Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Mer premiumläsning
Test: Panasonic Lumix GH7 – för filmaren och hybridfotografen
Fotosidan testar
Plus
Panasonic Lumix GH7 är en kamera som främst riktar sig till den som arbetar med rörlig bild. Med nyheter som fastdetekterande autofokus, möjlighet att spela in ProRes RAW internt och med stöd för 32-bitarsljud tillika en mängd olika videoupplösningar och bildhastigheter är GH7 ett attraktivt val för videoentusiasten.
Läs mer...
Guide: Kreativa landskap med tre klassiska tekniker
Bildbehandling
Plus
Det är lätt att fastna i samma spår när det gäller framkallning och bildbehandling av digitala bilder. Ett sätt att hitta något nytt är att ta inspiration från äldre, analoga tekniker. I den här artikeln leker vi med en klassisk Lith-framkallning och inspireras av infraröd fotografi för svartvitt och färg.
Läs mer...
2
8 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Det ska bli spännande och se hur bra deras f/1,2 objektiv blir när de kommer framöver. Med tanke på vad de gjort här och hur bra 1,8:orna är så ser det lovande ut.
Även om jag förstår att tillverkarna i första hand måste satsa där de har bäst möjligheter att tjäna pengar så gillar jag att de i alla fall ibland tar ut svängarna lite (eller ibland mer) som Sony nyligen gjorde 100/2,8 STF, Fujifilm med XF 200/2 eller Canons med sitt RF 28-70/2. Eller ännu mer uppenbart galna objektiv som Zeiss med sina Otus-objektiv eller som Nikon gjort här.
Korta skärpedjup och tydligt utsuddad bakgrund uppnår man ju relativt enkelt med ljusstarka teleobjektiv. Typ 200/2 eller 300/2,8. Men då får man ju också ett väldigt snävt utsnitt av för- och bakgrund, vilket ofta är mycket hjälpsamt, men också gör bilderna väldigt renodlade och ibland lite "platta".
Det trevliga med extrem ljusstyrka och lite kortare brännvidd - som 58 mm - är ju att man får samma typ av skärpesläpp, men med mycket mer för- och bakgrund och därmed mer närvarokänsla och - som du uttrycker det - 3D-känsla.
Obs !
Innehåller spår av ironi.
Men skämt åsido, även om målgruppen är väldigt liten, så finns de nog helt klart (små) grupper av fotografer för vilka ett sådant här objektiv är väl värt pengarna.
Helt säkert att set finns köpare för den här typen av produkter, precis som det finns köpare för 800 mm gluggar.
Jag hoppas att det här objektivet tappar jättemycket i värde när man packar upp det ur kartongen. :-)
Leica är ett undantag åt andra hållet och har bantat APO-Summicron 50/2 lite väl mycket så att det trots priset är lite "stökigt" utåt hörnen.
Som det är nu får man välja mellan galenskap och tråkig medelmåtta:-))
Eller köpa en GFX och få precis rätt avvägning, fast med lite större skärpedjup;-)
Ta Z 50/1,8 som faktiskt redan är tokigt bra, det kostar 6000 kr hos de flesta handlare. Hade man skruvat upp kvaliteten ens i närheten av Noct-objektivet hade det nog hamnat runt om 12000-13000 kr istället - minst.
Om jag tolkat Nikons lanseringsplan korrekt så verkar de sikta på att ha en serie måttligt prissatta och relativt kompakta fasta f/1,8-objektiv där vi redan sett 24, 35, 50 och 85 mm dyka upp. Och att det sedan blir en liknande serie f/1,2-objektiv där man då troligen tar ut svängarna mer rejält sett till oskärpeteckning, hörnprestanda osv. Och då hamnar vi nog på priser ungefär som Canons RF 50/1,2, dvs 25000 kr eller så.
Men, det är just de där ickeexisterande 12-13kkr-objektiven med måttlig ljusstyrka som saknas. Så fort optisk perfektion är på tapeten så ska det av nån skum anledning också vara sjukt ljusstarkt, och så blir det antingen jättestort och jättedyrt eller inte så bra som det hade kunnat bli.
Så, istället blir det de nya f/1,2-objektiven som är "bäst" och hålet gapar lik förbannat i det i mitt tycke vettigaste spannet.