Advertisement

Annons
Artiklar > Test: Pentax17 - en inspirerande analog kamera

Test: Pentax17 - en inspirerande analog kamera

Designen har lånats ffrån vintagekameror

 Foto: Sara Arnald

Så kom den till sist, efter många rykten. Av reaktionerna att döma är Pentax17 en efterlängtad kamera som ligger helt rätt i tiden. Halvformatet ger hälften så god kvalitet men till hälften av priset för film och framkallning. Det här blir säkert en vattendelare: kul och kreativ eller bara en dyr re-make av snygga 60-talare?

Det kan inte ha undgått något att film och analogt är trendigt. Kanske till och med mer än en trend, det är stadigt växande. Är det en nostalgisk strömning bland oss som en gång började med film? Handlar det om att yngre fotografer söker en annan estetik som känns mer spännande än högupplösta knivskarpa digitala bilder? Eller är det en motreaktion mot ”perfekta” AI-bilder? Antagligen en kombination av allt. Nya filmer släpps kontinuerligt, även direktfilm, och inne på labben är det bokstavligt talat full rulle.

Full rulle

Det har ryktats länge om att Pentax har något retro på gång och entusiasmen online har varit stor. När Pentax laddade på mitt bord hade jag ett dygn på mig innan den skulle lämnas till nästa testare. Med en digital kamera är det fullt görligt, men en analog? Febril aktivitet följde med att styra upp en fotografering, framkalla filmen och göra en snabb scanning i flatbädden. Det går ju, även om det kräver en del logistik och Imaconen får släpas fram vid annat tillfälle, det hade varit kul att göra en riktigt bra scanning.

Men mitt i allt detta inser jag med glädje att jag saknat det analoga, det är ändå kittlande att inte vara säker på resultatet. Och visst har jag saknat det visuella uttrycket där det inte behöver bli perfekt för att bli bra. Analogt är ju också förlåtande.

Närgränsen är 25 cm men fungerar inte i alla lägen

Halvformat – ”sämre” men billigare

Men halvformat, kan det vara något? Det är ju pyttelitet. Halvformat innebär att två bildrutor ryms på samma yta som ett fullformatsnegativ (småbild), alltså att negativstorleken blir 24 x 17 mm. Med ett hälften så stort negativ innebär det förstås hälften så god bildkvalitet – men å andra sidan ryms dubbelt så många bilder, vilket på ett sätt innebär god bildekonomi.

Är man van att fotografera mellanformat med god kontroll och älskar detaljrikedomen kan man bli lite svettig av det minimala formatet och en kamera med zonfokus och några få automatiska lägen. Men den som inte gillar det perfekta, som älskar att det ibland blir lite luddigt och inte är så noga med exponeringen – ja, då är det här en perfekt kompanjon.

Halvformatet innebär att två stående bilder får plats på samma yta som en 35 mm-bild

Ett av argumenten för halvformatet är att det naturligt är stående, vilket då ska vara perfekt för den som vill lägga upp bilder i sociala medier. Och det är ju en god tanke, men är inte smartphones och Instagram ett lite för snabbt medium för att försvara en förhållandevis långsam och dyr process. Men det får framtiden utvisa.

Stor efterfrågan

När jag samma eftermiddag sladdar in på den lokala fotobutiken delar jag mina tankar om den nya kameran och halvformatet. Jag tänker att det absolut är kul och kreativt, men att det vore både roligare och mer ekonomiskt att köpa en begagnad halvformat från 60-talet. Det finns ju en och annan på marknaden, till exempel Canon Dial med sin unika ”knopp”-design, snygga och strama Olympus Pen EE, eller lilla knubbiga Ricoh Auto Half. Men handlaren berättar entusiastiskt att efterfrågan är så hög, speciellt bland yngre, att dessa gamla rariteter knappast kommer att räcka till. De enklare nyproducerade varianterna (till exempel Kodak Ektar H35) flyger ur hyllorna men många växer snart ur dem och vill ha något som känns mera premium.

Kameran är liten och lätt och ligger fint i handen

Design

Pentax 17 ska vara den första nykonstruerade analoga kameran på nästan 20 år, och det är tydligt att Pentax blickat bakåt, här är det inte frågan om nya lösningar. Designen är lite av ett potpurri av gamla Pentax-modeller, enligt Pentax 17 är starkt inspirerad av tidigare Pentax-kameror, till exempel Pentax Auto 110, och Pentaz Spotmatic.

Pentax har lagt pengar på att ta fram ett nytt objektiv på 25 mm (motsvarar 37 mm i fullformat) med största bländare f/3,5. Den optiska konstruktionen är tre linselement i tre grupper. Närgränsen är 25 cm och filterdiametern 40,5 mm. Kameran drivs av ett vanligt 3V-batteri (CR2) som finns med i kartongen tillsammans med linsskydd och en kamerarem som råkar ha samma längd som minsta fokusavstånd.

Toppen och botten av kameran är gjord av metall (magnesiumlegering) med gravyr och mellanpartiet och luckor av plast. På så sätt liknar den många kameror från 60- och 70-talet, om möjligt känns den lättare – den väger trots allt endast 290 gram (exklusive batteri och film). Den går lätt ner i fickan och känns oöm. Här går säkert åsikterna isär, men personligen hade jag gärna sett fler metalldelar och dessutom fått lite mer tyngd i handen.

Funktion

Det här är en kamera som är en blandning av bländarautomatik och vissa manuella inställningar. Den har inbyggd ljusmätare exponeringsautomatik med en ratt för exponeringskompensation – men det går inte att exponera helt manuellt (vilket hade varit önskvärt). Ja, förutom bulb-läget (B) som också kan styras via trådutlösare och som kräver att du har en extern ljusmätare. Slutaren kan jobba i omfånget 1/350 sek till fyra sekunder och kameran har inbyggd blixt.

Att fotografera stående med horisontell kamera kräver lite tid att vänja sig vid

Formatet inbjuder också till att tänka i bildserier

Exponeringsautomatiken tycks göra ett bra jobb, men bäst resultat fick jag med ungefär ett halvt stegs överexponering.

Ljusmätaren sitter innanför filtergängan, vilket betyder att kameran kommer att exponera rätt även om du använder filter.

Kameran läser inte av filmens DX-kod, så ISO/ASA får ställas in manuellt med en ratt, den kan ställs mellan ISO 50 och 3200. Det innebär att du enkelt kan pressa filmen om du behöver. På baksidan kan du fästa en flik från filmkartongen så du kan minnas vilken film du laddat.

Åtta lägen

På toppen hittar vi en on/off-spak monterad under avtryckaren. Bredvid denna en ratt som väljer mellan åtta olika automatiklägen, en kontroll som inte är någon exakt historia utan som mest handlar om att prioritera olika inställningar. Program-mode (P) är två lägen som ger mest automatik och medelstor bländare, där det gula P-läget möjliggör blixt. AUTO-läget är liknande, men med mindre bländare och då avfyras blixten automatiskt vid behov – och då fungerar (vis av erfarenhet) inte fokus vid något av makrolägena. Bokeh väljer största möjliga bländare (f/3,5) - men med litet negativformat och vidvinklig lins får man ha rimliga förväntningar på oskärpan. Två olika lägen som symboliseras med en mån-ikon ger längre slutartider. Här känner jag att Pentax kunde ha gjort ett annat val: antingen en färre val eller möjligheten att faktiskt fotografera helt manuellt. Nu blir det lite gissningslek om man inte har manualen framför sig.

Intill sökaren sitter två lysdioder som indikerar status, kamerans enda ”moderna” tillägg. Dessa kan till exempel indikera att man glömt att dra fram filmen, att man glömt linsskyddet på eller att blixten inte är färdigladdad.'

 Pentax17 är en liten lätt kamera du kan ha med dig överallt. Perfekt för daglig bildpoesi

Reglage

Har du också saknat känslan och av att dra fram film manuellt med högertummen? Grattis, nu får vi vårt lystmäte tillgodosett då kameran är utrustad med en helmekanisk frammatningsarm som rasslar nostalgiskt. Tyvärr sitter den för nära inställningsratten (som i sin tur inte har låsfunktion), så det hände ett flertal gånger att jag råkade ändrade inställningar utan att märka det.

På kamerans undersida finns stativgänga och en knapp för att möjliggöra tillbakaspolning av filmen (som görs manuellt).

Zonfokussystem

Men när det gäller fokusen är det manuell zonfokusering kan väljas i sex olika lägen som markeras med små välkända ikoner som ”blomma”, ”porträtt”, ”gruppfoto” och ”landskap” – vilka kan översättas till skärpezoner genom att titta i manualen.
Sökaren projicerar inställd fokuszon i underkant. Likt gamla kameror finns i sökaren två grova rutor som hjälper till när man ska komponera en bild. Den mindre av den är anpassad för närbildslägena. Den här typen av sökare lämnar förstås en del att önska, men man får ta den för vad det är: En liten glugg för att se ungefär vad du fotograferar, precis som på gamla tiders kompaktkameror.

Trots att jag en gång i tiden ofta fotograferade med den här typen av kamera tog det en bra stund innan jag kom ihåg att ändra fokusavstånd korrekt efter önskad bild och utsnitt. Så kan det uppenbarligen gå när man genom åren blivit bortskämd med SLR-sökare (och numera EVF) och är van med att byta utsnitt ofta. Halvformatet innebär också att man fotograferar en stående bild med kameran i liggande läge – vilket kan kännas lite bakvänt till en början.

Och ja, det hände flera gånger att jag glömde ta av linsskyddet.

Slutsats
Det är tydligt att det här är ett hjärteprojekt för Pentax och Pentax17 är uppenbarligen också efterlängtad av en bred målgrupp. Visst är det bland det roligaste jag gjort på länge, men priset gör mig fundersam. Men vill du ha en helt ny, orörd kamera för att upptäcka eller återse halvformatet och har nästan 7000 kronor över så är det ett bra köp.



Publicerad 2024-06-20.

20 Kommentarer

Wolfgang 2024-06-20 23:49  
De gamla halvformatskameror var ju ingen succé. Folk hade filmen ett helt år i kameran, men fick förstås med 2 julhelger på rullen. Och nu är det mycket dyrt att framkalla en film med 72 kopior om man inte gör det själv. Man kan ju skanna rutorna, om man inte vill jobba i mörkrummet med dem, men bildkvaliteten är nog ingen höjdare. Bättre att plåta digitalt. Vill man jobba analogt, så vill man nog ha ett större negativformat.
froderberg 2024-06-21 00:32
Nja, många av de unga som fotar med film vill absolut inte ha högsta möjliga bildkvalitet, tvärt om. Det är ju för att komma ifrån det tekniskt perfekta och få bilder "med känsla" som de fotograferar analogt. Färgerna får dessutom gärna bli lite knasiga.
Wolfgang 2024-06-21 10:22
Magnus, både Canons och Olympus halvformatskameror gick i graven, när Rollei 35 kom ut. Jag är tillräcklig gammal för att komma ihåg det.
froderberg 2024-06-21 11:01
Visst, men det har ju inget med den moderna analogtrenden att göra. Kolla på Lomography-kamerorna, de som vill ha skärpa och annan teknisk perfektion kör digitalt.
MattiasL 2024-06-21 11:49
Ja idag har det analoga en helt annan roll. Jag märker hos mig själv att när jag får analogsug så är det antingen halvformat för det roliga serietänkandet, eller mellanformat som gäller. Vanlig småbild känns för mig lite som en sämre version av digitalkameran.
Calle S 2024-06-21 18:30
Håller helt med. Analog småbild är helt dött för mig, hur najs det än är att pilla på en gammal F3 eller Leica M. Men att använda, nä tack.
En liten billig halvformatare är kul däremot.
Wolfgang 2024-06-22 09:43
Jag håller inte med! 😊
Benganbus 2024-06-21 07:14  
Kul det här! Jag hade en halvformatskamera i bröstfickan när jag gjorde lumpen 1960, funkade bra! Tycker kvaliten räckte, jag hade i alla fall inga synpunkter då! Hoppas bara att inte filmpriset ökar mer!
Men som sagt, kul med litet spännvidd i fotografin! :)
/B
rikitikitavi 2024-06-21 17:10  
Skitkul med en ny analog kamera ute och vissa är vi som väntat länge både på denna och Rollie 35 AF som just kom också eller snart blir släppt.
Lite besviken på att de just valde halvformat, fast jag är glad över hur de designat kameran och tagit med inspiration från gamla favoriter Som spotmatic etc. Hade också önskat lite mer premium i byggkvaliten från alla bilder jag sett och hört vad folks erfarenheter är av att hålla den.
Jag vet att de har fler modeller i "pipelinen" men det är också såklart lite beroende på hur denna kamera går nu. Så jag håller tummarna för att Instax generationen och andra som gillar den här typen av "gimick" kameror köper så det ryker så de snart kan lansera en SLR eller premium Point and shoot ;)
Nä men överlag känns det som en trevlig kamera och glad att den släpps, men för det priset är jag mer sugen på Mints Rollei35 AF kamera.
Kanske köper denna begagnad för runt 3-4000 där den egentligen skulle behövt ligga känner jag.
Calle S 2024-06-21 18:26
Håller med, lite kul är det. Men jag tycker kvallan är lite ”för bra” för att den ska vara "anti-digital", och lite för ”dålig” för det priset. Då kan man kanske kolla in till exempel Minoxen som du nämner.

Jag har spanat in Kodaks halvformatare H35N för under tusenlappen. Den är lite intressantare om man är intresserad av lo-fi, iallafall för mig.
Ka-Zool 2024-06-22 03:16
Har haft en Kodak H35N ett tag nu och den är extremt tråkig att använda med sina 2 olika bländare och endast 1/100. Beställde nu Pentax för att ha som min edc "fånga minnen" kamera då jag tyckte H35N va helt enkelt för dålig kontroll.
Calle S 2024-06-22 12:17
Det är dålig kontroll jag är ute efter, precis som på mina Diana-kameror.
Ka-Zool 2024-06-22 18:16
Då kanske H35N duger :)
Calle S 2024-06-22 20:43
Hoppas det:-)
Måns H 2024-06-21 20:10  
Generellt tror jag att den här kameran kommer att köpas som ett tillbehör, ett tillbehör som visar att man är inne! Och även användas för att ta bilder ----- första frågan blir ju hur är den att plåta med?

Det där med linslocket är ju ett klassiskt problem. Borde att förebygga. T ex att det blinkar rött i HELA sökaren om elektroniken inte känner av något ljus.

Frammatningsarmen gick ju att ställa i ett mer åtkomligt läge redan på Pentax SLR 1961. Borde gå att fixa även nu.
Måns H 2024-06-22 00:28
PS. Ser nu att frammatningen har en 35 graders "stand-off" position. Sara, funkar den inte så att man slipper oavsiktlig kontakt med inställningsvreden?
Lobbamobba 2024-06-24 10:05
Varför köper du kameror för att "vara inne"? Fotar du aldrig med dem?
Svar från saraarnald 2024-06-24 11:33
Japp, den har standoff. Men under hanteringen (fotografering, framdragning, upp och ner ur ficka och väska) vill tydligen den där lägesratten gärna flytta på sig ändå. Eller så har jag väldigt stora tummar.

Det blinkar en liten diod när linslocket är på, men när jag stod ute i fullt solljus var jag inte uppmärksam nog under ett par rutor. Men det där hände ju förr också, så det var på ett sätt lite nostalgiskt :-)
Måns H 2024-06-24 11:50
@Mattias: Det var en fundering kring hur marknaden ser ut.

@Sara: Tack för svar! Min idé är alltså att det ska vara en röd signal som fyller hela sökaren om linslocketär på. Eller kanske att det inte ska gå att trycka av men det är nog svårare.
landberg 2024-06-21 22:05  
Jag har haft en Pentax 17 en ganska lång tid nu och använder den flitigt (jag fick i uppdrag av Pentax att fota produktbilder samt filma en del av presentationsvideon. Fotade två rullar så sent som idag (midsommarafton).
Det är svårt att säga om jag hade köpt den om jag inte hade fått den. Men jag använder den betydligt mycket mer än vad jag först hade trott. Fotar i normala fall med tre Leica M, en digital och två analoga.
PMD 2024-06-24 23:50  
"Halvformatet innebär att två stående bilder får plats på samma yta som en 35 mm-bild".

Halvformatbilder är också 35 mm-bilder. Att jämställa småbild med 35 mm är en amerikanism som jag tror har uppstått pga att amerikaner inte har någon som helst relation till millimetrar.

Linslocket ja. Jag känner mycket väl igen fenomenet. :-)
Jag har t.o.m. glömt att ta av linslocket på en digitalkamera utan att direkt märka det.
Varför tycker kameran fortfarande att jag underexponerar fastän jag har öppnat upp bländaren helt och förlängt slutartiden flera steg …?
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Mer premiumläsning