Merläsning
Test: DJI Mavic 4 Pro – kraftfull och mångsidig
Fotosidan testar
Plus
DJI Mavic 4 Pro är en kraftfull och mångsidig drönare för den som utför professionella uppdrag och för den som gör egna kreativa projekt. Det är en rejäl pjäs som är både större och tyngre än sin föregångare – men också med ny gimbal, bättre flygegenskaper och högre precision i tracking och hinderavkänning.
Läs mer...




























6 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Du besvarar frågan själv - visst hade Sigma kunnat bygga lättare objektiv, men då hade de också blivit dyrare.
Att banta vikt ökar priset på många sätt: Ser vi till chassit så måste du använda dyrare material, dyrare tillverkningsmetoder, lägga mer tid och arbete på designen. Ser vi till det optiska handlar de också om att välja olika tunga glassorter, att optimera den optiska designen så man får så många små linselement som möjligt, och så få stora som möjligt. Detta komplicerar konstruktionen och kan leda till att man får använda mer exotiska glastyper (t.ex. fler lågspridande element).
Bra analys, om vi ser till Art-serien så har Sigma optik i absoluta toppen men ganska hög vikt. Vill man även ha den lägre vikten får man betala mer. Jag tycker det är fantastiskt med så mycket valfrihet;)
/Stephan
Bra svar, tackar för det, extragrepp kanske kan hjälpa till, är trevligt så klart med skapliga priser, 25000 för kamerahus det bär lätt iväg med totalpriset, lättare kamera gör ändå väskan trevligare att bära.
Nej, harmonisk skulle jag inte heller kalla den - vilket vi inte heller gjort. Det vi skrev var, ordagrant: "Oskärpan är på det stora hela snygg och bra, men kraftiga högdagerblänk kan lätt få kanter vilket ger en aning orolig oskärpa i motljus."
Om man kikar på högdagerblänket i lampan snett bakom killen i den undre bilden så ser man vad det största problemet är. Att högdagrar i oskärpa ser ut så där är tyvärr ganska vanligt hos högupplösta zoomar, och det här objektivet hör ändå till de bättre i den kategorin.
... har snygg oskärpeteckning... står det i slutsatsen. Inget att tjafsa om egentligen, men personligen är jag allergisk mot "plockepinn" i bakgrunden. Ett sådant objektiv går helt enkelt bort för mig. :)
Tamrons motsvarande 70-200 verkar inte alls ha samma spökkonturer i bakgrundsoskärpan och en betydligt mer harmonisk bokeh av de bilder jag sett.
På det stora hela snygg ja :)
Här kan man ju ofta se en stor skillnad på fasta objektiv i samma brännviddsomfång - de får ofta mycket lugnare oskärpa med högdagrar.
Nu vet jag inte riktigt vilken version av Tamron 70-200 du har, men G2 som jag testade nu senast är inte så annorlunda än det här Sigma-objektivet sett till högdagrar i oskärpan. Se t.ex. på närbilden på fågeln sist i den här:
https://www.fotosidan.se/cldoc/fotosidan-testar/test-tamron-sp-70-200-2.htm
Jag har ingen 70-200 själv men har funderat på att skaffa. Kör oftast med fasta gluggar då jag föredrar dem av flera skäl. Jag har förnärvarande en Nikon 105 DC som längsta glugg, och där är man ju en smula bortskämd med oskärpeteckningen.
Vill du ha riktigt fin - rent av harmonisk :) - oskärpa är de säkrast att hålla sig till fasta objektiv. I synnerhet sådana med inriktning just mot snygg oskärpa - som 105 DC. Ett sådant objektiv innehåller ju inga asfäriska element (som ofta stökar till oskärpecirklar) och man kan kosta på sig lite sfärisk aberration (som är mycket hjälpsamt för snygg oskärpa).