Irving Penn
2 juni - 4 augusti
Utställning som visas på Konstmuseet i Skövde sträcker sig över
tiden från 40-talet fram till 2000-talet med urval från kända sviter
som Portraits, Small Trades, Still Life, Fashion, Nudes, Worlds in a
small Room, Street Material och Cranium Architecture.
tiden från 40-talet fram till 2000-talet med urval från kända sviter
som Portraits, Small Trades, Still Life, Fashion, Nudes, Worlds in a
small Room, Street Material och Cranium Architecture.
Bilderna är ett urval ur Karin och Lars Halls stora Irving
Penn-samling. Lars Hall, legendarisk art director som var med och
startade annonsbyrån Hall & Cederqvist, 1973. Med den bakgrunden
och sitt intresse för den fotografiska bilden startade han 1977
Sveriges första fotogalleri Camera Obscura i Gamla Stan.
Penn-samling. Lars Hall, legendarisk art director som var med och
startade annonsbyrån Hall & Cederqvist, 1973. Med den bakgrunden
och sitt intresse för den fotografiska bilden startade han 1977
Sveriges första fotogalleri Camera Obscura i Gamla Stan.
Irving Penn, som fyllde nittio år den 16 juni i år, studerade från
början måleri och grafisk design. Men i början av 40-talet övergav han
måleriet eftersom han inte ansåg sig ha uppnått de resultat som han
hoppats på.
början måleri och grafisk design. Men i början av 40-talet övergav han
måleriet eftersom han inte ansåg sig ha uppnått de resultat som han
hoppats på.
Därefter började han ett arbete som assistent till Alexander
Liebermann, art director på Vouge. Det var han som fick Penn till att
själv ta de planerade komplicerade bilderna, som de anställda
fotograferna vägrade att försöka sig på. 1943 hade Irving Penn sin
första omslagsbild på Vouge. Han är fortfarande knuten till tidningen
och det har under åren blivit ganska många omslagsbilder.
Liebermann, art director på Vouge. Det var han som fick Penn till att
själv ta de planerade komplicerade bilderna, som de anställda
fotograferna vägrade att försöka sig på. 1943 hade Irving Penn sin
första omslagsbild på Vouge. Han är fortfarande knuten till tidningen
och det har under åren blivit ganska många omslagsbilder.
Penn har nästan enbart arbetat i studio och har det inte funnits
en sådan, så har han ofta haft med sig någon form av portabel variant,
för att kunna ha fullständig kontroll över sitt bildbyggande där ljuset
är en viktig del.
en sådan, så har han ofta haft med sig någon form av portabel variant,
för att kunna ha fullständig kontroll över sitt bildbyggande där ljuset
är en viktig del.
Björn Springfeldt har om Irving Penn skrivit att hans bildvärld
bjuder på flera paradoxer. "Den värld av mode som under hela hans liv
varit hans arbetsfält har sin andning och rastlösa puls i säsongen, den
snabbt övergående trenden, men inför Penns kamera uppnår den
tidlöshet." På samma sätt är det med kameran. Ett redskap för
ögonblicket men, "i Irving Penns händer är den, igen, ett instrument
för tidlöshet."
bjuder på flera paradoxer. "Den värld av mode som under hela hans liv
varit hans arbetsfält har sin andning och rastlösa puls i säsongen, den
snabbt övergående trenden, men inför Penns kamera uppnår den
tidlöshet." På samma sätt är det med kameran. Ett redskap för
ögonblicket men, "i Irving Penns händer är den, igen, ett instrument
för tidlöshet."
Öppettider
Tisdag - Fredag 14-18
Lördag 10-14
Tisdag - Fredag 14-18
Lördag 10-14