Artiklar > Premium > Test: Fyra spegelfria fullformatare - Canon Eos RP, Nikon Z5, Panasonic Lumix S5 och Sony A7C
Få ut mer av Fotosidan som inloggad
Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm
Mer premiumläsning
Test: Wacom Movink 13 - perfekt tillbehör på resa
Fotosidan testar
Plus
En pekskärm med trevliga specifikationer kan vara något för dig som ofta jobbar med bilder på resor och gör uppdrag utanför studion. Lätt att koppla in och använda, och fungerar dessutom som extraskärm till Android. Vi gillar Wacom Movink 13 skarpt men önskar att den hade ett lägre pris – eller fler inkluderade tillbehör.
Läs mer...
21 Kommentarer
Logga in för att kommentera
APS-C är ett utmärkt val om man vill hålla igen på både pris och stolek. Flera av de här kamerorna kostar mer än Fujifilms toppmodell X-T4 som jag tycker är mycket lyckad.
Avsaknaden av selfie-skärm på Z5 är det som gör den till den enda intressanta kameran i testet för min del. Selfie-pajasfasonerna gör att man ofta inte kan använda L-bracket och att man måste vika skärmen en extra gång om/när man fotar med kameran i midjehöjd. Vilket jag gör oftare än jag använder EVF:en. Dessutom hamnar skärmen inte rakt bakom objektivets optiska axel. Mycket märklig prioritering. Vem fan tar selfies med den här typen av kameror?
Man behöver ju inte vara "vloggare" som talar om vad man ätit och att hunden bajsat idag också för att filma sig själv. Det finns rätt många som gör annat också. Det går förstås att köpa externa skärmar, krångla med telefoner och surfpattor om eventuell app tillåter det o dyl, men att bara vända runt skärmen är ju enklare. Sedan lider sådana lösningar dock ofta av att kablar, extern mikrofon i blixtskon, stativ e dyl hamnar ivägen beroende på vilken typ av skärm det är.
Nu betyder det inte att jag för en stillbildskamera nödvändigtvis vill ha en helt vridbar skärm, men det finns situationer där det är en fördel.
Att kunna vrida skärmen i olika riktningar tycker jag är ett plus. Själv händer det att jag måste filma mig själv när jag spelar in en video åt jobbet.
Det är klart att det finns fördelar, men seriöst, hur stor del av köparna av en dylik kamera kommer filma sig själva? Förmodligen betydligt färre än som kommer använda skärmen när de fotograferar, tror i alla fall jag.
Magnus: Jag vet inte hur a7 III förhåller sig till a7 II som jag har själv, men den sistnämnda får knäpp bokeh redan vid ~f/2 och slutartider snabbare än ~1/1000 sekund. Skillnaden i hastighet mellan den elektroniska utläsningen och den mekaniska ridån är helt enkelt för stor och det påverkar luminansen hos oskärpecirklarna, klart synligt. I mitt fall måste jag alltså antingen alltid plåta med mekanisk slutare (som har mer lagg och låter fult och ganska mycket), eller försöka komma ihåg att ändra vid en viss slutartid. Fuji har löst detta genom att automagiskt ändra från EFCS till mekanisk slutare vid 1/640 sekund. Sony verkar inte ens veta att problemet existerar och om a7C inte har avsevärt snabbare utläsning så går det inte ens att komma ifrån på den modellen, alls. Därför är det högintressant vad den faktiskt har för utläsningshastighet och det är tyvärr inget man kan läsa sig till i datablad.
https://www.flickr.com/photos/markgaler/50864398696/in/album-72157717997721463/
"Effekten" i ovanstående bild vid 1/4000 ser ut att vara ungefär samma som jag får med a7 II vid 1/1000, så utläsningen är antagligen snabbare i alla fall. Men inte snabb nog i vissa fall.
Den fällbara skärmen kan säkert komma till nytta i en rad olika applikationer, men den förstör också i en rad olika applikationer. Till exempel går det inte längre att luta skärmen uppåt (eftersom det kräver att den först pekas ut åt sidan) om man vill ha en så kallad "L bracket" monterad, för att kunna fotografera från stativ med kameran stående vertikalt.
Jag förstår ärligt talat inte varför video ens är intressant i en kamera med såpass stor sensor. Den som filmar professionellt lär ändå köpa en dedikerad videokamera, och den som inte gör det lär knappast behöva eller ha nytta av bildkvaliteten från en FF-kamera. Det kan man visserligen hävda även om stillbilder, men nu råkar det ju vara så att sammanslagningen av respektive disciplin begränsar åt båda hållen. Köper man en såpass dyr och fin produkt så är det ju väldigt tråkigt om den är anpassad till nåt helt annat än det man vill göra med den, eller hur?
Det skulle lätt gå att göra en skärm som både går att vika så att den pekar framåt, samtidigt som den går att luta rakt uppåt utan att först vrida ut åt sidan. Varför gör man inte det istället? Jo, för att de som utvecklar kameror uppenbarligen ofta inte är fotografer. Utom möjligen hos Nikon, och de gör också de vettigaste användargränssnitten, som youtube-"experter" sen sågar för att de inte förstår vad som är viktigt hos en kamera för _stillbilder_.
Jag tycker att detta är en mycket tråkig utveckling som dessutom hänger ihop med folks generella ego-livsstil. Allt verkar bara handla om att visa upp sig själv (till exempel genom att vlogga om nåt komplett meningslöst), istället för att skapa något och vara kreativ. Man ska ha en superkamera men så hamnar bilderna och filmsnuttarna ändå bara på Instagram där de i sunkupplösning betraktas i tio sekunder på en mobilskärm, av en publik som ändå förstrött bläddrar vidare till nästa meningslösa bild eller klipp utan att något intryck fastnade. Det kallar jag "pajasfasoner".
Jag satte den till ISO på D810 och på D850 till Mode, men det är NIkon förstås. ;)
(På D810 sitter ISO uppe till vänster om sökaren och Mode upptill till höger (ungefär som D700 du ju haft), medan ISO och Mode bytt plats på D850. Att Fn2 på D850 nästan inte går att ställa till någon stör mig dock, men My Menu är väl ok ändå.)
Att koppla allt till folks "ego-livsstil" och samtidigt utgå från att alla fotograferar på samma sätt som du och har samma behov hos en kamera... lite motsägelsefullt?
För mig handlar allt detta om hur tillverkarna väljer att försöka tillfredsställa så många potentiella användargrupper att funktionaliteten för var och en av dem blir lidande. Varför inte göra separata produkter istället? Jag betalar hellre lite mer för nåt som inte är anpassat för nåt helt annat än det jag vill göra.
Köp Panasonic S1H så får du bägge varianter på köpet så slipper du alla besvär.
Får nog skylla mycket på YouTube och social medier för det. För mig som renodlad bildfotograf så känns Z5 som klart mest intressant (skulle dock gärna sett lite högre fps på den).