Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Premium > Test: Sony A9 III - Först med global slutare

Test: Sony A9 III - Först med global slutare

Plus

Att kunna ta 120 bilder per sekund i råformat kan låta vansinnigt, men det är en tillgång och resultatet av att Sony A9 III är först med global slutare. Vi har testat marknadens vassaste kamera för sport och action.


Få obegränsad och direkt tillgång till denna och alla Plus-artiklar för bara

20 kr

för en månad

Redan Plus? Logga in så kan du läsa denna artikel.

Direkt efter genomförd beställning så kan du läsa denna artikel.

Dessutom får du som Plus-medlem:

* Beställningen gäller ett löpande medlemskap om en månad och som sedan automatiskt förlängs med två månader i taget för 79 kr. Ingen uppsägningstid men betald avgift betalas inte tillbaka. Du säger upp enkelt online.


Publicerad 2024-03-05.

17 Kommentarer

Bengf 2024-03-05 17:43  
Klassiskt av Sony att sega efter med tidiga önskemål från användare, men imponerar också tex med EVF som behåller 9.44 oavsett hastighet. Man hoppas nu att nya rundare greppet kommer som standard i kommande modeller.
Jan Rönnlund 2024-03-05 19:38  
Imponerande men den kameran blir verkligen för ren action. Ja behovet av 120 bilder per sekund blir svårt att motivera just nu ;) Nikon Z9 har inte missat mycket hittills.
Svar från froderberg 2024-03-05 21:17
Precis, man ska ha mycket speciella behov för att byta från Nikon Z9 till Sony A9 III – och man måste vara villig att offra bildkvalitet.
Jan Rönnlund 2024-03-07 10:01
Så är det såklart. Men hade jag levt på sportfotografering så hade det kunnat sluta med ytterligare ett inköp inkluderande några objektiv i framtidens märke Sony ;). Vilken utveckling vi ser....
Bengf 2024-03-07 11:03
Riktig så illa är det väl inte, A9III tror jag säkert klarar av många olika bildtyper även landskap. Z9 har ju också ett 120 bilder läge visserligen med 11 mp det var ju en välkommen finess vad jag fattat
Finn Calander 2024-03-05 19:46  
120 bilder per sekund. Milda makter! Oj vad kul att gå igenom några minuters "fotograferande" för att hitta den "perfekta" bilden. Så fruktansvärt själsdödande. Men, så klart, tänkte inte på det, detta fixas antagligen lätt som en plätt med AI. Bara att beställa: "Välj de 10 bästa av de 7200 bilderna på minneskortet."
Makten 2024-03-06 10:40
Ja, jag fattar inte heller varför nån vill ha en dylik kamera. Särskilt inte i en tidsålder då människor verkar helt ointresserade av fotografier. Hela anledningen att fortfarande fotografera är för mig det konstnärliga arbetet. Vilket försvinner med en kamera som gör för mycket åt en.
Svar från froderberg 2024-03-06 14:20
@Martin. För en del är det inte ett konstnärligt arbete utan bara ett arbete som ska ge pengar till mat och hyra. Då kan det vara en konkurrensfördel att kunna välja ut en bild från det sportögonblick som är mer talande. Men i grunden kan kameran ta 120 bilder/s för att sensortekniken möjliggör det, inte för att efterfrågan är så särskilt stor.
Svar från froderberg 2024-03-06 14:49
Ett sätt att minimera antalet bilder som tas är att använda "pre shot"-läget som har sparar ner bildrutor från en sekund innan man pressar ner avtryckare. Alltså behöver man bara trycka av när man verkligen ser att det händer något och ändå hinna fånga det man precis sett.
Lars-Gunnar Nyqvist 2024-03-06 05:32  
Extrema kapacitets tal. Knappt så man greppar hur snabb den är. Fokusera, hitta ögat etc och samtidigt läsa ut 120 bilder i sekunden. Inte just för mig men man undrar vad man också skulle kunna använda den extrema process hastigheten till på annat sätt.

Focus stacking med 10 bilder i sekunden och 12 rawbilder i varje paket?

Utom räckhåll. Har inte ens behovet men imponerande. Det är ju inte så länge sedan man hörde kulspruteljudet från de vassaste DSLR kamerorna. Nu...
pdahlen 2024-03-06 07:13  
Hur är buffert och lagringskapaciteten, i 120 bps, det är väl inte många sekunder man kan fotografera? Borde finnas en intelligens att den börjar med 120 bps och sänker efterhand så att det inte blir tvärstopp helt plötsligt
Bengf 2024-03-07 10:34
A9III lär ha en intern buffert också som skall verka som en typ av ett mellan steg som på något sätt delar upp lagringen av tagna bilder vad jag förstått, men väntar på mera information från testare.
Gurresta 2024-03-08 19:11
Om ni är intresserade så kan ni läsa testen som Cyberphoto har gjort på denna kameran på Svenska rallyt, så får ni svar på en hel del frågor som ni kanske har. Jag som fotograferar vilda djur och fåglar kommer garanterat att investera i denna senare under våren/sommaren dels p g a den nya tekniken att kunna fota en sekund efter att det redan har hänt.
PMD 2024-03-13 01:19
Det är väl inte helt ny teknik, utan har funnits i några kameror i några år.
janc 2024-03-06 07:42  
Man kan väl tänka sig att kameran med den bildhastigheten kan användas i industriella / vetenskapliga tillämpningar istället för dyrare specialutrustning.
Finn Calander 2024-03-06 09:46
För speciella ändamål kan den säkert vara bra, men att den skulle tillföra något annat än själsdöd för en "vanlig" stillbildsfotograf tvivlar jag på.
janc 2024-03-06 11:21
Jag tolkar det som en kamera för en smal målgrupp för vilka den extra kostnaden i form av pengar och teknisk kvalite vägs upp.
apersson850 2024-03-06 11:28
Ibland har jag klarat mig med de 200 bilder/sekund som min R3 kan ta. Men ofta får vi ta till specialaren som vi har. Den klarar 2000 bilder/sekund.

Privat har jag konstaterat att mer än 10-15 bilder per sekund ger ingenting för den sportfotografering som jag ägnar mig åt. R3 kan hantera 30 per sekund, med det ger bara dubbelt så många bilder, inga som blir bättre. Det måste till snabbare saker än folk som springer för att det ska göra någon skillnad att gå över 15 per sekund.
Bengf 2024-03-06 18:02  
hmn.... Iso 250 ( bas-iso)-ställer man in det på en Z9 alltså Iso 250 så kanske DR inte skiljer så mycket, sportfotografer kör ofta på högre iso av kända skäl.
A9 klarar 120bps betyder så klart inte att det skall man köra på, varför fastna så vid 120, det går ju så klart att välja passande hastighet för enskilda köpare. Den som då gillar 30 bps skall han då nöja sig med en serie om 30 bps eller kör han/hon ändå flera 30 serier för att hitta det där extra, då blir det väl lite mycket att välja på också. A7R5 klarar bara ynkliga 10 bps men har en jäkla bra kvalitet på bilderna. Sedan undrar varför så många kör på jättehöga Iso, A9III klarar sig sig ju utmärkt till Iso 6400 och lite mer vad jag sett på nätet. Sedan var redan första A9 bra på Rolling Shutter för den delen.
c.m.s 2024-03-06 23:30
Intressant att läsa CineD test av A9III. Den må ha aningen sämre DR för stillbilder men i video så lyckades de pressa ut mer DR än någon annan Sony Alpha kamera:

”But Sony applied some magic to the image pipeline including the codecs, as the fine noise of the sensor is conserved in the final image and shadows can be massively pushed in post without ugly larger blotches of noise. This results in a superb 9 stops of exposure latitude with some room towards 10, making it the best Sony Alpha camera to date in video mode in terms of dynamic range! It is also the best consumer full-frame camera in that regard.”

Källa: https://www.cined.com/sony-alpha-9-iii-lab-test-dynamic-range-and-latitude/

Gerald Undone var inne på samma sak som CineD i sin test.

Blir intressant att se om vi får en renodlad FX model med den här sensor men tweakad för video.
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Mer premiumläsning