Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Mer premiumläsning
Test: Fujifilm XF 500mm f/5,6 R LM OIS WR
Fotosidan testar
Plus
Fujifilm XF 500mm f/5,6 R LM OIS WR är ett objektiv som inte bara imponerar på papperet utan också i praktisk användning. Den fasta brännvidden på 500mm motsvarar lite drygt 760 mm för fullformat, vilket ger det en otrolig räckvidd. Detta gör det till ett idealiskt objektiv för den som fotograferar till exempel fågel eller sport och kräver hög optisk kvalitet.
Läs mer...
2
Test: Sigma BF – En unik kamera som du antingen kommer älska eller hata
Fotosidan testar
Plus
Om du söker en elegant och smäcker system kamera som är rolig att fotografera med kan Sigma BF vara ett intressant – om än kostsamt – alternativ om du kan kan leva med vissa begränsningar i ergonomi och funktioner. Med begränsad tillgång kommer den garanterat bli eftertraktad som samlarobjekt.
Läs mer...
14
Årets bild 2024 - vinnarna är utsedda!
Tävling
Vinnarna av Årets bild, Sveriges mest prestigefyllda pris för bildjournalister är korade. Årets Bild togs av Lotta Härdelin (DN) och Linus Sundahl-Djerf (SvD) utsågs till Årets Fotograf. Rolf Adelercreutz fick Årets Hederspris och Daniel Nilsson (frilans) belönades för Årets Berättelse.
Läs mer...
38 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Ja vi gör en del bröllop och vilka härliga översiktsbilder, i sport oslagbart i flera av grenarna.
Ja tack för info och frestelsen.....
Kan man göra så med en Mavic 2 Pro?
Det går också att i appen skapa waypoints dit den ska flyga där jag kan specificera höjd, hastighet och riktning på kameran.
Ser ingen fördel att navigera på något annat sätt än att man riktar kameran mot motivet och sedan kör man bakåt, eller diagonalt etc, ibland samtidigt som man roterar runt motivet.
Det finns inbyggd hjälp för sånt här men det fungerar bättre manuellt.
Men nu kommer vi bort från ämnet. Om man inte kan göra det jag frågade efter med en DJI så är det förstås helt OK. Jag tänker inte ligga sömnlös över det.
Man kan flyga åt alla håll, helt fritt, och att det skulle vara bättre att titta i verkligheten på t ex 100 m håll, än genom kameran för att de vad man fångar på bild verkar bara knäppt. Är man bara 20-30 meter bort börjar det blir svårt att se om trädet eller drönaren är längst bort, än mindre snyggt välkomponerat i bild och jag är ändå rätt skarpsynt om jag har rätt glasögon på mig.
Om man äger en DJI-drönare så bör man vara medveten om att default-inställningen för DJI GO är att skicka all data om flygningen (inklusive video och audio) till DJI. Det går att stänga av, men man måste göra det aktivt.
Det kanske finns andra drönartillverkare som är lika giriga på data och på att kontrollera användarnas drönare, men eftersom DJI är störst så får de mest uppmärksamhet om sånt här.
Alla kollar väl drönarkartan ändå innan man flyger.
Om funktionen inte är tvingande så är det en annan sak, men jag var av uppfattningen att det inte går att koppla bort den.
Och om du inte gillar funktionen kan du väl blunda när du klickar bort varningen.
Ja, och NOTAM. Tillfälliga restriktionsområden tror jag inte syns på drönarkartan.
"GEO displays zones of various risk levels in which flight may pose safety or security concerns and allows users to unlock them. Unlocking low-risk zones requires just a few taps or clicks, while high-risk zones require users to submit particular credentials to ensure compliance with local policies and regulations"
https://www.newsshooter.com/2018/10/25/dji-refines-geofencing/
Det kanske är annorlunda i Sverige?
Här har vi f.ö. en stackare som "fastnade" inne i en "Authorization Zone". Det gick inte så bra när drönare tyckte att flygturen skulle avslutas så snabbt som möjligt.
https://forum.dji.com/thread-159622-1-1.html
Det framgår dock inte om det handlade om en DJI-drönare med geostängselfunktionen påslagen.
Om det stämmer att det var en DJI med geostängsel så är det ett bra exempel på risken jag skrev om tidigare. Den haffade drönarpiloten kan ju knappast skylla på att DJI hade felaktiga parametrar i geostängslet.