Få ut mer av Fotosidan som inloggad
Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm
Merläsning
Bildkritik - tema Porträtt med proffskritik av Therese Asplund
Reportage
Plus
Med anledning av Therese Asplunds storslam på SM i Foto 2024 så publicerar vi här en intervju med Therese som publicerades i Fotosidan Magasin 2/2020. Therese Asplund är fotografen med erkänd känsla för det perfekta ljuset. Med Avesta som utgångspunkt jonglerar Therese kunduppdrag, workshops och ett internationellt ambassadörskap för blixttillverkaren Elinchrom på daglig basis. Dessutom tar hon sig alltid tid för egna kreativa fotoprojekt.
Läs mer...
4 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Vilken är målgruppen och
Syfte/budskap
I mitt fall har det rört sig rätt riktade böcker vilket i sig gjort det enklare att hålla sig till ett bestämt budskap och därmed följande strikt urval av bilder.
Skulle det rört sig om en kommersiell satsning hade det varit mycket större projekt, som kanske inte ens blivit av.
När det gäller layout etc. har jag försökt hålla det så enkelt som möjligt. De färdig mallarna (i en del fall med smärre modifikationer) har räckt för mig.
Jag håller fullständigt med om att man måste berätta något, skapa en känsla. När jag pratade med förlag, innan jag insåg att jag knappt skulle tjäna några pengar om jag inte gjorde det själv, var det flera som berättade: "du anar inte hur många det finns som tror att folk är intresserade att se deras trädgård, vandring på stan, fjällvandring etc. Vi är inte intresserade om det inte finns en bra tanke"
BTW, bra artikel.