Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Så utnyttjar du din blixt bättre

Så utnyttjar du din blixt bättre

Plus

För att öka kvaliteten på dina blixtbilder mångfalt behöver du enbart göra en sak: ta loss blixten från kameran.


Få obegränsad och direkt tillgång till denna och alla Plus-artiklar för bara

20 kr

för en månad

Redan Plus? Logga in så kan du läsa denna artikel.

Direkt efter genomförd beställning så kan du läsa denna artikel.

Dessutom får du som Plus-medlem:

* Beställningen gäller ett löpande medlemskap om en månad och som sedan automatiskt förlängs med två månader i taget för 79 kr. Ingen uppsägningstid men betald avgift betalas inte tillbaka. Du säger upp enkelt online.


Publicerad 2014-08-03.

21 Kommentarer

erdeljan 2014-08-03 18:54  
Detta har vi ju läst i tidningen för ett tag sedan... Kan ni inte lägga upp någonting nytt istället?
froderberg 2014-08-03 20:07
Vi lägger upp nya artiklar på sajten nästan varje dag. Dessutom har sajten fler läsare än tidningen, så för många är detta nytt.
Alric Ljunghager 2014-08-03 21:16
Riktigt Magnus!
Mer sånt här.
TomasKronberg 2014-08-04 05:44
Gnälligt Daniel!

Tyckte det var en djävligt bra artikel. Håller med chefredaktören: alla har inte läst alla upplagor av Fotosidan...;-)

/T
erdeljan 2014-08-04 20:43
Vad då gnälligt?? Jag har betalt för att få den artikeln på pappret och tycker att nya saker skall "förklaras" istället för att få samma artiklar igen. Skulle du läst tidningen så skulle du inte vara så... Gnällig :P

P.S. Ingen sa att artikeln var dålig!
TomasKronberg 2014-08-05 22:49
Ja, men nu har ju inte jag "tidningen"... Bara sett det här på nätet. (!) Som de flesta här antar jag....
/T
Calle S 2014-08-03 19:01  
Jag har inte läst det. Tack för gratis-artikeln:-)
benganj 2014-08-03 20:43  
Kanonbra tips! Är bilden med skuggupplättning verkligen f/14?
froderberg 2014-08-03 21:41
Skulle gissa på f/4. Ska kolla upp det.
Kalejdokom 2014-08-03 21:56
Behövs inte. EXIF-data finns ju i bilderna! De är tagna med bländare f/3.2 respektive f/14.
TVS 2014-08-04 09:24  
Bild #2. Ställer mig tveksam till att den är tagen vid f/14.
Anders F. Eriksson 2014-08-04 13:10
Se posten innan; det framgår av EXIF att f/14 använts (med 105 mm på hyfsat nära håll blir det inte jättelångt skärpedjup).
MrAlfaKin 2014-08-05 14:10
Hur finner jag EXIF?
PMD 2014-08-04 15:43  
Optiska triggers fungerar bra på nära till halvlångt avstånd och är bra mycket billigare än radiosändare och -mottagare.

Inget om TTL? De flesta kamerasystem har numera trådlöst styrd TTL-automatik, vilket oftast fungerar alldeles utmärkt bra. Det kräver lite mer manualläsning för att lära sig hur det fungerar, men det behöver man ju bara göra en gång. Fördelen är att inte behöver räkna ut bländare med hjälp av ledtal eller göra provexponeringar för att se vad som är lämplig bländare. Lite smidigare medan man håller på, alltså.

De flesta trådlösa TTL-system använder optisk styrning, men det finns åtminstone ett system som även använder radio.
froderberg 2014-08-04 16:01
Erik svarar i texten på din fråga om TTL:
"Mitt viktigaste tips är att arbeta med manuell inställning på både kamera och blixt. Det ger dig kontroll och du kommer att lära dig att hantera och arbeta med ljuset i stället för kameramenyer."

Jag håller med honom. För den typen av bilder som visas ovanstående ger manuell effekt större kontroll och jämnare resultat från den ena exponeringen till den andra. Dessutom finns det en pedagogisk effekt. Provar man att jobba så här så är det lättare att få förståelse för hur sambanden är.

TTL-blixtfotografering kan vi komma in på senare.
PMD 2014-08-05 15:41
Jag är lite tveksam till påståendet att manuell inställning ger större kontroll. De trådlösa TTL-systemen brukar man kunna kontrollera rätt noga med hur blixtljuset ska fördelas mellan de inblandade blixtarna. Exponeringskompensation för blixljuset brukar också finnas.

Är det något jag glömt som är lättare att kontrollera med manuella inställningar?

(Jag är kanske färgad av erfarenheter av användning av multipla blixtar, helt manuellt inställda, på filmtiden. Det var lite småbökigt och struligt eftersom man inte fick någon omedelbar feedback, och alltså var tvungen att räkna på sina inställningar rätt noga.)
Sten-Åke Sändh 2017-10-09 19:03
Det har kommit ett antal nya system de senaste åren som är radiostyrda och det finns både bra och billiga sådan idag så varför nöja sig med optiskt triggade?? Så jag tror du är dåligt uppdaterad.

Min Nissin Di 700A kom med Air 1 styrenhet och den styr ett antal blixtgrupper på upp till 30 meters avstånd om man vill om jag inte missminner mig. Blixten zoomar automatiskt även med mina Sony-zoomar mellan 24-200mm. Kostade inte ens 3000 spänn utan närmare 2500 för både sändare och blixt. Den kan fås för Canons-, Nikons- och hör och häpna även Sonys senaste blixtkommunikationssystem.

För mig som numera reprofotar en massa gamla dia, och både svartvitt och färgnegativ bilder, så är radiostyrt en helt nödvändig lösning om man inte vill hålla på med kablar. Blixten står under reprobordet och belyser genom ett hål i bordet och Air 1 sitter på kameran och styr. En optisk styrning skulle nog inte funka genom den skivan. Men med Nissin-grejorma går det numera finfint.

Så numera finns det tack och lov radiostyrda system för både fattiga och mer välbeställda. Finns det idag överhuvudtaget några tungt vägande skäl att välja optiskt styrda och mindre flexibla blixtar när det finns radiostyrt som inte alls behöver kosta mer ens?
Anders F. Eriksson 2017-10-09 19:22
Du svarar på en tre år gammal kommentar ;)
PMD 2017-10-09 21:44
Även för tre år sen skulle jag nog ha ställt mig undrande till vad Sten-Åke tycker att jag var dåligt uppdaterad på. :-)
Sten-Åke Sändh 2017-10-23 00:53
Jaha visst missade jag tiden men det ändrar ju inte på det faktum att det mest var de stora som var långsamma med egna radiostyrda system (med undantag av Canon). De kom ett år senare (2016) om jag inte missminner mig.

Di A700-blixtarna kom före 2014 och Air 1 radiostyrningen kom alldeles efter skiftet 2014/2015. Att det fanns billiga radiostyrda blixtsystem från tredjepart till Canon, Nikon och Sony så tidigt är alltså inget att nysa över.

https://digital-photography-school.com/hands-on-review-nissin-di700a-speedlight-and-wireless-trigger-kit/


Redan 2015 i mars fanns denna review så det är bara månader som skiljer.

https://bobbywechsler.com/2015/03/19/nissin-di700-for-nikon-review/

Varför rekommendera gammal teknik när det finns bättre 2014 som senare.

(If you’re after radio capabilities for the triggering, Nissin has good news for you. For 2015 they introduced the newly developed NAS (Nissin Air system) which features a radio capable version of the Di700, the Di700A, and a radio trasnsmitter, the Nissin Air 1, which can control 3 groups in wireless TTL from the top of your camera. The pair is announced at the same price the Di700 currently retails for, so expect the Di700 prices to drop significantly once the Di700A hits the market.)
PMD 2017-10-23 01:24
Sten-Åke skrev: "Varför rekommendera gammal teknik när det finns bättre 2014 som senare."

För att det är billigare. För den som använder blixt sällan är det knappast motiverat att köpa det dyraste och senaste. Rätt många kameror har optisk TTL-styrning inbyggd i kameran så man behöver ingen extra styrenhet. Man behöver bara köpa en eller ett par blixtar.

Jag känner inte till någon kamera (än) som har radiostyrning av blixtar inbyggd.

F.ö. skrev jag redan 2014 (se mitt inlägg från 2014-08-04 15:43 en bit upp):
"De flesta trådlösa TTL-system använder optisk styrning, men det finns åtminstone ett system som även använder radio."
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Merläsning

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar