Mer premiumläsning
Test: Wacom Cintiq Pro 17 och Wacom Cintiq Pro 22 - ritskärmar med kvalitet – och höga priser
Fotosidan testar
Plus
För dig som intresserad av att förändra och kanske förbättra ditt arbetsflöde finns det numera ritskärmar med god prestanda. Cintiq Pro-serien är robusta pjäser som är trevliga att jobba med. Men smakar det så kostar det – och skärmarna är ännu inte i klass med de bästa.
Läs mer...
Bildkritik - tema Porträtt med proffskritik av Therese Asplund
Reportage
Plus
Med anledning av Therese Asplunds storslam på SM i Foto 2024 så publicerar vi här en intervju med Therese som publicerades i Fotosidan Magasin 2/2020. Therese Asplund är fotografen med erkänd känsla för det perfekta ljuset. Med Avesta som utgångspunkt jonglerar Therese kunduppdrag, workshops och ett internationellt ambassadörskap för blixttillverkaren Elinchrom på daglig basis. Dessutom tar hon sig alltid tid för egna kreativa fotoprojekt.
Läs mer...
Test: Fujifilm Fujinon XF 16-50mm F2,8-4,8 R LM WR - ett bra allroundobjektiv
Fotosidan testar
Plus
Fujifilm XF 16-50mm f/2,8-4,8 är en normalzoom utformad för att vara ett mångsidigt kitobjektiv för nyare Fujifilm-kameror med högupplösta sensorer. Det har en kompakt och lätt design, har intern zoom och är vädertätat. Objektivet har utmärkt skärpa och autofokusen är snabb och pålitlig.
Läs mer...
Test: Ramverk Pro Sling - smidig och praktisk
Fotosidan testar
Plus
Trenden med multifunktionella väskor håller i sig. Och visst är det smartare med modulära system som går att kombinera för allt från resa och fotografi till fritid och skola. Db Journey Ramverk Pro Sling är en smidig axelremsväska som blir en kameraväska på ett litet kick.
Läs mer...
6 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Lasse E
Sedan är tyvärr webbpublicering lite av ett oskärpefilter, det kan till exempel se lite olika ut beroende på vilken webbläsare du använder.
Hur vore det att stödja det här med en semi-pro Nikon D400 ? Eller tänker Nikon fortsätta att sjabbla bort den marknadsdelen. Man undrar hur lång tid det tar innan Olympus eller Panasonic äntligen vaknar upp och inser potentialen för supertelen med 4/3 sensorn som annars laggar ett snäpp efter aps-c och inte minst FF.
Panasonic har åtm ett Panasonic Lumix G Vario 100-300mm F4-5.6 OIS och Olympus M.Zuiko ED 75-300mm 1:4.8-6.7 II
Dessa når dock int ända fram, jämför man med vad Canon oh Nikon erbjuder när det kommer till Telen.
Nikon är antagligen tacksamma att Canon också tycks ha gett upp på Pro aps-c dslrs. Då kan dem forsätta att hänvisa D300/s användare till D7200, vilket inte är samma sak som en riktig ersättare för D300/s även om den erbjuder vissa förbättringar som iso-prestanda.
Sedan har vi också Pentax och Samsung. När det gäller Pentax finns det ett stort frågetecken hurvida de kommer att fortsätta med deras professionella aps-c Dslrs eller inte, nu när de äntligen väntas lansera en dslr med FF inom de närmsta månaderna.
Det längsta tele som Pentax ser ut att ha är ett DA 560mm 5.6 samt zoomen 150-450mm 4.5-5.6 ocht ett 70-200 2.8 och några andra fasta tele-objektiv. Som väntat har dem lite att jobba på där jämfört med Nikon och Canon.
Vad Samsung och telen beträffar ligger de ännu relativt lågt och det är inte någon större överraskning då de inte har hållit på i så många år ännu. Två 2.8 har dem iaf. 300mm och ett 50-150mm. Potential finns där ändå då NX1 har visat sig vara en mycket väl presterande kamera. Det är dock högst osäkert hurvida Samsung kommer att hoppa på FF-tåget eller inte. Vad jag vet har dem fortfarande inte några objektiv som "täcker" en FF sensor och man kan nästan börja ana att Samsung kanske avser att hålla på enbart med Aps-c för eras NX-kameror.
Det är knappast är fy skam då det visar sig att inte minst deras egen sensor men aps-c överlag presterar tillräckligt väl.
http://www.fotosidan.se/cldoc/test-canon-eos-7d-mark-ii.htm
Med tanke på hur lång tid det tog för dem att få fram 7D Mk II är det tveksamt om vi ens får se en Mk III. Kanske har dem då hunnit dumpa spegeln eller rentav bytt kamera-mount ala Olympus.
Det är en något beklämmande sitts som Canon delar med Nikon och Pentax. Att gå spegellöst är oundvikligt oavsett om de gör det med en ny eller den befintliga mounten då bl.a. pressfotografer kommer att behöva kunna ta videoklipp och ta kort samtidigt och där faller spegeln pladdask. Autofokus i Live-view med Dslrs har än så länge varit långsam åtm på Nikons kameror men helt klart har såväl Olympus som samsung lyckats där och troligtvis Panasonic också.
Jag stöter ofta på pressfotografer som filmar med Canon- och Nikon-kameror och spegeln verkar inte hindra dem ett dugg. Att ta videoklipp och stillbilder samtidigt är trots allt fortfarande ganska sällan intressant eftersom du arbetar så helt olika med stillbild och video. Det är möjligen inom sportfoto där det finns ett intresse, men där handlar det helt enkelt om att filma i 4k (eller mer) och sedan ta frames ur feeden i efterhand. Det finns liksom ingen anledning att krångla med att ta stillbilder och video parallellt när man har såpass hög upplösning i videofeeden.
Alla kameramärken har en beklämmande sits just nu eftersom kameramarknaden har krympt i flera år. Ser du till systemkameramarknaden (med eller utan speglar) så dominerar Canon och Nikon fortfarande kraftigt och totalt sett så är det nog knappast de två som är mest bekymrade över hur de ligger till.
Spegeln är inget hinder för att fotografera och filma samtidigt. Redan med Canon EOS-1D Mark IV och 5D Mark II går det att ta stillbilder under filmning, men det blir ett avbrott i filmen. Det finns andra kameror från andra märken som klarar både att filma och ta stillbilder samtidigt och det kommer antagligen också gå med Canons spegelreflexer framöver.
"Man undrar hur lång tid det tar innan Olympus eller Panasonic äntligen vaknar upp och inser potentialen för supertelen med 4/3 sensorn som annars laggar ett snäpp efter aps-c och inte minst FF."
Det handlar inte alls om att de ska "vakna upp". INGET spegellöst system tillhandahåller några supertelen. Ifall du studerar de funktionella skillnaderna mellan PDAF med separat AF-sensorplatta vs CDAF och PDAF On-chip så bör du kunna se orsaken. Av tekniska skäl är supertelen "tjockkamerornas" revir.
Nu kanske du protesterar och hänvisar till att Sonys spegellösa kameror är kapabla till att fokusera supertelen snabbt och geschwint med en LA-EA2 eller EA4-adapter. Jovisst, Sony har hittat en abrovinsch så som de för sed hava, för att lösa skenbart "omöjliga" problem. Dessa adaptrar konverterar deras spegellösa kameror till att bli SLT-kameror, vilket jag påstår är en tredje kategori av kameror utöver DSLR och "spegellösa". Dessa är "spegellösa" med en "spegel". :-)
Självfallet kan Olympus, Panasonic etc. köpa licens eller möjligtvis plagiera den lösningen på något sätt - i så fall kommer det förstås gå utmärkt att använda supertelen även med dessa.
"Det är dock högst osäkert hurvida Samsung kommer att hoppa på FF-tåget eller inte."
Det är dock tyvärr högst osäkert huruvida Samsung kommer att hoppa på något tåg överhuvudtaget - det kommer allt fler signaler som indikerar att Samsung kommer att hoppa av sin kameratillverkning helt och hållet. NX-systemet har gått med förlust under samtliga de fem år det har funnits.