Fotografer
Den japanske fotografen Daido Moriyama har utsetts till 2019 års mottagare av Hasselbladstiftelsens internationella pris i fotografi. Han när främst känd för sina svartvita gatufotografier. Prissumman är en miljon kronor. Prisutdelningen äger rum i Göteborg den 13 oktober.
Daido Moriyama är en av Japans mest kända fotografer och prisas av stiftelsen för sitt subjektiva, men autentiska förhållningssätt. Han är framförallt känd för sina osminkade bilder fångade i ”den kaotiska rastlösheten” i gatumiljöer:
”Genom att reflektera en skarp syn på stadslivet och dess kaos av vardagsliv och ovanliga karaktärer intar hans arbete ett unikt rum mellan det illusoriska och det verkliga. Moriyama blev den mest framträdande konstnären från den kortlivade, men djupt inflytelserika Provokerörelsen, som spelade en viktig roll för att frigöra fotografin från tradition och rannsaka mediets natur. Hans djärva, kompromisslösa stil har bidragit till att skapa ett brett erkännande av japansk fotografi i ett internationellt sammanhang”, betonar juryn i motiveringen.
– Jag instämmer verkligen i det som juryn säger om det illusoriska, för allt det man ser i vår värld är inte vad man tror att det är, inskärper Moriyama. Betraktarens inre påverkar ju alltid upplevelsen. Det som förefaller verkligt, är inte alltid verkligt. Jag gillar detta faktum - det man tror är en illusion kan vara verklighet och tvärtom. Det är det som gör vår värld intressant., säger Daido Moriyama till Dagens Nyheter.
– Nyheten om att jag kommer att få ta emot Hasselbladpriset glädjer mig mycket. Priset är ett erkännande över mitt livslånga arbete med gatufotografi, och jag ser fram emot att fortsätta ta många fler bilder på gatan, säger han i ett pressmeddelande.
Från serien Farewell Photography © Daido Moriyama Photo Foundation
Moriyamas fotografi visades redan 1974 på Museum of Modern Art i New York som en del av den första stora västerländska utställningen med inriktning på japansk fotografi. Sedan dess har hans bilder hängts på bland annat Tate Modern i London, San Francisco Museum of Modern Art, Metropolitan Museum i New York, Fondation Cartier pour l’Art Contemporain i Paris och Rencontres d’Arles.
– Daido Moriyamas skildring av livet är ocensurerad och han räds varken det fula eller det vackra. Han är onekligen en banbrytande fotograf och en inspiration för människor inom många kreativa områden, inte bara inom konst och fotografi, säger Sara Walker och Louise Wolthers, curatorer vid Hasselbladstiftelsen, i en kommentar till pristagarvalet.
Bland Daido Moriyamas inspirationskällor märks fotografen William Klein, Jack Kerouacs och James Baldwins texter, New York-fotografen Weegee, Eugène Atget, Nicéphore Niépce, Shomei Tomatsu, Andy Warhol samt Shūji Terayamas experimentella teater.
Från serien Farewell Photography © Daido Moriyama Photo Foundation
Daido Moriyama berättar för DN att han hans styrka är att han tar sina bilder med magen. Han är fascinerad av kamerornas förmåga att stoppa tiden.
– De är maskiner som kan göra ett utsnitt av historien.
80-årige Moriyama säger även att han ska fortsätta att gå ut och vandra runt på gatorna och ta bilder.
– Så länge det finns en värld och en kamera så finns det inget slut på det.
Ett symposium om och med Daido Moriyama anordnas den 14 oktober 2019 på Hasselblad Center i Göteborg, dagen efter pisutdelningen, varefter en utställning med Moriyamas verk öppnas.
Här kan du se en SVT-intervju med Daido Moriyama.
Hokkaido © Daido Moriyama Photo Foundation
Daido Moriyamas biografi
Daido Moriyama är född 1938 i Osaka, Japan.
Efter att ha studerat grafisk design studerade Moriyama först fotografi under Takeji Iwamiya. Han flyttade till Tokyo 1961 för att bli assistent åt den stora japanske fotografen Eikoh Hosoe medan den senare arbetade på sin berömda serie Ordeal by Roses med författaren Yukio Mishima. Moriyama började arbeta på egen hand 1964. Hans första monografi, Japan: A Photo Theater (1968), hyllades omedelbart av konstnärliga kretsar och följdes av flera böcker som blivit referenser i fotografins historia, såsom Farewell Photography (1972), Hunter (1972), Another Country in New York (1974), Light and Shadow (1982), A Journey to Nakaji (1987) och Lettre à St. Loup (1990), för att bara nämna några. Moriyama har hittills publicerat omkring 300 böcker.
Som medlem av Provoke-rörelsen, som han anslöt sig till 1968 i samband med den andra utgåvan av rörelsens tidskrift med samma namn, gjorde Moriyama rika och tätt komponerade bilder. Hans arbeten, som ofta beskrivs som råa och oroliga, gav upphov till en ny praktik för gatufotografin, där konstnären strövar omkring på gatan, konfronterar och konfronteras med offentliga rum. Moriyama började manipulera silkscreentryck på 1970-talet och använde tekniken i såväl sina böcker som sina verk. Han organiserade också interaktiva evenemang och installationer, som ett sätt att anpassa sin diskurs till olika rum och situationer. I flera självbiografiska texter, t.ex. Memories of a Dog (1984 och 1997), har han gett Eugène Atget, Jack Kerouac, William Klein, Nicéphore Niépce, Shomei Tomatsu, Andy Warhol, Weegee och Garry Winogrand äran av att ha inspirerat hans arbete och stil.
Moriyamas arbete har haft en betydande inverkan över hela världen. 1974 pre-senterade Museum of Modern Art i New York hans verk som en del av den första stora västerländska utställningen med inriktning på japansk fotografi. Sedan dess har Moriyamas fotografier visats på många stora utställningar, däribland Tate Modern i London (William Klein + Daido Moriyama, 2012), San Francisco Museum of Modern Art (Stray Dog, 1999), Metropolitan Museum i New York (Hunter, 1999), National Art Museum i Osaka (On the Road, 2011), Fondation Cartier pour l’Art Contemporain i Paris (2003 & 2016), och Rencontres d’Arles (labyrint + monokrom, 2013).
Moriyamas verk ingår i samlingar på många framstående offentliga institutioner, bl.a. Museum of Modern Art, San Francisco Museum of Modern Art, Metropolitan Museum of Art, Getty Museum, Los Angeles, Museum of Fine Arts, Boston samt Centre Pompidou, Paris. Moriyama har haft stora separatutställningar på San Francisco Museum of Modern Art, Metropolitan Museum of Art, Fondation Cartier pour l’Art Contemporain, Fotomuseum Winterthur, Schweiz, Folkwang Essen, Tyskland, Metropolitan Museum of Photography, Tokyo, och Tate Modern, London.
Från serien: Tights © Daido Moriyama Photo Foundation
Hasselbladpristagare genom tiderna
2019 Daido Moriyama
2018 Oscar Muñoz
2017 Rineke Dijkstra
2016 Stan Douglas
2015 Wolfgang Tillmans
2014 Ishiuchi Miyako
2013 Joan Fontcuberta
2012 Paul Graham
2011 Walid Raad
2010 Sophie Calle
2009 Robert Adams
2008 Graciela Iturbide
2007 Nan Goldin
2006 David Goldblatt
2005 Lee Friedlander
2004 Bernd & Hilla Becher
2003 Malick Sidibé
2002 Jeff Wall
2001 Hiroshi Sugimoto
2000 Boris Mikhailov
1999 Cindy Sherman
1998 William Eggleston
1997 Christer Strömholm
1996 Robert Frank
1995 Robert Häusser
1994 Susan Meiselas
1993 Sune Jonsson
1992 Josef Koudelka
1991 Richard Avedon
1990 William Klein
1989 Sebastião Salgado
1988 Edouard Boubat
1987 Hiroshi Hamaya
1986 Ernst Haas
1985 Irving Penn
1984 Manuel Alvarez Bravo
1983 Inget pris delades ut
1982 Henri Cartier-Bresson
1981 Ansel Adams
1980 Lennart Nilsson
16 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Moriyamas bilder har jag inget emot.
Då led den oerhört mycket av paragrafrytteri. Sånt kan man gilla, men jag gillar foto. Dessutom, och det gäller inte bara GF, saknar jag diskussion kring bildernas berättelser.
Visst kan det vara intressant för både upphovsman och lärjungar att få åsikter om huruvida ett utsnitt kunde förbättras eller om slutaren möjligtvis gick för tidigt. Men foto handlar ju om kommunikation. Att då diskutera praktikaliteter är som att recensera en bok enbart på rättstavning och meningsbyggnad.