Medlemmarnas egna time lapse-filmer
Time lapse-fotografering är en växande trend som går ut på att man sätter samman stillbilder som är tagna med ett visst tidsintervall till en film. Filmerna blir ofta mäktiga visuella upplevelser.
Anthony Tian i Malmberget har satt samman en time lapse-film som visar hur mysigt det kan vara vid en fjällstuga i övre Norrland. Bilderna i filmen är tagna med en Canon Eos 5D Mark II och objektiven EF 15 mm f/2,8 fisheye och EF 24-105mm f/4L IS USM.
Kiljan Eckerman i Stockholm har gjort en film om förra sommarens semester på Gotland där han blandat lime lapse med vanliga videosekvenser på ett effektfullt sätt.
Kiljan har också gjort en version i 1080p med bara time lapse-tagningarna som du kan se här.
Peter Rosén i Abisko har gjort en film om norrsken i Lappland. I filmen ingår några sekvenser som han fått låna av NASA. Här kan du läsa mer om hur filmen kommit till.
Sebastian LaMotte i Trollhättan har gjort en kort time lapse-film från en slussning av ett större fartyg i Trollhättan.
I och med att man utgår från stillbilder går det att använda råformat och få full kontroll över bildkvaliteten. Filmerna kan konverteras till Ultra-HD/4K-storlek. Just egenproducerade time lapse-filmer och bildspel är en av de främsta behållningarna med en Ultra-HD/4K-skärm idag då det är svårt att få tag på spelfilmer med så hög upplösning.
Så går det till att göra en time lapse-film
Peter Rosén berättar lite om hur det går till när han gör sina norrskensfilmer.
– Det viktigaste att tänka på vid fotografering till filmer av norrsken är att hålla nere slutartiderna, max 2 sekund per bild. Eftersom det är frågan om nattfotografering så innebär det att man måste jobba med en stor bländaröppning. Mitt favoritobjektiv är Canon 24mm f/1.4 med bländaren på f/1,4. Jag skruvar också upp ISO högre än normalt och jobbar med 6400-12800. Vid efterbearbetningen så gör jag viss brusreducering i Lightroom.
– Det är viktigt att inte ha något mellanrum mellan exponeringarna, man tappar i så fall en del av rörelsen i norrskenet och slutresultatet blir ryckigt norrsken. Det man skapar är därför en stopmotion och inte en time lapse som många felaktigt kallar det.
Stativ är givet och Peter ställer in exponeringen manuellt för att alla bilder ska bli lika ljusa.
För att få en rörelse i filmerna använder han sig av en motoriserad och programmerbar Dolly (räls) av märket Ditogear. För att rörelsen ska bli tydlig är det viktigt att ha en förgrund nära kameran. Det kan vara ett träd eller ett vattendrag.
– När jag sätter samman bilderna till en film använder jag programmet Pro Show Producer. Det enda man behöver göra är att dra minst 30 bilder till tidslinjen. Man sätter varaktigheten på varje bild till 0 sekunder och en mjuk övergång mellan bilderna. Övergången kan variera mellan 0,1-1 sekunder beroende på hur man gjort inställningarna vid fotograferingen. Gör man så får man en film med mjuka övergångar norrskenets rörelser. Från Pro Show Producer skapar jag en mpeg4-fil som sen slutredigeras i Adobe Premiere Pro CC.
Mer information om hur man gör stop motion/time lapse-filmer finns på Peters webbplats. Han håller också kurser i ämnet.
Finns säkert ruggigt många bra tips på olika tekniska lösningar och tekniker.
Klart inspirerande.
// Mats W
http://vimeo.com/vincentwestberg/helsinkitwoeight