med sin systemkamera, men som gärna köper sig ett extra objektiv av hög kvalitet.



Publicerad 2018-06-25.

64 Kommentarer

Lars-Gunnar Nyqvist 2018-06-25 10:12  
Nästan en 30% minskning av det som vi kallar systemkameror. Det är verkligen mycket.

Största problemet som jag ser det är att snart är det "bara" vi entusiaster som ska bära utvecklingskostnaderna för nya modeller och med nya funktioner. Resultatet blir väl endera att det kommer inte så mycket nytt eller så blir kamerorna dyrare.

Locka tillbaka de som använder mobilkameran går nog inte

Utslagning, konkurs eller att någon ytterligare drar sig ur just kameratillverkningen lär därför komma. Samsung gjorde det men har så mycket annat att falla tillbaka på men hur det med de andra? Kan typer av samarbeten mellan fabrikat komma som vi inte trodde var möjligt?
Svar från froderberg 2018-06-25 10:24
Vi har redan fått se allt längre produktcykler. När vi kollat på kameraföretagens ekonomi tycks de flesta vara lönsamma. Branschen har lyckats ställa om från att sälja billiga modeller med hög volym och låg marginal till att sälja färre kameror och tillbehör med högre marginal.
Parsi 2018-06-25 11:13  
En observation jag har gjort, som kanske kan ha med detta att göra, eller en konsekvens - med feedback självförstärkande utveckling - är att synliga kameraförsäljare har blivit sällsynta de sista året/åren. Kameraförsäljning är alltmer beroende av online postorder, och väldigt medveten och uppsökande konsumtion. Således finns egentligen inget publikt skyltfönster längre som kan förleda till impuls, intresse, kunskap.
ugewan 2018-06-25 11:20
I o f s kan mobilen fungera som instegskamera där intresse föds att gå vidare. En utveckling i sig.
Svar från froderberg 2018-06-25 16:01
Det är nog inte huvudorsaken. Branschen är rätt enig om två saker.

1. Digitalkamera försäljningen hypade ca 2004-2012. Nu har försäljning och köpmönster återgått till en mer normalt läge.

2. Kameramobilerna har dödat försäljningen av enklare kompaktkameror.
timofej 2018-06-25 11:31  
Ni skriver i inledningen:

"Av de sålda kamerorna har antalet spegelfria systemkameror minskat och antalet spegelreflexkameror ökat."

För att sedan motsäga det:

"Antalet spegelreflexer sjönk med 26,6 procent"
Svar från froderberg 2018-06-25 12:06
Det är andelen spegelreflex som ökat, från 53 till 55 procent.
timofej 2018-06-25 14:40
De borde det kanske stå "andelen" inte "antalet".

***edit*** Åh, ser att ni ändrat på det.
O H 2018-06-25 12:14  
Rekordvarm Maj i år. Folk solade och badade istället för att fota! 😉
Jan Rönnlund 2018-06-25 12:26  
Nu har jag inte varit med så länge för att kunna göra en jämförande tillbakablick men funderar ändå...
Den tekniska utvecklingen går ju alltid framåt och vi "nördar" gillar den ;)
Men kan det inte vara så ändå att vi kommit så långt att folk faktiskt är nöjda med de kamerahus de har i sina händer och att de i stället lägger extra på ett nytt hållbart objektiv som många gånger ger både mer effekt och längre hållbarhet.
Ja jag menar att visserligen får kamerahusen mer finesser men inte i takt med att man kanske behöver allt. Jovisst blir spegellösa ett bra alternativ men för mig själv väntar jag på en modell som sitter bra i händerna och stark som en D5:a.

Jag tror, som undersökningen också visar, att vi som jobbar med fotografering (både yrkesfotografer/frilansare) stadigt uppgraderar för att kunna leverera det bästa som går och för att prylarna faktiskt nöts ut.

My cup of tea
Svar från froderberg 2018-06-25 12:37
Du har helt rätt i att många är nöjda med det de redan har. Därför blir produktcyklerna längre. Men entusiasterna lägger istället pengar på objektiv som dessutom är mer lönsamma för tillverkarna.
RogerWanhainen 2018-06-25 14:45  
Det är min övertygelse att bland de som inte är fotointresserade eller jobbar inom branschen så konsumerar folk bilder och videor på småskärmar, telefoner och läsplattor. På dessa skärmar ser de allra flesta inte skillnaden på bilder tagna med en fläskig fullformatskamera eller en iPhone. Särskilt inte heller när man på sin höjd tittar 1-2 sekunder på varje bild för att sedan scrolla vidare i sin feed. Dvs. för de allra flesta duger mobiltelefonkameran fullt ut även om det förbryllar oss som är fotonördar. De har inget incitament att blåsa 10 000 tals kronor på kamera utrustning. T.ex. jag har en nära släkting som är tycker att hennes iPad 2 tar bättre bilder än fullformatskameror från både Sony och Canon som jag har använt.
Svar från froderberg 2018-06-25 14:51
Målgruppen för fullformatskameror är inte semesterknäpparna utan mer hängivna entusiaster. Därför är fullformatskamerorna mer stabila i försäljning än billigare kameror.
acke 2018-06-25 14:58
Så är det. En överväldigande majoritet av alla bilder som tas i världen syftar till att dokumentera något. Det finns inga krav på teknisk kvalité, komposition, budskap eller annat nördigt lull-lull. Så länge folk ser vad bilden föreställer så är de nöjda. För detta simpla ändamål duger mobilkameran utmärkt.
Finn Calander 2018-06-25 19:08
Din släkting måste antingen vara synskadad eller skärmskadad eller en kombination av båda tillstånden ;)

/ FiCa1
lonian 2018-06-25 21:46
"jag har en nära släkting som är tycker att hennes iPad 2 tar bättre bilder än fullformatskameror från både Sony och Canon som jag har använt."

Kanske är det instagram filtret som lägger sig över och gör bilden bättre för henne.
Bengt Jönsson 2018-06-25 21:54
Bilden från Ipaden är färgstarkare och skarpare än systemkamera-bilden. Det är bättre enligt många. Färger som endast är naturliga och en bakgrund som är suddig uppskattas helt enkelt inte.
Ventures 2018-06-25 16:02  
Har systemkamerorna helt enkelt blivit för bra och att allmänheten tycker att det som mobilkameran producerar är mer än tillräckligt? Då finns inget incitament längre att skaffa en systemkamera om man inte har som ambition att leverera pausbilder till Windows 10. De flesta nöjer sig med att titta på sådana bilder. Den stora massan av bilder på sociala medier är till för att berätta något för ögonblicket.
Svar från froderberg 2018-06-25 19:54
Till viss del är det så. Det finns dem som hellre använder mobilen, sen finns en annan grupp som inte tycker att det ger så mycket att köpa en ny kamera. Den gamla duger gott. Dessa köper dock ofta nya objektiv.

Om man jämför systemkameraförsäljningen med 90-talet så var det en liknande situation. Revolutionen med autofokus låg några år bakåt, kamerorna var mogna och nya modeller gav inte så mycket mer. Då behåll också folk sina kameror länge. Det såldes dock inte lika mycket objektiv som idag. Kanske för att det gick åt mycket pengar till film och framkallning.
jag&bilden 2018-06-25 16:20  
Jag har helt sonika varken råd eller tid att uppgradera mig.

Den utrustning jag har idag tillgodoser mina behov mer än väl och det hade mest varit "roligt" med ett nytt hus.

Men huset skulle egentligen inte ge mig något mera än jag redan har är galet dyra.
Dessutom skulle det innebära att jag behöver uppgradera stora delar av min optik dessutom annars vinner jag inte speciellt mycket på ett nytt hus.

Och jag skulle behöva köpa nya batterier, laddare, arca-swiss plattor. Det ställer högre krav på mina datorer, mera minne och disk kommer att gå åt, större backup'er, längre tid både för efterbearbetning av bilderna såväl som backup-körningar.

Jag kan inte vara ensam i den situationen.

Så även om jag säljer av massor av det jag har idag kommer jag ändå utöver den intäkten att få lägga mellan månadslöner för inköpen.

Som yrkesfotorgraf går det kanske att räkna hem.
För någon med ett intresse funkar det inte.
lonian 2018-06-25 21:50
Själv funderar jag starkt på att skaffa en till likadan kamera som jag har bara för att slippa byta objektiv.
PMD 2018-06-25 22:01
För den som inte tjänar pengar på sitt fotograferande går ingen utgift att räkna hem, hur liten den än är.

Det finns dock en hel del folk som lägger mycket pengar på andra hobbies, t.ex. båtar, husbilar, golf, sommarstuga, resor, etc. Jämfört med en del andra hobbies är foto rätt billigt, även om man köper ganska dyra kameror. För de flesta av oss är det en prioriteringsfråga, även om det nog finns några som har råd med både en stor segelbåt och en dyr kamerautrustning.
MikaelSB 2018-06-25 18:24  
En spontan tanke gällande instegskamerorna, dess kitobjektiv och eventuell påverkan på uppgraderingstakten:

På ett sätt kan jag också tänka mig att instegskamerornas kit-objektiv spökar lite. Visst, många kit-objektiv är rätt schyssta, flexibla och lätta - men man får inte den bakgrundsoskärpan som så länge jag levt varit ett signum för "proffsfotografer" (se: de med systemkameror). Så många som köper en instegskamera i jakt på snygga bilder blir nog ofta besvikna och prylnarkomanin, retfullt uttryckt, får aldrig fart. Så man köper en instegskamera, blir besviken och där tar alla kamera-ambitioner slut.

När jag började leta efter en billig systemkamera någon gång under 2014 kändes det hopplöst att få en känsla för vad man skulle titta efter. En miljon olika kameror med olika sensorer, oklarhet kring hur man ska begripa sig på brännvidd, zoomomfång, ljusinsläpp och allt det där. Så jag köpte en D3200 för dess, jämfört med Canons diton, höga upplösning tillsammans med ett kit-objektiv kort följt av ett Tamron 18-300mm (då jag vid tillfället trodde högre zoomomfång var lika med snäva bildvinkel) - vilket passade mig dåligt. Sedan skaffade jag Nikons söta lilla DX 35mm 1.8G. Vilket lyft, bildkvalitets-mässigt!

Sedan tog jag ett stort kliv och köpte en Tamron 70-200 2.8 VC och efter dess har jag bränt så mycket pengar på kameraprylar att det är närmast sjukligt. Bra optik är knark - och gör det värt att släpa på den särskilda fotoutrustningen.

Min poäng i mitt långrandiga inlägg är alltså att optiken som följer med många av instegskamerorna är för dålig. Mångsidig, absolut. Men saknar de kvaliteter som får konsumenterna att känna att det är de får något helt olikt ens de bästa mobilkamerorna.

Om man sålde instegskameror med enkel men hyfsat ljusstark normaloptik tror jag, även om det bara är en lekmanna gissning, att man skulle få en större uppgraderingsfrekvens. Då fler instegskonsumenter blir lockade att fortsätta med fotandet och köpa mer och ny utrustning. Att köpa en pryl som inte lever upp till ens förväntningar är ju trots allt väldigt avtändande. Vilket jag tror kan vara fallet för många. Speciellt när mobilbilder är utgångspunkten som man jämför mot.
lonian 2018-06-25 22:06
Min kamerahistoria ser ungefär likadan ut. Efter inköpt Nikon D5000, kitobjektiv och gått vidare till tamron 18-200mm för superzoom är ju så coolt? Skitkass kvalité. Nikon 35mm dx vart min räddning. Sen byttes det Nikon D7000, vilket proffslyft och fullt av nya objektiv för att sporra kreativiteten.
Abe Normal 2018-06-25 19:01  
Det finns säkert flera skäl till att försäljningen minskar, men en aspekt som jag tror påverkar är att kameran är en mogen produkt - om man talar om toppmodeller -. Det har planat ut, en ny modell ger ingen wow-känsla, den är liite bättre än föregående modell som redan är bra. Använder själv 5DIII, klumpig och tung men en fin kamera att jobba med. Jag kan för egen del inte motivera mig att lägga 35K för att få MKV. Då väntar jag hellre till MKV. Även kronans försvagning kan göra att ett nyköp svider.
Finn Calander 2018-06-25 19:06  
Tja, för oss amatörer som gillar att plåta med en "riktig" kamera (= inga dj-la skojsefilter, 498 olika fokusalternativ, 70elva video-alternativ, etc.) så finns snart bara Leica kvar kanske. Trogen kundkrets som gillar Das Wesentliche ... Resten plåtar med mobilen. Fast – hur länge till? Vissa IT-siare spår ju att smartfånen är komplett ute om sisådär 10 år. Då ska vi snacka med prylarna istället. Då fotograferar man (utom Leica-fantomerna) genom att säga till Siri/Alexa att hämta en screenshot från en given GPS-punkt, från en given höjd och i en given kompassriktning. Därefter ger man Siri/Alexa i uppgift att behandla pixlarna så "att jag tycker om bilden". Kul va?

/ en dystopi, FiCa1
Svar från froderberg 2018-06-25 19:46
Med tanke på att folk fortfarande kan tänka sig att betala dyrt för mekaniska klockor som kostar många gånger mer än elektroniska som håller tiden bättre, så tror jag att det kommer fortsätta finnas kameror för den som vill ha en kamera "som känns rätt".
lonian 2018-06-25 22:10
Kul att spå om smartphones. Jag tror de kommer finnas kvar i en annan form. Kan de göras vikbara tex, eller att man surfar i glasögonen. Att ha med sig internet hela tiden tror jag inte kommer att försvinna.
En mobilkamera i solbrillorna kanske?
Larsa Andersson 2018-06-25 22:40
Ve och fasa. Men jag tror du har rätt tyvärr.
Tomasz 2018-06-25 21:14  
Jag tar fler bilder med mobiltelefonen (som iofs kostar lika mycket som min första systemkamera) än jag tar med min Nikon numera.
Och om jag tar bilder med min Nikon så tar jag alltid en bild med mobilen för att få in tillfället på kartan.
Ju enklare det blir desto roligare är det. Jag vill snabbt kunna säga "Kolla här!" och lika snabbt kunna få respons på det.
Jämfört med att joxa i mörkrum och sedan tjata in sig på ett galleri för att sedan få tjugo påsar jordnötter och tretton flaskor champagne överblivet så är det ett enkelt val. Jag får massor med tid över att gilla saker på facebook och dessutom hinner jag kommentera här.

Men f-n vet om det enkla livet är det bästa? Jag har ingen aning, men jag har både systemkamera och mobiltelefon.
lonian 2018-06-25 22:15
Har börjat med detsamma gällande video. Drar upp mobilen för att vlogga, systemkameran för fotografera medan min polare riggar upp sin sonya7rii med videorigg+mik på 5-10min och få till skärpan manuellt så har jag redan filmat på några sekunder.
dejantep 2018-06-25 21:22  
Man kan alltid fråga sig följande:

Varför fotar jag? För att det är kul, det är mitt jobb, det ger mig mervärde/lugn/må bra känsla etc.

Vad är det slutgiltiga målet med fotot? Facebook, insta, hänga på vägg, mitt arv till kommande generationer

Därefter bör man kunna bedöma vad man behöver köpa eller inte
Siljefjord 2018-06-25 22:31  
Kanske skulle jämföra helår istället för en månad. Är resultatet samma?
Svar från froderberg 2018-06-25 22:48
Det är lite vanskligt att bara titta på en månad. Det kan svänga lite från månad till månad för när det gäller enskilda modeller, det är därför vi inte redovisar på den detaljnivån i artikeln. Men trenderna är tydliga och skulle även synas om vi räknade ihop alla årets månader.
GunnarW 2018-06-26 03:13
Vädret! Maj satte rekord. Folk hade annat att göra än att handla "sällanköpsvaror". Kanske.
April gick ändå bra jmf med året innan: http://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/handel-med-varor-och-tjanster/inrikeshandel/omsattning-inom-tjanstesektorn/pong/statistiknyhet/detaljhandelns-forsaljning-april-2018/
"Den kalenderkorrigerade försäljningsvolymen ökade med 3,6 procent i april 2018 jämfört med motsvarande månad 2017"
Svar från froderberg 2018-06-26 10:07
Vädret kanske förstärkte effekten (även om man kan tänka sig tvärt om, att vädret får folk att vilja köpa kameror). Men trenden är ändå nedåtgående.
jazzmicke 2018-06-26 00:48  
Även om systemkameror är bättre än de vassaste mobilkamerorna är det förstås mycket mer än ren teknik som gör att vanligt folk blir sugna på kameraköp.
Jag ser ju på Facebook i olika bildgrupper att de som har konstnärliga ögon och verkligen utnyttjar sina mobilkameror maximalt och lär sig redigera kan ta fantastiska bildkompositioner. De påverkar säkert andra till att hellre satsa 10 000 kr på de dyraste mobilerna än att lägga pengarna på bra kameror och fina objektiv.

Som lite mer fotointresserad ser jag lättare bristerna i deras bilder, t.ex. sämre skärpa eller att pixlarna syns tydligare när man förstorar mobilbilder. Även om en mobil kan ta RAW är det få som utnyttjar det. Det syns på den tekniska kvaliteten men det är ju inget gemene man ens tänker på.

Brukar tänka på när jag var nyutbildad radiojournalist för snart 30 år sedan. Att lyssna på bandade intervjuer på radion var både lite kul och ibland smått irriterande eftersom man hörde varenda klipp. När man satt där själv och redigerade lade man ner hela själen för att de där klippen inte skulle märkas. Fast vanligt folk hörde naturligtvis inte klippen. Precis som de flesta inte bryr sig om låg eller högupplösta bilder. Det är motivet som räknas och kompositionen.
lumor_ 2018-06-26 00:52  
Har hört så många säga att de köpte en fin kamera men att de inte förstår alla inställningar. Det var en trend för några år sedan att skaffa systemkamera och det var bra för hobbyn. En liten andel brydde sig ändå om att ge sig sjutton på att förstå allt det här med ISO, mm och WB. Fotosidan blomstrade och har väl rätt gott om aktivitet fortfarande. Trenden har lagt sig men utan den hade antalet entusiaster varit mycket mindre.
Svar från froderberg 2018-06-26 10:09
Precis så är det. Det var en digitalkameraboom ca 2003-2011. Nu har det återgått till ett mer normalt köpmönster där det är entusiaster som köper systemkameror, och inte lika ofta som under boomen.
esbtse 2018-06-26 06:07  
Löner låga, kronan svag och nya systemkameror orimligt dyra. Mobiler tillräckligt bra för slå ut kompakter. Jag byter enbart nät jag behöver och fota så manuellt som möjligt.
MikaelSB 2018-06-26 10:02
Fast elektronikbranschen i Sverige är fortfarande hårt ansatt, så priserna på elektronik i Sverige är bitvis väldigt fördelaktig även jämfört med t ex USA. Särskilt om vi jämför köpkraft mellan svenska och amerikanska löntagare.

Systemkameror behöver inte heller vara dyra. Vi ska komma ihåg att instegssegmentet är dominerat av kameror ofta billigare än hyfsat bra kompakta kameror.
Svar från froderberg 2018-06-26 10:05
Sverige är inte långt ifrån ensamma om att ha en vikande kameramarknad. Det är en global trend. Så lokala förklaringar kan vi nog bortse ifrån.
esbtse 2018-06-26 11:27
Det är en global trend att medelklassen försvinner i I-länderna. Folk bli fattigare och politiker och de så kallade 1% i inkomstligan förskansar sig bakom privatskolor och murar. Själv tillhör jag den nya fattiga medelklassen som tvingas spara allt överskott som kan avvara till den dagen jag skall gå i pension utan att få en pension som det går att leva på. Därför behåller jag min D300 tills den går sönder. Det är svårt att motivera en D850 ekonomisk om jag inte kan få in pengar på mitt fotograferande trots att den kan motiveras konstnärligt och bristen på en mindre grumlig kamera med bättre upplösning kommer fördröja min utställning av skogsbilder. Ekonomin styr tyvärr.
Oförbätterlig 2018-07-17 18:34
Jag tvivlar på att gemene man på det glada 80-talet köpte mängder med systemkameror trots att situationen på arbetsmarknaden och i landet var enormt trygg. Jag vill minnas att systemkameror aldrig riktigt varit gemene mans egendom under min uppväxt. De som var fotointresserade kunde ha en, som idag ungefär, annars var det 35 mm kompaktkamera som gällde, för att sedan ersättas av de digitala kompakterna som Coolpix och Ixus.

Medelklassen i gemen kör oftast två nyare bilar och bor i en kåk med nyrenoverat badrum och kök. Nog finns några tusen till en kamera om det skulle prioriteras. De flesta är antagligen nöjda med att ersätta sin tidigare kompaktkamera med de allt bättre mobilkamerorna (mobilen byts ju också gärna vartannat år) istället för en större, klumpigare, mer kompetent men betydligt mer komplicerad budgetsystemkamera. Jag tror att budgetsystemkamerans nisch på marknaden försvunnit.
pdahlen 2018-06-26 06:22  
Statistiken bygger troligen på nyförsäljningen och det borde inte vara så konstigt att den går ner då fler och fler kameror finns i omlopp. En kamera kanske säljs 3-5 gånger innan den är förbrukad. Jag köper en ”ny” kamera nästan varje år men när det gäller statistiken för nyförsäljning så var det länge sedan jag bidrog. De några år gamla kameror är tillräckligt bra för mig och jag får samma uppgradering som om jag köper ny kamera varje gång.

Undrar hur statistiken ser ut om man istället ser ägandet av kameror, går den upp eller ner?
Svar från froderberg 2018-06-26 07:19
Nja. Det kommer ju hela tiden nya fotointresserade så därför skulle efterfrågan kunna vara konstant. Men det har skett en förändring i hur länge man behåller sin kamera, och det har påverkat försäljningen negativt.
"klick" 2018-06-26 11:44  
Det är nog många olika faktorer. Mobilerna som blivit allt bättre och trenden att det ska vara snabbt och smidigt. Allt ska gå snabbt nuförtiden.

Håller också med att dedikerade kamerorna har planat ut/mognat och det nu mer handlar om finlir. I ren bildkvalité har det inte hänt speciellt mycket.

Tror även att det gamla hederliga stillbilds-formatet har blivit mindre intressant på senare år. Trenden går mot video och interaktiva format. Det tillsammans med mobilerna kanske gör att det är mindre drag till dedikerade kameror.
Stefan Åhbeck 2018-06-26 14:06  
Skulle vara kul att se Leicas resp. Hasselblads siffror för perioden... Övertygad om att de inte minskat i samma utsträckning. Kanske t.o.m. ökat?
Svar från froderberg 2018-06-26 20:44
De spelar lite på en annan bana. Hasselblad ser ut att ha lyckats med att bredda sin kundgrupp med X1D. Nu satsar de hårt för att bredda objektivprogrammet för att öka det spegelfria systemets attraktionskraft. Tidigare tynade de bort lite mer för varje år och hade svårt mot PhaseOne. Frågan är om PhaseOne också kommer att satsa på spegelfritt?

Leica skickar upp många försöksballonger. Q-modellen blev en succé och breddade kundbasen, men SL-, TL-, S- och X-serierna verkar ha det tuffare.
Mats Axelsson 2018-06-26 22:13  
Tror väl att man måste se på längre tider. Trender brukar inte alltid kunna avläsas med korta brottstycken. Har vädret haft någon inverkan? 2017:s maj månad var en månad då man kunde sitta inne och suckts efter en spännande pryl att köpa, som rena trösten. 2018:s maj har inspirerat till att ta ut prylarna använda dem. Skulle vara intressant att se trender, grafer över några år.
Svar från froderberg 2018-06-27 12:44
Naturligtvis kan en enskild månad ge avvikande siffror, men trenden är nedåtgående över tid och globalt. Det visar sig också i hur få nya produkter det kommer inom de hårt drabbade segmenten.
martinot 2018-06-27 22:14  
Antalet spegelfria systemkameror sjönk med 32,1 procent (Canon -56,8 och Sony -33,7%).
Antalet spegelreflexer sjönk med 26,6 procent (Canon tappade -30,8% och Nikon -17,5%)
Värdet för spegellöst sjönk med 21,9% (Canon -36,8%, Fuji -30%).
Värdet för spegelreflex sjönk 27,7% (Canon -37,4% och Nikon -5,9%).

Intressant att se att Nikon klarat sig, relativt sätt konkurrenterna, mycket väl.
RikkeT 2018-06-30 17:41  
Tycker nog att dom flesta kompakterna också slår mobilen i bildkvalitet och då med optisk zoom.

För många verkar det inte vara så viktigt,
men zoomar man inte för mycket, så räcker säkert
mobilkameran till vanliga 11x15 cm papperskopior...
FlyerOne 2018-07-15 23:06  
Intressanta uppgifter. Allt väsentligt finns med, med undantag för en uppgift som jag för min del, inte helt oväntat, skulle finna vara väldigt intressant. nämligen ändringen i försäljningevärdet för Sony.

Sony är väl ändå inte en helt försumbar aktör inom den spegelfria kamerakategorin? Eller var deras siffror inte tillräckligt dåliga för att passa in i artikelns allmänna "Doom and Gloom"-stämning....?
Svar från froderberg 2018-07-16 11:00
Vi har angivit de märken som försändrats mest vid varje jämförelse. Så att Sony nämns lite beror på att deras siffror förändrats mindre än andras.
Oförbätterlig 2018-07-17 18:22  
Är det inte ändå rimligt att det går lite i cykler efter när intressanta modeller släpps? Nu är det ett tag sedan 5DIV, 6DII, 1DX mkII, Nikon D5 m fl kom. Dom som behöver en av dessa har köpt en redan. Då kom många av föregående modell ut på begagnatmarknaden åt oss som hellre köpte t ex en begagnad 1Dx än en ny 6DII.

När 7DIII och Nikons motsvarighet kommer lär väl försäljningen vara alltime high ett tag igen.

Instegskamerorna tror jag minskar i försäljning. De flesta som oftast inte ser ett behov av mer än att använda mobilen för att få bilder till FB eller Instagram tycker nog att det är för dyrt med en dedikerad kamera, och för klumpig att släpa med, spontaniteten som gör en bra mobilbild försvinner.
Svar från froderberg 2018-07-17 23:23
Visst är det så att statistiken påverkas av vad som lanseras och vilka kampanjer som körs. Men över tid är trenden tydlig, marknaden viker nedåt, och särskilt för de billigare kamerorna.
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Merläsning

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar