Artiklar > Test: Sony FE 24/2,8 G | FE 40/2,5 G | FE 50/2,5 G - Kompakt trio med härligt hög kvalitet
Mer premiumläsning
Test: Panasonic Lumix GH7 – för filmaren och hybridfotografen
Fotosidan testar
Plus
Panasonic Lumix GH7 är en kamera som främst riktar sig till den som arbetar med rörlig bild. Med nyheter som fastdetekterande autofokus, möjlighet att spela in ProRes RAW internt och med stöd för 32-bitarsljud tillika en mängd olika videoupplösningar och bildhastigheter är GH7 ett attraktivt val för videoentusiasten.
Läs mer...
Guide: Kreativa landskap med tre klassiska tekniker
Bildbehandling
Plus
Det är lätt att fastna i samma spår när det gäller framkallning och bildbehandling av digitala bilder. Ett sätt att hitta något nytt är att ta inspiration från äldre, analoga tekniker. I den här artikeln leker vi med en klassisk Lith-framkallning och inspireras av infraröd fotografi för svartvitt och färg.
Läs mer...
2
Test: Fujifilm X-M5 – systemkamera för nybörjare och vloggare
Fotosidan testar
Plus
Det var ett tag sedan vi träffade på en kamera i M-serien, men nu är Fujifilm X-M5 här. Kameran är den minsta och lättaste X-kameran och med den tycks Fujifilm sikta på en målgrupp som kanske främst är vloggare och innehållsskapare. En kompetent kamera på många sätt men inget för den som vill fotografera med sökare.
Läs mer...
5 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Till APS-C har vi länge haft den lika länge utskällda 16-50mm pannkakan med motorzoom som också är hårt elektroniskt korrigerad. Till skillnad från många andra tycker jag det objektivet är fantastiskt - om man förstår att ta hänsyn till dess svagheter och styrkor och har tillgång till en bra RAW-konverterare.
Om jag inte redan haft min pyttelilla Sony/Zeiss 35mm/2,8 så hade jag nog köpt 24:an och 40:an åtminstone men nu blir det kanske en 24:a. Jag använde uteslutande ett 40mm Pentaxx SMC i nära 30 år när jag fotade analogt, så 40mm är nog den brännvidd jag gillar bäst om jag bara skulle få välja ett enda objektiv. Jag är nog intresserad även av Sonys fina 85mm/1,8 men den kan jag alltid låna lite från min son innan jag köper mig en egen.
Jag har en Sony 24-105mm/4 zoom som är mycket bra optiskt men på en A7:a är det en jäkla klump som man inte alltid vill släpa på eller synas för mycket med på gatan.
Så dessa små fina objektiv är verkligen ett välkommet bidrag i arsenalen och det är välkommet att ni uppmärksammat det lite extra för annars är det nog lätt att dessa mer oansenliga objektiv förbises av många som kanske har mer fokus på ljusstyrkan.
Målgruppen för dessa objektiv är trots allt rätt begränsad och det saknades inte heller liknande objektiv, exempelvis Zeiss 35/2,8 (120 gram) och FE 28/2 (200 gram).
Vidare kan tredjepartstillverkarna sälja samma optiska konstruktion med flera fattningar och i vissa fall hoppa över fördyrande autofokus. AF-objektiv kan i sig vara billigare att tillverka, men de kostar skjortan att utveckla.
Det är väl fortfarande att föredra att slippa mjukvarukorrigering. Korrigeringen av exv. motorzoomen och pannkakan 16-50mm visade ju exv. Optical Limits kostade upplösning/skärpa även om det är ett extremfall p.g.a. den nästan galna fish eye liknande distorsionen okorrigerat. Men det fantastiska trots allt är väl hur bra det trots allt presterar korrigerat. Tycker man dessutom att denna serie småmobjektiv utrustats med många finesser så undraar jag om inte detta gamla kitobjektiv är än värre. Det har ju trots allt dessutom motorzoom inbyggd och det i en pannkaka.