Näringsliv
På ett år har försäljningen av systemkameror i Sverige sjunkit med nästan 30 procent. Av de sålda kamerorna har andelen spegelfria systemkameror minskat och andelen spegelreflexkameror ökat. Även försäljningen av kompaktkameror har sjunkit rejält.
Fotosidan har fått tillgång till siffror från marknadsundersökningsföretaget GFK som regelbundet kontrollerar försäljningen av kameror över hela världen. Våra siffror rör Sverige och jämför försäljningen i maj 2017 med maj 2018.
Under maj 2018 var fördelningen mellan spegelreflex och spegelfritt 55/45, vilket ska jämföras med 53/47 året innan. Det såldes totalt 4824 systemkameror i maj 2018 mot 6815 i maj 2017. Det är en minskning med 29,2 procent i antal systemkameror (spegelfria och spegelreflex).
Antalet spegelfria systemkameror sjönk med 32,1 procent (Canon -56,8 och Sony -33,7%).
Antalet spegelreflexer sjönk med 26,6 procent (Canon tappade -30,8% och Nikon -17,5%)
Tittar vi närmare på siffrorna för försäljningsvärde så ser vi att spegelreflex tappat mer än spegelfritt.
Värdet för spegellöst sjönk med 21,9% (Canon -36,8%, Fuji -30%).
Värdet för spegelreflex sjönk 27,7% (Canon -37,4% och Nikon -5,9%).
Slutsatsen är försäljningen av de billigare spegelfria kamerorna sjunkit kraftigt (främst Canon Eos M-serien), men de dyrare spegelfria kamerorna håller ställningarna ganska bra. De enkla konsumentmodellerna tappar stort men de dyra entusiastkamerorna har en mer stabil målgrupp.
Försäljningen av kompaktkameror har gått ner sedan flera år. Idag är det främst entusiastmodeller med relativt stor 1-tumssensorer, dyktåliga kameror och superzoomar som säljer. Standardkompakterna har nästan helt ersatts av mobilkameror.
I maj 2018 såldes 22,6% procent färre kompakter än i maj 2017. Sony tappade mest med -35,1%. Skillnaden i värde är ännu större, minus 30% för alla märken, men värst för Sony med -43%.
Vi har inga siffror för objektivförsäljningen, men vi vet sedan tidigare att den är mer stabil och lönsam. Det finns en stora skara som är fotoentusiaster som är nöjda med sin systemkamera, men som gärna köper sig ett extra objektiv av hög kvalitet.
64 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Största problemet som jag ser det är att snart är det "bara" vi entusiaster som ska bära utvecklingskostnaderna för nya modeller och med nya funktioner. Resultatet blir väl endera att det kommer inte så mycket nytt eller så blir kamerorna dyrare.
Locka tillbaka de som använder mobilkameran går nog inte
Utslagning, konkurs eller att någon ytterligare drar sig ur just kameratillverkningen lär därför komma. Samsung gjorde det men har så mycket annat att falla tillbaka på men hur det med de andra? Kan typer av samarbeten mellan fabrikat komma som vi inte trodde var möjligt?
1. Digitalkamera försäljningen hypade ca 2004-2012. Nu har försäljning och köpmönster återgått till en mer normalt läge.
2. Kameramobilerna har dödat försäljningen av enklare kompaktkameror.
"Av de sålda kamerorna har antalet spegelfria systemkameror minskat och antalet spegelreflexkameror ökat."
För att sedan motsäga det:
"Antalet spegelreflexer sjönk med 26,6 procent"
***edit*** Åh, ser att ni ändrat på det.
Den tekniska utvecklingen går ju alltid framåt och vi "nördar" gillar den ;)
Men kan det inte vara så ändå att vi kommit så långt att folk faktiskt är nöjda med de kamerahus de har i sina händer och att de i stället lägger extra på ett nytt hållbart objektiv som många gånger ger både mer effekt och längre hållbarhet.
Ja jag menar att visserligen får kamerahusen mer finesser men inte i takt med att man kanske behöver allt. Jovisst blir spegellösa ett bra alternativ men för mig själv väntar jag på en modell som sitter bra i händerna och stark som en D5:a.
Jag tror, som undersökningen också visar, att vi som jobbar med fotografering (både yrkesfotografer/frilansare) stadigt uppgraderar för att kunna leverera det bästa som går och för att prylarna faktiskt nöts ut.
My cup of tea
/ FiCa1
Kanske är det instagram filtret som lägger sig över och gör bilden bättre för henne.
Om man jämför systemkameraförsäljningen med 90-talet så var det en liknande situation. Revolutionen med autofokus låg några år bakåt, kamerorna var mogna och nya modeller gav inte så mycket mer. Då behåll också folk sina kameror länge. Det såldes dock inte lika mycket objektiv som idag. Kanske för att det gick åt mycket pengar till film och framkallning.
Den utrustning jag har idag tillgodoser mina behov mer än väl och det hade mest varit "roligt" med ett nytt hus.
Men huset skulle egentligen inte ge mig något mera än jag redan har är galet dyra.
Dessutom skulle det innebära att jag behöver uppgradera stora delar av min optik dessutom annars vinner jag inte speciellt mycket på ett nytt hus.
Och jag skulle behöva köpa nya batterier, laddare, arca-swiss plattor. Det ställer högre krav på mina datorer, mera minne och disk kommer att gå åt, större backup'er, längre tid både för efterbearbetning av bilderna såväl som backup-körningar.
Jag kan inte vara ensam i den situationen.
Så även om jag säljer av massor av det jag har idag kommer jag ändå utöver den intäkten att få lägga mellan månadslöner för inköpen.
Som yrkesfotorgraf går det kanske att räkna hem.
För någon med ett intresse funkar det inte.
Det finns dock en hel del folk som lägger mycket pengar på andra hobbies, t.ex. båtar, husbilar, golf, sommarstuga, resor, etc. Jämfört med en del andra hobbies är foto rätt billigt, även om man köper ganska dyra kameror. För de flesta av oss är det en prioriteringsfråga, även om det nog finns några som har råd med både en stor segelbåt och en dyr kamerautrustning.
På ett sätt kan jag också tänka mig att instegskamerornas kit-objektiv spökar lite. Visst, många kit-objektiv är rätt schyssta, flexibla och lätta - men man får inte den bakgrundsoskärpan som så länge jag levt varit ett signum för "proffsfotografer" (se: de med systemkameror). Så många som köper en instegskamera i jakt på snygga bilder blir nog ofta besvikna och prylnarkomanin, retfullt uttryckt, får aldrig fart. Så man köper en instegskamera, blir besviken och där tar alla kamera-ambitioner slut.
När jag började leta efter en billig systemkamera någon gång under 2014 kändes det hopplöst att få en känsla för vad man skulle titta efter. En miljon olika kameror med olika sensorer, oklarhet kring hur man ska begripa sig på brännvidd, zoomomfång, ljusinsläpp och allt det där. Så jag köpte en D3200 för dess, jämfört med Canons diton, höga upplösning tillsammans med ett kit-objektiv kort följt av ett Tamron 18-300mm (då jag vid tillfället trodde högre zoomomfång var lika med snäva bildvinkel) - vilket passade mig dåligt. Sedan skaffade jag Nikons söta lilla DX 35mm 1.8G. Vilket lyft, bildkvalitets-mässigt!
Sedan tog jag ett stort kliv och köpte en Tamron 70-200 2.8 VC och efter dess har jag bränt så mycket pengar på kameraprylar att det är närmast sjukligt. Bra optik är knark - och gör det värt att släpa på den särskilda fotoutrustningen.
Min poäng i mitt långrandiga inlägg är alltså att optiken som följer med många av instegskamerorna är för dålig. Mångsidig, absolut. Men saknar de kvaliteter som får konsumenterna att känna att det är de får något helt olikt ens de bästa mobilkamerorna.
Om man sålde instegskameror med enkel men hyfsat ljusstark normaloptik tror jag, även om det bara är en lekmanna gissning, att man skulle få en större uppgraderingsfrekvens. Då fler instegskonsumenter blir lockade att fortsätta med fotandet och köpa mer och ny utrustning. Att köpa en pryl som inte lever upp till ens förväntningar är ju trots allt väldigt avtändande. Vilket jag tror kan vara fallet för många. Speciellt när mobilbilder är utgångspunkten som man jämför mot.
/ en dystopi, FiCa1
En mobilkamera i solbrillorna kanske?
Och om jag tar bilder med min Nikon så tar jag alltid en bild med mobilen för att få in tillfället på kartan.
Ju enklare det blir desto roligare är det. Jag vill snabbt kunna säga "Kolla här!" och lika snabbt kunna få respons på det.
Jämfört med att joxa i mörkrum och sedan tjata in sig på ett galleri för att sedan få tjugo påsar jordnötter och tretton flaskor champagne överblivet så är det ett enkelt val. Jag får massor med tid över att gilla saker på facebook och dessutom hinner jag kommentera här.
Men f-n vet om det enkla livet är det bästa? Jag har ingen aning, men jag har både systemkamera och mobiltelefon.
Varför fotar jag? För att det är kul, det är mitt jobb, det ger mig mervärde/lugn/må bra känsla etc.
Vad är det slutgiltiga målet med fotot? Facebook, insta, hänga på vägg, mitt arv till kommande generationer
Därefter bör man kunna bedöma vad man behöver köpa eller inte
April gick ändå bra jmf med året innan: http://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/handel-med-varor-och-tjanster/inrikeshandel/omsattning-inom-tjanstesektorn/pong/statistiknyhet/detaljhandelns-forsaljning-april-2018/
"Den kalenderkorrigerade försäljningsvolymen ökade med 3,6 procent i april 2018 jämfört med motsvarande månad 2017"
Jag ser ju på Facebook i olika bildgrupper att de som har konstnärliga ögon och verkligen utnyttjar sina mobilkameror maximalt och lär sig redigera kan ta fantastiska bildkompositioner. De påverkar säkert andra till att hellre satsa 10 000 kr på de dyraste mobilerna än att lägga pengarna på bra kameror och fina objektiv.
Som lite mer fotointresserad ser jag lättare bristerna i deras bilder, t.ex. sämre skärpa eller att pixlarna syns tydligare när man förstorar mobilbilder. Även om en mobil kan ta RAW är det få som utnyttjar det. Det syns på den tekniska kvaliteten men det är ju inget gemene man ens tänker på.
Brukar tänka på när jag var nyutbildad radiojournalist för snart 30 år sedan. Att lyssna på bandade intervjuer på radion var både lite kul och ibland smått irriterande eftersom man hörde varenda klipp. När man satt där själv och redigerade lade man ner hela själen för att de där klippen inte skulle märkas. Fast vanligt folk hörde naturligtvis inte klippen. Precis som de flesta inte bryr sig om låg eller högupplösta bilder. Det är motivet som räknas och kompositionen.
Systemkameror behöver inte heller vara dyra. Vi ska komma ihåg att instegssegmentet är dominerat av kameror ofta billigare än hyfsat bra kompakta kameror.
Medelklassen i gemen kör oftast två nyare bilar och bor i en kåk med nyrenoverat badrum och kök. Nog finns några tusen till en kamera om det skulle prioriteras. De flesta är antagligen nöjda med att ersätta sin tidigare kompaktkamera med de allt bättre mobilkamerorna (mobilen byts ju också gärna vartannat år) istället för en större, klumpigare, mer kompetent men betydligt mer komplicerad budgetsystemkamera. Jag tror att budgetsystemkamerans nisch på marknaden försvunnit.
Undrar hur statistiken ser ut om man istället ser ägandet av kameror, går den upp eller ner?
Håller också med att dedikerade kamerorna har planat ut/mognat och det nu mer handlar om finlir. I ren bildkvalité har det inte hänt speciellt mycket.
Tror även att det gamla hederliga stillbilds-formatet har blivit mindre intressant på senare år. Trenden går mot video och interaktiva format. Det tillsammans med mobilerna kanske gör att det är mindre drag till dedikerade kameror.
Leica skickar upp många försöksballonger. Q-modellen blev en succé och breddade kundbasen, men SL-, TL-, S- och X-serierna verkar ha det tuffare.
Antalet spegelreflexer sjönk med 26,6 procent (Canon tappade -30,8% och Nikon -17,5%)
Värdet för spegellöst sjönk med 21,9% (Canon -36,8%, Fuji -30%).
Värdet för spegelreflex sjönk 27,7% (Canon -37,4% och Nikon -5,9%).
Intressant att se att Nikon klarat sig, relativt sätt konkurrenterna, mycket väl.
För många verkar det inte vara så viktigt,
men zoomar man inte för mycket, så räcker säkert
mobilkameran till vanliga 11x15 cm papperskopior...
Sony är väl ändå inte en helt försumbar aktör inom den spegelfria kamerakategorin? Eller var deras siffror inte tillräckligt dåliga för att passa in i artikelns allmänna "Doom and Gloom"-stämning....?
När 7DIII och Nikons motsvarighet kommer lär väl försäljningen vara alltime high ett tag igen.
Instegskamerorna tror jag minskar i försäljning. De flesta som oftast inte ser ett behov av mer än att använda mobilen för att få bilder till FB eller Instagram tycker nog att det är för dyrt med en dedikerad kamera, och för klumpig att släpa med, spontaniteten som gör en bra mobilbild försvinner.