Fotobok
Stefan Ohlsson och Bo Bergström har skrivit en bok som vänder sig till fotografer, fotointresserade och bildköpare.
Varför skrev ni "Tala om bilder!"?
– Historien bakom boken är rätt lång. Det börjar egentligen med en utställning om Tango som Håkan Elofsson på Galleri Gauss någon gång på 80-talet. Jag gav eleverna på Nordens Fotoskola i uppgift att recensera utställningen. Alla älskade bilderna, men klagade på att de var för mörkt kopierade. Vad de inte förstod var ju att denna mörka, bluesiga kopiering var väldigt medvetet gjort av Håkan. Han hade sökt ett sätt att förmedla argentinsk tangos mörka drag, den melankoli som finns i tango som dans.
– Många år senare var jag och Bosse på väg till Gamleby fotoskola, där vi båda satt med i ledningsgruppen. Vi började att diskutera hur fotografer inte förstod sambandet mellan hur de tekniskt gjorde bilderna (ljusa eller mörka, hårda eller mjuka, mättade eller bleka färger, närgånget eller på avstånd) och det de ville uttrycka med sina bilder.
– Plötsligt sa Bosse: Vi gör en bok om detta. Självklart, svarade jag och vi skakade hand på detta. Sedan glömde jag bort detta till dess att vi sågs igen och Bosse berättade att han var färdig med en bok och tyckte att vi nu skulle ta itu med boken vi planerat.
– Det var inte helt enkelt att hitta formen för hur vi skulle göra boken, men till slut blev det så att vi träffades en gång i veckan under 4-5 timmar. Till varje möte hade en av oss med sig 4-5 bilder. Vi slog på bandspelaren och spelade in en timmes diskussion om bilden. Därefter tog Lena Erlingsson ljudfilen och skrev rent och strök och redigerade och vaskade fram några intelligenta tankar ur varje timslångt snack.
Hur ni valde ut vilka fotografer som skulle medverka?
– Det är en salig blandning. Det är pressfotografer, reklamfotografer, modefotografer. Jag valde ofta fotografer som vi hade jobbat med och gjort någon bild till. Dels för att vi hade bilderna tillgängliga, dels för att jag hade haft en diskussion med fotograferna och visste vad de tyckte var viktigt i bilden. Några exempel är Tuija Lindström, Lars Tunbjörk, JH Engström, Martina Hoogland Ivanow, Anna Clarén, Pieter ten Hoopen, Dawid, Catharina Gotby, Hannah Modigh, Tore Jonsson, Anders Petersen, Georg Oddner, Stina Brockman, Sanna Sjöswärd (som också gjorde omslagsbilden) samt Åke E:son Lindman.
Vilka vänder ni er till?
– Vi vänder oss till fotograferna som vill förstå mer om hur de kan få ett starkare kommunikativt uttryck i bilden och bildköpare som vill förstå hur bilderna påverkar betraktaren. Vi hoppas naturligtvis att den kommer att läsas på alla fotoutbildningar, för detta är något som många fotografer är dåliga på, både att tänka på och diskutera om. Det är inte en särdeles teoretisk bok, utan vi snackar om bilderna utifrån den erfarenhet vi har av bilder, så jag hoppas den ska kännas lättläst och rolig att ta del av.
20 Kommentarer
Logga in för att kommentera
På Bokus kostar den 358 SEK inkl. moms, gratis frakt.
Adlibris och Bokus är ju de två största svenska internetbokhandlarna. Min erfarenhet genom åren är att Bokus är pålitligare - de levererar snabbare och verkar ha ett större lager (båda har miljontals titlar på alla språk som man kan beställa, men bara en mindre del av dessa finns på lager). Alla böcker jag beställt från bokus.com har jag fått direkt, medan jag ibland har fått vänta ganska länge på vissa böcker från Adlibris.
Någon gång har jag behövt ringa för att få lite råd om olika böcker, och då har jag fått tala med bokkunniga människor på Bokus, men det har varit svårt att hitta på Adlibris.
En av förklaringarna till detta kan vara att Bokus är grundat av folk från Akademibokhandeln med decenniers erfarenhet av branchen, medan Adlibris grundades av fyra konsulter och entreprenörer som ville starta en nätbusiness "av något slag". Enligt dem själva spånade de fram 100 olika alternativ, och sedan valde de det 101:a, vilket blev en nätbokhandel. De hade tidigare erfarenhet av IT, men ingen som helst fackkunskap om böcker. Detta gör att de ofta kan vara något billigare på vissa böcker (men inte på alla, ibland är Bokus betydligt billigare).
En enda persons erfarenheter är förstås inte något särskilt stort statistiskt underlag, men det finns även lite större undersökningar som stämmer med mina personliga erfarenheter. "Web Service Award" delas ut varje år sedan år 2000 till den näthandel som har den högsta andelen nöjda kunder. Man nominerar 3-4 st varje år, och en av dessa utses som vinnare. Bokus har vunnit fyra gånger, medan Adlibris aldrig har vunnit. Dock har de varit nominerade en gång (år 2004). Men Bokus har varit nominerade varenda år sedan år 2002 (det enda företag som lyckats med detta) och som sagt vunnit fler gånger än något annat företag (samt dessutom fått hedersbetygelser).
Trots att jag är en s.k. fattigpensionär tycker jag ändå att det är värt att betala någon eller några kronor mer (bara ibland, ibland blir det billigare från Bokus) för att slippa strul.
Och nej, jag har inga andra förbindelser med Bokus annat än att jag köper lite böcker ibland. Ovanstående drapa är enbart avsedd att vara konsumentupplysning (och det väsentligaste går ju att kontrollera).
Ang bokus så är det mycket möjligt att dom är kunniga men hade för mig att det var några andra som grundade bokus och sen sålde det för att bränna alla pengar på boo.com kollade upp lite…
Ur Wikiepedia: Företaget grundades i augusti 1997 av Kajsa Leander och Ernst Malmsten under namnet Bokus. Redan året därpå såldes bolaget till KF Media vilka år 2000 sålde 50 procent av bolaget till tyska Bertelsmann. År 2002 köpte KF Media åter Bertelsmanns andel. Under en period hette butiken Bol. Hösten 2005 övertog Bokus Akademibokhandelns Internetförsäljning och bytte då namn till Akademibokhandeln Bokus AB. I september 2006 övertog Bokus även Exlibris.se vilket skedde samtidigt med köpet av de fyra faktiska Exlibrisbutikerna i Stockholm. Bokus är sedan 2009 en del av Akademibokhandelsgruppen. Båda ingår sedan juli 2010 i KF Media tillsammans med bland annat Norstedts förlagsgrupp. Bokus är gruppens varumärke för internethandel.
http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/adlibris_com/pressrelease/view/adlibris-aer-det-mest-rekommenderade-foeretaget-i-sverige-793000
Jag hoppas att bilden inte är alltför inriktad på "kommunikatörer", "kunder" och andra marknadsbegrepp. Jag ska ge den en chans och se om jag kan provläsa någon sida innan jag vet om den är värd att investera i.
Bildkritik särskilt inom fotografi är ännu ett rätt outforskat område. Märkligt nog.
/Lars
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=186884
I de första kapitlen fattade jag överhuvudtaget inte vad de skrev i boken, det gick liksom inte in, men nu efter mer än halva har poletten trillat ner. Kan inte minnas att jag läst någonting liknande tidigare. Vilket kan bero på att jag nog inte läst mycket text om foto och bild alls. Men det kan också bero på att boken är unik - det kanske någon annan kan berätta om. I vilket fall är boken helt klart en betydelsefull pusselbit för mitt eget bildseende och skulle absolut inte vilja vara utan den.
För mig handlar boken om sätt att se på bilder. Och det är liksom inget att lära sig, jag bara läser kapitel för kapitel och på något sätt det smugit sig in ett bildseende i mig som jag tidigare inte haft tillgång till. Nu ska det bli intressant att se om eller hur jag påverkats nästa gång jag står där ute med kameran och väljer hur jag ska göra med en bild. Jag har redan börjat fundera mer på vad jag egentligen gör och hur jag gör vid framkallningen/bildbehandlingen av RAW-bilderna när jag kommit hem. Varför gör jag si eller så och vad menar jag med det?
Inte så mycket naturfoto i boken, i alla fall inte den första halvan. Tror jag kan behöva ytterligare en pusselbit för att förstå mer om natur- och landskapsfoto, vilket jag är mest intresserad av.
Stefan