Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Proffsfoto

Artiklar > Nya Nikon D7100 har mer avancerad autofokus

Nya Nikon D7100 har mer avancerad autofokus

Nikon D7100 får ny 51-punkters autofokus, 24 megapixel-sensor och 7 bilder per sekund i beskuret läge. Det går också att fjärrstyra kameran med en ny radiokontroll.

D7000 introducerades i september 2010 och ersatte i praktiken både D90 och D300s. Nu är det dags att putsa upp D7000 till D7100.

Nikon D7100 får ett nytt 51-punkters autofokussystem med 15 punkter av korstyp (D7000 har 39 punkter vara 9 av korstyp). Den nya autofokusmodulen kallas Multi-CAM 3500DX och är fungerar ner till -2EV, vilket motsvarar månsken. Den ökade känsligheten gör det möjligt att använda mittpunkten med objektiv med ljusstyrka f/8 (exempelvis 500 mm f/4 med 2x telekonverter)

Autofokusmodulen kan arbeta med kamerans färgkänsliga ljusmätare (2.016 mätzoner) för automatiskt byta autofokuspunkt när motivet flyttar sig över bildytan.

Kameran är också aningen uppsnabbad. D7100 har 52 millisekunders slutarfördröjning och ska kunna skriva data snabbt på SD-kort av UHS-I-typ.

7 bilder per sekund
Liksom D7000 kan D7100 ta sex bilder per sekund i normalläge. Det finns även ett beskuret läge (1,3x jämfört med DX-formatet och 2x jämfört med FX-formatet) där hastigheten blir 7 bilder per sekund. Bildstorleken blir 15,3 megapixel i det beskurna läget.

Sensorn har 24 megapixels och saknar optiskt lågpassfilter. Nikon menar att den höga upplösningen gör att det inte behövs något sådant filter för att undvika att moaré uppstår i bilden.

Skärmen är 3,2 tum stor och har 1.229 000 bildpunkter. För att öka kontrasten har skärmen inte bara röda, gröna och blå bildpunkter utan även vita.

Sökaren har ett OLED-lager istället för LCD för att tydligare visa information i sökaren. Sökaren täcker 100 procent av bildytan.

En ny funktion är spot-vitbalans. Vid live-view kan en liten del av bilden användas för att bestämma vitbalansen.

Tålig som D300s
D7100 ska klara damm och väta i lika stor utsträckning som D300s. Slutaren är konstruerad för att klara minst 150.000 exponeringar.

– D7100 är en pro-kamera med DX-format, kungjorde Nikons produktspecialist Mats Haglund vid pressvisningen i Stockholm.
 

I-knapp
D7100 har fått en i-märkt knapp på höger sida om skärmen. Den gör det lättare att hoppa mellan olika menyer. HDR-funktion är också en nyhet.

Liksom D3200, D5200 och D600 kan D7100 kommunicera via wifi med hjälp av tillbehöret WU-1.

Nikon D7100 väger 675 gram. Storleken är 136 x 107 x 76 mm.

Nikon D7100 börjar säljas över disk den 21 mars. Det rekommenderade priset är 11.090 kronor för kamerahuset och 13.090 kronor i paket med 18-105 mm VR.

Nikon WR-1 är en ny radiostyrd fjärrutlösare som gör det möjligt att styra D7100 med flera på upp till 120 meters avstånd. Avståndet kan utökas om man använder fler enheter. 15 olika radiokanaler kan väljas. Varje enhet kan ges unika namn.

WR-1 är både sändare och mottagare, och kan användas ihop med mottagaren WR-R10 och mottagaren WR-T10.

Med WR-1 går det att styra exponering och ISO hos D7100. Det är oklart om Nikon D800 och D4 kommer att kunna uppgraderas så att de får denna funktion. Det är en efterlängtad funktion hos sportfotografer som arbetar med takmonterade kameror.

Priset för WR-1 är satt till 5.769 kronor.

Tillägg Mats Haglund har förtydligat i efterhand att D7100 inte klassas formellt om en professionell kamera och kommer inte att vara godkänd för NPS-programmet.

– Med "pro" menade jag att kameran har många professionella funktioner och även ett väldigt bra AF system.



Publicerad 2013-02-21.

48 Kommentarer

Christer Sjöberg/BF/NV 2013-02-21 09:49  
Lika vädertätad som "trehundrorna" är den väl antagligen inte, det finns ju tex inte någon specifik kontakt för tråd/fjärrutlösare, vad jag kan se.
Christer
Der Steppenwolf 2013-02-21 11:00
Nikon anser vädertåligheten ligga i klass med D800 enligt DP Review och det är inte fy skam.
En väldigt bra kamera har blivit betydligt bättre :) AF samt 1.3 crop är i mitt tycke en fantastiskt tillgång för oss som fotar vilt och sport.
Då kan vi nog vänta oss en hel del beggade D7000 på köp och sälj avdelnigen här på FS inom snar framtid :)

Den här kamera är enligt Nikon Europa deras top dx kamera vilket betyder adjö till D300 och ingen D400 heller.
Ingen förlust i mitt tycke men vissa kan sakna storleken hos 300 serien.
ma59 2013-02-22 11:16
@ER:
Om de säger det är deras topp-DX-kamera NU är det väl inget hinder för framtida "högre" DX-modell? De lär ju inte snacka om kameror de ännu vill hålla hemliga.

Sen säger ju inget, å andra sidan, att det måste komma en "direkt" D300(S)-efterträdare heller.
Dez 2013-02-21 12:25  
Liknande prestanda som 5DIII, till en tredjedel av introduktionspriset. Dax för prissänkning nu Canon!
Svar från froderberg 2013-02-21 12:27
Att jämföra två kameror med olika sensorstorlek är lite som att jämföra äpplen och päron. Men visst är det lite underligt att Canon tar mer betalt för 5D Mark III än Nikon för D800.
Dez 2013-02-21 13:17
Missade att det var dx. Blev nog lurad av det där med högre fpsi beskuret läge. Hur stor är cropfaktorn då?
Svar från froderberg 2013-02-21 13:28
2x (1,5 x 1,3)
strixnebulosa 2013-02-27 10:21
Men är det inte lite så att det har gått religion i det hela. För att vara proffs måste man ha Canon, och har man bara Canons dyraste så är man nog proffs....
Grevture 2013-02-27 15:28
Faktum är att proffs ofta är påtagligt oreligiösa, opolitiska och osentimentala när det gäller utrustning.

Att Canon och Nikon dominerar så totalt på proffsmarknaden beror på att det bara är Canon och Nikon som erbjuder ett sådant utbud (kameror, objektiv, tillbehör) och sådan service som den stora majoriteten av proffs vill ha. Vilket i sin tur beror på att övriga tillverkare verkar ha valt bort att konkurrera på den (dyra) delen av marknaden.
eskil23 2013-02-27 16:07
Profs är oftast ganska trogna sina märken eftersom de ofta har ett stort system med ett flertal objektiv och gärna flera hus också. Ska man byta märke så får man byta ut hela systemet, och det är dyrt, även för profs.

Nikon D7100 konkurerar snarare med Canon EOS 7D, 60D och den ännu ej skådade 70D.
gunte 2013-02-21 13:25  
Inget uttag för vanlig fjärr/tråd ? vilket skämt...och alldeles för liten kropp.
Svar från froderberg 2013-02-21 13:32
Du kan fjärrstyra med ML-L3, MC-DC2, WR-T10/WR-R10 och WR-1 enligt Nikon.
http://www.nikon.se/sv_SE/product/digital-cameras/slr/consumer/d7100
Christer Sjöberg/BF/NV 2013-02-21 14:09
Det var en vädertätad kontakt jag menade!
Christer
Der Steppenwolf 2013-02-21 14:33
Nikon har nog tänkt på det där och kommit på att det är inte många som behöver ha en vädertätad trådad fjärr.
Får jag fråga varför behöver du just en vädertålig trådad fjärr ?
Ingen sarkasm eller nåt utan ren nyfikenhet från min sida.
Christer Sjöberg/BF/NV 2013-02-21 15:05
Därför att jag ofta fotar i dåligt väder!! (och i stort sett alltid på stativ med långa tider osv....)
eskil23 2013-02-21 15:12
Så varför inte använda ML-L3?
Christer Sjöberg/BF/NV 2013-02-21 15:36
Det finns alltså ingen kabelanslutning till den, hur man då kontakt?
eskil23 2013-02-21 15:38
Infrarött ljus, precis som en fjärrkontroll till vilken vanlig TV som hellst.
Christer Sjöberg/BF/NV 2013-02-21 15:56
Aha, man fäster någon mottagare i blixtskon alltså! (som inte behöver kabel?)
Patrik Hellström 2013-02-21 16:30
Nej, den kommunicerar med ett inbyggt IR-öga i kamerahuset, men den fungerar bara med vissa modeller. Ser att du har D800 och D200, och vad jag kan se är de inte kompatibla. Det är mer en konsumentfunktion.
Johannes G 2013-02-21 16:40
Det går i vissa fall använda en universell fjärrkontroll. Se här: http://www.youtube.com/watch?v=ScunoJUkdjs
Christer Sjöberg/BF/NV 2013-02-21 16:51
Nja, ska man ha en trådlös fjärrkontroll så ska man kunna använda den bakom kameran, inte behöva vifta med handen framför kameran! Hsh så är det inga problem för mig med D800 och D200, jag menade bara att man inte kan säga att denna kamera är lika vädertätad som vissa andra modeller. Det är väl inte av en händelse som alla de dyraste modellerna har den funktion jag åsyftar!
jensmarklund 2013-02-21 18:54
Finns IR mottagare både bak och fram på kameran.
eskil23 2013-02-21 19:26
D7000 och D7100 har IR-mottagare både fram (precis ovanför modellnamnet) och bak (till höger om live-view kanppen).
Der Steppenwolf 2013-02-21 19:29
Precis som andra har sagt det finna IR öga på båda fram och baksida och även funnits på D7000.
Dessutom är trådlöst bättre är trådat alla dagar i veckan.
Lucanus 2013-02-21 21:15
Jag fotar nästan enbart med trådutlösare med min "gamla D7000" och mycket ofta under dåliga väderförhållande (morgonstackning på hösten och våren under en morgon uppemot 1000 exponeringar) aldrig något problem med kontakten! Hade tidigare D300, enligt mig tål D7000/7100 lika mycket.
Jonas Nimmersjö 2013-02-21 16:08  
"– D7100 är en pro-kamera med DX-format, kungjorde Nikons produktspecialist Matte Haglund vid pressvisningen i Stockholm."

Betyder detta att denna kamera kvalificerar dig för NPU/NPS?
Emil-G 2013-02-22 10:59
Triggerhappy 2013-02-21 16:27  
AF systemet är väl knappast NYTT.
Multi-CAM 3500DX introducerades ju med D300 för vadå...4-5 år sedan.
Iofs väldigt bra, men knappast nytt.
Svar från froderberg 2013-02-21 17:03
Nikon hävdar bestämt att det är så stor skillnad att det ska ses som en ny af-modul.
Grevture 2013-02-21 17:03
Det bygger nog på samma grunddesign, men har av allt att döma uppgraderats en hel del. Sett ur den synvinkeln har ju D4 ungefär samma 51-punkterssystem som det som dök upp i D3 redan 2007. Som i sin tur är ganska nära släkt med det i D300. Men i praktisk användning märks skillnader mellan D4 och D3 rätt tydligt. Antagligen ser du en likartad skillnad mellan D7100 och D300.

Bland annat kan man anta att det här systemet bra i svagt ljus, ett område där 39-punkterssystemet som sitter i D7000 har ganska mediokra prestanda.
aracaboi 2013-02-21 17:39  
framgår det av den hittills utgivna information om man kan ändra bländare i live-view videoläget, det som inte är möjligt med d600?
Der Steppenwolf 2013-02-21 19:33
Nej, du kan fortfarande inte ändra bländare under LV, eller jo om du använder en äldre objektiv med bländarring men glöm det med nyare objektiv.
Nikon anser att endast de dyraste hus ska ha den funktionen. Helt idiotiskt tänk men Nikon har alltid letts av folk som istället att erkänna felet väljer att köra huvudet djupt, djup i sanden.
Lucanus 2013-02-21 21:17
Jag tror att detta är inget misstag men medvetet strategi från Nikon. Man ska ju ha anledning att köpa dyrare kamera............
Anders F. Eriksson 2013-02-21 21:36
Framgår det faktiskt någonstans att det inte är så med D7100, eller är det bara en gissning?
Der Steppenwolf 2013-02-22 04:59
Ingen gissning. Vill du byta bländare med D7100 får du skaffa dig en gammal lins men bländarring.
Der Steppenwolf 2013-02-22 05:21
Stanislav: Jag tror att Nikons teknik är det fel på och att det här är inte en medveten strategi, isf är de helt dumma i huvudet för om man är ute efter att kunna ändra bländare under filmning måste man betala som billigast 20 895kr för en Nikon D800 eller så kan man köpa en Canon 650D för 5280kr...
Jag är Nikon användare men om jag var ute efter en kamera att filma med så hade jag gått med Canon och lagt resterande 15 tusen(!) kronor på annat gott.
Jag undrar ibland om inte Nikon styrs av en blind, döv och framförallt otroligt dum gammal gubbe...
PMD 2013-02-26 02:39
Så där undrar jag om Canon ibland. :-)
Vicarious 2013-02-22 01:20  
Lagom roligt för de folket som införskaffat sig en D600.
Visst är fördelerna med FX sensor som dom är, men det är ju ändå bara en D7000 på steorider.
Och nya 7100 är ju en bantad D800 mer eller mindre :)
Skall bli intressant att se vad sensorn presterar när den läggs in i testlabbet, bara för att se rakt av hur den står sig emot storebröderna :)
Väger den in bra, ja då är det nog en hel del som känner sig lite lurade att gå upp till konsument FX istället för att ligga kvar på semipro DX :D
Jag hade iaf inte gillat det...
bentelkalb 2013-02-22 06:59
Tror du har fel, det är inte jämförbart med FX, ingen känner sig nog lurad. De som känner sig lurade är nog däremot de som just köpt en D7000 med de senaste veckornas kampanj utan att veta att D7100 var på väg ut.
Wolftiger 2013-02-22 07:54
Lurad känner jag mig inte D7000 är ju lika bra fortfarande. Men jag köpte den förra veckan och frågade om nytt var på G. Svaret var nej.
Prisskillnaden är ju väsentlig förstås.
Svar från froderberg 2013-02-22 09:41
Nikon har lyckats hålla D7100 väldigt hemlig. Det var först när datumet för presskonferensen kom ut som en del började spekulera och först någon timme före lanseringen som det läckte ut bilder.

Fotohandlare får som regel inte info från Nikon och Canon. Cheferna hos de största handlarna kan få info för planeringens skull, men det är under sekretess.
Vicarious 2013-02-22 11:12
Du kanske har rätt Leif, fast det är ju endast ett faktum när sensortesterna kommer hur FX segmentet.
Samt att D600 skall vara något som lockar in dig i FX, och om du ligger i DX segmentet idag, ja efter releasen på D7100 så finns det inget på pappret som säger att jag skall lägga ner mer pengar på en FX sensor som dessutom resulterar i att jag måste byta glas, såvida jag inte tänkt till före och hade FX glas.

För det är ändå så att båda 2 är riktade emot en och samma marknad egentligen och innan vi vet något om hur kameran presterar så får du samma CPU, bättre AF, inget LP filter ( den går båda vägarna ) , AF ner till -2EV.
genkakuzai 2013-02-22 09:24  
Riktigt rejäl uppdatering! Personligen skulle jag aldrig köpa den ändå om greppet är lika litet som på D7000 men, det är nog ett problem inte speciellt många delar med mig :)
Der Steppenwolf 2013-02-22 12:54  
Dessvärre har jag hittat ytterligare en STOR nackdel hos D7100, den kan klara endast 9 RAW bilder (12 bit komprimerade, 14 bitar vill jag inte ens ta reda på det skulle göra för ont) i buffer vilket betyder drygt 1 sekund av plåtande....
D7000 kunde klara 12-15 beroende på inställningar.
Det här kameran är inte menat för sport eller vilt. Ju mer jag tänker på senaste släpp från Nikon desto mer undrar jag om folket i Sendai har kanske varit lite väl nära härdsmältan ifjol...
Svar från froderberg 2013-02-22 13:20
D7100 ska kunna skriva snabbt på UHS-I-kompatibla SD-kort, så bufferten blir i praktiken större. Men det känns som det finns utrymmer för en mer actionorienterad DX-kamera med större buffert och snabbare serietagning.
Sauron 2013-02-22 19:40
Precis Magnus - av specarna att döma finns det ett stor lucka att fylla. Den kan fyllas med en "D400". Jag hoppas bara att den kommer snart eftersom jag har ett projekt framför mig som förtjänar en D400.
Miropic 2013-02-22 18:57  
Fungerar det, som det står i artikeln, att använda en 2x konverter på ett DX-hus? Är inte huset för "grunt"?
Svar från froderberg 2013-02-22 19:30
Det är samma avstånd mellan objektivfäste och sensor oavsett om det är DX eller FX. Annars skulle det inte gå att använda samma objektiv utan adapter.

1-serien har däremot kortare avstånd och kräver adapter för att få rätt fattning och avstånd.

Inga problem med konverter på D7100. Och du får autofokus så länge ljusstyrkan håller sig på f/8 eller bättre.
Miropic 2013-02-22 20:09
Just det, jag blandade ihop det! Det är väl kombinationen DX-objektiv och telekonverters som inte går ihop. Tack för snabbt inlägg.
Sauron 2013-02-22 20:33
Njae Mikael - det har inte med DX att göra - det har med brännvidden att göra. Ett vidvinkel eller normalobjektiv har bakre linselement som krockar med telekonvertern. Ett teleobjektiv kan konstrueras på annat sätt och har ofta inte lika utstickande bakre lins. Därför passar telekonvertern bara till teleobjektiv som ju råkar vara FX-kompatibla. Det finns ju dessutom FX-telen som inte heller passar till telekonvertrar. Sedan spelar ju ljusstyrkan roll också för att autofokusen skall fungera (som framgår i artikeln).
Michael Törnkvist 2013-03-14 01:19  
Tjena Tjena
Jag är ganska övertygad att nya D7100 med 18-300mm kommer att bli en populär combo bland både yrkes folk och konsument. själv använder jag dagligen min D7000 som resekamera och backup/remote kamera och helt klart så kommer D7100 att hamna hos yrkesfolket. den nya sensorn utan filter kommer säkert att locka många att testa den i ateljén. I dagens läge så får faktiskt både D3s och D4 stanna kvar på kontoret pågrund av vikten till fördel av en lättare kamera D800 och D800E och D7000. och när det gäller Resereportage jobben som jag gör utomlands på MC så kommer nog en D800 kamera få stanna hem och en D7100 med 18-300mm kommer säkert att ligga i tankväskan på motorcykeln till sommaren :-) Fotomicke
eskil23 2013-03-14 07:05
Nikon 18-300 är ett hemskt objektiv. Komplex distorsion och kromatisk aberration på alla brännvidder och riktigt skarp bara på ett fåtal brännvidder. intervallet 200-300m är i stort sett oanvändbart. Nikon 18-200mm verkar vara betydligt bättre.
Der Steppenwolf 2013-03-14 11:19
Håller med. Att Nikon valde att släppa skiten är bortom mig. I särklass deras sämsta objektiv.
Michael Törnkvist 2013-03-14 17:55
jag förstår att ni har hårdtestat 18-300mm på en D7100 så ni vet vad ni pratar om. pröva gå in i en fotostudio med D7100 och 18-200mm eller på ett reserepotage när man kör 200 mil på mc på tre dagar och gör fotostopp hela tiden då gäller det att fånga bilden som säljer.... min mest såld bild är tagen med en D70s 18-70mm och den har varit på kalendrar tidningar och bildväggar allt handlar inte om teknik utan det gäller få bilden som säljer...

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar