Få ut mer av Fotosidan som inloggad
Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm
Merläsning
Panelsamtal: Retuschör – Ett yrke på utdöende?
Föreläsning
Håller AI på att ta över produktionen av bilder – och vad innebär det för retuschyrkets överlevnad och för bildbranschen i stort? Bilddesign befinner sig just nu i en stor förändringsfas. Vilken roll spelar en yrkesutbildning för att driva utvecklingen åt rätt håll? Den 20 november bjuder Fotoskolan STHLM in till ett panelsamtal på Fotografiska med experter inom branschen som ger sin bild av framtiden.
Läs mer...
46 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Får lite Apple vibbar, typ iPhone SE modellerna. En special-modell baserad på gamla delar och som inte är del av den normala produkt-serien.
Jag kommer förmodligen att köpa denna kamera eftersom jag vill ha ett så litet hus som möjligt. Synd att man fortfarande gör den obegripliga kopplingen mellan "fotoentusiaster" och stor, klumpig kamera bara.
Förresten får ju vänsterögda ännu mer "handen i ansiktet" med en traditionellt placerad sökare;-)
Svarar bara att jag läst det vet inte eftersom den inte ute än
Med elektronisk förstaridå så stängs bara slutaren efter att man börjat läsa ut, och om utläsningshastigheten och ridåhastigheten diffar för mycket så blir det knas.
Skulle dock misstänka att målgruppen som Sony säger sig vända sig främst till med denna kamera, olika typer av v-loggare, uppskattar denna typ av skärm
För Sony spegellösa så är det bäst att använda Sonys native-objektiv som är optimerade för just de (gäller fö. de flesta andra spegellösa, förutom Leicas egna, som är lite mer optimerade för de branta strålgångarna hos adapterade M-objektiv).
Sony har numera så många fantastiskt bra objektiv, och en väldigt komplett objektivlinje, så jag hade personligen satsat på de istället.
/B
Köp ett Voigtländer 35/1,4 Classic FE. Det är manuellt, litet och tecknar mycket snyggt om man gillar gamla objektiv. Mycket likt Leica 35/1,4 av tidiga modeller.
Förresten verkar det som att a7C har väldigt liten sökare. Det nämns märkligt nog inte ens i artikeln. Förmodligen inget som herr Björkbom kommer gilla.
” För att hålla nere storleken är sökarens okular litet och det ger också en mindre sökarbild än konkurrenterna. Sökaren är samma som A6600 har.”
Nu skrivs det dock på andra ställen att det inte alls är samma sökare som a6600, utan ännu mindre. Men det låter ju rätt vrickat.
Är det nån slags förvirring kring att man försöker "översätta" förstoringsgraden på mindre sensorer till nåt som motsvarar vid 50 mm på FF?
Det är samma 1,0 cm OLED-panel. Men förstoringen skiljer. A6600 har 0,7x (omräknat till småbild). A7C har 0,5X.
Sony har numera ett jättefint utbud av många bra original ”nativt”-objektiv, och som kan konkurrera mycket bra i en hel del fall med objektiv från Leica.
För Sony; kör med Sony FE-objektiv optimerade för Sony spegellös kamera.
För Leica; kör med Leica M-kamera som är optimerade för Leica M-objektiv.
Bengt; Denna kamera kostar ändå ca 22 papp. För ca 27 papp kan du få jättefint exemplar av en Leica M 240 eller MP 240.
Skall du ändå ut med så mycket pengar (som det ändå tyvärr handlar om för kameror nu förtiden), så snåla inte in på de sista 4-5 tusenlapparna.
Du vet själv innerst inne att det är en äkta Leica småbildskamera som passar dig och dina M-objektiv bäst! ❤️
Denna kamera är en både imponerande teknisk bedrift (Sony är grymt duktiga på att krympa och göra små saker), men även en bekräftelse på detta att APS är ute för de.
Från och med nu och framåt så är det endast FE som gäller för både E-mount och Sony.
.... men det är ju också helt klart så att det mesta och bästa länge hänt kring FF. Husen med de mindre sensorerna har inte alls fått samma kärlek när det gällt R&D kring just sensorerna.
Det är fan att jag redan har en A7 III som jag i övrigt är väldigt nöjd med.
Jag skulle inte dissa Fuji så som du helt gör.
Det skiljer bara ett enda steg mellan FF och APS, och Fujis kameror är ofta utmärkta att fotografera i mörker med (som de flesta moderna kameror).
Samma sak för ”Street”. Finns flera gatufotografer som kör med just Fujifilm för att de ofta fungerar så väl för den typen av fotografering.
Hänger mycket på vilka objektiv du använder till respektive kamera när du jämför.
Jag jämför vad jag kan göra med min A7 III i mörker i jämförelse med min A6300.
Jag har visat med egna exempel att även en kamera som A7 III behöver ordentlig handpåläggning med ett av marknadens bästa brusreducerare DxO Prime för att bli användbara på ISO 8000 till 10 000. Komfortzonen för min APS-C kamera var mellan ISO 3200 till 6400. På marginalen är det klart märkbart och när bilder från min FF ser rätt gräsliga ut obehandlade i mörker på dessa ISO-nivåer så blir det än värre med den mindre sensorn.
Jag bryr mig inte ett dugg om vad det står på folks kameror egentligen för det handlar i grunden om sensorstorlek och i viss mån om pixelstorlek. De högupplösande sensorerna är aldrig de som har bäst egenskaper i samma teknikgeneration. Men det är rätt lustigt att det nästan bara är Fuji-folk med APS-C-hus som negligerar dessa fakta konsekvent. Andra Fuji-fotografer med mellanformathus har säkert gjort samma erfarenheter och det var säkert ett av skälen till deras kameraval. I vissa avseenden gäller liknande skillbader mellan de sensorerna och FF även om skillnaderna i det avseendet är mindre då sensorstorlejkskillnaderna är mindre.
En annan sak som gör A7c till en suverän street-kamera är att den har state of the art AF-automatik och samma möjligheter att kunna konfigureras med Auto ISO min Shutter Speed automatiken som väsentligt förbättrar fotografens timing och handlingsfrihet. Inga andra är riktigt där än även om Canons nya generation möjligen fått en variant av automatisk hierarkisk AF de med. Övriga har en än längre vög att vandra.
Idag behöver ISO-automatiken konfigureras men det är en sak jag inom en närmare framtid förväntar att Sony också löser med snart AI som man gjort med AF. De duskussioner vi hsft i andra trådar kring Sony Click-konfiguration och Sonys menysystem har övertgat mig om att det kanske ör nödvändigt. Det måste funka rakt ur lådan för annars är risken överhängande att många aldrig upptäcker dessa smarta lösningar.
Var mycket förvånad att det nya (kraftigt förbättrade) menysystemet från Sony inte kom med i A7C, utan att de fortsatte med det gamla (kraftigt kritiserade) menysystemet.
Någon som vet varför inte Sony brydde sig om att ta med det nya (mycket bättre) menysystemet, som de redan tagit fram?
Märklig miss tycker jag (borde inte kostat Sony något).
Även om det inte påverkar bildkvaliteten i A7C, så tycker jag personligen att sådant är viktigt för hur väl man trivs med kameran, och arbetar med den.
Jag tror att det är helt omöjligt idag att hitta en menystruktur som faller alla på läppen. Om man gör de till viljes som exv. vill hålla samman alla AF, ISO eller video-funktioner så kommer detta bryta mot andra designregler som stipulerar att man inte ska ge folk mer än 7+-1 alternativ att välja mellan, eftersom även det är mer än ett genomsnitt av befolkningen klarar. I det avseendet är Sony-systemet faktiskt exemplariskt med sina max sex alternativ per flik.
Jag ser att du läst vad jag skrivit om möjligheterna idag att konfigurera Sonys kameror, så att man överhuvudtaget kan glömma menysystemet efter en enda initial konfigurering. Det jag med ett samlingsnamn kallat Sony Click-konfigurationen kan implementeras i alla Sonys modeller i A7 IiI eller senare, A9 eller senare och A6400 eller senare. Gör man det kan man alltså helt glömma menysystemet och koncentrera sig på att ta bilder istället för att mickla med kamerainställningar.
Jag är även rätt säker på att en funktion som Auto ISO min Shutter Speed, som är den andra delen i "Sony Click"-konfigurationen, inte längre kommer att vara gömd i menyträsket längre. Den kommer säkert i en nära framtid att vara implementerad redan i standardkonfigurationen precis som Real Time AF är idag och ligga på en av kamerornas konfigurerbara knappar exv. C1 eller C2.
Den kommer fungera rakt ur lådan med "Standard" som ger 1/monterat objektivs brännvidd eller vald brännvidd på monterat zoomobjektiv. Vill man parera extra snabba förlopp ändrar man buss till "Fast" och "Faster" istället och vill man maxa DR istället så väljer man "Slow" eller "Slower" ustället.
Någon som vet varför inte Sony brydde sig om att ta med det nya (mycket bättre) menysystemet i A7C, som de redan tagit fram för de andra nya kamerorna i A-serien?
Jag funderar faktiskt på att skaffa en A7c (officiellt då till min fru tror jag) och för min del får den gärna vara så lik min A7 III som möjligt.
Men vad som möjligen kan förklara detta med menyerna är väl vad man haft i "röret" och att A7s III ju i mycket är en helt annan och betydligt mer avancerad kamera än A7c. Med tanke på hur länge A7sIII legat i detta "rör" så har nog väldigt mycket flutit förbi under tiden och att lanseringstiderna för de två kamerorna kanske styrts mycket av slumpen. Då kanske det bara blev så just nu att ett äldre menysystem kommer senare än ett nytt. En ny A7s III har de väl hållit på med i fem år.
Det är som sagt bara en gissning och få som egentligen vet förklaringen. Allt är långtifrån alltid perfekt logiskt heller.
Jag har svårt att se att ett menysystem skulle behöva vara processorberoende. Det går nog om man vill.