Nadja Bournonville Intercepted
En fotograf är alltid också ett vittne och en spion, en skapare av alternativa verkligheter. Kameran, digital eller analog är begränsad i sin möjlighet att berätta en ”sann“ historia. Fotografier kan således kliva in och ta minnens plats, sudda ut eller ersätta det vi tror vi visste om en händelse eller ett ögonblick och därigenom ändra historiens gång. Genom fotografin blir vissa händelser tydliga, andra tillåts att försvinna bort. Lite som det hemliga bläcket som användes av spioner under första världskriget, om man framkallade det på rätt sätt blev budskapet tydligt, men använde man fel metoder riskerade man att det hemliga meddelandet försvann, blev oläsligt och förvirrat.
Vernissage
7.12 kl. 14.00
Öppningstal av Tonie Lewenhaupt, Claës Lewenhaupt stipendiefond.
Curator Jenny Lindhe samtalar med Nadja Bournonville.
(Tyghuset är öppet kl. 12-17)
Lokal
Tyghuset
Utställningsperiod
7.12 2019 – 1.2 2020
Öppettider
Torsdag – Lördag kl. 12-17
Stängt 26.12
Fri entré
Första världskriget avslutades 1918, det var ett krig i vilket Nadja Bournonvilles gammelfaster spelade en mycket liten roll, nämligen den som en av de sämsta spionerna som anlitades av tyskarna. Damen i fråga hette Eva de Bournonville, ursprungligen från en känd dansk balettfamilj. Vid krigets början befann hon sig i ekonomiska svårigheter och blev ett lätt byte för Mr. Smith, som lovade henne lättförtjänta pengar om hon begav sig till London och tjänstgjorde som spion. Eva accepterade erbjudandet, men det blev en mycket kort karriär. Efter tolv brev skrivna med osynligt bläck fick MI6 tag på henne och hon dömdes till döden. Efter sex år i fängelset fick hon dock lov att återvända till Sverige, där hon undervisade i engelska och levde tills hon blev 108 år gammal.
Hösten 2016 besökte Nadja Bournonville The National Archives i Kew, London. Där återfanns allt från rättegångsprotokoll till personliga brev ur fängelset. Även om det vid en första blick verkar som om alla fakta finns samlade, förblir Evas motiv och historia suddig och oklar. Nya detaljer tillkommer, andra historier berättas, perspektiv förvrids och det som står skrivet har strukits över och korrigerats i marginalen.
Denna invecklade väv av händelser, utsagor och idéer bildar grunden till bilderna i serien ”Intercepted“.
Nadja Bournonville är 2018 års Claës Lewenhaupt stipendiat. Läs mera om stipendiet här.
Nadja Bournonville
Nadja Bournonville, född 1983 i Sverige, bosatt i Berlin. Bournonville studerade konstnärligt fotografi på The Glasgow School of Art, och tog sin examen 2006. Efter det följde en MA på Leipzig Visual Academy som avslutades 2012 med projektet „A Conversion Act“ en utställning och en bok om den svårdefinierade, och nuförtiden oanvändbara, diagnosen hysteri. Bournonville ställer regelmässigt ut i Sverige och utomlands, samt har fått ett flertal stipendier och utmärkelser såsom Maria Bonniers stipendium, Gute Aussichten och Stiftung Kunstfonds ettåriga arbetsstipendium för hennes projekt „Blindfell“, en serie om synens begränsningar, analogt fotografi och ögats historia. Bournonville har publicerat fem böcker, två av dem tillsammans med Fotohof. Bournonvilles projekt „Intercepted“ blev utvalt till Recommended stipendiet år 2017.