Fotosidan provar
Fotosidan har fått prova Sonys nya objektiv FE 50/1,8 och FE 70-300/4,5-5,6 G OSS och den nya superzoom-kameran Sony RX10 III som når upp till motsvarande 600 mm.
Som vi berättat tidigare så kommer snart Sony med två nya objektiv för FE-fattningen. Sony passade på att visa upp dem i samband med öppningen av Sony World Photography Awards 2016 i London.
Sony FE 50 mm f/1,8
Om vi börjar med det nya normalobjektivet så är det mest slående hur precis lagom stort det känns på en A7-kamera. Ihop med den låga vikten på 192 gram får du ett paket du ledigt kan gå omkring med en hel dag. Fokuseringen känns pigg och i alla fall mittskärpan är bra redan på full bländaröppning.
Det nya normalobjektivet känns som gjort för en A7-kamera, lagom stort, lagom lätt, bra prestanda, inte avskräckande dyrt. Precis som ett 50/1,8 skall vara. Objektivet känns mer välbyggt än flera andra märkens 50/1,8-objektiv.
Oskärpeteckningen är mjuk och oskärpecirklarna ser behagligt runda ut. Har du med en stark ljuskälla i bilden, som solen, får du överstrålning (flare), men den verkar måttlig och hyfsat snygg utan skarpa och tydliga former.
f/1,8
f/2,8
f/4
f/5,6
Oskärpeteckningen hos FE 50/1,8 på bländare f/1,8, f/2,8, f/4 och f/5,6. Modell är den finske fotobloggaren Matti Sulanto.
I handeln verkar priset för nya FE 50 mm f/1,8 hamna runt 3000 kronor vilket är dyrare än motsvarande objektiv från flera andra tillverkare. Men objektivet känns mekaniskt välbyggt och mer påkostat än sina billigare konkurrenter. Tre tusen är en överkomlig summa för många och vi misstänker att objektivet även kan bli populärt som kort porträttele på APS-C-modeller.
Sony FE 70-300 mm f/4,5-5,6 G OSS
Priset på nya FE 70-300 mm f/4,5-5,6 G OSS fick nog många att hoppa till när den först presenterades. I handeln verkar nivån hamna runt 14 500 kronor. Det finns 70-300 från tredjepartstillverkare som kostar runt 2 000 kronor och de flesta 70-300 från kameratillverkare ligger i intervallet 4 000 - 6 000 kronor. Men samtidigt finns faktiskt också Canon EF 70-300/4-5,6 L IS USM för strax under 13 000 kronor. Och det är ett mycket uppskattat objektiv. Så länge Sonys nya 70-300 presterar ungefär lika bra är nog priset acceptabelt för många.
Nya FE 70-300 mm f/4,5-5,6 G OSS är kortare än FE 70-200 mm f/4 G och rejält mycket mindre än nya FE 70-200 mm f/2,8 GM. Du ger upp maxbländare och får i utbyte mer räckvidd, mindre format och lägre vikt. Prestanda ser helt klart lovande ut.
Nästan alla billiga 70-300-zoomar tappar kraftigt i prestanda sista biten mot 300 mm, och i synnerhet vid maxbländare. Efter en knapp timme med FE 70-300 G kan vi säga att prestanda i alla fall ser mycket lovande ut, även fullt öppen och i ändlägena.
Utsnitt ur bilden ovan, tagen med Sony A7 II och FE 70-300 G vid 300 mm, f/5,6, ISO 100. Skärpan ser mycket bra ut för att vara fullt öppen och vid maxbrännvidden på 300 mm.
Fokuseringen känns kvick och du kan zooma hela omfånget från 70 till 300 mm i en vridning. Zoomningen känns behagligt trög. Du har en spärr vid 70 mm så objektivet inte självzoomar när det hänger nedåt, men vi upplevde inte att det var speciellt benäget att göra det ändå.
Zoomad till 300 mm blir FE 70-300 G ganska långt, men zoomningen är lagom trög och går i ett svep. Bilden är tagen med FE 70-300 G vid 148 mm, f/5.
Sony RX10 III
Vi provade även nya Sony RX10 III som hastigast. Största nyheten är förstås zoomomfånget på motsvarande 24-600 mm med maxbländare f/2,8-4. Men Sony framhöll också att objektivet har en imponerande kort närgräns på under en meter vilket ger rejäl förstoringsgrad vid motsvarande 600 mm.
Nya Sony RX10 III som har ett imponerande zoomomfång motsvarande 24-600 mm och det med maxbländare f/2,8-4. Bilden är tagen med nya FE 50/1,8 vid f/4 och 1/320.
Det större zoomomfånget gör kameran lite större och klumpigare än RX10 II, men skillnaden är överraskande liten. Med tanke på att du får all funktionalitet från RX10 II, fast med mer zoomomfång känns den här kameran som ett mycket mer lockande val. I synnerhet med tanke på att prisskillnaden är så måttlig. Introduktionspriset i handeln verkar hamna runt 15 500 kronor vilket är 2 000 kr mer än RX10 II.
Zoomad till motsvarande 600 mm blir objektivet hos RX10 III ganska långt. Men skillnaden är inte så stor jämfört med RX10 II med sitt mycket mindre zoomomfång. Även priset skiljer överraskande lite. Bilden är tagen med nya F 70-300 G vid 113 mm och f/5.
Totalintrycket av RX10 III är faktiskt att det helt enkelt är en RX10 II med det zoomomfång den borde haft från början. Visst är den några millimeter större i alla riktningar och den väger 280 gram mer, men det uppvägs med råge av den större mångsidigheten med det större zoomomfånget.
Sony visade en intressant statistik: över 80 procent av de som äger en RX10 II äger också en systemkamera av något slag. De menar att RX10-kamerorna har hittat en roll som andrakameror och videokameror för många proffs och ambitiösa systemkameraentusiaster.
6 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Hur lyckades DPR få till den här bedrövliga bokeh:n? http://goo.gl/QxlRel
Bakgrunden Dpreview använder ser ut lövverket som i den närbelägna park jag brukar använda för oskärpetester här hemma :-)
Man måste förstå att bokeh ser helt olika ut vid olika situationer. Med ljus, rörig bakgrund är det bara ytterst få objektiv (och ofta då teleobjektiv) som ger "perfekt" bokeh utan hård kant på oskärpecirklarna.
Har du större krav än sådär så blir det svårt om du inte ska tredubbla priset.
Edit: Vid närmare påseende vill jag påstå att den där bokehn är extremt bra.
I de bilder jag fick på plats nu i London såg som sagt oskärpecirklarna runda och rätt fina ut, men det var mest enstaka högdagerblänk på inte så långt avstånd mot en i övrigt rätt mjuk bakgrund (blänk från en fontän med byggnader en bra bit bakom), på Dpreviewsbild ser cirklarna mer ovala och kantiga ut.
Själva formen på oskärpecirklarna är en sak. I den bilden vi talar om är de ovala på grund av mekanisk vinjettering, vilket är ofrånkomligt om objektivet är en vanlig dubbel Gauss-konstruktion, vad jag vet. Och en sådan är det.
Men även de allra fräsigaste normalobjektiven beter sig likadant, med mycket få undantag. Kolla bara på Otus 55/1.4. Precis samma sak där, under liknande omständigheter.
Hur rörig bakgrunden ser ut beror främst på hur stor kontrast det är i just bakgrunden. Inte ens en "perfekt" bokeh (helt jämn luminans från mitt till kant av oskärpecirkeln) kommer råda bot på det.
http://www.dpreview.com/files/p/articles/4855283977/SonyFE50mmF1.8-DoubleGaussDesign.jpeg
Det man möjligen kan gnälla på hos Lars exempelbild är longitudinell kromatisk aberration, vilken gör att oskärpecirklarna ändrar färg utåt kanterna. Där är APO-objektiv som Otus mycket bättre, förstås.
Edit: Sen kan bokehn se bäst ut på långt eller kort avstånd. Objektiv som ger mjuk bokeh på korta avstånd brukar ge hård dito på större avstånd, och vice versa. Själv älskade jag Zeiss 50/1,4 av just den anledningen, då det var ett av mycket få normalobjektiv där bakgrunden blev mjukare på större avstånd istället för tvärtom, som många modernare konstruktioner är (ser bra ut på testbilder och porträtt, men hemskt ut vid annan fotografering).
Men jag blev lite förvånad hur definierade, eller tydliga oskärpecirklarna blev i Dpreview-bilden, det bidrar ju starkt till det röriga eller oroliga intrycket av oskärpan.
När jag gjorde det stora 40-50 mm-testet häromåret provade jag mycket med olika avlägsen bakgrund och med olika kombinationer av avstånd mellan motiv och bakgrunden. Där tyckte jag det märktes att flera av de påkostade objektiven gav fina bakgrundsresultat även när man hade fokus på motsvarande en människa i helfigur i en liggande bild. Medan flera av de billigare objektiven i samma situation fick en lite rörigare och mindre harmonisk bakgrundsoskärpa.
och det fins fördelar med lägre totalvikt, fast det kan vara stort. Glöms ofta bort kan jag tycka, när balans diskussionerna tar fart. Nu är dock inte Rx10 III eller föregångaren några lätta kameror, men 600mm sitter där fast, hoppas det sköter sig hyggligt på 600mm.