Mässa
Elektronikmässan CES i Las Vegas är proppfull av nya prylar. Vi har kollat in vad som visas inom foto- och bildområdet. Häng med på en tur runt mässan.
Första intrycket av CES är, inte helt överraskande, överväldigande. På onsdagen när mässan öppnade för allmänheten var det bilköer utanför med mc-poliser i korsningarna, strida strömmar av besökare till fots som fyllde upp alla trottoarer och lediga ytor på flera kvarters avstånd.
Väl inomhus är det kö att åka i rulltrapporna, kö vid säkerhetskontrollerna in i varje enskild hall, kort sagt, trängsel överallt. I år hade de skärpt just säkerheten och det var - tack och lov - tvärförbjudet att ha med sig resväskor eller rullväskor in i hallarna. Plus att jag två gånger träffade bombhundar, en av dem visade för övrigt ett lite obehagligt intresse för mina skor. Men det berodde tydligen bara på att de såg ungefär ut som hans favorittuggleksak.
Utan karta är man räddningslöst vilse på CES, men de hade både en hjälpsam app för att navigera mässan och en smart funktion där man via deras webb kunde skapa sina egna kartor med markeringar för just de montrar man är intresserad av.
Så här stora mässor är ganska utmattande: Du har stora montrar i enorma hallar, hög musik och överallt människor som via högtalare förklarar, berättar och demonstrerar saker. Och så sorlet från alla besökare. Ljudkulissen är intensiv. Men även ögonen blir stressade: Överallt stora eller gigantiska bildskärmar där det flimrar en strid ström av logotyper, slogans, inzoomningar på produkter, leende par med gulliga barn, hav, fjäll och så ännu mer logotyper, slogans och inzoomningar på produkter.
Som tur är finns det här och var transportkorridorer mellan de stora montrarna där man kan få en stunds lugn och ro. Men tillbaka ute i montrarna så är det förstås ett hav av prylar, grejer, apparater, manicker, utrustning, mojänger, gizmos, gadgets och, tja, saker. Det mesta dessutom med elektronik i, mässan heter ju trots allt Consumer Electronics Show.
CES handlar alltså om vilka konsumentprylar vi ser framöver, eller som ett företag hade som slogan "The future of retail". I det här kaoset av elektronikprylar utgör fotorelaterade grejer bara en liten procent. Slående var Samsungs enorma centralmonter med mobiltelefoner, smartklockor, UHD-TV, SUHD-TV och mängder med andra prylar. Men vi såg inga kameror. När vi frågade personalen erkände flera att de faktiskt bara kände till de delar av montern där de själva arbetade, "prova därborta istället".
Att fotobranschen generellt ligger ganska lågt på CES är faktiskt inte så konstigt, det finns många andra mässor som är mer riktade till deras målgrupper. Som CP+ och NAB nu snart och så är ju 2016 ett Photokina-år. Många planerar nog sina produktsläpp så att de har saker att visa upp där. Så varför introducerade Nikon D5 och D5000 under CES? Allmänt handlar det nog om att det är sommar-OS i år. Och Fotbolls-EM. Nikon D4 introducerades ungefär vid den här tiden inför London-OS, D4s händelsevis två år senare lagom till vinter OS i Sotji. Canon då? Ja, de släppte 1D X några månader efter D4, men fortfarande före London-OS. Så många misstänker att vi får se en 1D X Mark II till CP+ eller NAB. Och kanske en Eos 5D Mark IV. Övriga tillverkare väntar nog framåt sommaren med större nyheter så att de slipper slåss om uppmärksamheten med Canon och Nikon och så det känns färskt till Photokina i höst.
Även de minsta nischer har sin eller sina montrar på CES. Här ovan en kinesisk tillverkare av skal till mobiler och surfplattor i trä.
10 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Välskriven mässrapport som vanligt, och många kul prylar för oss som är lagda åt det hållet!
Sa Samsung något om NX-systemets framtid?
http://www.dpreview.com/opinions/4558122489/opinion-pour-one-out-for-samsung-cameras
Vi kan väl säga så här: kameror verkar inte vara något prioriterat område för dem just nu. Men glöm inte att det är Photokina-år i år och att de kan spara på nyheter att visa upp där. Har de inget att visa upp där i september - ja då är det nog helt klart fara å färde för deras fotosatsning.