Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Han säljer 450 bilder i timmen

Han säljer 450 bilder i timmen

Bildbehovet ökar medan inköpspriserna pressas ner. Fotografen och microstockkungen Yuri Arcurs tipsar om vägen till pengarna.

Hur tar man säljbara bilder?

– Det är viktigt att du hela tiden håller temat och objektet i åtanke när du fotograferar. Du måste veta vad det är du vill visa och se till att allt som bidrar till budskapet fastar på bild. Jag plåtar mest verkliga modeller eftersom det är innehållet som, enligt min erfarenhet, säljer mest. Men det räcker inte om den totala sammansättningen av bilden är dålig. Därför är det viktigt att jobba med hela uppsättningen. Se till att belysningen sätts upp korrekt. Använd rätt rekvisita. Skapa ett innehåll som folk kan relatera till. Se till att din modell förstår vad det är du vill visa i bilden. Fast fotograferingen är bara en del av jobbet, du måste också förstå interaktionen mellan människor. Och du måste gräva djupt för att räkna ut det. Det är faktiskt en av anledningarna till att jag skapade min hemsida: så att människor hade någonstans att börja gräva.

Hur säljer man bilder på bästa sätt?

– Jag tror att det just nu är bäst att sälja bilderna själv och inte via bildbyråer. Det är väldigt enkelt att skapa en liten webbshop. Skaffa en webbsida och ett PayPal-konto, och du är på god väg. Provisionerna från till exempel iStockphoto och Shutterstock är för närvarande låg - enligt vår uppskattning får du endast 1/5 av den faktiska försäljningen. Du tjänar på att sköta din marknadsföring själv genom sociala medier och direktkontakt med kunder. Om du kan få 50 kunder som återkommer varje månad och köper bilder blir det lönsamt. Jag tror att de flesta människor klarar det.

– Självklart kan situationen förändras, men det är också bra att veta att konkurrensen är extrem på microstockbyråerna.
Om du inte kan eller vill starta en egen verksamhet föreslår jag att 3-6 fotografer går ihop och säljer sina bilder kollektivt. En av fördelarna med att ingå i ett större sammanhang är att du inte behöver ha att göra med kunderna direkt. Därmed slipper du att ägna dina dagar åt tidskrävande uppgifter som betalningshantering, kundsupport, klagomål, och så vidare. Samarbetar du med några andra fotografer kan ni dela kostnaderna för marknadsföring och tiden att hantera webbshoppen. Alla vinner på det. Fast om du är osäker på att starta egen firma kan du alltid börja med att skicka in bilder till en bildbyrå. Du kan ju alltid flyga solo senare.

Vilken typ av utrustning bör man ha redan från början?

– Jag tycker att nya Nikon D800 och D800e är fantastiska kameror, och jag ser dem totala Canon Eos 5D-mördare. Jag anser att D800 är en kamera bra för video och för semi-professionella, och jag förväntar mig att D800e kommer att bli det självklara valet för den professionella fotografen. Jag kommer definitivt att köpa D800e själv. Förmodligen tio stycken. Det verkar vara lite förvirring om skillnaderna mellan D800 och D800e, men om man jämför specarna ser man att D800 lämpar sig för filminspelning. Den ger dig mindre moire, och detta kommer att spara exponeringar i miljöer som är svårkontrollerade. Men jobbar du professionellt undviker du kläderna som ger moire, så då kan lika gärna satsa på den bättre D800e. Det enda sättet att verkligen fixa moire är att ge modellen en annan tröja, och det är ju lätt gjort i en kontrollerad miljö som en fotostudio. Så varför inte satsa direkt på en kamera som ger dig de skarpaste bilderna?

Se även intervjun med Yuri Arcurs där tittaren får följa med bakom kulisserna.

Mer information och tips från Yuri finns på www.arcurs.com medan ett stort urval av hans bilder visas på www.shutterstock.com.

 



Publicerad 2012-02-24.

24 Kommentarer

snaxalig 2012-02-24 13:01  
Ja, där ligger man i lä.
BeriJan 2012-02-24 15:39
men du lär väl anstränga dig lite ;)
Pajaspojken 2012-02-24 13:20  
Arcurs säger att förmodligen kommer köpa tio stycken D800 och D800e. Är det med nåt slags skämtsam underton, eller är det allvarligt menat? Hur får man ett behov av så pass många kameror? Det måste väl innebära att flera personer/användare är tänkta? För två av varje sort kanske kan vara motiverat, men mer än så?
Surgeon 2012-02-24 13:25
kolla på hans hemsida på videon när han shoppade nya prylar till sin studio.

måttlighet är inte någonting han lever efter ;-)
Studiomats 2012-02-24 13:34
Han har ju råd med det! Är det den svenska avundsjukan som kommer fram eller? :-)
Han kanske inte vill byta linser på sin kamera så han köper en kamera till varje lins.
Det scenariot skulle jag inte tacka nej till. :-)
Svar från amylagerman 2012-02-24 14:04
Hej Henrik,

Enligt informationen som följde med Youtube-klippet har Arcurs en handfull studios i Danmark. Förmodligen ska han inte använda alla kamerorna själv.
Pajaspojken 2012-02-24 14:34
Ah. Ska kolla in videon sen när jag har möjlighet.

Just i detta fall handlade det faktiskt inte om avundsjuka! Jag förutsätter att han har behov av så många. Bara funderade på hur man kunde ha det. Coolt att kunna planera att bränna upp ett par hundra tusen på prylar! :)
Forslund 2012-02-24 14:59
Hittar inte den filmen. Eller menar ni den när han visar upp sina lampor?
Svar från amylagerman 2012-02-24 15:17
Hej Jonas,

Filmklippet hittar du här: http://www.youtube.com/watch?v=gpK5IXhKr_A&feature=youtu.be
Torparfarsan 2012-02-24 18:05
10 kamerahus och ett till varje hus? Ja, då lär han vl knappast ha många objektiv eftersom han då lär få montera isär dem så att han kan montera en lins på varje kamerahus. :)
jule55 2012-02-24 18:15
Enkel
de faller isär ganska snabb ;)
håller inte tempo med Canon 1till10
;)
jule
Leif Klasson 2012-02-24 14:08  
Han kör också ofta med en assistent som fotar samtidigt för att utnyttja tiden maximalt, dvs det kan gå åt 2 kameror plus reserver per studio...

Men som sagt, måttlighet är inte hans ledord :-), utan satsa för fullt, och det har ju funkat. Imponerad över hans driv, han skulle ju kunna luta sig tillbaka snart...

/Leif, som har väääldigt lång kvar till 450 bilder i månaden.... :-(
alf109 2012-02-24 16:18  
Jo eftersom så mycket handlar om shopping, vackra kläder och fina saker är det nog naturligt att det även är där pengarna finns för de som gillar att hålla på och plåta den typen av bilder. Skulle tro att det är lite svårare för de som försöker hanka sig fram inom andra genrer. :)
Tomasz 2012-02-24 18:05  
Det där med att gå ihop flera stycken för att slippa ha kundkontakt fattar jag inte. Vem ska sköta det om alla gått ihop av just den orsaken?

Att byta tröja på modellen låter ju också enkelt men om det är tröjan som ska fotograferas, hur gör man då?
Över huvud taget verkar hans resonemang om D800/D800e lite förvirrat -fast han inleder ju faktiskt med att nämna det:-) För mig verkar det som att mycket information om hans resonemang saknas.
Surgeon 2012-02-24 21:47  
Här är youtube klippet när han visar sin nya utrustning och studio

http://www.youtube.com/watch?v=c4oVa1c67Bs&feature=player_embedded&noredirect=1


En våt dröm för många studiofotografer
baziq 2012-02-25 11:23  
d800=5dsmördare????

ja d800 är några veckor gammal. 5d mk2 3 år gammal. Jag väntar gärna till nya mk3 kommer innan jag uttalar mig.men jag kan bara gissa att 5dmk3=d800 mördare :)))))
Angelica Klingberg 2012-02-25 16:41  
Hur kan man marknadsföra sig om man startar företag, vem köper bilderna liksom?
Daniel.N 2012-02-26 15:25  
Läsvärt!
www.nestormedia.se
ColdPlay 2012-02-26 15:29  
Seriöst! "jobbar du professionellt undviker du kläder som ger moiré" Situation: ett bröllop & händelsevis har en av gästerna en skjorta med moiré-mönster & den personen är på många bilder.... du kan liksom inte be han byta skjorta bara för att du ska ha den där extra skarpheten i bilderna... det är helt säkert professionella fotografer som är mer än "semi" som investerar i D800 MED antialiasfilter!
soilheart 2012-02-27 11:09
Tror han menar som studiofotograf, eller brukar bröllopsfotografer kalla gästerna för "modeller"? ;)

Som studiokamera är ju D800E perfekt. Högupplöst och knivskarp så länge du har full kontroll på ljuset och motivet (vilket du väl oftast har i en bra studio).
ColdPlay 2012-03-02 11:40
Ja, det är väll ingen tvekan om att det är en bra kamera i en kontrollerad situation. Men det är ingen anledning till att generalisera så som i den meningsbyggnaden på det viset och påstå att det bara är semifotografer som investerar i en D800. Precis som att andra typer av fotografer som inte jobbar med reklam eller stockfoto är mindre professionella... jag anser att han borde uttryckt sig på ett annat sätt! Men han vidhåller ju att det är bra kameror oavsett så att ... :)
baziq 2012-02-27 22:33  
Vill inte var den som är den men när nån kallar en helt ny kamera för "dödare" av en kamera som är 3 år gammal då blir jag liiiite irriterad.

Vad sägs om en total "d800-dödare"?

http://www.petapixel.com/2012/02/27/canon-5d-mark-ii-photos-and-specs-leak-ahead-of-impending-launch/

yes boys´n´girls, mk3 är här :)
Antipodian 2012-02-28 03:13  
Är det nån som vet vad han har för objektiv? Jag menar att om man kräver D800e så är det bara ett par zoomar kvar på listan över lämpliga objektiv; resten är ett fåtal fasta brännvidder (många lämpliga gluggar finns nog ännu bara på ritbordet).
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar