Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Test: DJI Mavic 2 Pro

Test: DJI Mavic 2 Pro

Plus

Det blir allt fler som lockas av de nya möjligheter som öppnar sig genom att fotografera med drönare. Vi testar hur lätt det är att komma igång.


Få obegränsad och direkt tillgång till denna och alla Plus-artiklar för bara

20 kr

för en månad

Redan Plus? Logga in så kan du läsa denna artikel.

Direkt efter genomförd beställning så kan du läsa denna artikel.

Dessutom får du som Plus-medlem:

* Beställningen gäller ett löpande medlemskap om en månad och som sedan automatiskt förlängs med två månader i taget för 79 kr. Ingen uppsägningstid men betald avgift betalas inte tillbaka. Du säger upp enkelt online.


Publicerad 2019-02-18.

38 Kommentarer

Jan Rönnlund 2019-02-18 19:37  
En typisk "vill ha/ prova/nyfiken" situation... kan se massor av användningsområden: bara för att köpa ;)
Ja vi gör en del bröllop och vilka härliga översiktsbilder, i sport oslagbart i flera av grenarna.
Ja tack för info och frestelsen.....
PMD 2019-02-18 20:00  
Min "leksaks"-drönare kan ställas in så att man inte behöver bry sig om vad som är bak eller fram på drönaren. Den flyger då åt det håll man väljer på telefonskärmen oavsett om det är bakåt eller framåt i drönarens koordinatsystem.

Kan man göra så med en Mavic 2 Pro?
iSolen.se 2019-02-18 20:16
Vet inte men varför? Kameran har ju en riktning.
Anders F. Eriksson 2019-02-18 20:24
Den flyger åt det håll man riktar spakarna (och riktar kamerorna enligt desamma). En drönare har ju egentligen inget fram eller bak, men utgår oftast från kameran. Jag flyger aldrig enligt skärmen på fri hand utan tittar på drönaren OCH skärmen för att ha koll på vart den är på väg och vart kameran är riktad.

Det går också att i appen skapa waypoints dit den ska flyga där jag kan specificera höjd, hastighet och riktning på kameran.
PMD 2019-02-18 20:38
@Ola: ja om man vill välja kameravinkel så måste man förstås rikta kamera rätt, men det kanske inte alltid är nödvändigt att flyga med kameran i färdriktningen?
iSolen.se 2019-02-18 22:04
Jag flyger ofta baklänges, sidlänges etc, t ex när man ska följa ett fordon.

Ser ingen fördel att navigera på något annat sätt än att man riktar kameran mot motivet och sedan kör man bakåt, eller diagonalt etc, ibland samtidigt som man roterar runt motivet.

Det finns inbyggd hjälp för sånt här men det fungerar bättre manuellt.
Anders F. Eriksson 2019-02-18 22:10
Vad är du ute efter PMD? Det går att flyga åt alla håll.
PMD 2019-02-18 22:11
Jag är inte ute efter något. Jag bara undrade om det går att göra eftersom jag tyckte att det var praktiskt när jag provade med min drönare.
iSolen.se 2019-02-18 22:27
Filmade du verkligen då? Det låter bara tokigt att inte veta exakt hur den är roterad.
PMD 2019-02-18 22:51
Hur drönaren är orienterad ser man om den inte är alltför långt borta.
iSolen.se 2019-02-18 23:14
Långsökt. Du kan inte ha filmat eller fotat. Några grader hit eller dit spelar stor roll, precis som i vanligt foto.
PMD 2019-02-18 23:41
Nej, det är inte långsökt. Om drönare inte är alltför långt borta så ser man faktiskt på den hur den är orienterad. Åtminstone min lilla drönare.

Men nu kommer vi bort från ämnet. Om man inte kan göra det jag frågade efter med en DJI så är det förstås helt OK. Jag tänker inte ligga sömnlös över det.
snap01 2019-02-19 08:49
Du ser på displayen på pilen om du flyger mot dig eller bort. Samt du får avstånden konstant o då ser du även på dom.
c.m.s 2019-02-19 09:16
Antar att det är ”headless mode” du pratar om. Nej, det går inte på DJIs drönare så vitt jag vet (har Mavic 2 Pro och Mavic Air).
iSolen.se 2019-02-19 22:44
Det låter väldigt huvudlöst och jag försöker föreställa mig vad Per tycker är så bra med ett sådant läge.

Man kan flyga åt alla håll, helt fritt, och att det skulle vara bättre att titta i verkligheten på t ex 100 m håll, än genom kameran för att de vad man fångar på bild verkar bara knäppt. Är man bara 20-30 meter bort börjar det blir svårt att se om trädet eller drönaren är längst bort, än mindre snyggt välkomponerat i bild och jag är ändå rätt skarpsynt om jag har rätt glasögon på mig.
Anders F. Eriksson 2019-02-18 20:34  
Lägger också till att jag startat en grupp för oss som flyger såna här och liknande pryttlar :) https://www.fotosidan.se/groups/flygandefotografer/index.htm
PMD 2019-02-18 20:35  
Jag är lite skeptiskt till drönare från just DJI. De har tydligen luftrumsindelningen inprogrammerad för att hindra folk från att flyga i kontrollerad luft. Det är kanske bra ibland, men jag tycker nog att det är bättre att drönaroperatören lär sig hur luftrummet är organiserat så att den kan följa reglerna aktivt.

Om man äger en DJI-drönare så bör man vara medveten om att default-inställningen för DJI GO är att skicka all data om flygningen (inklusive video och audio) till DJI. Det går att stänga av, men man måste göra det aktivt.

Det kanske finns andra drönartillverkare som är lika giriga på data och på att kontrollera användarnas drönare, men eftersom DJI är störst så får de mest uppmärksamhet om sånt här.
Anders F. Eriksson 2019-02-18 21:22
Helt oavsett vad man tycker om Dji som kinesiskt företag förstår jag faktiskt inte varför du ser det som något negativt att de kontinueligt uppdaterar sina geofence som hindrar att hobbyflygare ger sig in på förbjudet luftrum.
iSolen.se 2019-02-18 22:07
Det är bra tycker jag men det är en hjälp, ingen spärr. Tex ville den inte flyga nära Bromma en gång när Bromma var stängt.

Alla kollar väl drönarkartan ändå innan man flyger.
PMD 2019-02-18 22:13
Det kanske är bra för vissa, men för mig vore det negativt. Jag vill inte förlita mig på någon annan för att undvika att flyga i kontrollerad luft utan färdtillstånd. Det är ju knappast så att jag kan skylla på att DJI har programmerat fel om jag råkar flyga i en kontrollzon.

Om funktionen inte är tvingande så är det en annan sak, men jag var av uppfattningen att det inte går att koppla bort den.
iSolen.se 2019-02-18 22:19
Jo det går som jag just skrev. Det är bara att klicka förbi varningen.

Och om du inte gillar funktionen kan du väl blunda när du klickar bort varningen.
PMD 2019-02-18 22:53
Ola skrev: "Alla kollar väl drönarkartan ändå innan man flyger."

Ja, och NOTAM. Tillfälliga restriktionsområden tror jag inte syns på drönarkartan.
PMD 2019-02-18 23:02
Enligt den här artikeln så kan det ibland vara krångligt att låsa upp geofence-låset.

"GEO displays zones of various risk levels in which flight may pose safety or security concerns and allows users to unlock them. Unlocking low-risk zones requires just a few taps or clicks, while high-risk zones require users to submit particular credentials to ensure compliance with local policies and regulations"

https://www.newsshooter.com/2018/10/25/dji-refines-geofencing/

Det kanske är annorlunda i Sverige?

Här har vi f.ö. en stackare som "fastnade" inne i en "Authorization Zone". Det gick inte så bra när drönare tyckte att flygturen skulle avslutas så snabbt som möjligt.
https://forum.dji.com/thread-159622-1-1.html
iSolen.se 2019-02-18 23:11
Du kanske ska prova. Jag har aldrig haft något problem att klicka bort varningen men så har jag heller aldrig flugit över en flygplats eller slottet.
PMD 2019-02-18 23:38
Jag vill nog inte lägga ut 15000 kr bara för att prova. :-)
snap01 2019-02-19 09:03
Jag har inget problem med att dom spärrar vid flygplatser osv men dom har även spärrat platser som det inte är flygförbud på. Om dom kan få spärrarna att verkligen stämma så är det jättebra. Som att man tex får flyga vid Bromma flyg fram till kl 11,45 på söndagar om jag minns rätt, om du kollat att tornet är stängt.
snap01 2019-02-19 09:09
Går det att klicka bort? När jag skulle flyga nära globen så Var min DJI spärrad gick inte att starta där. Vad jag vet måste du kontakta DJI o dom låser upp en viss tid om du kan påvisa giltiga skäl att flyga där dom spärrat.
PeterWem 2019-02-19 11:52
Det går att installera annan firmware för att knäcka geostängslet men inte klicka bort med originalfirmware. Det man kan klicka bort är att man är för nära ett geostängsel. Geostängslet för flygplatser är bara någon kilometer. Tag t.ex. Malmen vars geostängsel slutar några hundra meter utanför bantrösklarna och där en drönarpilot i går blev tagen av skyddsvakter.
snap01 2019-02-19 12:59
Var exakt menar du med malmen? Varför blev han gripen? Var kan man läsa om det?
PMD 2019-02-19 14:34
Läs Peters text på kameratrollet.se och Correns artikel.

Det framgår dock inte om det handlade om en DJI-drönare med geostängselfunktionen påslagen.

Om det stämmer att det var en DJI med geostängsel så är det ett bra exempel på risken jag skrev om tidigare. Den haffade drönarpiloten kan ju knappast skylla på att DJI hade felaktiga parametrar i geostängslet.
PeterWem 2019-02-19 14:59
Stämmer att jag inte känner till om det är en drönare från DJI. Däremot kontrollerade jag geostängslet från DJI och det slutar bara några hundra meter söder om bantröskeln. Jag har utbegärt anmälan från polisen men sådant kan dröja och det är alltid ett lotteri i hur mycket information som framgår där.
snap01 2019-02-19 09:05  
Till testaren av detta test. Var det första gången du flög drönare? Lite enklare idag när dom stannar vid hinder, inte som mina första som flög rakt på om du inte hade koll själv.
Svar från David Elmfeldt 2019-02-19 09:53
Jag har flugit en handfull gånger och flygningen är ju i sig väldigt enkel nu när drönaren är så smart och stabil. Flög i riktigt kraftig vind i fjällen också och där märker man hur mycket man lagt ner på att få produkt stabil.
dagr 2019-02-25 08:25  
Artikeln borde ta upp (eller följas upp med en ny om) att det ofta behövs spridningstillstånd från Lantmäteriet för att publicera sin bilder tagna i Sverige. (Eller Sjöfartsverket.)
ANNONS

Mer premiumläsning