Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
10 Kommentarer
Logga in för att kommentera
I tunnelbanan har MTR hand om tillstånd, på lokalbanorna är det i skrivande stund Veolia utom Roslagsbanan där Roslagståg trafikerar. För Pendeltågen är det lite snårigare enär de körs av Stockholmståg men trafikerar på Trafikverkets spår vilket kan betyda att även Trafikverket måste ge tillstånd.
I praktiken fotar folk väldigt mycket för privat bruk i tunnelbanan och det är sällan något problem. Det publiceras också mycket bilder på nätet, Flickr och andra fotosajter och jag har aldrig hört talas om att någon har blivit åtalad, stämd, anmodad att ta bort en sådan bild eller ens kontaktad av SL eller någon av trafikutövarna.
Men man har inte automatiskt rättighet att fotografera som man har på allmän plats, blir man avvisad har man inget sådant regelverk att luta sig på. Ordningsvakter, egendomsväktare och vanliga vakter kan ibland be folk som fotograferar att sluta. Jag känner dock inte till något fall där det har slutat med beslag av utrustning eller bilder annat än de uppmärksammade fallet med polismännen i Hornstull men det var inte en normal händelse.
Det kan förstås upplevas som störande för de som arbetar om de blir avbildade så respektera det.
Fortsätt gärna vara "på" om detta för att försöka hamra fram en bättre och mer precis praxis över hur de regler som satts upp skall tolkas. Jag både arbetar på SL (tom februari 2012) och tycker om att fotografera och tycker det vore trevligt om reglerna blev klarare och enklare.