Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Tomt och tyst med hjälp av Nasa

Tomt och tyst med hjälp av Nasa

Visa bildspel

Foto: (C) Lucie & Simon. All rights reserved.

 
Foto: (C) Lucie & Simon. All rights reserved. 
Foto: (C) Lucie & Simon. All rights reserved. 
Foto: (C) Lucie & Simon. All rights reserved. 

Kända platser. Öde. En ensam kvinna på Madison Square Garden. Två personer som vandrar längs en tom motorväg i Dubai. Lucie och Simon har skapat post-apokalyptiska bilder med lite hjälp från Nasa.

Projektet kallas Silent world. Normalt klonas människor, bilar och dylikt bort i den här typen av bilder. Man använder flera exponeringar och får på så sätt det ”oönskade” innehållet att försvinna. Lucie och Simon från Paris valde en annan metod.

Med hjälp av ett speciellt gråfilter har de kunnat använda väldigt långa slutartider även på dagen. Filtret de valt används normalt av Nasa för att analyserar stjärnor.

- Vi ville göra ett projekt med en teknik som liknar den från fotografins början. Exponeringstiden är flera timmar för varje bild, säger man på Lucie och Simon.

Med så långa slutartider fastnar inte rörliga objekt i bilden. Bilar, personer och liknande rör sig helt enkelt för fort för att exponeras tillräckligt länge. Resultatet blir bilder av en statsmiljö som ser helt öde ut.

- I Silent world ville vi skapa omöjliga, fantasieggande platser i kända städer med en tom, tyst och nästan apokalyptisk känsla. Vi vill sätta betraktaren i en obekväm situation för att skapa eftertanke om vår roll i världen.



Publicerad 2012-04-02.

18 Kommentarer

Calle S 2012-04-02 09:24  
Coolt, lite I am legend-vibbar.
stefansportivo 2012-04-02 09:36  
Lite kloning är det allt, annars skulle inte flaggorna frysas som dom gjort om slutartiden är flera timmar.
harryett 2012-04-02 19:14
Slutartiden är inte flera timmar. Man tar jättemånga bilder och filtrerar sedan så allt som är detsamma i alla bilderna är vad som syns i slutresultatet. Flaggor och liknande element tas från valfri bild av de hundratals jag kan tänka mig att en av dessa består av. Inget nytt.
harryett 2012-04-03 22:52
Men herre.. Ge mig en anledning att tro att den här bilden är tagen med en slutartid på över 2 timmar.. Även om den skulle vara det, varför?

http://www.lucieandsimon.com/media/images/content/works/010_lucie_simon_silentworld.jpg
BoJohan 2012-04-02 09:52  
Ja och personerna som finns i bilderna lär väl inte ha stått blickstilla i timmar heller... :)
jelu1661 2012-04-02 09:54  
Artikeln berättar inte hela sanningen som många redan gissat. Det finns gott om element i bilderna som inte skulle se ut som de gör om de exponerats i flera timmar.
fotograf-magnus-stalberg 2012-04-02 10:41  
Några kritiska funderingar från rewritern av artikeln hade varit på sin plats. Det här är trots allt Fotosidan. :-)

Det spelar ingen roll vilket gråfilter man har, eller vilken hjälp man får från NASA - man får inte detaljerade moln på himlen och människor med i bilderna utan att göra något ytterligare.
Stefan Lindqvist 2012-04-02 10:56  
Lägger man till personer så kan man väl fixa så flaggorna är åt samma håll
Ser verkligen inte bra ut.
Kenho 2012-04-02 11:00  
Mycket häftigt. Vore roligt med en artikel om detta, dvs vilka ND filter som är bra osv.
iBoat 2012-04-02 11:53  
Jag tycker att sådana bilder kan vara fantasieggande, men de här var rent ut sagt tråkiga. Det skulle lika gärna vara snapshots vid en tid på dygnet när det är nästan tomt. Det verkar vara metoden och inte resultatet som är det viktiga här. Samma sak skulle kunna uppnås med ett stort antal vanliga bilder som läggs i stapel och valda delar suddas fram eller bort. Ungefär som vid gruppfoto där de bästa dragen från varje person penslas fram.
killswitch 2012-04-02 12:37
Håller med till viss del men tjusningen är väl lite att fotona är tagna på kända platser som aldrig är folktomma och det skapar en känsla av surrealism.
atotowi 2012-04-02 18:41  
Är det riktigt mörkt så kan man få til tillräckligt långa slutartider för att bli av med folk som passerar. Jag har bilder från Azorerna där folk gått förbi under tiden jag exponerat och det finns inget spår av dom i bilden.
Så även Stockholm kan fås att se folktomt ut en kväll/natt vintertid.
xandx 2012-04-02 22:32
Man kan även skymma och ta fram, jag gör så ibland vid nattfoto att jag håller för objektivet under exponerigen när någon går förbi, lägger bara på den tidens edan på själva exponeringen.
Flaggskepp 2012-04-04 12:40  
Jag är väl lite gnällig när jag säger att det är ganska pretentiöst att påstå att bilden är tagen med två timmars slutartid då vissa föremål trots allt är frysta och därmed klonade på ett sätt eller annat, för att inte tala om namedroppingen av Nasa när man kan göra samma sak med billiga program som eliminerar rörliga föremål genom att jämföra flera exponeringar..

Menmen, jag är ju från gnällbältet också.. ;)
harryett 2012-04-05 08:30
Jag instämmer, men så är jag dryg 08:a också :)
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar