Advertisement

Annons
Artiklar > Fotoskola: Del 4 - Öva upp ditt seende

Fotoskola: Del 4 - Öva upp ditt seende

Fotografering handlar i grund och botten inte om teknik, utan en vilja att skapa bilder. Vilka slags bilder vill du ta? Häng med Martina Holmberg, som ger dig några kreativa utmaningar i din jakt på ett eget bildspråk.

Det här är lektion 4 i vår fotoskola. Har du lärt dig det viktigaste om bländaren, slutaren och ISO-talet ännu? Om inte, börja med lektion 1lektion 2 och lektion 3! Om du vet hur kameran fungerar blir du friare i ditt kreativa utforskande – då kan du ju göra bilderna på precis det sätt du önskar. Vill du ha en riktigt grundläggande introduktion till fotografi? Hoppa då ända till lektion 0.

Den här lektionen är ett utdrag ur kapitlet Öva upp ditt seende i boken Bättre bilder / iPhone av Martina Holmberg. Även om boken förstås innehåller mycket mer (särskilt om appar och annat kul du bara kan ha med en mobilkamera) är allt innehåll i den här artikeln lika relevant för dig som plåtar med kompakt- eller systemkamera.

Bilden togs med en iPhone och har behandlats med apparna PictureShow och SwankoLab. Foto: Martina Holmberg

Se dig omkring

Det är skillnad mellan att titta och att se. Det mesta passerar obemärkt om man bara tittar utan att faktiskt se. Att se betyder att man på något vis reflekterar över det man tittar på. När du ser tillåter du dig att upptäcka din omgivning och hitta det intressanta i vardagen och närmiljön. Du gör det genom att iaktta saker och ting lite mer kritiskt, genom att bearbeta synintrycken lite mer medvetet. Du bestämmer dig helt enkelt för att se, istället för att bara titta.

Och när du väl börjat se, får du nästan automatiskt på dig fotoglasögonen. Dina sinnen blir mer mottagliga för det som sker omkring dig och du upptäcker en massa nya motiv. Det händer liksom av sig självt.

Många fotograferar nästan bara under resor och högtider. Det är ju naturligt, men då missar man alla intressanta motiv i vardagen. För livet består ju av ganska få högtider, med en väldig massa vardagar emellan.

Därför är det ofta mer intressant att fotografera det som inte är så tillrättalagt och glamoröst. Försök att hitta motiv som känns intressanta, trots att de är alldagliga. Kanske är det din sovande sambo (lite elakt), dina sömndruckna barn vid frukostbordet, din chef med slipsen på sniskan, en märklig hund på gatan eller ditt eget ansikte under en stark sinnesstämning. Valet av motiv är fritt och bara du bestämmer om det är värt att bevara. 

Bilden togs med en iPhone och har behandlats med appen Hipstamatic. Foto: Martina Holmberg

Testa ett tema

Ett bra sätt att öva upp seendet är att ge sig själv små, men tydliga uppgifter. Pröva till exempel att under en dag fotografera ett visst tema. Då kommer du att söka efter nya motiv med ett öppet sinne. Varför inte låta temat för dagen vara skuggor och skuggspel? När du letar efter motiv, kommer du säkert att hitta och iaktta spännande skuggspel som du i vanliga fall skulle ha passerat utan att ens lägga märke till.

Under hösten står solen lågt, och skuggorna blir långa och dramatiska. De kan avteckna sig mot husväggarna som hotfulla varelser eller skapa spännande skuggspel i dina porträtt. En miljö som med högsommarljusets korta skuggor ser tråkig ut, kan en eftermiddag i oktober förvandlas till ett fantastiskt motiv. 

Bilden togs med en iPhone och har behandlats med appen Best Camera. Foto: Martina Holmberg

Lek med perspektiven

Om du slentrianmässigt lyfter kameran till ögonhöjd varje gång du knäpper, kommer bilderna i längden att kännas enformiga. Därför måste du röra lite på dig. Gör det riktigt obekvämt för dig en dag och fotografera liggande, stående, på en stol, uppochned och så vidare. När du sen tittar på bilderna upptäcker du hur de nya perspektiven gett dig mångfald och variation.

Naturligtvis behöver man inte ha som vana att göra det obekvämt för sig, men det är lärorikt att se hur bilderna förändras med nya, oväntade perspektiv. Att ta bra bilder handlar mycket om att tänja på gränserna och våga vara lite knäpp när man knäpper. iPhonekameran är så liten och behändig att du kommer åt att fotografera nästan överallt. 

Bilden togs med en iPhone och har behandlats med appen Plastic Bullet. Foto: Martina Holmberg

Spännande former

Spännande former finns överallt; en dimmig fönsterruta i närbild, struktur på en husvägg, en ostmacka, rost på en tunna, en växt i närbild. Eller varför inte soporna eller surnad mjölk i vasken?! Gå riktigt nära när du fotograferar det där vattenglaset. Vad händer med formerna? Det mesta kan bli till spännande former. Det beror på hur du fotograferar och vad du gör med bilden efteråt. Det är bara du som sätter gränserna. 

Bilden togs med en iPhone och har behandlats med appen Infinicam. Foto: Martina Holmberg

Skapa djup

Det är ganska enkelt att skapa djup i en bild så att den upplevs som mer tredimensionell. Du delar in scenen du har framför dig i tre plan: förgrund, motiv och bakgrund. I den färdiga bilden kommer ögat sen att vandra mellan de tre planen, från förgrunden, via motivet, till bakgrunden. Det här är ett bra sätt att tänka när du befinner dig i en tråkig miljö där det finns något du absolut vill fotografera. För att ge bilden ett djup kan du då hålla ett färgglatt föremål riktigt nära kameran. Det kan vara en halsduk, en blomma eller vad du nu har till hands. Det färgglada föremålet blir till en suddig förgrund som ramar in huvudmotivet och ger djup i bilden. Du kan också söka efter parallella linjer som leder ögat in i bilden. En gata, en trottoar eller ett staket kan fungera. 

Bilden togs med en iPhone och har behandlats med appen Infinicam. Foto: Martina Holmberg

Skjut från höften

Ett roligt sätt att hitta nya perspektiv är att fotografera utan att titta i kameradisplayen. Genom att fotografera från höften får du oväntade resultat och spännande vinklar som kan ge känslan av att ha fångat ett ögonblick i farten. Bilderna blir ofta sneda, suddiga och oberäkneliga. Många av dem kommer att bli oanvändbara. Men kanske hittar du guldkorn som får dig att fundera i nya banor. Ofta upptäcker man nya vinklar som man sedan kan söka naturligt när man fotograferar. Ett förslag är att stänga av ljudet på kameran med ljud-av-reglaget på sidan av iPhone och hålla fingret på avtryckaren. Fota sen hej vilt i konstiga vrår och vinklar under en hel dag. Hur skiljer sig bilderna från dem som du fotograferat som vanligt? Finns det nya perspektiv som du inte skulle ha tänkt på om du fotat efter att ha kikat på displayen? 

Bilden togs med en iPhone och har behandlats med appen Infinicam. Foto: Martina Holmberg

Gå vidare: Ta snapshots!

Ögonblicksbilder, eller snapshots på engelska, lanserades som begrepp av film- och kameratillverkaren Kodak redan år 1900 i samband med att företaget släppte sin kamera Brownie till försäljning. Kameran var en låda med en avtryckarknapp och en vev för att dra fram filmen. Det var allt – och fullt tillräckligt. Det blev succé.

Plötsligt var det möjligt att ta snabba ögonblicksbilder – enkla vardagsbilder, för att minnas – utan att bekymra sig om slutartid, bländare, filmens känslighet eller framkallning och kopiering av bilderna. Devisen var »You push the button, we do the rest«. Ögonblicket stod i fokus: semestern, familjehögtiden, eller bara känslan av gardinen som vajade i fönstret.

Teknikutvecklingen har under hela 1900-talet gått i rasande fart. En flod av kameramodeller har lanserats med braskande reklam. Och vi har ryckts med. Vi har i omgångar köpt nya kamerahus, häftigare objektiv, blixtar och stativ. Och filter och mojänger och ... Ja, vi har försökt hänga med, och göra så bra bilder som möjligt med alla prylar. Men nu ligger prylarna ändå där i en kartong på vinden.

Nu, drygt 110 år senare, sluts cirkeln.

Plocka fram din kamera – enklaste mobilkamera eller snofsigaste systemkamera.

Hur var det nu? Ja just det: Ögonblicksbilder! Enkla vardagsbilder, för att minnas. Ser du gardinen som vajar i fönstret? 

Bilden togs med en iPhone och har behandlats med appen Hipstamatic med Dreampop-blixt. Foto: Martina Holmberg

I nästa avsnitt återvänder vi till Viktor Sundberg – kamerateknikgurun – som tar en titt på hur du lär dig tolka och kompensera för fel i kamerans ljusmätare. Det är när man förenar kamerateknik och kreativitet de bästa bilderna blir till. Allt behövs!

Övningsuppgifter

Tills vi ses nästa gång: ta nu ut svängarna rejält i ditt fotograferande! 

  • Gör något helt utflippat – något du aldrig har gjort förut. Ta bilder på en lyktstolpe. Eller en ostmacka. Eller på stan, helt på måfå. Tänk fritt och högt – eller tänk för all del inte alls. Plåta bara! Vilka slags guldkorn kan du sedan hitta bland dina bilder? Finns det något spår som kan vara värt att utforska lite mer medvetet? 
  • Välj ett tema för ditt fotograferande under en dag. Välj något som du fokuserar på, till exempel soptunnor, moln, staket, händer, abstrakta mönster, linjer, färgen rött ... eller något annat. Du bestämmer.
  • Välj grodperspektivet för alla din fotografering under en dag, eller skjut dina bilder från höften. Vilka slags fynd kan du göra bland bilderna du skapar på det sättet?
  • Fundera på det här: måste en bild vara skarp och korrekt exponerad för att vara bra?
     
 Bilden togs med en iPhone och har behandlats med appen Plastic Bullet. Foto: Martina Holmberg

© Copyright 2011–2012 DEXT/HME Publishing AB och Martina Holmberg. Denna artikel bygger i på utdrag ur boken Bättre bilder / iPhone av Martina Holmberg, och publiceras i överenskommelse med förlaget.



Publicerad 2012-04-02.

38 Kommentarer

Karl2 2012-04-02 15:44  
Vi försökte med detaljer på byggnader i staden. Resultatet blev förvånansvärt. Behöver inte resa till Grekland för att se snickar och murarglädje. Det finns vackra saker på nära håll.
Aninfidel 2012-04-02 19:15  
Är det bara jag som blir tappar intresset direkt när bilder "görs intressanta" med Hipstamatic och dylikt...
forry4U 2012-04-03 09:58
+ 1 på den
Karl2 2012-04-03 10:36
Färgerna är så urlakade och usla att det inte längre är fråga om fotografering.
Martin F 2012-04-03 10:45
Tänkte faktiskt själv skriva nåt om det... en dålig/alldaglig bild blir ju inte bättre för att man manglar den i en app som ska få den att se ut som en blekt gammal polaroidbild eller nåt. Effekter kan vara kul, men utgångsmaterialet måste ju ha ett visst bildvärde också. Enligt mig i alla fall. Annars blir det ungefär lika kul som när man hittade akvarellfiltret i Photoshop för 10 år sedan eller vad det kan ha varit.
sniper1 2012-04-03 21:38
Håller med fullständigt!
Lasse.K 2012-04-06 09:12
Plus från mig också!
Turbo56 2012-04-06 10:01
Håller helt med, men om det enda man har att fotografera med är en iPhone så är det väl bara att köra med den men skippa alla extra applikationer som bara försämrar resultaten.
Det viktigaste är väl att ta bilder inte med vilken utrustning.
alexnordstrom 2012-04-06 15:54
+1, förstår inte varför man ens tar med en guide till iPhone-foto dessutom med titeln "öva upp ditt seende" och bara hänvisar till skitbilder tagna med appar.

Många minuspoäng här till FS.
Aninfidel 2012-04-08 15:59
Det tråkiga, för mig, är att jag inte ens stannar upp för att titta på bilden. Jag registrerar på 1/10 sekund att det är ännu ett effekt-snapshot och där försvinner direkt mitt intresse utan att jag ens hinner reflektera. Det spelar ingen roll om det är en bild på en cafe latte från en lite crazy vinkel, eller om det är en fantastisk bild som jag normalt sett skulle försvinna in i, jag ser den inte ens.
Aninfidel 2012-04-08 16:17
...Som fotot ovan på hunden på det gröna gruset eller vad det nu är, taget med "dreampop-blixt" . Förlåt, jag inser att jag är överdrivet negativ här, men vad är det för meningslös bild... Jag blir tom. irriterad av att se sådana bilder... jag lyssnar hellre på hissmusik än att behöva utsättas för det om ni förstår liknelsen. Lol, återigen, ursäkta utbrottet... :) (Speciellt till författaren av artikeln som jag inser säkert är en mycket seriös och kompetent fotograf)
rikitikitavi 2012-06-30 16:52
Kan tyvärr bara hålla med. Visst det är en skitkul grej att ha på telefonen för att göra den dåliga kameran lite roligare. Men det är också allt. Nu i denna tidsålder tycker alla att dom är super fotografer för att de tagit med sin Iphone och lagt på ett hipstamatic filter.
Och i samma andetag vill jag säga att det ligger så bra i tiden med att alla vill skriva sina bloggar/bli kända etc. Av någon anledning tror alla att allt dom gör är så intressant och värt att se/höra hehe.
Jag har själv aldrig sysslat med HDR men fick direkt samma tråkiga känsla för det. Det var ballt typ första 10 bilderna jag såg med det. Sedan efter att ha sett 10 00000000 ointressanta HDR bilder på allt från helt vanliga stugor till himlar och soptunnor kan jag knappt se en HDR bild utan att bli illamående.
Så, nu har jag spytt lite hehe.
Annars fans där en del inspiration för glada amatörer i artikeln:)
/Martin.
TVS 2012-04-02 19:31  
Den här artikeln föll mig inte alls i smaken. Snapshots och filter är inte fotografi för mig, och att sätta det under rubriken "Öva upp ditt seende" så känns det som ironi. Tanken om att öva efter teman är god, men att sträva efter att ta snapshots ser jag som själva antitesen till att öva seendet. Titta hellre på etablerade fotografers bilder, gå någon kurs, eller hitta bra guider kring komposition, ljus och foto på nätet.
nopl 2012-04-02 23:59
Japp, för en Leica med ett 35mm på f8 med Tri-X och komposition som var gammal och uttjatad redan -75 är precis vad vi behöver...
Betydligt bättre ide att gå ut med sin iphone och inspireras av sig själv och faktiskt lära sig själv utan pekpinnar, än att låta andra berätta vad som är acceptabelt och ok.
Henke001 2012-04-02 19:53  
Först ska man lära sig iso, bländare och slutare. Sedan ska man glömma det, ta fram sin mobilkamera, skita i komposition, ljus och motiv (om det inte är en käck liten knähund eller tuff soptunna) och använda digitala filter? Jag förstår att Fotosidan behöver få in reklampengar, men gör då som etablerade medier och skriv "Detta är en reklambilaga/artikel för boken "Bättre bilder / iPhone". Jag hoppas att nästa veckas Viktor Sundberg slaktar den här artikeln när han berättar om hur man kompenserar för fel i ljusmätaren på sin systemkamera.
Teodor Jonsson 2012-04-02 20:44
+1 på den kommentaren :)
Svar från tobiashagberg 2012-04-03 09:23
Viktor är en snäll kille. Han slaktar ingen eller inget. Det fina med foto är att det är så fritt. Med kameran i hand kan man ge uttryck för sitt eget perspektiv, på sitt eget sätt. Precis som här i kommentarsfältet. Väl mött i nästa artikel!
Björn Wångblad[BF] 2012-04-02 20:39  
Att satsa på att få intressanta kanonbilder nästan av en slump genom att bränna av exponeringar på exponeringar njae. Klart man kan ha tur, men alla bra bilder jag tagit är nog genomtänkta. Och inte autobearbetade. Tummen ner för denna artikel.
Åsa Jakobsson 2012-04-03 07:21  
...och jag gillade artikeln, tycker att den var inspirerande och kände mig uppmuntrad att bli mer lekfull och tänka annorlunda än jag brukar. Jag är för blyg för att ta gatubilder, men med mobilen kan jag stänga av slutarljudet och "spionera" lite på folk. Visst, det blir inte "kvalitetsbilder" rent tekniskt, och om man gillar filter och appar är så klart en smaksak, men man skulle kunna tänka att det är något av en utmaning att använda sin telefon och försöka ta bilder man verkligen gillar och kan stå för.
apstrand 2012-04-03 21:03  
Ett tips är att läsa artikeln utan att titta på bilderna eller bildtexterna.
(som handlar mer om efterbehandling än foto/seende - skillnaden mellan dessa kan definitivt diskuteras. Seende kan vara att se potentialen i en efterbehandling, men i en "fotoskola" bör man ta saker steg för steg. Är övertygad om att man hade kunnat hitta mer "rena" bildexempel för att exemplifiera det texten vill förmedla).
Givet sammanhanget (fotoskola del 4) tycker jag artikels text är helt ok.
Frans Erasmie 2012-04-04 18:42
Absolut, men tittar vi inte på iphonebilderna i artikeln så säger artikeln absolut ingenting för oss som har läst samma råd i åtskilliga tidningar/bloggar/forum i minst tio år. Inget nytt här - cirkulera.
MattiasL 2012-04-04 00:39  
Bra och inspirerande text. Det finns få saker som får mig på gott humör på samma sätt som att gå en vända i stan och knäppa kort med androidluren, eller Lomon, Nettaren, eller något annat där man inte helt kan kontrollera det tekniska. Jag måste säga att det funkar utmärkt som ögonexercis.
ls_nilsson 2012-04-04 21:32  
Det här med att skjuta från höften stämmer inte med att utveckla sitt bildseende, i alla fall inte för mig. Om man kan programmera en kamera att ta en bild var tionde sekund och sen sätter den på huvudet på en jycke i stan så kanske det blir kul, men det utvecklar ju knappast kameraägarens bildseende. Blir alltså lite som att sätta en apa framför en skrivmaskin och sen tycka att det blir litteratur. Men jag är kanske för konservativ när jag tycker att det skall handla om att skapa medvetet?
MattiasL 2012-04-05 00:49
Att skjuta från höften kan vara en ytterst medveten sak, och innebär inte att man inte vet när eller på vad man tar bilder. Även om det innebär en viss oförutsägbarhet, så kan just denna oförutsägbarhet vara en del av bildspråket.
mombasa 2012-04-04 21:49  
Hej
Att skjuta från höften är en bra metod för att skaffa sig en hoper oförutsägbara bilder. Det seende man då övar är främst att se något och hitta något i en bild man inte tidigare sett men ändå har någon slags relation till.
Däremot lär man sig väldigt lite av komponerandet i sökaren, det fotografiska tänkandet liksom ( ja det är ju det som är poängen när man inte tittar i sökaren.)
För en del elever är det ett bra sätt att avdramatisera själva fotgraferandet.

hälsn Gunnar S
MattiasL 2012-04-09 19:40
Håller inte riktigt med om det. Det går att använda höfttekniken för att få bilder som man inte hade fått annars, och där krävs framförallt en högt utvecklad timing. En vän till mig på fotoskolan var absolut mästerlig på att göra intressanta bilder från höften med sin Olympus XA4. Själv missade jag för det mesta.
mombasa 2012-04-09 22:12
Jorå. Nu var väl tanken med övningen inte att utveckla en Lucky Luke-förmåga avseende hur man hanterar sin kamera utan mer att få en tämligen oerfaren nybegynnare i fotots mysterier att våga se.
Jag tycker personligen inte att övningen tillför själva fotograferandet särskilt mycket, det är lätt att eleven missförstår syftet och tror att vägen till bra bilder är det oförutsägbara och missar det faktum att en bra bild i allra flesta falll är underbyggd med massor av erfarenhet, förmåga att se och att i många fall komponerad i ögonblicket.
DavidBerg 2012-04-05 15:08  
Kul med en positiv och inspirerande artikel! För när det kommer till kritan så är nog det viktigaste att ta MÅNGA bilder för att bli bättre oavsett hur man gör det.
Makten 2012-04-06 23:53  
Det blir lite märkligt att inleda med påståenden om att tekniken inte har någon betydelse, för att sen illustrera artikeln med bilder där det är just tekniken (eller snarare bristen på den) som gör bilderna till något att ha.

Jag har alls inget emot den här typen av bilder, men om man ska vara lite jävlig (och det ska man) så hade de sett tämligen tråkiga ut om man presenterat dem "direkt ur kameran", det vill säga utan alla brutala filter.

Tekniken har en oerhörd betydelse och jag är rätt trött på att många påstår annat. Oavsett om man plåtar med en iPhone eller en analog storformatkamera så blir det aldrig sämre av att man kan ge bilden de tekniska kvaliteter som man eftersträvar. Och då menar jag inte att det skulle vara fel att överlåta det till nån app, men att det fortfarande i allra högsta grad har betydelse för hur bilden upplevs.

Prova gärna att ställa in kameran till lägsta möjliga kontrast och minimal färgmättnad, och se om du kan ta några "bra" bilder. De kommer att se ut som SKIT hur trevliga motiven än är.
Tolf 2012-04-10 18:13  
Håller med Fredrik Widlund med flera. Jag förstår att Fotosidan vill bredda sig, men det känns lite som dom skjuter sig i foten.
Det är mycket "sånt här nu". Jag la ner det här forumet helt under en tid, ja ni minns när det gick under namnet "katt-sidan".
Tidning har varit en fröjd att få lådan, men även den börjar dala efter dom två sista numren. Hoppas att den seriösa känslan hittar tillbaka igen.
seochtamed 2012-04-14 20:05  
Urdåliga exempel. Riktigt svagt! Redigerad smörja blir inte till guld. Det behövs bilder i botten.
kennethvärmdö 2012-04-19 23:55  
Vilket blaj, känns mera som en apple annons än en fotoartikel
Incorect 2012-04-20 10:27  
Nämen shit vad flippat att fota en ostmacka. Ehrm. När jag ändå klagar vill jag också säga att jag är otroligt trött på överdrivna retroeffekter. Ibland ser man inte ens vad det är på bilden. Ett svagt effektfilter räcker för att fixa till mobilbilderna, men när det spårar tappar jag mitt intresse totalt.
Ventures 2017-11-10 10:18  
Undrar varför artikeln kommer upp på första sidan fem år senare.
Hur som helst, såna här bilder som verkar vara tagna helt omedvetet och sedan körts automatiskt i någon "app" kan fungera som dekoration i ett kollage, men de säger inte särskilt mycket mer. Framför allt hänger bilderna inte ihop med vare sig rubrik eller text utan är snarare en uppvisning i vilka bildeffekter som verkar finnas i en iphone. Vilket bildseende har använts vid urvalet? Hur såg de dåliga bilderna ut? Utan effekterna skulle bilderna förmodligen ha raderats och glömts bort.
gwsp 2017-12-07 19:17  
Att träna sitt bildseende tror jag inte fungerar med att lägga på olika appar för att få ett resultat utan bilden i sig själv måste vara genomtänkt. Det går bra i den digitala världen att ösa på med en hop av exponeringar för att sedan välja ut den "bästa", för att sedan göra om dom i ett bildbehandlingsprogram. Ett bra sätt, kanske förlegat, ta en bit kartong, skära ut en 24x36mm rektangel och titta genom densamma, då ser man vad som kommer med på bilden. Det har hjälpt mig. Med en bra bild som grund gör fortsatt arbete enklare och roligare.
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar