Merläsning
Panelsamtal: Retuschör – Ett yrke på utdöende?
Föreläsning
Håller AI på att ta över produktionen av bilder – och vad innebär det för retuschyrkets överlevnad och för bildbranschen i stort? Bilddesign befinner sig just nu i en stor förändringsfas. Vilken roll spelar en yrkesutbildning för att driva utvecklingen åt rätt håll? Den 20 november bjuder Fotoskolan STHLM in till ett panelsamtal på Fotografiska med experter inom branschen som ger sin bild av framtiden.
Läs mer...
8 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Ibland tycker vi det är intressant att kika på olika sätt att angripa ett problem istället för att enbart jämföra inbördes likartade kameror.
" There's also a built-in neutral density filter, which combined with the 1/8000sec max shutter speed should mean you'll never ever get overexposed shots when shooting at f/2.0 in bright daylight."
http://cameras.reviewed.com/content/pentax-mx-1-first-impressions-review
Det har ju blivit lite av en standardfunktion i lyxkompakter vilket gjorde mig desto mer förvånad när jag inte kunde hitta ett.
http://www.studiozoran.se/MX-1.html
Skulle nog tro att det är extremt mycket tvärtom.
Ricoh GR bygger på den analoga 80-talsmodellen GR1 som hade nästan identiskt utseende så Ricoh var före med sisådär 30 år;-)
Har själv MX-1:an och den presterar förvånansvärt bra speciellt i det inbyggda HDR-läget.
Sedan skiljer de sig åt i detaljdesignen (dvs Nikon och Ricoh har inte köpt samma chassi/hus från en underleverantör), och trots gemensam brännvidd och maxbländare är det inte samma optik (objektivet i Ricoh verkar ännu bättre) vilket gör sammanträffandet ännu mer märkligt.
Kort sagt, två tillverkare som aldrig varit kända för att samarbeta har oberoende (?) av varandra byggt två häpnadsväckande lika kameror. Det tycker jag är intressant.
Många har ju börjat följa i Fujis fotspår och hoppat på retrotrenden.
Kolla bara in nya Panasonicen.Väldigt lik Fuji X-E1.