Få ut mer av Fotosidan som inloggad
Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm
136 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Hur som helst, så får vi väl enas om att vi har olika uppfattningar om boken.
beskriva övergången mellan vinter och sommar som väldigt hastig där uppe. De åtta årstiderna handlar nog mera om att beskriva bete, kalvning, vattenstånd, fören medmera som rör renskötsel
http://renbiten.se/samernas-atta-arstider/
Se där, trodde det knappt var vinter i Skåne.
I denna tråd sprider du rena sakfel. (Då menar jag inte din syn på Serkans bilder. Var och en äger sin egen upplevelse.) Du har inte ens sett boken. Du påstår att det står Fuji på bokomslaget. Det är inte sant. Du påstår också att du vet hur han tar sig fram i naturen, men du har ingen aning om det. Du får det också att framstå som att du vet något om hur sponsoravtalet ser ut. Vilket du inte gör.
Jag vet. Serkan är min svärson. Jag har följt projektet på nära håll och var med i tryckeriet när boken producerades.
Idén till projektet är Serkans. För att kunna genomföra det kunde han inte längre ha ett vanligt jobb. Däremot behövde han fortsatt ha mat på bordet. Även en fotograf behöver äta...
Å andra sidan så hade han väl också sålt sin själ om han haft ett jobb, enligt ditt sätt att se på saken.
Jag blir allvarligt talat ledsen när jag ser hur du förföljer honom. Du får tycka vad du vill om hans bilder, men det får finnas gränser för hur mycket "näthat" man får sprida. Ditt svartmålande har gått för långt. Gå ut själv i naturen och gör din konst och låt andra göra sitt!
Hälsar din gamla folkhögskolekamrat
Jag har inte läst Günes bok så jag vet inte om jag gillar bilderna. Det är möjligt att du har rätt, men jag väntar nog med ett omdöme tills jag har läst boken. Den tycks vara lite svår att få tag på just nu. Var hittade du din?
Det blir tokigt om vi ska censurera våra nyheter utifrån någon form av kvalitetskriterium. Dessutom finns det olika kvaliteter. Vilka är det i så fall som ska gälla? Serkan Günes har kvaliteter som vissa uppskattar, men inte alla.
Sedan är en annan sak om han kunnat utföra projektet ännu bättre ...Mer varierat t.ex.
Jag har ingen bestämd åsikt om all slags sponsring,
kanske han trivdes med denna och allt flyter bra.
Men sponsring som ide´tål enligt erfarenheter att diskuteras, det kan vara en stor fråga,
där kommer Alf ju med vettiga vinklingar.
Min historielärare i skolan var mörkblå - moderat men inte alla elever.
De med "rätt" åsikter fick bäst betyg oavsett kunskap.
Att vara beroende kan vara destruktivt.
Detta problem har diskuterats på andra håll än bara på Fotosidan,
inte bara Alf påpekar detta dilemma!
Jodå! Den främste skildraren av Sarek är Edwin Nilsson. Han ägnade större delen av sitt liv i Sarek. Hans erfarenheter, kunskaper, känsla för och insikter kunde han överföra i fotografi!
Många kommentatorer här verkar se fotografering som ren teknik. Jodå, mycket naturfoto är bara det: vackert men i långa loppet repetitivt och tråkigt att titta på. Bra bilder är de som dessutom speglar och skapar känslor - mer är bara så vackert.
Som mångårig vandrare känner jag igen och delar Serkans upplevelse - det sköna känslan av ens egen litenhet i den enorma naturen. (från hans promo-video för en kamera.)
Att återge den känslan är svår, Serkan är, lika lite som jag själv, där ännu.....
Kan dock allmänt glädja mig åt att Sapmi uppmärksammas på sin egen nationaldag, på olika sätt. Tack FS för det!
Han genomförde 4-dygnsvandringar i den svenska fjällvärlden vintertid och fick känna på lappmarkens temperament. Vi är snabba att döma de som inte har besökt "våra platser i fjällvärlden" men Serkan är en sökare och en dag är jag säker på att han kommer att räknas till en av våra stora skildrare av svensk natur!
(Vänligen var nu inte så jävla missunsamma :)
Det är så synd att man många gånger får en sur eftersmak när man läser en artikel - ofta måste samma individ vara snabb som blixten med att skvätta sin bittra galla. Att ge kritik är jätteviktigt men det här börjar mest kännas som systematisk smutskastning. Jag är säker på att individen själv inte har samma uppfattning men jag är lika säker på att det här börjar gå många på nerverna. Det är synd.
Kram på er!
Eftersom jag frågade hur mycket Fuji nämns i boken syftade jag förstås på text i boken och inte på omslaget.
Givetvis vill Fuji att folk som läser boken ska vara medvetna om att Fuji finns och att de sponsrat Günes arbete med den, så visst är det väl marknadföring i någon mening, men det är väl inte så att Günes har tagit reklambilder på beställning av Fuij?
Jag tror inte att man i dag kan avsätta ett helt år för skapandet av en fotobok och sedan hämta in det inkomstfallet på försäljningen av denna bok. Ser inget hinder med sponsorer så länge det inte inkräktar på den konstnärliga friheten och det tror jag knappast har varit fallet här.
Sen håller jag med dig att 10 år skulle ge en helt annan bok, men nu är det ju de 8 årstiderna som skulle skildras under ett år och boken ska ju ses ur det perspektivet.
Vad man än tycker om reklam och sponsring är detta i hög grad en realitet bland t ex elitidrottare. Vi hade sannolikt inte sett den mängd av idrott i tv om det inte vore för reklamen.
Jag tycker det är sorgligt att komma med kritik om boken utan att ha läst den.
Vem säger att Serkan inte jobbar med ett tioårsperspektiv? Hans mycket modiga beslut att flytta till Gällivare tolkar i alla fall jag som att han tänker långsiktigt. Måste han vänta tio år på att släppa en bok?
Men herregud, alltså. Skit i vilken kamera folk använder. Titta på bilderna istället!
OK, att du inte imponeras av bilderna, det är du i din fulla rätt att göra. Alla har vi ju olika smak.
Tycker inte om din argumentation att misskreditera en fotograf för att du inte gillar hans bilder och för att han är sponsrad. Jag är inte speciellt förtjust i Rolling Stones, men skulle inte kalla dem dåliga musiker. Det skulle nog uppfattas som väldigt obildat.
Och är den en generell ovilja oavsett hur bilderna blev?
Kan du även säga vad som specifikt gör just den här boken av Günes dålig pga reklamsponsring?
Sponsring ger inte nödvändigtvis de effekterna som du påstår. Här är det helt öppet och med en självklar koppling till hantverket. Bristande tillit? Menar du att han skulle tagit andra bilder med ett annat märke eller om han inte vore sponsrad? Det tycker jag verkar krystat. Utan sponsring hade det kanske inte blivit någon bok.
Det som lyser igenom är att du inte gillar hans bilder. Det är helt ok, men du kritiserar honom innan du sett boken och går mer åt personkritik.
Hur tycker du t ex Serkan ska göra? Blir han en sämre fotograf av sponsringen?
JO man biter inte den han som föder en, vilket betyder att man anpassar sig tyvärr. Det är på samma sätt med utställningar spm är betlada av välgörenhetsorganisationer har svårt att ta dem på 100% alvar då syfte inte är att beskriva något utan att få mig att öppna plånboken. Birgitta Rubin skrev något bitskt om Nick Brandt och öppna plånboken i DN för några år sedan.
Som sagt jag föredra oberoende artister
Det är inte nödvändigtvis något ont att vara sponsrad. Ett bra sponsringsavtal är ett där båda parter är nöjda och som resulterar i ett bra verk.
Ibland är t.o.m. publiken nöjd, men det är ganska förmätet att klaga på sponsringen när det är bilderna som bör bedömas. Är det lika illa om ett bokförlag betalar förskott till någon som ska producera en bok?
Om bilderna i den aktuella boken har jag inga synpunkter. Jag har inte tittat i den.
någon utanförstående driver på i ett vinstsyfte.
Konstnären exploateras.
Dock för min del var det ett mycket seriöst förlag jag skulle lämna manus till.
Men det hjälpte inte ... blev för medveten, låst, för påverkad.
Boken skulle "brinna bra" (vara mer levande) utan Fuji.
Åtminstone i betraktarens ögon.
Bilderna är bra, det kan jag inte säga emot..
Men inte så värst personliga eller skildrande växlingar i naturen
och årstiderna.
Skriva går bra utan sponsring faktiskt.
Men skriva sammanhängande i månader kräver ju en pension.
Fota går också bra utan sponsring men kanske inte i månader heller.
Ja hu ja.
Har inte vågat bita den hand som ville föda mig.
Har mumlat hittills.
Men visst känner jag mig samtidigt ärad.
I juryn satt mina idoler
med vilka jag dock inte haft kontakt
mer än rena formaliteter.
Det hela är mer och mindre komplicerat
för sponsrings -frågor.
Vill man inte göra något av ovanstående så kan man inte bedriva oberoende konstnärlig verksamhet i någon större omfattning.
Det är å andra sidan vid sidan av poängen. Oavsett hur stora eller små medel man behöver så är det enda alternativet till sponsring att bekosta dem själv.
För att få bra bilder behövs främst tid och kärlek till motivet. En tämligen enkel kamerautrustning som man trivs bra med räcker långt.
Som sagt, det är inte huvudpoängen. Huvudpoängen är att man måste bekosta de små eller stora medlen själv om man inte är sponsrad. Det begränsar också friheten man har att göra det man vill.
Men det är bara att gratulera dig, Mats, som lyckas göra kommersiellt gångbar fotokonst. Det kräver båda talang och arbete. Det är inte alla som lyckas så bra.
Dyr eller billig utrustning var inte poängen (vilket jag tycks behöva tjata om).
Svårare eller mer märkvärdigt är det inte?
Kan tänka mig att det fungerar med "Dekorativ konst" resp "Realistisk konst" eller "Naturkonst"
...
"Ful konst" skulle inte fungera utan bör hänvisas till det subjektiva bedömandet ...
Men några skarpa gränser finns ju inte alltid, en karg och naturalistisk skildring av
fjällvärlden kan mycket väl hänga dekorativt i en sofistikerad salong med dämpade färger.
Med "dekorativt" får man väl besluta sig för vad som menas med det.'"Tillgångligt", "klatschigt",
"inbjudande", "färgstarkt" eller så ...
De aktuella geografiska områdena som diskuteras kan nog skildras på många sätt -
och svårt är det tycker i alla fall jag.
Lättare att diskutera sponsring!
Handlar ofta om en kapitalistisk ägare.
Men att visa "Den dekorativa fjällvärlden i samernas land", låter inte det rentav litet tokigt?
Sponsring kan också bestå av crowd-funding, eller offentliga medel, men man ska inte inbilla sig att man är mer oberoende om man blir sponsrad av sådant.
Tycker Alfs bilder vara bättre på alla sätt.
Alfs bilder var lite kontrastlösa, tycker jag.
Efterfrågan på konstrastlösa gråvädersbilder från fjällen är inte så stor, så det är väl inte konstigt att de inte finns i boken. Däremot går det att ta riktigt bra bilder i fjällen då det är oväder. Det är bara att kolla in Hörnells verk.
Om prestationen är avgörande för bildens kvalitet så är nog att Günes bilder som är tagna varje vecka under ett helt år bättre än Alfs som är tagna under fjällvandring på semestern. :-)
Men bilder bör bedömas oberoende av hur de är tagna, tycker jag. En bra bild är en bra bild oavsett omständigheter. Sen kan man beundra en fotografs hängivenhet, ihärdighet och fysiska prestation för att åstadkomma bilden, men det är en annan sak.
där det går att skildra motiven / ide'n med kamerans hjälp.
Sponsring tar friheten av den konstnärliga utövaren, han är hela tiden påverkad
av att vara till lags för sponsorens målsättning - kanske "bara" i stora drag, i huvudsak eller för en ide´,
men dock påverkad.
Det ger varken samma ansvar eller samma fria val, och svårare sätta sitt
personliga signum på verken.
..
Medger att det kan vara nödvändigt också.
Hur många har råd att ge sig iväg och fota som Serkan Gunes, för egna medel?
Han kanske brinner för projektet men skulle förmodligen visa intressantare
resultat som opåverkad.
Det säger ju sig självt (har inte heller läst eller sett boken).
De som recenserar lär ju få veta eller tar reda på villkoren
och boken blir bedömd på olika grunder, till olika delar,
där sponsringen ingår.
Har sett inom litteraturen att den når längst som är mest
självständig, dock kanske både fattig och risktagande.
Problemen ligger på ett annat plan, i vilka som får stöd.
Säger inte uttalat att det sker per automatik.
Vet bara med mig själv att när jag fick författarstipendium
av ett bokförlag (bokförlagen har olika "profiler") för att ingå i deras stall,
skapades förväntan hos mig och på mig
och jag fick en skrivkris.
Jag skrev bättre (lättare, rakare, mer målmedvetet)
innan, faktiskt.
Har hört detta från några andra också, särskilt kände de så
i början av karriären.,
men det går kanske att sätta sig över.
Andra kanske känner sig sporrade och känner fritt utlopp
för fantasin.
Frågan är inte lätt, inte enkel.
Det har jag också varit med om, dvs jag hade god insyn i ett galleri på
Hornsgatspuckeln i Stockholm, där en ren och ram klåpare drev galleri
för seriösa konstnärer (måleri o även fotografi),
det var Galleri Lukas då.
Författarinnan Nina Södergren som vaktade galleriet på uppdrag,
kände sig minsann inte bekväm alla gånger
och inte heller jag som deltog i en utställning med bild & dikt.
Vad som mer hände där ska vi kanske inte bedriva ord om här,
då det kan få för Fotosidan jobbiga konsekvenser i form av svar på tal
om någon med gott sisådär gott minne läser och vill försvara sig här.
I vilket fall gällde det inte konst eller kultur, det som mer sysslades med
och som vi ombads deltaga i.
Suck.
jag ville vinkla synvinkeln eller hur det heter.
Det finns de som avstår av nämnda skäl.
I de fall sponsring har negativ effekt vill man rädda skinnet,
dvs resten av sin integritet / konstnärsdentitet
för att inte känna sig - som långt dragen konsekvens -
prostituerad.
Sen tror jag visst att det finns många goda sponsorer
som vill ge kulturen en utveckling.
Men alla kan inte ta emot det,
av antingen politiskt färgade åsikter
eller av ren psykisk påverkan (läste peddan -
läs pedagogik - en gång, om hur man påverkar.
Borde inte läst det kanske ...Blev väl överanalytisk då
ett tag).
Men om en god sponsor och en insiktsfull fotograf
/ konstnär samarbetar är det ju bara att gratulera
och inte göra som Bruno K Öijer, sprida flygande sedlar
för 10 000 kr på T -baneperrongen i Gamla stan
för att han inte ville tro på metoden.
Litet ego kan tyckas. Men Bruno är ju ego.
Jag tror att du Magnus skulle kunna fungera i en jury
för urval av sponsormottagande fotografer
och på fler sätt göra saken rätt - vis.
Någon måste ju alltid betala och om konstnären inte är rik ("fattig konstnär" är väl nästan en truism?) så måste någon ställa upp och bekosta den konstnärliga verksamheten.
Det är i det läget bara att välja: bli sponsrad eller låta bli att syssla med sin konst.
I och för sig finns förstås ett tredje alternativ: att syssla med kommersiell konst som säljer så pass bra att den går att leva på, men konstnärer brukar ofta fnysa lite åt kommersiell verksamhet, så jag tror inte att det är ett realistiskt alternativ annat för ett fåtal.
Att fotografen går i Lundhags kängor och dricker soppa från Blå Band påverkar nog inte bilderna negativt.
Sen kan jag förstå att pengar kan orsaka prestationsångest, eller om man är emot att naturfoto kan inbringa pengar, ge en moraliska dilemman som påverkar ens prestation.
Men ger det oss rätten att misskreditera folk som inte har något problem med det.
Vad gäller andra typer av konst, foto, mm med ett djupare budskap kan jag mer förstå diskussionen. Kanske är det jag som inte förstår djupet, allvaret med naturfoto.
N.B. Exemplet du nämnde handlar mer om dokumentation än om konstnärligt naturfoto.
Och det tycker du Serkans bok handlar om...???
F.ö.: om man ska skildra hela Laponia så får man nog hålla på i åtskilliga år. Det vore givetvis ett berömvärt projekt, men vem har råd med ett sånt?
Att skildra delar av Laponia är också att skildra Laponia. Om nu det var ett projektmål. Jag vet inte för jag kan inte hitta någon projektbeskrivning.
Bilden den 13 maj -16 med den över floden tvärgående tallen
t.ex, är en bild jag fastnade för.
Med detta inte emotsagt vad du skriver om projektets upplägg mm.
Inte minst om man bara kollar på bilderna på webben.......
Vill nog gärna se boken, allra helt riktiga utskrifter innan jag recenserar.
Har själv gjort 20-30 vandringar i Laponia, Norge, Island, Himalaja och Borneo. Gillade Serkans första bok mycket. Kan hålla med om en del nedan, och saknar att få den riktigt stora och svåra naturen innanför skinnet. Den upplevelsen finns inte inom gångavstånd från bilen.
Sen när blev du same och kan uttala dig om den frågan?
Om du sen tycker att riktig natur endast finns 4 dagsetapper från bilväg får stå för dig, det ids jag inte ens kommentera.
Men nu är vi tillbaka till prestationstramset gällande naturfotografi. En bild blir inte ett dugg bättre bara för att fotografen har vandrat eller skidat i ett par dagar för att ta bilden. Visst måste man ta sig till sina motiv för att fotografera dem (duh!), men bilden blir bara så bra som fotografen är.
Har inte sett några timmerbilar där.
Självklart så är det skillnad på en dagstur och en långvandring, men vad har det med fotograferande att göra?
Big deal!
Varför göra sig märkvärdig över det, ser inget behov att rättfärdiga mina åsikter med att redogöra vilka ställen jag besökt.
Visst är det vackert där, men det är det på så många andra ställen också.
Sen är det förvisso så att det kan vara en fantastisk naturupplevelse att vandra i många mil till en plats där väldigt få människor har varit, men det har inte så mycket med fotografi att göra. (Been there, done that).
Jag har mer uppfattningen att Alf verkligen har en bred upplevelse
av att ha varit på platsen inifrån och ut -
inte kikat in från dikeskanten.
Att han tror på att hans egen erfarenhet skapar möjligheter till
mer nyanserat synsätt och fotograferingsnivå än de som nöjer sig
med att ta typiskt karaktäristiska bilder av området, på några utvalda
platser.
Som när man tentar på universitetet - man kan läsa en resume´på tio
minuter och klara provet och få sina poäng.
Man kan också läsa hela boken och få en mer samlad återgivning
och gå vidare med mer tyngd.
Att vara på plats och skildra från gräsrotsnivå
är verkligen inte dumt,
om man har tid och råd ...
Skulle varit kul och intressant att gå där med Alf.
Stimulerande för fotografin. Få nya ideer kanske.
Det verkar mer som du vill framhäva dig själv genom att misskreditera en annan.
Nåväl nu slösar jag inte mer tid här.
Förstår inte vad avstånd ska göras så märkvärdigt, men jag har bara bott här i hela mitt liv. Så fjällen o naturen är vardag för mig o då förstår.man nog inte bättre.
Visste inte att du är så hemmastadd där.
Menar det nu inte ironiskt, men vill säga att man kan ju bli "hemmablind".
Alf såg platsen med den sökande blicken, den som vill erövra något nytt.
Kanske finns verkligen ställen i området (Laponia - parken
eller Padjelanta vid norska gränsen där vegetationen och annat,
kanske till och med ljuset, är annorlunda än från utvalda få ställen,
så att naturens rikedom där, nyanserna, blir fler?
Ja inte vet jag ... som inte varit där.
Varit i Kvikkjokk!
Menar du att bilderna i boken är undermåliga för att visa "de åtta årstidernas land", eller vad menar du annars med "ute efter att skildra det han påstår att han skildra"?
Vilken slags bilder tycker du fattas i boken?
Du är en källa till mycket som man inte alls visste om.
Böcker blir utsålda, biblioteken skyltar "enligt efterfrågan" (fick man
lära sig på Bibiliotekshögskolan där jag utbildade mig) - trots protester
från mig, som ville fördjupa och bredda kvaliteten och göra andra inköp
än de nämnda, titlar enligt efterfrågan.
Hur ska folk kunna fråga efter andra titlar om de inte vet att de finns!
Nej, rädda kulturen! Så säger jag också.
Finns några sådana?
Möjligen med mer eller mindre bra kvalitet?
Bra bilder, de flesta, tycker jag, men inte väsensskilda från Günes bilder (förutom icke-landskapsbilderna förstås). Djupare eller grundare är nog mest en sak som finns hos betraktaren.
Det är ju mycket bra att Fotosidan uppmärksammar en ny fotobok som annars kanske inte upptäckts av många som är intresserade. Faller bokens innehåll en inte på läppen, går man väl vidare?
Först ursäkta mig för mitt påstående om dig.
Visst är det viktigt att diskutera kultur, all heder åt dig för det,. Jag anser att det finns en stor risk att diskvalificera verk som inte faller en själv på läppen. Det blir lätt att man missar saker då.
För min egen del så tycker jag det är viktigt med fotoböcker som har dekorativa, vackra bilder från mitt närområde. Det visar på vilka värden som bör räddas till våra barn.
Jag har själv en son som jag gjort några naturfotoböcker till för att han ska inspireras och förhoppningsvis gå i sin faders fotspår.
Jag har även gjort en bok över Malmberget där han finns med framför olika byggnader som inom en snar framtid kommer att försvinna. Många av de bilderna skulle nog kunna beskrivas som dekorativa, men har ett annat värde också.
Ser ingen motsättning mellan dekorativt och seriöst.
Visst finns på olika plan kvalitetsskillnader.
Nu har jag sett de där bilderna av holländarn.
Och ... jag som betraktar mig som en medioker fotograf,
om ens det - mest tur om det blir bra-
skulle ta lika bra bilder som alla de visade utom möjligen en,
där kompositionen var fin.
Stor skillnad på Gunes bilder och dessa.
Ganska allmängiltiga.
Finns bättre i den boken, som visades på annan sajt.
Skulle vilja se Alfs bilder! Var?
@M Jeanna jag bedömer inte Michiel Brouwer bilder efter hans kompositioner ut efter helheten i sitt sammanhang konceptet och finner hans bilder fyllda med information allra helst i hans sammanbet med Anders Sunna som är uppvuxen i den samiska renskötar kulturen
Riktigt fina!
Kallar dem vackra och jordnära men tycker ju inte "dekorativa" är rätt epitet (måste skratta åt det uttrycket i sammanhanget!)
har jag nu också läst om och är ju mycket väsentligt.
Ett fint samarbete tycks de haft-
Tillsammans med text blir bilder ofta mer intressanta.
Kan ju tillägga att jag alltid tyckt att just fjällvärlden (liksom träd och skog för övrigt)
är något svårfotograferbart.
Ljuset spelar stor roll, närhet - distans och perspektivet har en stor betydelse
och färgerna är inte lätta. Har försökt.
Jag har lätt att tycka mycket är trivialt. Guenes bilder är ju dekorativa och jag tycker då
i en mer positiv bemärkelse men att de inte känns som några nyheter.
Brouwers bilder känns litet som "landet efter kriget", saknar en hoppfull eller fruktbar / varm
känsla.Men såg ungefär 5 stycken och utan text.
Inte för att reta någon här, men Alfs bilder i jämförelse (och även som enskild betraktelse)
berör mig mycket mer.
Alf, dina bilder ger mig bildaptit, skapar nyfikenhet och stundom är de dramatiska.
Vad jag mest tänker på är hur jordnära de känns.
Begrepp som "dekorativt" finns ju inte på den kartan,
men däremot en slags ödslig skönhet.
Du har ju en alldeles egen stil som du känns igen på.
Efter att ha sett dina bilder nu förstår man ju att du har åsikter
om boken som diskussionen handlar om.
https://befintligtljus.com/category/fjall/
Sven Hörnell har dokumenterat mycket men han hade sitt flygplan
så bodde han under många år i Riksgränsen...samerna kontaktade honom när det var
bra väder för att flyga...
dessförinnan traskade han kring och fotograferade....han har gett ut böcker.
Boken Mitt Lappland SAREK KEBNEKAISE TORNE TRÄSK gissar jag många av er är ägare till.
Borg Mesch 1896 - 1956 är den fotograf som alla naturfotografer måste vara intresserade av att
få se hans bilder. Jag har sett dessa i Kiruna flertal gånger det är ett måste för mig.
Hasse Andersson har gett ut en bok Borg Mesch Drömmen om fjällen.
Jag yttrar mig inte i denna debatt förrän jag läst syftet samt sett bilderna. Jag har vandrat i många år i svensk fjällvärld men aldrig vågat ge mig in i Sarek...hälsningar Gun-Inger
Du och jag känner varandra sedan länge, så jag vet att du inte är en ond människa. Men det här börjar likna trakasseri. Varhelst Serkans namn nämns så kommer du med dina negativa kommentarer - oavsett sajt. Varför är du så intresserad av honom? Du skulle säkert må bättre av att fokusera på dem som du berikas av istället.
I denna tråd sprider du rena sakfel. (Då menar jag inte din syn på Serkans bilder. Var och en äger sin egen upplevelse.) Du har inte ens sett boken. Du påstår att det står Fuji på bokomslaget. Det är inte sant. Du påstår också att du vet hur han tar sig fram i naturen, men du har ingen aning om det. Du får det också att framstå som att du vet något om hur sponsoravtalet ser ut. Vilket du inte gör.
Jag vet. Serkan är min svärson. Jag har följt projektet på nära håll och var med i tryckeriet när boken producerades.
Idén till projektet är Serkans. För att kunna genomföra det kunde han inte längre ha ett vanligt jobb. Däremot behövde han fortsatt ha mat på bordet. Även en fotograf behöver äta...
Å andra sidan så hade han väl också sålt sin själ om han haft ett jobb, enligt ditt sätt att se på saken.
Jag blir allvarligt talat ledsen när jag ser hur du förföljer honom. Du får tycka vad du vill om hans bilder, men det får finnas gränser för hur mycket "näthat" man får sprida. Ditt svartmålande har gått för långt. Gå ut själv i naturen och gör din konst och låt andra göra sitt!
Hälsar din gamla folkhögskolekamrat