Annons
Artiklar > På väg mot modehimlen

På väg mot modehimlen

Foto: Nina Holma. 

Mode, skönhet och kreativitet är vanliga ingredienser i 27-åriga Nina Holmas vardag som fotoassistent åt fotografen Calle Stoltz. Nu är det dags för Nina att pröva sina egna vingar.

Att få ett fast assistentjobb är inte helt lätt. Det är hård konkurrens om de få bra platser som finns. Du måste skicka massor av mejl och tjata dig in. Men du behöver också ha en hel del tur, och det var precis vad Nina Holma hade.
– Jag pushade på och försökte komma på möte. Calle Stoltz skulle precis ta in en fast assistent, och då fick jag komma och provjobba. Jag var på rätt plats vid rätt tillfälle helt enkelt, berättar hon.

Nina var precis hemkommen från Australien, med sin australiensiske pojkvän, när hon började jobba som assistent. Hon hade pluggat en tvåårig fotoutbildning och tagit ett så kallat Diploma of Photography.
– Det var en skön period, att veta att jag skulle vara där i två år och bara få ägna mig åt att fotografera och vara med andra människor som ville samma sak, säger Nina.

Efter studierna stannade hon kvar på Sunshine coast i ett år och jobbade extra på en make-overstudio och som assistent åt några lokala fotografer. Samtidigt började hon få en gnagande hemlängtan. Att åka hem till familjen över helgen är det ju inte direkt tal om när man bor på andra sidan jordklotet. Dessutom började hon bli sugen på att söka ett fast assistentjobb. Men det var svårt att hitta passande fotografer i Australien.
– Det finns så många duktiga fotografer i Stockholm, sådana jag verkligen ser upp till. Visst finns det duktiga fotografer i till exempel Sydney också, men det blir inte på samma sätt, säger Nina.

I jobbet som assistent får Nina bland annat följa med ut på olika fotograferingar på locations och i studio. Hon får träffa kunder och hjälpa till med bildbehandling. Dessutom har hon fri tillgång till en stor, luftig hyrstudio med lampor och kamerautrustning, när den inte är uppbokad. Därför är det inte bara veckorna som går åt till fotograferingar, utan även helgerna. Och trots att hon snart har varit assistent i två år lär hon sig fortfarande nya saker.
– Det är den bästa skolan, säger hon.

När vi träffar Nina en söndagseftermiddag i studion på söder i Stockholm håller hon på med en av sina portfolioplåtningar. På plats finns ett helt team bestående av en makeupartist, en hårstylist, en assistent och två modeller. Alla jobbar gratis, i utbyte mot att de får använda bilderna i sina portfolios. Fotograferingen ska resultera i en så kallad beautystory, en serie bilder på temat känslor i ett förhållande. Makeupartisten får jobba extra mycket i dag, eftersom både den manliga och kvinnliga modellen ska ha massor av färgklickar stänkta i ansiktet. Det ger en häftig, lite rå känsla. Det är en lugn, avslappnad stämning i studion. Med jämna mellanrum tar Nina paus i fotograferandet och teamet samlas för att titta på bilderna tillsammans.

Modefoto handlar väldigt mycket om lagarbete, och det är många komponenter som ska stämma för att resultatet ska bli bra.
– Det är viktigt att alla gör sitt jobb. Om du till exempel har en duktig modell, perfekt makeup, snygg ljussättning men dålig styling, så kan hela fotot bli förstört, säger Nina.

Det är också viktigt att hitta rätt modell för jobbet. Nina jobbar mycket med modellagenturernas så kallade »new faces«, modeller som är nya och behöver bilder till sina portfolios. Med dem får hon jobba lite mer för att de ska komma in i rollen och känna sig bekväma. Men för det mesta är de väldigt proffsiga.
– Det måste finnas en känsla i bilden, och om den inte finns hos modellen är det risk för att det bara blir en bild på en snygg människa i snygga kläder. En riktigt bra modell ska kunna uttrycka känslor med sin kropp och sitt ansikte, säger Nina.

En bra modebild, enligt Nina, är en bild som berättar någonting, som känns äkta.
– Det ska kännas som att människan på bilden är i sina egna kläder, då har vi lyckats. Trots att alla i teamet vill att bilden ska bli bra, känner Nina sällan av någon prestationsångest eller stress. Hon verkar väldigt lugn och sansad, även när hon är mitt uppe i fotograferingsögonblicket.

– Om jag som fotograf skulle vara stressad skulle det gå ut över de andra i teamet också. Det funkar inte. Blir det dåligt så blir det. Ofta får man ihop någonting ändå, säger Nina.

Efter gymnasiet följde en period av resor i Europa. Hon tog en del ströjobb här och var, och höll på med fotografering på fritiden. Det var då hon började arrangera foton med kompisarna som modeller.
– När jag tittar på bilderna i dag tycker jag de är pinsamt fula, men det var kul då, säger hon, och man ser att hon skäms lite när hon tänker på det.

I dag har hon betydligt mer rutin, vilket märks när hon på ett proffsigt sätt regisserar modellerna och fixar med ljuset. Det börjar gå mot slutet av en lång dag i studion, och alla börjar bli lite trötta.
– Det har varit en så rolig och kreativ dag, säger Nina.

Men jobbet slutar inte här. Under de kommande kvällarna måste hon ägna flera timmar åt att redigera bilderna. Det blir mycket tid framför datorn, speciellt eftersom hon retuscherar mycket på dagarna också. Men visst är det värt mödan. I slutänden får hon en serie snygga bilder som kan visa sig bli mycket värdefulla i portfolion.

Ninas 3 snabba tips för modefoto
1. Skaffa dig ett bra team. Det är det viktigaste.
2. Berätta en historia. Tänk ut vad du vill säga med din bild.
3. Titta på vad andra har gjort före dig. Studera linjer i bilderna, ljus, komposition – allt! Kolla vad som funkar och vad som inte funkar, och gör det sedan till din egen grej.



Publicerad 2010-07-16.








Bli först att kommentera

Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar