Mer premiumläsning
Test: Panasonic Lumix GH7 – för filmaren och hybridfotografen
Fotosidan testar
Plus
Panasonic Lumix GH7 är en kamera som främst riktar sig till den som arbetar med rörlig bild. Med nyheter som fastdetekterande autofokus, möjlighet att spela in ProRes RAW internt och med stöd för 32-bitarsljud tillika en mängd olika videoupplösningar och bildhastigheter är GH7 ett attraktivt val för videoentusiasten.
Läs mer...
Guide: Kreativa landskap med tre klassiska tekniker
Bildbehandling
Plus
Det är lätt att fastna i samma spår när det gäller framkallning och bildbehandling av digitala bilder. Ett sätt att hitta något nytt är att ta inspiration från äldre, analoga tekniker. I den här artikeln leker vi med en klassisk Lith-framkallning och inspireras av infraröd fotografi för svartvitt och färg.
Läs mer...
2
17 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Focus stacking med 10 bilder i sekunden och 12 rawbilder i varje paket?
Utom räckhåll. Har inte ens behovet men imponerande. Det är ju inte så länge sedan man hörde kulspruteljudet från de vassaste DSLR kamerorna. Nu...
Privat har jag konstaterat att mer än 10-15 bilder per sekund ger ingenting för den sportfotografering som jag ägnar mig åt. R3 kan hantera 30 per sekund, med det ger bara dubbelt så många bilder, inga som blir bättre. Det måste till snabbare saker än folk som springer för att det ska göra någon skillnad att gå över 15 per sekund.
A9 klarar 120bps betyder så klart inte att det skall man köra på, varför fastna så vid 120, det går ju så klart att välja passande hastighet för enskilda köpare. Den som då gillar 30 bps skall han då nöja sig med en serie om 30 bps eller kör han/hon ändå flera 30 serier för att hitta det där extra, då blir det väl lite mycket att välja på också. A7R5 klarar bara ynkliga 10 bps men har en jäkla bra kvalitet på bilderna. Sedan undrar varför så många kör på jättehöga Iso, A9III klarar sig sig ju utmärkt till Iso 6400 och lite mer vad jag sett på nätet. Sedan var redan första A9 bra på Rolling Shutter för den delen.
”But Sony applied some magic to the image pipeline including the codecs, as the fine noise of the sensor is conserved in the final image and shadows can be massively pushed in post without ugly larger blotches of noise. This results in a superb 9 stops of exposure latitude with some room towards 10, making it the best Sony Alpha camera to date in video mode in terms of dynamic range! It is also the best consumer full-frame camera in that regard.”
Källa: https://www.cined.com/sony-alpha-9-iii-lab-test-dynamic-range-and-latitude/
Gerald Undone var inne på samma sak som CineD i sin test.
Blir intressant att se om vi får en renodlad FX model med den här sensor men tweakad för video.