Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > TEST: Fotoryggsäckar att resa med

TEST: Fotoryggsäckar att resa med

Plus

Det största problemet med att resa som fotograf är ofta flyget. Du vill normalt undvika att checka in kameragrejer, både på grund av risken för skador och försenat bagage, men tyvärr också på grund av stöldrisken. Restriktionerna för handbagage begränsar hur stor en ryggsäck praktiskt kan vara.


Få obegränsad och direkt tillgång till denna och alla Plus-artiklar för bara

20 kr

för en månad

Redan Plus? Logga in så kan du läsa denna artikel.

Direkt efter genomförd beställning så kan du läsa denna artikel.

Dessutom får du som Plus-medlem:

* Beställningen gäller ett löpande medlemskap om en månad och som sedan automatiskt förlängs med två månader i taget för 79 kr. Ingen uppsägningstid men betald avgift betalas inte tillbaka. Du säger upp enkelt online.


Publicerad 2014-07-10.

15 Kommentarer

atotowi 2014-07-10 08:45  
Jga upplever inte storlek som det stora problemet med handbagage utan att flygbolag bara tillåter typ 8kg och md väskor som stjäl typ 2kg så blir det inte några större objektiv som kommer med.
BA är dock bra med frivikt så länge du kan bära och hanera väskan själv och säkert.
froderberg 2014-07-10 12:12
Det är dock sällan som handbagage vägs. Lågprisbolag är som regel mer noga än SAS, Lufthansa osv.
SportSkjutaren 2014-07-10 14:56
Det må vara "sällan" som handbagae vägs.
Men det händer, och då kan det bli rejält problematiskt,
Vet att Carl Sandin (Bildbyrån), skrev på sin blogg om ett tillfälle.
När han höll på att inte få gå ombord på ett flygplan (tror det var SAS) pga övervikt.
Just av den anledningen, så väljer jag BA så långt jag kan.
När det gäller resor till USA, så är de rent generellt väldigt billiga.
Samtidigt som restiderna är korta.
Ovanpå det så har de bra service på de transatlantiska flygningarna.

När jag skulle till USA förra året, så var BA det snabbaste alternativet, samtidigt som de, pga bagagereglerna var billigast.
snap01 2014-07-10 08:58  
många bolag har en max bredd på tjocklek på 20 cm
http://www.strandlins.com/sv/kabinmatt-och-resetips/

en av era väskor här uppfyller det . Det som är mest problem vid incheckning är om väskan ser stor ut är den inte det så brukar man kunna packa bra tungt utan problem. Och ska du lägga väskan under stolen på planet så får du sällan in en väska som är mycket högre än 20cm. För det mesta har jag assistent med mig som får bära lite av prylarna kör jag inte rent uppdrag jobb kör jag med fuji xT-1 o då har man inga problem med vikter o storlekar överhuvudtaget. Många charter kärror har max 5 g som handbagage vikt o det för att undvika strul så är det bättre att köra en liten smidig datorväska för datorn.pass laddare etc sedan kamerorna i en liten rygga.
Anders P Hansson 2014-07-10 10:35  
Synd att ni inte testade Fstop Loka 37L, den är jag supernöjd med. Har alltid den med på resor och den går alltid som handbagage, aldrig varit något problem.
Peter-K 2014-07-12 23:23
Din väska är egentligen för stor som handbagage så du har haft tur.
Jag är intresserad av Loka men avstått av just den anledningen
henrik_d 2014-07-13 15:05
Om man får tro f-stop så är måtten 55,9 x 31,8 x 27,9 men det är väskans största möjliga mått. Det verkar som att det funkar på rätt många flyg, kolla denna lista tex: http://www.svt.se/plus/flygbolagens-matt-for-kabinvaskor
niklas_jw 2014-07-16 11:26
Håller helt med. SUPERnöjd med min F-stop Loka. Kånkat den uppför berg i Alperna, åkt offpist med den, kastat den nerför snösluttningar, cyklat mtb med den. Den bara levererar. En grym fördel med den är att man öppnar den mot ryggen, vilket gör att man kan svänga runt den och få upp kameran utan att knäppa av midjeknäppningen. Guld värt vid actionfoto. Dessutom blir det mindre snö och smuts där öppningen till kameran är eftersom man så gott som alltid lägger ryggan på baksidan. Och ingen kommer åt öppningen när man har den på sig - mer säkert i en folksamling. Dessutom, den har plats nog för ett 70-200 monterat på huset. Det är ovärderligt. Tveksamt om någon annan rygga är snabbare från stopp till tagen bild.

Reser med den hela tiden och aldrig stött på några som helst problem, vare sig på lågprisflyg eller dyrare bolag. Den väger garanterat mer än de 8-10 kg som den får väga med alla kameraprylar och dator på plats, men ingen har nånsin sagt nånting. Det gäller bara att se casual ut när man hivar upp den på ryggen eller ställer ner den... :) Storleksmässigt är den godkänd av alla bolag (vad jag vet) och glider finfint in i hyllan på flygen.

Nämnde jag att jag gillar den?
Hobbes73 2014-07-22 12:11
Instämmer, älskar denna rygga och har heller aldrig haft några problem vid resa. Canada-Sverige och tillbaka.

Ja, jag älskar denna rygga, den är med mig på vardag såsom upp på 3000+ meters berg.
smislo 2018-10-11 19:14
Var kan man testa F-Stop väskor? Ville byta ut min Billingham Hadley mot något liknande F-Stop Loka eller Lotus...X-T2 med blixt, 50-140, 18-55/2.8-4 och 16/1.4 ska få plats med lite kläder...
Bussmicke 2014-07-11 02:32  
Synd ni bara testade Ryggsäckar för tjockkameror, säckar för m/43 hade varit trevligt.
OlofÖberg 2014-07-17 16:27  
Införskaffade själv en Think Tank Airport Accelerator (36 x 52 x 23 cm, 1999:-) och flög inrikes med Norwegian and Malmö Aviation utan problem trots jag var 2 respektive 4 kg över vikt.

Fick in följande på resan:
5D2 och 6D med batterigrepp och L-bracket. Tre LP-E6 batterier och batterigreppet laddat med AA batterier.

70-200/2.8 IS II, 17-40, 85/1.8, Sigma 50/1.4, 24-105 och Sigma 150/2.8 macro - samtliga med motljusskydd. Även ett set Dörr mellanringar.

Två Phottix Mitros+ i sina vadderade väskor och en Phottix Odin sändare.

Wacom Intuos Small ritplatta, Zendure A3 externt batteri, pol filter och två MagMod.

Det fanns plats för mer, men på grund av vikten så tog jag bara saker som var ömtåliga i handbagaget.
orteninho 2014-07-21 14:28  
För nyfikenhetens skull så måste jag bara fråga en grej om Lowepro Photo sport 30L. Det separata facket för kameradelarna, finns det möjligheter att justera det på nåt vänster eller är det helt öppet så att eventuella extra objektiv ligger och skaver mot varandra och mot huset?

Jag kommer att flyga till Australien om ett halvår år såg den som ett bra alternativ till ett vanligt handbagage. Sitter på ett D90-hus med en Tokina 11-16, en Nikkor 35, en Nikkor 70-300 samt ett Tamron 90. Kommer detta få plats utan att man behöver mala ner grejerna i skrot först?
Svar från Grevture 2014-07-21 17:01
Du syftar på den löstagbara lilla insatsen med öppning ut mot sidan? Det är ju i först hand tänkt för att rymma en kamera med monterat objektiv, och har inga interna skiljeväggar eller så.

Själv använder jag mjuka fodral, typ Nikons CL-fodral eller liknande av neopren från Dot Line när jag packar mina prylar.

Om du ser på vad vi packade in (vår testutrustning) i Photo Sport 30L så lär din utrustning få plats utan att ens behöva trängas speciellt mycket.
orteninho 2014-07-22 07:50
Tack för infon! Jag kikade på vad ni hade knölat ner i väskan och det känns ju som att det är väldigt nära mina egna krav så det får nog bli en sån. Tack för ett bra test!
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar