Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Vi har provat lilla Sony A7C

Vi har provat lilla Sony A7C

Plus

Fotosidan har provat Sony A7c under några dagar. Med rätt objektiv känns det inte som en fullformatare utan som en APS-C-kamera.


Få obegränsad och direkt tillgång till denna och alla Plus-artiklar för bara

20 kr

för en månad

Redan Plus? Logga in så kan du läsa denna artikel.

Direkt efter genomförd beställning så kan du läsa denna artikel.

Dessutom får du som Plus-medlem:

* Beställningen gäller ett löpande medlemskap om en månad och som sedan automatiskt förlängs med två månader i taget för 79 kr. Ingen uppsägningstid men betald avgift betalas inte tillbaka. Du säger upp enkelt online.


Publicerad 2020-09-15.

46 Kommentarer

jens_a 2020-09-15 08:59  
Lovande - äntligen en mindre kamera i A7 serien.
saraarnald 2020-09-15 09:14  
Nu blev jag jättesugen!
c.m.s 2020-09-15 10:48  
En liten detalj, undrar varför modellbeteckningen på kamerahuset är A7C och inte A7c, alltså med ett lite mindre c (kanske i en annan färg) som med alla andra modeller i A7 serien.

Får lite Apple vibbar, typ iPhone SE modellerna. En special-modell baserad på gamla delar och som inte är del av den normala produkt-serien.
Svar från froderberg 2020-09-15 13:58
I det material jag såg tidigare var C:et litet. När jag nu kollar på Sonys hemsida och på kameran är C.et stort. Jag tror kanske att Sony insett att det är viktigt att vara tydlig så att folk inte blandar ihop modellerna.
Makten 2020-09-15 10:51  
Det glunkas att det saknas helt mekanisk slutare, vilket om utläsningshastigheten från sensorn är samma på tidigare modeller, kan skapa problem. Med EFCS och ljusstarka objektiv får man heltknäpp bakgrundsoskärpa om slutartiden är ~1/1000 eller snabbare. Kan de ha missat något så viktigt, eller är det löst på något sätt?

Jag kommer förmodligen att köpa denna kamera eftersom jag vill ha ett så litet hus som möjligt. Synd att man fortfarande gör den obegripliga kopplingen mellan "fotoentusiaster" och stor, klumpig kamera bara.

Förresten får ju vänsterögda ännu mer "handen i ansiktet" med en traditionellt placerad sökare;-)
niniz 2020-09-15 11:29
Enligt teknisk spec står det mekanisk, elektronisk slutare.
Svarar bara att jag läst det vet inte eftersom den inte ute än
Makten 2020-09-15 12:20
Jo, en mekanisk måste finnas även för EFCS (electronic front curtain shutter), men frågan är om man kan använda den som _helt_ mekanisk slutare. Det är inte säkert, för då måste den ha två ridåer, som vid korta slutartider innebär att bara en spalt far över sensorytan. Den är alltså aldrig helt öppen.
Med elektronisk förstaridå så stängs bara slutaren efter att man börjat läsa ut, och om utläsningshastigheten och ridåhastigheten diffar för mycket så blir det knas.
Svar från froderberg 2020-09-15 13:50
Jag ska kolla det med produktspecialisten på Sony Europe.
martinot 2020-09-15 14:14
Sigma fp finns ju för de som vill ha minsta kameran med småbild, men saknar ju tyvärr både sökare och rejält grepp (viktigt för mig).
Makten 2020-09-15 16:35
Martin: ...och bildstabilisering, vilket är ett måste för mig.
Svar från froderberg 2020-09-16 19:26
@Martin. Det stämmer att slutaren bara har en ridå.
Makten 2020-09-16 22:01
Magnus: Tack, ytterligare en anledning att välja bort kameran då tyvärr. Att man inte bara kan vinkla upp skärmen utan måste vrida den ut åt sidan är en annan. Fel målgrupp:-/
martinot 2020-09-18 16:51
Ja, gillar inte heller den typ av vinklingsbar skärm. Fuji tog tyvärr in det på deras XT-4. Föredrar också en skärm som vinklas ”normalt” och direkt.

Skulle dock misstänka att målgruppen som Sony säger sig vända sig främst till med denna kamera, olika typer av v-loggare, uppskattar denna typ av skärm
Benganbus 2020-09-15 12:57  
Kan man använda manuella Leicaobjektiv via adapter på kameran?
Chasid 2020-09-15 13:14
I och med att det är samma sensor som i A7 III borde det funka bra + att du kan få full autofokus med M-objektiven tillsammans med en Techart LM-EA7 Leica M To Sony E AF Adapter.
Benganbus 2020-09-15 13:39
Låter bra det här! :) Å då borde även riktiga Zeissobjektiv också fungera, typ Sonnar 1,5:an! :)
Svar från froderberg 2020-09-15 13:48
I den första A7-generationen var det problem med kantskärpan för M-vidvinklar. Men det blev bättre med de bakbelysta sensorerna. Jag rekommenderar ändå att du testar före köp om du tänker använda vidvinklar som 21 mm.
Chasid 2020-09-15 14:02
Jag är övertygad om att Zeiss 50/1.5 kommer att fungera utmärkt på den nya Sonyn. Men precis som Magnus skriver lirar inte vidare vidvinklar med M-fattning så bra ihop med Sonykameror med bakbelyst sensor. Men från 28mm och uppåt är kantskärpan fullt acceptabel.
martinot 2020-09-15 14:21
50 är nog inget problem bildkvalitetsmässigt, men redan 35 och andra vidvinklar skulle jag skippa. M-objektiven är verkligen inte optimerade för Sonys sensorer, och oftast ingen bra kombination. Tycker personligen att M-objektiv gör sig bäst när de fokuseras med RF på för de helt optimerade M-kameror.

För Sony spegellösa så är det bäst att använda Sonys native-objektiv som är optimerade för just de (gäller fö. de flesta andra spegellösa, förutom Leicas egna, som är lite mer optimerade för de branta strålgångarna hos adapterade M-objektiv).

Sony har numera så många fantastiskt bra objektiv, och en väldigt komplett objektivlinje, så jag hade personligen satsat på de istället.
jens_a 2020-09-15 15:44
Tycker att även Voigtländer 15/4.5 Super Wide Heliar Asph II VM och Voigtländer 21 mm f4 funkar bra på båda Sony A7Rlll och A7lll med Novoflex adaptern. Så.... förhoppningsvis funkar Leica M optik bra på A7c också. Må tillstå att jag har fått ett rätt seriöst anfall av GAS efter kollat på Sonys nya A7c.
Benganbus 2020-09-15 19:27
Magnus! Tack för synpunkter/tips!
/B
Makten 2020-09-15 21:06
Jag skulle vilja påstå att de allra flesta M-objektiv _inklusive_ 50 mm funkar skitdåligt på Sonys sensorer. I alla fall om man inte antingen fotar jättenära eller nedbländat för fullt skärpedjup. Det tjocka sensorglaset gör att skärpeplanet välver sig bakåt, vilket i min mening ser förjävligt ut. Förstår inte riktigt hur man kan acceptera det om man ändå köper en FF-kamera, för det gör man väl inte för att få halvdassig bildkvalitet?

Köp ett Voigtländer 35/1,4 Classic FE. Det är manuellt, litet och tecknar mycket snyggt om man gillar gamla objektiv. Mycket likt Leica 35/1,4 av tidiga modeller.

Förresten verkar det som att a7C har väldigt liten sökare. Det nämns märkligt nog inte ens i artikeln. Förmodligen inget som herr Björkbom kommer gilla.
Svar från froderberg 2020-09-15 21:35
@Martin Visst skriver jag om sökaren:
” För att hålla nere storleken är sökarens okular litet och det ger också en mindre sökarbild än konkurrenterna. Sökaren är samma som A6600 har.”
Anders F. Eriksson 2020-09-15 21:37
Från artikeln: "För att hålla nere storleken är sökarens okular litet och det ger också en mindre sökarbild än konkurrenterna. Sökaren är samma som A6600 har."
Makten 2020-09-16 00:07
Aha, läste för snabbt!

Nu skrivs det dock på andra ställen att det inte alls är samma sökare som a6600, utan ännu mindre. Men det låter ju rätt vrickat.
Är det nån slags förvirring kring att man försöker "översätta" förstoringsgraden på mindre sensorer till nåt som motsvarar vid 50 mm på FF?
Svar från froderberg 2020-09-16 09:55
@Martin.

Det är samma 1,0 cm OLED-panel. Men förstoringen skiljer. A6600 har 0,7x (omräknat till småbild). A7C har 0,5X.
martinot 2020-09-18 17:01
Håller med min namne. M-objektiv är optimerade och används bäst på M-kameror.

Sony har numera ett jättefint utbud av många bra original ”nativt”-objektiv, och som kan konkurrera mycket bra i en hel del fall med objektiv från Leica.

För Sony; kör med Sony FE-objektiv optimerade för Sony spegellös kamera.

För Leica; kör med Leica M-kamera som är optimerade för Leica M-objektiv.

Bengt; Denna kamera kostar ändå ca 22 papp. För ca 27 papp kan du få jättefint exemplar av en Leica M 240 eller MP 240.

Skall du ändå ut med så mycket pengar (som det ändå tyvärr handlar om för kameror nu förtiden), så snåla inte in på de sista 4-5 tusenlapparna.

Du vet själv innerst inne att det är en äkta Leica småbildskamera som passar dig och dina M-objektiv bäst! ❤️
martinot 2020-09-15 14:09  
Har länge förutspått att Sony satsar 100% på FF, och att de kommer lägga ner APS (trots vad fans och de själva starkt motsagt).

Denna kamera är en både imponerande teknisk bedrift (Sony är grymt duktiga på att krympa och göra små saker), men även en bekräftelse på detta att APS är ute för de.

Från och med nu och framåt så är det endast FE som gäller för både E-mount och Sony.
PMD 2020-09-15 22:02
Det finns väl inget speciellt som talar för att Sony kommer att lägga ner APS-C så värst snart?
Sten-Åke Sändh 2020-09-16 06:03
Jag undrar också om det kommer ske. De har ju äntligen börjat få till en uppsättning för APS-C också.

.... men det är ju också helt klart så att det mesta och bästa länge hänt kring FF. Husen med de mindre sensorerna har inte alls fått samma kärlek när det gällt R&D kring just sensorerna.
MattiasL 2020-09-15 17:55  
Den här blir jag rejält sugen på. Vore jag förmögen skulle det snart sitta en på varje axel, med 28 och 55 mm.
Svar från froderberg 2020-09-15 18:24
Eller så väntar du in Sony A7 IV med lite bättre hantering och fler funktioner ;)
MattiasL 2020-09-15 18:33
Mer troligt är att jag sliter vidare på min gamla spegelreflex :-D
Svar från froderberg 2020-09-15 18:48
Stackare ... Men en dag så kommer du inte kunna låta bli, jag lovar.
MattiasL 2020-09-15 19:47
Jag tror dig.
x-country 2020-09-16 06:57  
Alltid kul med nya prylar men jag har svårt att bli imponerad och ställa mig i hyllningskören. Den är ju i princip en A7:a utan den stora fina sökaren centrerad på husets topp. Istället en liten usel sökare i hörnet. Den är Sonys svar på Fujis X-E3.
Sten-Åke Sändh 2020-09-16 10:57
Sonys svar på Fujis kameror är väl A6000-serien eller? Det här är väl mer svaret till de som likt undertecknad aldrig riktigt gillat de kantigare A7-husen, eftersom de hakar i mina fickor ständigt och jämt även med mitt suveräna lilla Sony Zeiss 35. Även om denna nya kamera aldrig kommer bli lika smidig som NEX 7, så är den ett lovvärt initiativ för att möta de önskemål alla de som vill ha en skitbra street-kamera med bra prestanda även i mörker har. DET kan nämligen inte Fuji göra med sina kameror på samma sätt och jag skulle inte ha några problem med EVF:en, det har jag inte haft hittils med vare sig NEX 7 eller A6300. Den ska väl trots allt vara ungefär som de i A6000-serien.

Det är fan att jag redan har en A7 III som jag i övrigt är väldigt nöjd med.
martinot 2020-09-18 17:05
S-Å;

Jag skulle inte dissa Fuji så som du helt gör.

Det skiljer bara ett enda steg mellan FF och APS, och Fujis kameror är ofta utmärkta att fotografera i mörker med (som de flesta moderna kameror).

Samma sak för ”Street”. Finns flera gatufotografer som kör med just Fujifilm för att de ofta fungerar så väl för den typen av fotografering.

Hänger mycket på vilka objektiv du använder till respektive kamera när du jämför.
Sten-Åke Sändh 2020-09-19 02:09
Martin, jag behöver inte ens gå så långt som till Fuji. Min A6300 har en sensor som har lika bra värden för mörkerfoto som A6600 som är tre generationer senare och hittills Sonys bästa APS-C marginellt. Inte mycket har hänt där och Fujis sensorer är inte bättre än så de heller.

Jag jämför vad jag kan göra med min A7 III i mörker i jämförelse med min A6300.

Jag har visat med egna exempel att även en kamera som A7 III behöver ordentlig handpåläggning med ett av marknadens bästa brusreducerare DxO Prime för att bli användbara på ISO 8000 till 10 000. Komfortzonen för min APS-C kamera var mellan ISO 3200 till 6400. På marginalen är det klart märkbart och när bilder från min FF ser rätt gräsliga ut obehandlade i mörker på dessa ISO-nivåer så blir det än värre med den mindre sensorn.

Jag bryr mig inte ett dugg om vad det står på folks kameror egentligen för det handlar i grunden om sensorstorlek och i viss mån om pixelstorlek. De högupplösande sensorerna är aldrig de som har bäst egenskaper i samma teknikgeneration. Men det är rätt lustigt att det nästan bara är Fuji-folk med APS-C-hus som negligerar dessa fakta konsekvent. Andra Fuji-fotografer med mellanformathus har säkert gjort samma erfarenheter och det var säkert ett av skälen till deras kameraval. I vissa avseenden gäller liknande skillbader mellan de sensorerna och FF även om skillnaderna i det avseendet är mindre då sensorstorlejkskillnaderna är mindre.

En annan sak som gör A7c till en suverän street-kamera är att den har state of the art AF-automatik och samma möjligheter att kunna konfigureras med Auto ISO min Shutter Speed automatiken som väsentligt förbättrar fotografens timing och handlingsfrihet. Inga andra är riktigt där än även om Canons nya generation möjligen fått en variant av automatisk hierarkisk AF de med. Övriga har en än längre vög att vandra.

Idag behöver ISO-automatiken konfigureras men det är en sak jag inom en närmare framtid förväntar att Sony också löser med snart AI som man gjort med AF. De duskussioner vi hsft i andra trådar kring Sony Click-konfiguration och Sonys menysystem har övertgat mig om att det kanske ör nödvändigt. Det måste funka rakt ur lådan för annars är risken överhängande att många aldrig upptäcker dessa smarta lösningar.
martinot 2020-09-20 15:48
Angående menyer hos Sony;

Var mycket förvånad att det nya (kraftigt förbättrade) menysystemet från Sony inte kom med i A7C, utan att de fortsatte med det gamla (kraftigt kritiserade) menysystemet.

Någon som vet varför inte Sony brydde sig om att ta med det nya (mycket bättre) menysystemet, som de redan tagit fram?

Märklig miss tycker jag (borde inte kostat Sony något).

Även om det inte påverkar bildkvaliteten i A7C, så tycker jag personligen att sådant är viktigt för hur väl man trivs med kameran, och arbetar med den.
niniz 2020-09-20 16:00
Nu undrar jag bara. Det här menysystemet... Vad är det som är så kritiserat? på vilket sätt svåranvänt?
Bengf 2020-09-21 09:20
Det var själva struktureringen som var lite besvärlig, autofokus inställningar var utspridda i olika flikar vilket gjorde att man fick leta en hel del får att kunna sy ihop det man ville, man förbättrade detta efter hand, många kameror i dag har mycket omfattande AF-inställningar med alla möjliga justeringar och inställningar, så det är inte bara hos Sony som det kan bli lite krångligt, sedan är det också LITE överdrivet detta med Sonys menyer, även om flera saker borde kunna göras bättre, så spreds en kollektiv hets om dessa omöjliga menyer, en hets som säkert hindrat onödigt många att köpa Sonys kameror, vilket man kan tycka är olyckligt att det blir så. Det finns 2 stycken trådar som handlar om Sonys menyer, besök dom gärna och hugg in i debatterna.
Sten-Åke Sändh 2020-09-21 11:31
Ett av det största problemen är den rena mängden av delsystem och funktioner som hamnat i menyerna över tid. Jag har själv skrivit om detta efter att jag reagerat över att funtionerna blivit i princip dubbelt så många i A7 III som i A7r som ju är den första generationen.

Jag tror att det är helt omöjligt idag att hitta en menystruktur som faller alla på läppen. Om man gör de till viljes som exv. vill hålla samman alla AF, ISO eller video-funktioner så kommer detta bryta mot andra designregler som stipulerar att man inte ska ge folk mer än 7+-1 alternativ att välja mellan, eftersom även det är mer än ett genomsnitt av befolkningen klarar. I det avseendet är Sony-systemet faktiskt exemplariskt med sina max sex alternativ per flik.

Jag ser att du läst vad jag skrivit om möjligheterna idag att konfigurera Sonys kameror, så att man överhuvudtaget kan glömma menysystemet efter en enda initial konfigurering. Det jag med ett samlingsnamn kallat Sony Click-konfigurationen kan implementeras i alla Sonys modeller i A7 IiI eller senare, A9 eller senare och A6400 eller senare. Gör man det kan man alltså helt glömma menysystemet och koncentrera sig på att ta bilder istället för att mickla med kamerainställningar.
Sten-Åke Sändh 2020-09-21 12:14
Jag är säker på att det Sony redan gjort kommer att vara mainstream i alla spegellösa plattformar kanske redan om en eller max två generationer kamerahus. Säg nästa generation + en FW-uppdatering, ungefär som Nikon gjorde med EyeFocus.

Jag är även rätt säker på att en funktion som Auto ISO min Shutter Speed, som är den andra delen i "Sony Click"-konfigurationen, inte längre kommer att vara gömd i menyträsket längre. Den kommer säkert i en nära framtid att vara implementerad redan i standardkonfigurationen precis som Real Time AF är idag och ligga på en av kamerornas konfigurerbara knappar exv. C1 eller C2.

Den kommer fungera rakt ur lådan med "Standard" som ger 1/monterat objektivs brännvidd eller vald brännvidd på monterat zoomobjektiv. Vill man parera extra snabba förlopp ändrar man buss till "Fast" och "Faster" istället och vill man maxa DR istället så väljer man "Slow" eller "Slower" ustället.
martinot 2020-09-23 14:30
Tillbaka till min fråga och undran:

Någon som vet varför inte Sony brydde sig om att ta med det nya (mycket bättre) menysystemet i A7C, som de redan tagit fram för de andra nya kamerorna i A-serien?
Bengf 2020-09-26 11:17
Det helt nya menysystemet är det hittills bara A7SIII som har, man har ändrat på en del i andra modeller visserligen efter hand, men helt nytt system det är bara A7SIII som har, man får nog vänta ett tag och se hur pass bra man tycker det har blivit, det finns säkert flera förbättringar att önska även med det nya förmodar jag, ser i tråden om allmänna menyer att mycket mera önskningar om allt möjligt dyker upp, önskningar som ingen annan kamera ännu har.
jonas18z 2020-09-26 11:34
Inte ens Sony kan väl vara så dumma så de skickar ut ett nytt menysystem utan att haft betatestare. Skickar mammut ett nytt menysystem ska det vara imgenomtänkt och testat även om det såklart kan finnas förbättringar med tid men grunden bör vara bra. Då ska Sony kunna stå för menysystem och skicka ut det på alla kameror. Dessutom är det ju i så fall extremt osmart att ”testa” ett nytt system på deras absolut viktigaste kamera på länge. Hade i så fall varit bättre att testa på denna kamera. En annan sak de har ju designat dessa kameror parallellt och antagligen med samma team eller åtminstone har de kommunicerat med varandra så de visste att de skulle ha de nya menyerna.
Sten-Åke Sändh 2020-09-26 15:40
Om A7c i princip är en krympt A7 III, så kan det ju vara så att man bara plankat menyerna mer eller mindre rakt av.

Jag funderar faktiskt på att skaffa en A7c (officiellt då till min fru tror jag) och för min del får den gärna vara så lik min A7 III som möjligt.

Men vad som möjligen kan förklara detta med menyerna är väl vad man haft i "röret" och att A7s III ju i mycket är en helt annan och betydligt mer avancerad kamera än A7c. Med tanke på hur länge A7sIII legat i detta "rör" så har nog väldigt mycket flutit förbi under tiden och att lanseringstiderna för de två kamerorna kanske styrts mycket av slumpen. Då kanske det bara blev så just nu att ett äldre menysystem kommer senare än ett nytt. En ny A7s III har de väl hållit på med i fem år.

Det är som sagt bara en gissning och få som egentligen vet förklaringen. Allt är långtifrån alltid perfekt logiskt heller.
Anders F. Eriksson 2020-09-26 18:01
Man kan ju tycka att ett menysystem borde gå att ändra med firmware, men jag antar att det beror på hur det är kodad och processorberoende. Och som andra skrivit är det säkert så att A7C konstruerades tidigare än A7S III och därför har samma menysystem som den A7 III som var förlaga.
Bengf 2020-09-27 07:54
Närmast till hands är nog som flera redan nämnt, A7C låg tidigare i linan, och A7III sensorn hade man nog ganska gått om gissar jag och med lite ekonomi bakom så körde man helt enkelt på, man hyllade en Leica för ett tag sedan för att den var befriad från femtielva knappar och reglage, samtidigt så har det varit mycket röster hit och dit om att en bättre rustad kamera med mera klassigt väl valda knappar och vred skulle underlätta även för oinvigda nya användare, men man kanske går på hur folk använder sina mobiltelefoner, tror att många där kör i stort sikta och skjut man micklar inte så mycket med menyer och inställningar, Iphone 11 fick mycket beröm just för att den så enkelt gav bra färdiga bilder direkt. men då är det mera förvånade att inte Sony satsade mera på en mycket bättre skärm och fulla touch möjligheter, speciellt när man förenklade EVF.
Bengf 2020-09-27 08:17
Kan vi inte gå in i A7C tråden och fortsätta där, det blir enklare då, det är lite intressant detta för jag tror att C/N också kommer med mindre modeller inom en snar framtid, något måste göras för att försöka öka på försäljningen, man kan inte bara lita på entusiast kameror för 30-40000 kr, Canons R6 är ett delförsök från dom, men lite mindre och billigare tror jag kommer.
Sten-Åke Sändh 2020-09-27 16:17
Vem vet Anders, det finns ju de som en gång skrev "Gud hör bön!" på bergväggarna efter infarterna till Stockholm och det har ju även hänt att även Sony rättat till saker i efterhand i FW.

Jag har svårt att se att ett menysystem skulle behöva vara processorberoende. Det går nog om man vill.
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar