Få ut mer av Fotosidan som inloggad
Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm
38 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Sedan huruvida han är värd priset eller inte får andra bedöma, jag sitter inte i juryn men hade jag gjort det skulle jag nog reserverat mig mot beslutet.
Man måste betänka att detta pris är en form av fotografins "Nobelpris" och om man inte lyckas hitta en fotograf i Världen som känns mer angelägen eller har haft en större inverkan på den samtida fotografin eller vad det nu är man söker efter anser jag att det står illa till med Hasselbladpriset.
Med reservation för att jag bara sett det som visas på hemsidan, möjligen finns ett helt annat material som legat som grund för priset?
Eller menar du kanske Anders Petersen?
Detta betyder ju bara att jag fortfarande har mycket att lära när det gäller bildseendet, och det tycker jag känns bra.
Kanske har du uppfattat allt rätt från början?
-affe
Jag tyckte om molnbilderna men jag är lite konstig :-)
Läser kommentarerna om årets pristagare och inser att jag nog får kila vidare ifrån denna sida.
En värdigare pristagare än årets (när de stora redan fått det), kan inte jag hitta.
JB
Men, (och här kommer punchlinen) när jag väl lärde mig förstå professorn insåg jag och många andra att han är äckligt smart, ja på gränsen till genial faktiskt. Men problemet är att hans intelekt ligger på en mycket högre nivå till vad man är van vid.... Lite av en "Rainman"-situation.
Samma sak med Pauls bilder. Om och när man väl försår dem så är de säkert geniala, det tvivlar jag inte en sekund på, men för nuvarande så har jag (och förmodligen många andra här) inte riktigt förstått dem riktigt, förmodligen för att de just ligger på en lite högre nivå än vad man är van vid...
Bara att önska Grattis och god fortsättning till honom!
Avsaknad av Svensk Tangentbord for tillfallet
Vem är det som har tagit ett sådant beslut egentligen? Man kan undra.
Dessa har tagit beslutet:
Clément Chéroux (ordförande), fotografihistoriker, curator på Fotografiavdelningen, Centre Pompidou i Paris, Frankrike,
Ekaterina Degot, konsthistoriker, konstkritiker och curator i Moskva, Ryssland
Ute Eskildsen, professor, chef för fotografiavdelningen och biträdande chef för Museum Folkwang i Essen, Tyskland
Gao Shiming, curator, Skolan för intermediakonst, Kinesiska akademin för konst i Hangzho i Folkrepubliken Kina
Roberta Valtorta, vetenskaplig chef för Museo di Fotografia Contemporanea i Milano, Italien.
På hasselblads hemsida finns ett urval av Grahams bilder. Dagsfärska eller inte, det är dem som hasseblad väljer att lyfta fram: http://www.hasselbladfoundation.org/paul-graham-2012/
Oavsett om det vore självaste påven som suttit i juryn; personligen tycker jag att det finns ett betydande antal fotografer som är mer förtjänta av priset.
Jämförelsen med Paul Auster är spännande. Att ta del av en fotografs enstaka bilder skulle jag jämföra med att slå upp en sida ur någon av Austers verk, på måfå. Ganska snart bildar man sig en uppfattning om hantverket, språket, om ögat (vad gäller bilder) eller pennan (vad gäller texter) har originalitet eller ej.
Självfallet kan kontext, inramning, sammanhang, osv, påverka bildupplevelsen i positiv riktning, men om det är vad som krävs för att bilden ska komma till sin rätt står det troligtvis inte på egna ben från början.
Ingen av dessa bilder haller enligt mig kvaliteten som ett sa atovart pris borde representera. En bild talar snabbare och mer direkt an en bok. Jag haller aven dar med tidigare talare. En initial kannslomassig reaktion borde ges vid forsta anblick av dessa bilder. For att vara fortjant av priset tycker jag att bara motiv och kamerateknik borde vara unik och pa topp.
Kanske är det så att vi är så vana av att se lika stora bilder hänga på en lång rad att vi inte reflekterar över det längre men tror det eller ej det finns faktiskt andra sätt att presentera fotografi. Och det gör skillnad. Testa Grahams bok "A Shimmer of Possibility". Eller varför inte Högskolan för fotografis avgångsutställning på Röda Sten den 14:e april (där bland andra jag själv medverkar). Och presentation är ju bara en liten liten del av ett verk! Allt spelar roll!
OBS! Jag försöker alltså få den här diskussionen till att inte handla om enstaka fotografier utan om verk. Verk som ju så gott som alltid består av flera bilder, delar, serier, andra objekt och så vidare. Verk som är så mycket mer än bilderna i sig. Kontext. Allt spelar in på läsningen. Att titta på enstaka bilder och säga den där är dålig, den där är bra. Det är ju fånigt! Säger ingenting. Överhuvudtaget tycker jag att det är problematiskt att prata om kvalitet som jag tycker är ett mer än vanskligt begrepp att plocka fram när konst ska tolkas/bedömas.