Annons
Artiklar > Test: Leica Q3 - En skarp följeslagare

Leica Q3 har inte bara fått en ny sensor som ger högre upplösning och bättre autofokus – kameran har också fått flera nya funktioner.

 

Test: Leica Q3 - En skarp följeslagare

Plus

Leicas Q-serie har blivit en stor succé. Vinnarkonceptet är en avskalad design, ett mycket skarpt 28 mm-objektiv och en småbildssensor som ger hög bildkvalitet. Med Leica Q3 ökar antalet ­pixlar, fler funktioner tillkommer och autofokusen blir betydligt bättre.


Få obegränsad och direkt tillgång till denna och alla Plus-artiklar för bara

20 kr

för en månad

Redan Plus? Logga in så kan du läsa denna artikel.

Direkt efter genomförd beställning så kan du läsa denna artikel.

Dessutom får du som Plus-medlem:

* Beställningen gäller ett löpande medlemskap om en månad och som sedan automatiskt förlängs med två månader i taget för 79 kr. Ingen uppsägningstid men betald avgift betalas inte tillbaka. Du säger upp enkelt online.


Publicerad 2024-05-03.

26 Kommentarer

PMD 2024-05-03 22:12  
Färgklicks-Magnus i farten igen! :-)

Snygga bilder.
PMD 2024-05-03 22:15  
Hur står sig en Q3 mot senaste versionen av Sony RX1?

En duell kanske skulle bli en intressant artikel.
joakim d 2024-05-03 23:07
Är inte den kameran från 2016?
PMD 2024-05-05 00:50
Presenterad 2015 står det i Dpreviews databas. Den första Leica Q kom samma år, så modellserierna överlappar varandra bara nätt och jämnt. Det skulle nog inte bli mycket till duell, nä.
Johan Pihl 2024-05-04 12:17  
Verkar vara en intressant kamera, perfekt för gatufotografering.
Får jag bara fråga en sak ang. problemet med kraftig "rolling shutter"-effekten?
Problemet försvinner alltså om man undviker att använda den elektroniska slutaren?
Men om man inte använder den elektroniska slutaren, då kan man heller inte använda skärmen som sökare, eller?
Jag tänker på det läge som brukar kallas för "live view" - det förutsätter att man använder den elektroniska slutaren, va?
Jag är ju själv van att bara fota med mobilen, och är därför hela tiden förvisad till att hela tiden använda skärmen som sökare, och den elektroniska slutaren. Därav mina dålig kunskaper om riktiga digitalkameror.
Frekeman 2024-05-04 12:29
Jo, du kan använda skärmen eller sökaren vilketsom. Med elektronisk slutare menas det att den läser av sensorn utan att den mekaniska slutaren gör nåt. Som på din iPhone. När du använder mekanisk slutare så stänger slutaren, öppnar för att exponera sensorn, stänger igen, för att sedan öppna igen så du kan titta på skärm eller genom sökaren för ta ytterligare foton.

Jag skulle inte tacka nej till om jag fick den gratis men jag föredrar en Leica M med 24 Mp.
Johan Pihl 2024-05-04 12:38
Tack för infon, Fredrik! Då förstår jag lite bättre hur det funkar.
Eftersom jag senaste åren bara plåtat med Ifånen, så lär det förmodligen bli skärmen jag kommer att använda som sökare när jag går över till en riktigt digitalkamera, åtminstone till en början.

Ja, självklart är en riktigt m-leica alltid att föredra :) Men Leica Q verkar ändå vara ett vettigt alternativ, om man inte har så tjock plånbok. Eller kanske satsa på en beg. m-leica och en bra 35;a till den. Jag får se hur det blir
Frekeman 2024-05-04 12:51
Eller så köp en bra begagnad Leica Q av den första generationen. Samma objektiv men ”bara” 24 Mp. Den skulle du nog trivas med och det alternativet är snällare mot plånboken.
Johan Pihl 2024-05-04 15:48
Ja, det är också ett alternativ. 24 Mp bör räcka alldeles utmärkt för mig.
Tack för tipset!
ztenlund 2024-05-05 19:40
Sedan finns ju mellanvarianten Q2 också, som har en sensor på 47 MP. Dyrare begagnat än Q förstås, men billigare än Q3. Plus Q Monochrom och Q2 Monochrom, om man vill ha en kamera med helt svartvit sensor.
Johan Pihl 2024-05-06 10:42
Tack för tipset, Martin! Ska spana lite på begagnatmarknaden och se vad som finns.
Johan O E 2024-05-05 15:47  
Leican har lyckats med Q serien på 28mm, Fujifilm X100 serien motsvarande 35mm med fast objektiv. Jag tror de som släpper en med fast objektiv på 50mm kommer lyckas ännu mer. Kanske en mini Nikon ZF? Drömmen vore en Fujifilm X100 med deras 35mm1.4 inbyggd
Frekeman 2024-05-05 18:39
Jag är rätt övertygad om att du har fel. Den skulle säkert sälja men absolut inte "lyckas ännu mer". Ricoh har ju gjort sin GRx med motsvarande 40mm, som är rätt nära en normal brännvidd. Verkar sälja hyfsat. Men, med en Q3 med 60+ Mp så kan du ju beskära till en 50mm med schysst upplösning men med ett 50 mm-objektiv på en Q så kan du ju inte fotografera med vidare brännvidd (utan tillbehör). Dessutom tror jag att folk i gemen har vant sig vid de ca motsvarande 26 mm som är standarden på de flesta mobiler idag.
Johan O E 2024-05-05 18:52
Ricoh har ingen viewfinder vilket väldigt många fotografer kräver. Fujifilms 35mm1.4 är deras mest sålda fasta objektiv någonsin. En beskärd bild taget med 28mm kan aldrig jämföras med 50mm hur mycket du än beskär speciellt vid porträtt. Om du gillar att fota med din mobil som är runt 24-28mm så är ju 50mm ett fantastiskt nytt verktyg. Jag har dock stött på väldigt få fotografer på fotowalks, fotofestivaler, workshops m.m som använder sin telefon som kamera förutom i nödfall.
Anders F. Eriksson 2024-05-05 19:19
En beskuren bild tagen med 28mm till motsvarande 50mm kommer se exakt likadan ut som om det vore 50mm, men med färre pixlar förstås. Distorsion i objektivet kan givetvis påverka men detta objektiv har ont om dylikt.
ztenlund 2024-05-05 19:30
Det beror väl på vad man menar. Det blir som om man haft en mindre sensor från början, vilket kanske inte är vad man vill efter att ha betalat för en Leica Q. Det blir ju mindre kvar än APS-C om man beskär från 28 till 50 mm då det kräver en beskärningsfaktor på nästan 1,8.

Med det sagt så händer det ibland att jag beskär GR/GR III från motsvarande 28 till 35 mm i kameran, vilket jag har lagt på knappen på vänstra kortsidan, men mer brukar jag inte ta. Sedan har det säkert hänt att jag beskurit någon bild lite till i efterhand.
Frekeman 2024-05-05 20:07
@Johan: För de som vill ha sökare på en Ricoh GR så kan man sätta på en sån – har själv en sån för min GR2.

Fujifilms 35 mm f1,4 är ett ypperligt objektiv som jag själv har ett exemplar av. Om det är så att det är det mest sålda så tror jag att det dock har lite att göra med att det varit med från början av X-systems levnad.

Hmm... man kan alltså inte jämföra en beskuren bild från en 28 mm med en som tagits med ett riktigt 50 mm-objektiv? Men uppenbarligen går det alldeles utmärkt med en 35 mm eftersom det är det objektivet du vill ha på en X100 för din "dröm", dvs en kamera med ett fast objektiv på ca 50 mm. Din logik haltar en del som jag ser det.

Givetvis kommer du inte kunna leka med lika kort skärpedjup men med stort skärpedjup så blir det ingen större skillnad alls med beskuren 28 mm jämfört med en "riktig" 50 mm.

Att folk som du träffar på nämnda evenemang främst använder sin riktiga kamera om den är med förvånar väl ingen.
Johan O E 2024-05-05 23:23
Ricoh har vad jag vet ingen viewfinder som är EVF och därför har man ingen aning vart skärpan sitter vilket känns lite meningslöst. Plus att de externa sökarna är svindyra. Jag fotar mest med fujis 18 och 35mm (28 / 50mm) och skulle aldrig få för mig tanken att croppa 28mm till 50mm. Såvida jag inte vill ha bländare på 5.6 & uppåt och mitt objekt prick i mitten så blir porträtt väldigt annorlunda in croppat 28 mot 50mm . Man får ett helt annat tankesätt med 50 än 28 dessutom. Och när jag fotar så är komposition, tankar och sättet jag fotar på två olika världar mellan 28 och 50mm. Just därför vill jag ha 50mm för det passar mitt sätt att fota bättre. Jag har haft fujis 23mmf2 men gillar inte 35mm ekvivalent. Föredrar 28 o 50. Även testat motsvarande 40mm (27mm2.8) men det var sådär. Annars hade fujis 27a på en XE3a varit toppen.
Frekeman 2024-05-06 01:30
Det är sant att Ricoh saknar EVF att häkta på men jag tror ända att många av dem som vill ha en sökare på en sån kamera kommer att vara nöjda med en optisk sökare.

Nej, att beskära 28 mm till 50 mm är inget som jag har för avsikt att göra om det verkligen inte behövs. När jag har en 28 mm på kameran så fotograferar jag därefter osv.

Du nämnde en gång att en Leica M för dig är nåt du suktar efter. En sådan har en optisk sökare som är något vidare än 28 mm. Monterar du på ett 50 mm så visas en bildram som motsvarar 50mm i sökaren. Jag har läst mig till att det fungerar på liknande sätt med en Q3 och du erhåller med den 19 Mp när du fotar i 50 mm. För dig som gillar Fujifilms gamla 16 Mp-sensor duger väl det? Så, en Q3 blir för dig som att fotografera med en M med ett 50 mm f/3,5 (jag gissar att f-numret är i närheten). Inte så pjåkigt, va? Sen att du hellre skulle vilja ha en 50 mm direkt gör inte att jag tror att en sådan kamera kommer att "lyckas ännu mer" som du skriver.
Johan O E 2024-05-06 11:09
Q3 är alldeles för dyr och för stor. Ja 16mp räcket gott och väl för 99.999% av världens fotografer. En standard datorskärm är ju under 8mp nuförtiden och de flesta lägger upp på instagram som skalar av bilden till 1 mp osv. Så läge man inte printar större än A2 räcker det toppen också. Men drömmen vore fortfarande en x100 med 35mm (50FF), gärna monochrome sensor😁
Cygni 2024-05-06 13:53  
"Johan Otterdahl Edfeldt 2024-05-06 11:09
Q3 är alldeles för dyr och för stor. Ja 16mp räcket gott och väl för 99.999% av världens fotografer. En standard datorskärm är ju under 8mp nuförtiden och de flesta lägger upp på instagram som skalar av bilden till 1 mp osv. Så läge man inte printar större än A2 räcker det toppen också. Men drömmen vore fortfarande en x100 med 35mm (50FF), gärna monochrome sensor😁"

Ja, pixelhysterin håller i sig.
hornavan 2024-05-06 15:47  
Varför vill jag ha en Leica? Är det bara för att imponera på omvärlden? En penisförlängare?
Den enda Leica jag ägt var en CL som var ett enda rackel.
Ändå kan jag inte låta bli att tänka hur kul det vore med en Q3.
Om någon annan betalade såklart.
Känslan av högsta kvalitet finns ju där och imponeringsfaktorn också.
Nu är jag ju gift sedan 50 år och behöver inte imponera längre, men ändå.
Vad skulle hända om jag gick på gatan med en Leica Q3 runt halsen.
Säkert skulle nån som i forntiden hade en kamera komma fram och låta sig imponeras.
Jag skulle växa kraftigt. Är det värt 75K?
Även om flera nördar skulle höja mig till skyarna för att jag har en sådan häftig apparat.
Såg en video på Youtube om en snubbe som byggde om senaste Sony 60 pixelskompakten med ett bra glugg, så att den liknade Leica.
Enligt hans resonemang blir det många tusenlappar över och bilderna blir bättre med Sony..
Han hade till och med skapat en plugin till Lightroom som skulle göra filerna mer Leicalika.
Blir ändå inte klok på det här med att köpa en kamera som bara är bra för gatufoto och att imponera på omgivningen.
Det blir nog inge Leica den här gången hellre.
Svar från froderberg 2024-05-06 17:30
Leicas varumärke har en särskild lockelse för många, men just Leica Q3 är väldigt lämpad för både reportage och gatufoto. DN:s fotograf i Malmö har till exempel en Q3 som tjänstekamera. Visst kostar Leica Q3 en del, men kameran känns inte överdrivet prissat sett till kamerans konstruktion. Och visst är det mycket pengar, men väldigt många lägger mer än så på sin hobby – en husvagn, en amerikanare eller en fin klocka.
Lobbamobba 2024-05-07 10:22
Många av oss köper inte kameror för att imponera på andra. Jag menar inte att det är fel av dig att göra det, men det lät som du undrade om andra.
Och svaret är att många vill ha en bra kamera som de trivs med och tar bra bilder. Då passar en Q3 för vissa. Om du bara vill imponera så kanske du ska kolla på annat än kameror.
PMD 2024-05-07 13:18
Leica CL tillverkades av Minolta. Det var kanske därför som den var ett enda rackel. :-)
martinot 2024-07-24 21:50
Tycker Q3 är en rätt trevlig bekantskap! Inget att skryta med här (frugan tycker bara att jag har alldeles för mycket kameror och andra prylar, så enbart minuspoäng där!). Sedan så är det nog inga yngre kvinnor som ens vet vad Leica är. 😅

Att det blev en Q3 var att när jag räknade på det så blev den inte så mycket dyrare jämfört med att köpa ett motsvarande 28a till mina M-hus. Så rätt prisvärd ändå om man jämför med det alternativet, och ändå lite smidig modernare resekamera.

Favorit är nog dock den lite smidigare och kompaktare X100V, men denna är ett alternativ för just när jag vill ha en 28 för tex gatufoto (skulle gärna se en Fuji X100 i FF-ekvivalent 28-version).

Själv sätter jag en svart tejp på den röda loggan, så att den snarare ser ut som en modern anonym kompaktkamera. Kanske skall hitta en dekal med ”Sony” att klistra på. 😇
Anders F. Eriksson 2024-07-24 21:55
Ja, jag skulle nog köpt en Fuji om den hade motsvarande 28 mm - perfekt allround.
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Mer premiumläsning