Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Kreativt krig mellan Canon och Nikon

Kreativt krig mellan Canon och Nikon

I denna kreativa kortfilm är det blodigt allvar mellan Canon och Nikon.

Humorbefriade tittare varnas. Vi på Fotosidans redaktion förhåller oss naturligtvis neutrala.



Publicerad 2011-12-13.

67 Kommentarer

Mikael Sundberg 2011-12-13 20:17  
Haha riktigt kreativt :-)
Tord Flygare 2011-12-13 20:18  
Hmmmm......tveksamt upplägg med ett krigsscenario. För min del förknippar jag inte skapandet av krig och död med kreativt foto. Betraktar inte mig själv som humorbefriad.
haxmannen 2011-12-14 09:21
Är det något område människor alltid har varit lite extra kreativa och innovativa så är det ju hur man tar kol på sina fiender. Du skulle bli förvånad att se hur mycket av det som vi använder dagligen som bygger på militär forskning.

Ta lasern tex, från början ett militärt forskingsprojekt nu används det i allt mellan sjukvård till den optiska läsaren i din dvd-spelare.

nu sväva jag iväg lite och förstår vad du menar även om jag inte håller fullständigt med.
Daniel.Sv 2011-12-14 12:43
Inte för att det har så mycket med filmen att göra men...

Just laser har väl inte direkt något ursprung i militära tillämpningar?
Radar och GPS är väl de mest tydliga exemplen i vår vardag. I de flesta fall är det ju inget som uppfinns för militära ändamål utan en teori eller idé som kan ha tillämpning inom militären och därigenom får resurser att utvecklas.

Ibland hämmar det också civila utvecklingen för att man vill hemlighålla den så länge som möjligt.
Num Vistbacka 2011-12-16 00:00
Vill tillägga att det intressanta med GPS var att den faktiskt utvecklades för militära ändamål. Men inte destruktiva ändamål, utan för att USA ville kunna hålla reda på sina pansarvagnar ute i en öken som saknar referenspunkter.

Sedan tycker jag inte att man behöver analysera filmen så mycket, Tord. Nej visst inte har kamera och foto särskillt mycket att göra med krig och död. Men ser man filmen som en dyr pojk-lek där kamerans smatter får vara skottlossning, och sedan väldigt skickligt tillsätta ljudeffekter och datoreffekter, så är det en väldig rolig video att titta på. Se (i detta fall alltså) inte bara skjutandet, utan se kreativiteten och skickligheten som ligger bakom detta.

God Jul!

MVH
Essen 2011-12-17 20:58
GPS i civil tappning som vi känner till den är en kraftigt bantad version av den militära som har bl.a. realtidsuppdatering av kartsystem och igenkänningssystem för kryssningsrobotar. Så hur du får det till ett icke destruktivt syfte är lite av en gåta för mig ;)

Eftersom jag inte är resecent så behöver jag inte välja mina ord med någon större omsorg: Jag har ingen behållning av filmen alls och tycker därför att den är helt kass. Har aldrig blivit anklagad för att vara humorbefriad heller, däremot för att ha smak.
Num Vistbacka 2011-12-18 10:17
Jag sa vad det skapades för. Inte till vad det sedan utvecklades till. Detta du nämnde visste jag inte.

Men oberoende, så är systemet fortsättningsvis icke-destruktivt. Att ha realtids uppdatering är inte destruktivt. Och att kunna känna igen kryssningsrobotar på långt håll är väl anti-destruktivt (bortsett från att man förstör dessa robotar). Men själva GPS-tekniken i sig är inte destruktiv.

Annars kan man kalla vilken teknologi som helst för destruktiv. :P Tänk på alla spionkameror som använts för att måla de mål som skall förstöras. Oooh.. Nu blev plötsligt kameran destruktiv. (Nu är jag super sarkastisk) ^^
Essen 2011-12-19 01:45
GPS för kryssningsmissiler var inget som man kom på i efterhand, det var på ritbordet från dag ett. Det är dessutom missilerna som använder igenkänningssystem som ett komplement för att öka precisionen mot mål på land eller vatten, inte andra missiler. Nu har jag sagt mitt och om du vill försöka dribbla bort verkligheten med semantisk tramsande, varsågod.
Num Vistbacka 2011-12-19 10:38
Okay. Du hade rätt. TV dokumentären jag såg på hade då fel....
AxNy 2011-12-13 20:20  
Hahahaha, riktigt roligt gjort =)
Tberg 2011-12-13 20:36  
Nu talar vi Flamewar ;)

OT
Har haft en likadan klockradio men det måste vara 20 år sedan, varför lever deras och inte min?
Agneta Viklund 2011-12-13 20:38  
Helt felaktigt fick jag för mig att filmen skulle vara gjord av Canon och Nikon. Vilket misstag:) Ja i det här fallet så må jag vara riktigt humor befriad, orkade inte ens titta klart.
Agneta.
amd 2011-12-13 20:49  
ja.. ja vad ska man säga.... Sköt att som SONY ägare vara PACEFIST;)
TommieRavn 2011-12-13 21:09  
Ja, ännu en version av originalet:

http://www.youtube.com/watch?v=awq90APEVgw


Gokväll!
Larschon 2011-12-13 21:42  
Väldigt underhållande!
Henrik Adamsson 2011-12-13 21:44  
Påminner mig om animeserien Speed grapher, http://www.youtube.com/watch?v=wqvowgmMw-0.
Elias Fuchs Toll 2011-12-13 21:57  
Kön film =)

Lite mysko att hjälten hade en Gopro Hero på sin hotshoe.
Snyggt gjort
AndersPS 2011-12-13 22:03  
Riktigt kul och kreativt måste jag säga.
Forslund 2011-12-13 22:19  
Folk har alldeles för mycket fritid:)
Thomas E Beckmann 2011-12-13 22:58  
Ett tränat öga ser ju direkt att det sitter en Go Pro på huset. :-)
Jag hävdar att den vinner över de andra två :-)
FoTobbe 2011-12-13 23:55  
S.k. kanonfotografer. Sen vill jag nog framhålla att en liten grupp Olympusfotografer hade spöat skiten ut hela gänget.
Num Vistbacka 2011-12-17 18:01
Jag känner att det börjar bli dags för fotosidan att producera en liknande film där alla kameror krigar mot varandra. =)
Tajma 2011-12-14 00:30  
Mer kreativt än såhär får det allt lov att bli.
Pugo 2011-12-14 02:45  
Jag tycker mig inte vara humorbefriad, men det här var helt enkelt inte speciellt roligt. Förutom att själva filmen är ganska tråkig så är krigssituationen känslig. De måste vårda det mer ömt än så här för att det inte ska bli plumpt och ganska dåligt. Om kamerorna hade skjutit vanliga kamerablixtar hade det varit lite mer okej. De vapenriktiga mynningsflammorna de nu använder gör det hela till för mycket riktigt krig. Jag ser givetvis film då och då med mer våldsamma scener än så här, men då förknippas det inte med fotografi, den hobby och det yrke som i många fall skildrat och öppnat upp ögonen för krigens vidrigheter.
Farland 2011-12-14 06:42
Men helt seriöst folket! Dra ur pinnen u r***n och sluta va så stela! Tar ni allt i era liv så himla seriöst eller? Ska man hänga upp sig på att de kör ett krigstema bör man nog tänka om igen. Ser man negativt på allt och drar kopplingar till hemska saker förstår jag att folk mår dåligt... Slappna av och se livet från den ljusa sidan!
Tekniskt är det en helt ok produktion. Det är en bra gjord kortfilm! Kreativt från dem.
Farland 2011-12-14 06:48
Humm, denna skulle inte vara specifikt riktad mot dig Anders utan vara i "vanliga" flödet :S
Bidde på fel ställe...
MrKarisma 2011-12-14 08:33
Håller med. För guds skull, slappna av folk.. Filmen är ju tänkt som humor. Är ni som alla filmrecensenter som inte kan skilja på komedi och drama? Dvs, de ger komedier dåligt betyg för att det inte är ett drama och förstår inte att tex en komedi oftast inte är tänkt som djuplodad och svårsmält..
bateau 2011-12-14 12:57
Det är kul hur humorbefriade människor alltid inleder sina inlägg med "Jag tycker inte att jag är humorbefriad, men..."
bateau 2011-12-14 13:03
Den här filmen förstörde foto för mig. Jag kommer aldrig kunna ta bilder igen utan att tänka på krig.
Lars_E 2011-12-14 08:08  
Den här rullen var lika ofrän som "Flykten från New York".
Ingenting i filmen andas Yippee kay-yay motherfucker!
Ingen Tom och Jerry.

Det finns ett guldkorn dock, ett stänk av The Office och det står Magnus för.
"Humorbefriade tittare varnas"
Nils-Erik Eriksson 2011-12-14 08:14  
Satirisk men bra gjord film med glimten i ögat trots en allvarlig förlaga
J0£L 2011-12-14 08:15  
Jag finner också filmsnutten lite roande, men visst är det kanske en aning väl krigslikt.
Nordik 2011-12-14 08:56  
Det var en bra idé till kortfilm =)
Num Vistbacka 2011-12-14 09:19  
Jag älskar hur alla "dör" men faller ihop med händerna och kameran högt över marken varenda gång. :P Nåväl. Så länge som kameran inte skadas.

Riktigt rolig och kreativ film. Fast det skulle ha varit roligare (imho) om man låtit slutar ljuden ljuda. Kan någon förklara hur man gör såna där roterande freezeframes?
Pettran 2011-12-14 12:32
Det kallas "Bullet time" man använder en hel hög med stillbildskameror uppställda runt objektet, sen låter man en dator ta bilderna.

http://en.wikipedia.org/wiki/Bullet_time

Googla finns säkert en massa matnyttigt om det på nätet.
Kristian Berlin 2011-12-14 09:21  
Gnäll gnäll!!
Nygammalt med Bosse Larsson slutade sändas på 80-talet.. utvecklingen har liksom gått framåt sen dess.

Nu är det ett gäng unga killar som antagligen inspirerats av Call of Duty Mordern Warfare,

Jag tycker det var skickligt gjort, Filmen visar ju vad man faktiskt kan skapa med systemkameror och filmningsfunktionen och en omgång i After Effects.
Henrik Malmborg 2011-12-14 11:06  
Tråkigt och inte särskilt kreativt.
Battle At F-Stop Ridge gillade jag bättre. =)
liljekvisten 2011-12-14 12:29
Håller med till fullo "Battle at F-stop ridge" är kul och kreativ, den här var tråkig med mynningsflammor osv. i den nämnda så är det ju fotografer med kameror som låter som kameror med slutarljud och blixtar som blixtrar, den är riktigt rolig och underhållande till skillnad från denna....och jag anser mig inte vara humorbefriad, men ett plagiat på ett krigsspel, nä det går bort....!
PMD 2011-12-17 13:30
Den här filmen är dock mycket bättre producerad än "Battle at F-stop Ridge".

Det är imponerande bra filmat och framförallt bra klippt.
camitz 2011-12-14 12:51  
...the wilhelm scream.. :)
plenty1 2011-12-14 16:50  
Skitroligt......
Cambo 2011-12-15 10:13
Javisst ! Skitroligt och eftersom jag inte har några trauman eller erfarenheter av gisslantagning/vapendueller så håller jag med, bara att luta sig tillbaks o njuta. Är det de goda som skjuter med Canonvapnen och de taskiga med palestinaschalar som är beväpnade med Nikon?
kajs 2011-12-15 13:07  
Tja... Skurkarna ser ut som araber och bär mestadels svart och har svarta objektiv, medan våra hjältar har vita objektiv och ska rädda en blond kvinna.

Fördomsfullt, osmakligt och rasistiskt! Hur kan man ställa sig neutral till detta? Ta bort filmen!

/Kaj Söderin
Kristian Berlin 2011-12-15 14:08
Varför inte bort hela internet? Så slippar man bli kränkt hela tiden!!
petterssonviktor 2011-12-15 14:59
Att gå in på de konnotativa delar vad objektivens färg innebär är väl lite overkill?

Känns som att killarna hade en skoj ide och ville dela med sig. Kreativt och kul, även om det är ganska stereotypiskt tänkt.
AxNy 2011-12-15 18:35
Till en början med så måste man inte komma från mellanöstern för att man bär palestinaschal och har man hängt med i media de senaste 10 åren typ, så har terrorister ofta palestinaschalar på sig oavsett för hudfärg eller etnicite, för att dölja sin identitet . Sen råkar det vara så att mycket av canons proffsoptik är just vit, vilket med ditt resonemang måste betyda att Canon är rasister.

Sen finns det inget i denna videon som antyder på att ljushyade är mer värda än mörkhyade.
Att vara racist innebär att man hierarkiskt delar in människans olika "raser" (ursäkta uttrycket, i min värld finns det bara en människoras) beroende på var de kommer ifrån och vad de har för hudfärg.

Det är sjukt enkelt att kasta ur sig begrepp som racist och nazist, men det verkar vara väldigt få som förstår innebörden av orden.

Huruvida det är osmakligt eller inte är upp till var och en att avgöra, men racistiskt är det fan inte.
Farland 2011-12-15 19:02
Ja du Axel, du sammanfattade rätt bra vad jag tänkte skriva nu ikväll efter att ha sett vad Kaj skrev tidigare idag.
Jag bär Palestinaschal nästan varje dag, så det måste betyda att jag är en terrorist...

Man kan vrida allt till sin egna tolkning. Det har man all rätt att göra, om man håller det för sig själv. Att blanda in rasism i allt detta var verkligen att skrika varg utan belägg. Som sagt, man ser det man vill se men glöm inte bort det sunda förnuftet!
AJS37Viggen 2011-12-15 15:38  
Jag är inte humorbefriad,...tvärtom...men det här ser jag absolut inget roligt alls med...detta var verkligen "lågt" med terroriststuk och krigsscenario. Riktigt pinsamt !
J_R 2011-12-15 16:23  
Som vanligt är nästan kommentarerna roligare än vad artikeln innehåller, och då tycker jag ändå IMHO att filmen var riktigt sevärd.

OMG Canon proffsfotografer är rasister, ja tänk de har VITA objektiv!!!! :D
Solhem 2011-12-15 19:23  
Så jävla roligt - minus 3 på en tvågradig skala. Nästa lika bra som Åsanisse-filmerna! Nu ska jag se Rapport.
cripp02 2011-12-15 19:39  
Magnus Fröderberg: Varför varnar du humorbefriade tittare i ingressen ? Betyder det att du anser denna kortfilm är humoristisk. Om så är fallet avstår jag att i fortsättningen läsa nånting skrivet av dig.
Num Vistbacka 2011-12-15 20:00
Det är väl kart att han gör. Annars kulle han väl inte kunna skriva så som han gör. DU i din tur får det nu att låta som om Magnus inte skulle få ha humor, eller att han inte skulle få tycka att detta är humor.

Jag reagerade också lite på hans varning, men tyckte att den i viss mån var befogad då det faktiskt brukar finnas en hel del människor här som brukar ta dylika videon med alltför stort allvar.

Min poäng är: Ja, Magnus valde kanske att formulera sig på lite... politiskt inkorekt sätt, men du har också skrivit din kritik på lite tvetydigt sätt också.

Detta inlägg är säkert inte heller perfekt. Jag hoppas du förstår vad jag menar.

God Jul! =)
githb 2011-12-15 20:21  
Ha´hahaha, vad får ni allt ifrån. Riktigt bra gjort
Pär i viken 2011-12-15 20:45  
Så trött på allt skjutande överallt!!! påminner om ett våldsdataspel eller svenska specialstyrkan som bryter sig in hos oskyldiga (aktuellt på radion idag).
Frilansare 2011-12-15 21:34  
Riktigt bra och fantasifullt! Fattar fortfarande inte vem som "vann märkeskriget" men det är så det bör vara ;-)
Saknade dock "No cameras harmed in action" i sluttexten, annars riktigt riktigt bra och skitkul!!
elpeg 2011-12-15 22:13  
iden upplägget genomförandet klippen musiken efekterna fotosidans definition av humor una mierda
STV 2011-12-15 22:37  
Totalt smaklöst!
f.billqvist 2011-12-16 13:24  
Gott folk och gamla gobba troll med Tri-x film som saknar humor i livet eller bara allmänt trötta

kyrkogården finns 2 kvarter åt vänster bara till att lägga sig där om ni vill !
så trött humorlösa människor !
PMD 2011-12-17 13:36  
Men vanudå? Magnus varnade ju humorbefriade människor. Varför tittade ni ändå?
;-)
Michael f8 2011-12-17 17:39  
Kommentarerna är dock bäst!
Num Vistbacka 2011-12-17 17:50  
Jag har suttit här och läst igenom diverse kommentarer och börjat fundera på en ytters konstig sak: varför tar människor filmer som dessa med så stort allvar och stor negativ kritik?

Skulle detta ha varit en normal action film med konventionella vapen så är jag ganska säker på att folk skulle tycka att det var väldigt väl genomfört ur det perspektivet att detta var en lite mer satsad hemmavideo.

Men nu när kameror blev inlagda som vapen är detta plötsligt dåligt och smaklöst. Jag respekterar de som i överlag inte gillar skjutande och krigsfilmer med mycket action, men även om genren är osmaklig betyder det inte att produktionen bakom har varit dålig och att filmen inte var bra gjord. Tycker det var väldigt finurligt att ändra på konceptet och välja kameror istället för att använda typiska vapen.

Och varför hakar folk upp sig så mycket på det faktum att filmen var krigslik? Det står ju i rubriken att det är ett krig mellan Canon och Nikon. Dessutom finns det ju 100-talks krigs-/konfliktinspirerade filmer (hemmavideon och hollywood) ute på marknaden och på nätet. Varför är det plötsligt så negativt just här?

Att sedan Magnus på lite missvisande sätt marknadsförde filmen som ett Nikon vs Canon-krig var lite fel, då jag tror att filmmakarna knappast hade för avsikt att bevisa att någordera märken skulle vara bättre än det andra. Canons vita objektiv för den goda sidan var ett ypperligt val tycker jag, efter som vitt, eller ljusa färger alltid assosierats i västerländska filmer med hopp och den goda sidan, medan svart har fått symbolisera det dåliga och onda.

Att sedan få in något så bisarrt som rasism i diskussionen är helt enkelt något väldigt desperat för att få igång en debatt.

Visst var inte filmen perfekt och kunde ha mottagit ytterligare efterarbete för att uppnå en FreddieW-nivå på kvaliteten, men i överlag tycker jag filmen förmedlar det den vill vara från början till slut: en rak och slät action-film med alternativa vapen som inte skall kräva så mycket tankekraft från beskådaren. Håller dock också med om att den saknar det där "yippie-kay-yay"-känslan.

Hoppas mitt inlägg låter så vettigt som det är menat. =)
STV 2011-12-19 00:58  
Att jag tidigare värderade videon ’totalt smaklöst’ beror bara på min uppfostran. Min papa krigade på Karelska Näset under andra världskriget som pionjär. Varje gång när han berättade om hur han var tvungen att försvara sig och döda ryska soldater började han gråta. Hans mardrömmar om kriget slutade först på 1960-talet.

Kameran kan användas till både gott och ont. Vad finska frontfotografer mellan 1939-1944 eller Robert Kapa eller Vietnam fotografer på 1960- och 1970-talet ville säga världen var knappas inte att det är så jävla kul och kriga.
Num Vistbacka 2011-12-19 10:51
Och där måste man dra gränsen mellan verklighet och film.

Nej! Krig är inte något jag säger är okej. Min morfar var prickskytt i Tienhaara. Kanske våra fäder t.o.m. har mötts. Farfar var chaufför.
Jag är själv en person som knappt vågar slå en annan person i självförsvar och som aldrig skulle klara av att skjuta någon ännu mindre döda någon. Krig är dåligt. Det vet vi.

MEN: Jag gillar ändå krigsfilmer och krigsspel. Varför? För att filmerna ofta skildrar hur hemskt det är (även om hollywood glorifierar det massvis). Morfar för sin del brukar bara skratta åt dylika filmer då han tycker "Se hu de leker" i såna filmer.
Jag spelar också multiplayer skjutspel så som Battlefield online nästan dagligen. Och det är roligt (datorspel gör inte människor våldsamma). För det finns ingen som helst relevans till verkligheten. Det vet man efter att man varit en stund och lekt på Nylands Brigad i Draksvik.

Men jag förstår dig ändå. Du ser på detta med våld i filmer på samma sätt som min far gör (som är i samma ålder som du).

God Jul på dig! =)

MVH
STV 2011-12-19 23:16
Smak och tycke är olika och ju äldre vi blir, desto klokare blir vi - hoppeligen. Men snart vänder vi också här i St.Michel våra blickar till Åbo då allmän julfred utlyses från Brinkalahusets balkong kl. 12 på julafton.

Önskar också dig en riktigt God Jul och ett Gott Nytt år!
Christian Magnusson 2011-12-21 14:53  
Hehe, tokgillar den ju :D. man är nog lite för upptight om man inte tycker detta är kreativt. grymt inspelat och det ligger nog säkerligen ett antal timmar bakom detta så bra! :)
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar