Merläsning
Panelsamtal: Retuschör – Ett yrke på utdöende?
Föreläsning
Håller AI på att ta över produktionen av bilder – och vad innebär det för retuschyrkets överlevnad och för bildbranschen i stort? Bilddesign befinner sig just nu i en stor förändringsfas. Vilken roll spelar en yrkesutbildning för att driva utvecklingen åt rätt håll? Den 20 november bjuder Fotoskolan STHLM in till ett panelsamtal på Fotografiska med experter inom branschen som ger sin bild av framtiden.
Läs mer...
18 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Detta var del 5. Var kan jag finna det föregående?
MVH
Jörgen Erholm
[email protected]
Tack!
Med risk för att låta dryg; egentligen är din fråga felformulerad. Det är inte brännvidden som skapar stora eller små näsor, utan avståndet mellan motiv och fotograf. Kombinationen vidvinkel och hård beskärning ger stor näsa, men vidvinkel och en luftig komposition gör det inte. Det hänger enbart på hur långt du är från personen som du fotograferar.
Så, vilket avstånd är bäst? Om du vill ha en så "naturlig" bild som möjligt så är vanligt samtalsavstånd det bästa. Det är så vi är vana att se varandra. Om du vill göra öronen större och näsan mindre väljer du längre avstånd, och om du vill göra näsan större och ansiktet rundare så går du närmare.
När du valt ditt avstånd (typiskt kanske runt 1,5 meter) – då först bestämmer du dig för brännvidden på objektivet. Om du vill ha en hård beskärning så tar du ett teleobjektiv. Om du vill ha mycket luft omkring så väljer du vidvinkel.
Hoppas att jag inte rörde till det nu.
Nu undrar jag bara var del 2 är? Jag hittar den inte i listan.