Medier
Radioprogrammet Medierna tar upp tidningarnas pixlade bilder i ett avsnitt. Trots att ansiktet pixlas går det att ta reda på identiteten genom att jämföra andra delar av bilden med bilder som finns på nätet. Metros chefredaktör svarar på varför de pixlar bilder.
Här kan du lyssna på avsnittet om pixlade porträtt
I inslaget säger Metros chefredaktör att flera andra tidningar också pixlar porträtt. Han nämner bland annat Sydsvenskan. Deras bildchef Lars Dareberg säger på sin blogg att pixlade bilder inte förekommer i Sydsvenskan.
19 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Var inte bilden på Tito t.o.m. från ett skivomslag, eller med samma jacka åtminstone?
Den pixlade bilden i artikeln är av typen som det räcker med att kisa med ögonen för att se ansiktet bättre.
Har ni någon gång undrat över relationen mellan upplösning i bilder och betraktningsavstånd? Prova att ställ er 3, 4 eller 5 meter bort från datorn och se på bilden till den här artikeln.
Lite konspiratoriskt, men:
Kan det vara samma personer på Flashback
som fotoshoppare på kvällspressen?
Lite likadant som TV gjort i årtionden.
Filma händer, kläder och en mörk profil
eller bakifrån.
Plus lite förvrängd röst som antagligen
går att mixtra till så den låter normalt.
Antagligen lätt för en underrättelsetjänst att ta
reda på vem det är.
Vem har sett på TV/ läst om nån som
försvunnit efter ett inslag/artikel?
Antagligen inte så intressant.