Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Test: Exposure X6 – snabbt och kompetent Lightroom-alternativ

Test: Exposure X6 – snabbt och kompetent Lightroom-alternativ

Att skapa kollektioner (Collections) är ett smart sätt att samla bilder från olika fotograferingstillfällen under ett tema, utan att de fysiskt kopieras och tar upp extra utrymme på datorn. Här har jag bland annat skapat kollektionen Resebilder 2015 med flaggade och betygsatta bilder.

 
Plus

Behöver du både RAW-konvertering och komplett bildhantering i ett och samma program är utbudet ganska begränsat. Lightroom har dominerat marknaden i mer än ett decennium. Men utmanaren Exposure X6 erbjuder mycket av Adobes funktionalitet och kräver ingen prenumeration. Är det här programmet som kan få Lightroom att vackla?


Få obegränsad och direkt tillgång till denna och alla Plus-artiklar för bara

20 kr

för en månad

Redan Plus? Logga in så kan du läsa denna artikel.

Direkt efter genomförd beställning så kan du läsa denna artikel.

Dessutom får du som Plus-medlem:

* Beställningen gäller ett löpande medlemskap om en månad och som sedan automatiskt förlängs med två månader i taget för 79 kr. Ingen uppsägningstid men betald avgift betalas inte tillbaka. Du säger upp enkelt online.


Publicerad 2021-02-26.

15 Kommentarer

rikitikitavi 2021-02-26 12:10  
Jag har använt Alien skin som det hette innan i flera år och även alla exposure fram till den nya versionen och alltid älskat det som en plugin från LR. Jag vet inte om jag vågar ta steget någon gång till att flytta hela katalogen dit men kommer nog alltid fortsätta använda det i mitt flöde👍
Svar från Krille 2021-02-26 13:00
Själva katalogdelen med bildimport, bläddring, taggning osv är i mitt tycke Expoures största styrka jämfört med konkurrerande program. Så trivs man med redigeringsdelen, vilket du verkar göra, finns det egentligen ingen anledning att vara rädd för att helt gå över från Lightroom till Exposure X6. Jag föredrar själv Exposures bildhantering framför Lightrooms men tycker att Lightroom vinner på sina redigeringsmöjligheter. Jag är dock en avancerad användare och många utnyttjar inte finliret i Lightroom. För den stora skaran användare är Exposure X6 mer än tillräckligt.
thommya 2021-02-26 13:12
Vad specifikt har du som exempel på finlir och avancerat användande av Lightroom?
Och jag håller inte riktigt med att något kan vara tillräckligt bra.
Jo, möjligtvis för tillfället, men många i den stora skaran är också väldigt intresserade av att lära sig mer. Vilket då ger Lightroom fördelen att kunna växa i och lära sig mer.
Jag hör ofta - det där skulle jag vilja lära mig i Lightroom. Eller - oj, det visste jag inte att man kunde göra, spännande.
rikitikitavi 2021-02-26 13:39
Mitt flöde som jag kört med ganska länge nu går ut på att lägga in i LR, göra justeringar som upplättning, exponering och andra lättare uppenbara justeringar där först. Sedan skickar jag över till antingen ps eller exposure för de förändringar i toner och annat ( har sedan länge ett rätt komplett system i exposure för egna presets jag arbetat fram som jag konsekvent kan lägga på) och sparar sedan tillbaka i LR där jag lägger på skärpa eller någon lätt vinjettering. Så just nu använder jag verkligen alla 3 😅🤷‍♂️
thommya 2021-02-26 13:02  
Är det här programmet som kan få Lightroom att vackla?
Svaret är väl som alla andra gånger - Nej!
Dessutom räcker det ju inte att få Lightroom att vackla om man vill bli av med prenumerationen. De som använder och vill fortsätta använda Photoshop lär ju vilja stanna kvar. De som använder mobilversionerna av LR och vill synka upp bilder mellan dessa från LrC vill stanna. Osv osv...
Det som ofta haltar i jämförelser som denna är att man glömmer helheten i prenumerationspaketet och fokuserar enbart på funktioner i LrC. Men även en sådan jämförelse visar att man inte når upp till LrC och alla funktioner.
Möjligtvis ett alternativ för de som enbart använder LrC och då inte funktioner som Panorama, HDR, Tethering, Bokmodul, Kartmodul som inte finns i Exposure X6 (vad jag vet).

Gillar jag Lightroom och prenumerationsmodellen?
Svaret är väl som alla andra gånger - Ja!
Svar från Krille 2021-02-26 13:42
Användare som inte behöver Adobe Photoshop utan nöjer sig med redigeringsfunktionerna i RAW-konverteringsprogrammet, alternativt kör Adobe Elements, Affinity Photo, Gimp et cetera för att slippa prenumerera, har ju definitivt intresse av Lightroom-alternativ som Exposure X6. Du kanske är en så kallad Power-user men det finns mängder av fotointresserade hobbyfotografer som inte använder mer än en bråkdel av alla finesser i Lightroom och definitivt inte behöver senaste versionen av Photoshop. Ska vi strunta i att testa program som vänder sig till dem? Exposure X6 är knappast heller funktionsfattigt utan mycket kompetent även för mer avancerad användning. Det kanske inte är ett bra alternativ för en yrkesfotograf men den allra största delen av Fotosidans läsare har inte foto som jobb utan som hobby. För många av dem är exemplevis Tethering ointressant. Somliga har inget intresse av att synka bilder mellan mobilen och datorn. Och bokframställning kan man göra via en webbsida.
thommya 2021-02-26 14:23
Det är jättebra att testa program och alternativ, tror inte jag sagt något annat.
Tror också att du underskattar hobbyfotografer. De är många och många gånger lika avancerade i användandet av raw-konverterare som proffs.
Tycker man skall skriva artiklar utan att förutse att alla använder Lightroom och vill få det ersatt och att prenumeration är kass.
Jag har påpekat detta tidigare i liknande artiklar. Senast där det handlade om Photo Mechanic -"Photo Mechanic Plus utmanar Lightroom rejält" - Det finns stora anledningar att fundera på om du verkligen behöver Lightroom.

Känns lite propaganda och anti-Adobe-kampanj över det hela.
David Elmfeldt 2021-02-26 15:25
Men @Thommy har du läst denna och PM+ artikeln?
thommya 2021-02-26 15:41
Nej, det är rubriken och ingressen jag vänder mig emot.
I övrigt är säkert artiklarna bra och alltid intressant att läsa om andra produkter.
Men funderar allvarligt på att köpa PLUS-medlemskap idag och läsa dem och några andra artiklar. Återkommer isåfall om jag ändrat ståndpunkt :-)
Men igen, det alltså det första man ser och läser som jag har synpunkter på.
Och alla har ju inte PLUS-medlemskap liksom jag.
David Elmfeldt 2021-02-26 17:05
Kvalitetsjournalistik kostar. :) Men jag bjuder på en månad så får du läsa ikapp. När månaden är slut kommer ett mail med förslag om att förlänga. Bara att ignorera. Trevlig helg!
thommya 2021-02-26 19:26
Kvalitetsjournalistik och service när den är som bäst - tackar för det :-)
Och trevlig helg!!
knobloch 2021-02-26 23:09
Om jag gnäller lite, drar ni av kostnaden för en månad på nästa faktura? ;)
knobloch 2021-02-26 23:11
Skojade givetvis. Har inget att gnälla på. :)
boran 2021-02-26 16:48  
Det står i artikeln att verktyg för övertoning saknas. Är det "gradient" som efterfrågas så ligger de inställningarna dolt(?) under penseln till höger om verktyget för att beskära.

Edit: Man måste alltså klicka på penseln
Svar från Krille 2021-02-26 18:52
Ja, du har rätt. Jag har tittat på det reglaget tidigare och drog slutsatsen att det krävdes att man målar i effekten med penseln vilket inte riktigt kändes som en motsvarighet till Lighrooms toningverktyg. Men det går faktiskt att göra en vanlig gradient. Kanske inte jätteintuitivt men när man väl fattat hur så går det ganska fort. Och eftersom det sker i ett lager går det dessutom att ta bort effekten från valda delar mha penseln. Eller ändra opacitet om man så vill.
gamleJ 2021-02-26 17:24  
Välskriven redogörelse för plus och minus kontra LRC. Bra jobbat.
Finns det möjlighet till softproof före utskrift?
PMD 2021-02-27 01:18  
Risken med strategin att ha praktiskt taget samma gränssnitt i macOS och MS Windows är att varken macOS-användaren eller MS Windows-användaren känner igen sig. De flesta använder ett operativsystem och växlar sällan mellan olika.

Jag föredrar program som beter enligt OS-tillverkarens riktlinjer eftersom man då sällan råkar ut för gränssnittsmässiga underligheter som inte riktigt passar in i operativsystemet.

Men det kan ju ha gjorts bra i det här programmet. Jag har inte provat det så min kommentar är generell.
pogu 2021-03-04 22:39  
Borde inte detta program jämföras mot Adobe Bridge+ CameraRAW istället ?
LR har ju så många andra funktioner och använder en databas. Bridge är ju mera lika detta program och verkar inrikta sig mot samma "arbetsuppgifter"
ANNONS

Mer premiumläsning