Annons

Proffsfoto

Artiklar > Niklas vill få fotografer att mötas

Niklas vill få fotografer att mötas

En konferenslokal med bara fotografer. Det är målet när Niklas Wikman arrangerar Photoevent i slutet av augusti i år.

Photoevent är vad Niklas Wikman kallar för en knytkonferens. Det enda fasta schemat för de tre dagarna är incheckning och öppningstalare. Sedan är det deltagarna själva som får skapa programmet.
– Vem som helst kan sätta upp en lapp om något de vill föreläsa om eller diskutera kring, säger Niklas Wikman om konceptet.

Idén föddes ur Niklas twitterflöde efter en träff om sociala medier i Blekinge. Deltagarna fick lyssna på expertföreläsningar och tälta. Alla skrev att de haft väldigt roligt.
– Det här måste gå att göra med fotografer, tänkte jag, och i augusti förra året började jag annonsera om Photoevent.

Niklas tror att det blir mycket prat om marknadsföring och hur man går från att vara bloggare till egen företagare. Han vill gärna se att olika typer av fotografer blandar sig med varandra och utbyter erfarenheter.
– Visionen är att man ska kunna sätta sig ner med vem som helst och kunna prata foto.

Läs mer på Photoevent.se



Publicerad 2012-03-05.

41 Kommentarer

Michael Vernersson 2012-03-05 16:02  
Mycket trevligt initiativ....

MEN...... Kalla mig gärna för sniken & snål men 5 lök för en helg där deltagarna själva står för innehållet är faktiskt lite väl saftigt.

Nu kanske jag är trångsynt men det är i så fall smällar jag får ta ;)
//Miche
Patrik Lidholm 2012-03-05 16:09
Håller med . Strunta i 4 sådana här o köp en D800 mycket roligare
froderberg 2012-03-05 16:14
Fortbildning kostar alltid pengar. En yrkesfotograf kan räkna hem den här typen av kostnad mot de kunskaper det ger.

Bland exempelvis bröllopsfotografer utvecklas nya marknadsföringsmetoder väldigt snabbt.
Och vad är bättre än att lära sig av andra proffs?
Henrik Malmborg 2012-03-05 16:59
Jag håller också med Mr Vernersson. Jag blir inte intresserad av något så diffust som detta. Hur många Musiker hade betalat 5000 kr för att bara få hänga med andra musiker och "se om det ger något". Vilka har skall dit?
Det känns mer som en idé för att fylla på kassan andra.

...Men, eftersom Magnus Fröderberg kan gå i god för det, då skulle jag och säkert med flera bli intresserade utefter en artikel. Så var gärna på plats Fotosidan! :)
Henrik Malmborg 2012-03-05 17:01
Och... Är man intresserad av att utvecklas, då finns det många vägar att gå utan att det kostar ett öre. Allt hänger på ens egen kreativitet i att utvecklas... Precis som i fotograferandet.
Michael Vernersson 2012-03-05 17:50
Som svar til Herr Fröderberg:
Att fortbildning kostar pengar har jag inget att invända mot.
Men för mig som amatör är 5000kr väldigt mycket att spendera på en helg där jag dessutom inte har en aning om vad som egentligen väntar.

Ska jag nu lägga den summan på en fortbildande helg med seminarer etc så vill jag veta exakt vad jag har att vänta för att kunna avgöra i förhand om det är något som passar mig eller inte.

Bara som jämförelse, jag är även djupt insyltad i hundvärlden och då främst bruks. För samma pengar som denna helgen får jag en hel veckas läger med inhyrd instruktör, boende och helpension. Men som sagt i detta fallet vet jag ju vad jag får.

5lök är mao lite för mkt för att bränna på chans.
Även om detta inkluderar transfer.
wikman 2012-03-05 18:06
Deltagarna på konferensen kommer presenteras på hemsidan, även de som redan vet att de kommer prata om något speciellt kommer presenteras.

Så håll ett öga på hemsidan, det kommer inte vara lika mycket "grisen i säcken" längre fram. Just nu är det knappa 30 anmälda, primärt fotografer inom porträtt och bröllop eftersom det är där jag har störst kontaktnät.

Jag har letat ganska mycket efter billigare ställen att vara på, men detta är det mest prisvärda jag hittat.
SubClip 2012-03-05 22:07
Tycker att det är ett ganska rimligt pris. Och att deltagarna själv står för innehållet tycker jag, tvärt emot dig Vernersson är helt perfekt! :) Då slipper jag tex sitta längst bak i en föreläsningssal där det pratas om studioljus som jag inte alls är intresserad av och kan istället hänga med ett gäng naturfotografer för att diskutera hur man jobbar med den starka lunchsolen som jag sedan direkt kan koppla till min egen bröllopsfotografering. Eller kanske sätta mig med några av mina bröllopskolleger och prata kontraktsskrivning. Skulle någon vara intresserad kan jag i min tur tänka mig att hålla ett föredrag om vad man ska tänka på när man videoredigerar. Att själv kunna göra sitt schema och fullständigt anpassa det efter mina behov är ju guld värt!
geronimo13 2012-03-05 23:02
Förstår att alla kan tycka det är mycket pengar. Men försök själva sätta ihop en konferens inkl helpension för under 5.000 på en helg i Storstockholm.
Micke#1 2012-03-05 23:05
Jamen skippa eventet dårå

det är ju inte så att någon tvingar dig att delta, eller hur?

Kom igen nu FS gnällsida

fan vad trött jag blir på alla gnällspikar.

Här har vi en kille som satsar sin tid på att starta upp någonting, och direkt så gnäller alla som inte har råd att det är för dyrt,,,,,jamen skit i det då
Michael Vernersson 2012-03-06 00:38
Ohh Mr Positiv har vaknat...

Vet inte om du egentligen läste vad du själv skrev men nog upplevde jag din kommentar som synnerligen gnällig.

Eller menar du att det är helt okej att uttrycka en åsikt men då bara om den är odelat positiv?

Sedan är det ju så att alla har vi olika synvinklar på ett evenemang som detta.
Vissa kan dett säkert ge massor medan andra troligen får ut betydligt mindre av det hela.
Följdaktligen väljer man något som man tror att man får ut det mesta ur, svårare än så är det ju inte. Eller?

Är man yrkesfotograf tvivlar jag inte en sekund på att denna formen är alldeles ypperligt, däremot som amatör tror jag tyvärr att jag hade haft svårt att tillgodogöra mig en tiondel av vad en yrkesmänniska gör.
jacglenphoto© 2012-03-05 17:13  
Det står ju om att detta tex handlar om att gå från att vara bloggare till att bli företagare - alltså lite svårt att göra några ordentliga avdrag - 5000:- är väldigt mycket när den så kallade utbildningen är ospecificerad , sorry kanonidé men tror nog att de flesta vill veta lite mer om vad de skall lägga pengar på ... annars kan vi köra en på västkusten för bara 4,000:- , då är vi nere på miljonen och vi bör nog kunna fixa ihop ett riktigt bra event för dom pengarna och ändå kunna visa nån form av program.
Det kanske blir suveränt till slut - men 5,000:- är väldigt mycket.

Dock lycka till för denna typen av event behövs - även på västkusten.

//Glenn
wikman 2012-03-05 17:46
Du skall nog inte gå på texten i artikeln när du gör bedömningen hurvida detta är avdragsgillt eller inte.

Jag kan kontakta skattemyndigheten för ett skriftligt utlåtande, men konferensen uppfyller vad jag kunnat se alla villkor för att vara avdragsgill.

/N
jacglenphoto© 2012-03-05 19:09
Vad jag menar är att om man är amatör så har man kanske inte lika lätt att göra avdrag - måste ju finnas inkomster också att kvitta mot.
Att regelverket skall uppfyllas förstår jag - om det är så att ni får extremt många sponsorer - kommer deltagarna ha nytta av det då? eller vart går dem pengarna?

Ha en bra kväll.
//Glenn
wikman 2012-03-05 19:23
Det är ju lite moment 22 även med sponsorer eftersom det är ett nytt koncept.

Till en början erbjuds sponsorerna att gå in som ambassadör-sponsor, vilket innebär att de betalar konferensavgiften för någon som kan vara av intresse för fler att lyssna på.

Men jag vill även ha med sponsorerna för att både deltagarna och sponsorer har mycket att vinna på att ha en personligare kontakt.

Jag lovar att återkomma den dagen som sponsorintäkterna överstiger omkostnaderna för arrangemanget...
jacglenphoto© 2012-03-05 19:27
Ingen dum idé och väl värd att prövas givetvis - låt dom få hålla en workshop och samtidigt betala för det för de når ju rätt målgrupp direkt.
Erik Schalin 2012-03-05 17:22  
Har ni hört talas om fotoklubbar?

Och jag förstår mycket väl att det här är lite annat men det finns betydligt billigare alternativ.
Det finns nationella fototräffar, den mest välbesökta är väl Vårgårda. Det är bara att man är ett gäng som bestämmer att man skall dit.
Modellbilder.se har träffar.
SFF, Västsvenska, osv
wikman 2012-03-05 17:59
Fotoklubbar är jättebra, jag har startat, drivit och lagt ner en själv. Jag startade även Modellbilder.se med Adam Madsen och drog igång träffverksamheten där.

Här är fokus lite mer mot de proffesionella, det kommer vara mer fokus på de frågor som är viktiga för dem som lever helt eller delvis på sitt fotograferande. Även om konferensen är öppen för alla så tror jag att det är de proffesionella som får ut mest av att komma.

För att använda ett uttryck som Thomas Ledin använde under "Så mycket bättre" - Som ett läger med kollegor.
lumor_ 2012-03-06 21:38
Det är liksom i stort sett gratis att träffas och utbyta idéer :)
Den här grejen verkar vara lite av bonfångeri. Fotoklubbar eller bara att komma överens om att ses över en fika genom en forumtråd är nog mer givande. På en träff som kostar 5000kr får man kanske möta lättlurade, desperata bloggare som har pengar över. Hur givande är det om man siktar på foto som yrke? Kanske är jävligt bra också, vem vet, men grisen köps i säck.
wikman 2012-03-07 12:51
Per, att kalla det bonfångeri tycker jag är lite lågt, jag har lagt ner otroligt mycket arbete i detta.

Detman betalar för är kost och logi, det är väll bara att gå in på Sånga-Säbys hemsida å se vad det kostar att bo där med helpension två nätter. Du kommer upptäcka att det den perioden som konferensen är kostar lite drygt 5500:-, på detta har jag förhandlat fram rabatter och uppgraderat så att alla som anmäler sig tidigt är garanterade sjöutsikt.

Sen kostar konferensrummen mellan 5000:- och 23000:- per dag .

Men som sagt, det går att ordna möten mycket billigare, problemet uppstår när man som jag vill samla 250 personer en hel helg.

Kan vi inte bara släppa hela kostnadsbiten å disskutera de possitiva sakerna som skulle kunna komma ut ur en konferens av det här slaget?
wikman 2012-03-05 17:44  
Bara för att förtydlig, de 5000:- inkluderar alltså kost, logi och transfer från och till flyg/tåg i Stockholm.

Man betalar i praktiken knappa 150:-/deltagare för tillgång till konferensrum under helgen.

Visst skulle man kunna arrangera detta över dagen någonstans för en mycket lägre kostnad, men jag tycker att det sociala är otroligt viktigt också, därför har jag valt ett 48-timmars upplägg.

Det är faktiskt ingen som tjänar några stora pengar på detta, till och med konferensanläggningen har gett oss otroligt förmånliga priser.
Henrik Malmborg 2012-03-05 18:05
Vilka professionella fotografer har hittills visat intresse? (Det kan locka andra)
wikman 2012-03-05 18:07
De anmälda kommer läggas ut på hemsidan inom kort.
Gareth Bagley 2012-03-05 19:49
Hej Niklas!
Riktigt bra initiativ!.. Jag tycker det låter kanon.

Skulle du kunna maila mig med din mail adress, jag hitta inte det?
Jag har [email protected]

Cheers!
/Gareth Bagley
volkers 2012-03-05 19:54  
Just priset gjorde att jag anmälde mig för Photoevent. Den säkerställer att jag träffer människor som ha redan kommit en bit i sitt företagande och satsar på nätverkandet på professionell nivea. Spenderade förra helgen i Hamburg, event i liknande prisklass. Kom hem med en konkret ide där jag kommer att omsätta minst samma pengar som eventet kostade varje lördag. Klart att man kan organisera en träff på en åker och be alla att ta med sig egen tält och toapapper för att hålla kostnader ner men jag räknar även in min tid som kostnad och den är värdefullt.
wikman 2012-03-05 21:09
:)

Vi tänker ganska lika ibland Volker... Även om jag tyckte att Sweden Social Web Camp som är en stor del av inspirationen är riktigt trevligt med sina tält och mingel på bryggan. Men det sistnämnda har vi alla möjligheter för på photoevent också.

Sen är det ganska mycket kostnader att ordna mat, boende, konferensmöjligheter m.m. på en åker eller ö. Jag tror faktiskt att SSWC är dyrare per deltagare, men eftersom det är mer etablerat och större, drygt 400 deltagare, så får de in andra summor från sponsorer.
Surgeon 2012-03-05 20:56  
Det är väl ingenting att gnälla över.

Det är ett event, de som vill anmäla sig betalar 5000SEK, inkl boende och transfer.

De som vill vara där tycker säkert att det är värt det och om det är avdragsgillt som utbildning eller liknande så så är det säkert väl värt pengarna att knyta kontakter och få input av andra fotografer.

Men som alltid är det folk som gnäller att det är för dyrt, säkert samma människor som tankar hem en olaglig kopia av Photoshop och motiverar detta med att Adobe inte förlorar pengar, då han aldrig skulle lägga ut pengarna på programvaran i allafall...



(Ja, jag har en fullt betald version av PS CS5 extended)
wikman 2012-03-05 21:17
Värt att notera är också att minst ett av konferensrummen kommer sändas live på nätet under konferensen, precis som de flesta av "Under året" aktiviteterna (tyvärr strulade tekniken senast).

Så bara för att det kostar att gå på själva konferensen så betyder det inte att allt gott som kommer ut från den måste kosta. Jämför gärna lite med upplägget för t.ex. TED eller Photoshop World där mycket av det som konferensdeltagarna ärmförst att se sedan blir tillgängligt gratis för alla.
SubClip 2012-03-05 21:56  
Är redan anmäld och ser otroligt mycket fram emot Photoevent-helgen! Det är grymt att du dragit ihop det här Niklas! Att under en hel helg umgås med kolleger, dela tankar om såväl fotografering som marknadsföring och affärsmodeller, få massor med inspiration och upplägg för samarbeten och nya idéer och dessutom lära sig massa nytt känns helt rätt i tiden. Hoppas att det blir ett årligt arrangemang!
Surgeon 2012-03-05 22:08
Kan bara hålla med, vi behöver lite mer av detta entreprenörskap,
progma 2012-03-06 03:17  
Det är många som avviker detta pga priset. Jag är nog tyvärr på samma bana.
Visst, man får bo på hotell verkar det som, och ha tillgång till 10 konferenslokaler. Men är det värt det?
Är det nu jag ska styra ihop min egna fototräff under nästa sommar där vi istället träffas kring en lägergård där samtliga bor i tält och har workshops ute i naturen istället? kostnad på möjligen 500 inkl mat.
wikman 2012-03-06 09:17
Låter trevligt Niclas, jag skulle absolut komma.

Alla arrangemang har olika förutsättningar och ambitionsnivåer.

Jag "slås" även mot t.ex. Canon som arrangerar två dagar med fantastiska talare för 0:-, eller 150:- om man inte har deras kameror.

På photoevent är dock skillnaden att alla är på plats i 48 timmar, ingen slänger sig i bilen direkt efter att den där intressanta talaren klivit av scenen, utan istället möts man upp i baren och fortsätter prata om det man tyckte va intressant, antingen med de andra deltagarna, eller med föreläsaren själv (som ju också är en deltagare).
progma 2012-03-06 17:31
Ja det är självklart helt olika förutsättningar. Men vad säger du, ska vi ta å prata vidare om ett annat koncept där det rör sig om mindre utgifter för arrangören och lite billigare för deltagare? Är du på? :D
Workshops utomhus och tillgång till lägergård och strand mm. Ett hett tips. Barnens ö i stockholm är ett fint område.
wikman 2012-03-06 21:34
Jag mäktar tyvärr inte med att arrangera mer än det jag redan har på mina axlar. Utöver själva photoevent kör jag kvällar umgeför en gång i månaden, nu närmast om sociala medier för småföretagare (ligger information på http://photoevent.se/). Förhandlar med ett par stora internationella namn om att få dem till Sverige också. Körde ju Jonas Peterson förra sommaren och har några bollar igång på liknande arrangemang.

Men jag kommer gärna, är själv lite vesviken att jag missade Norrlandsdagarna som jag gärna slår ett slag för annars för dem som vill ha en mer traditionell konferens med föreläsare, bildvisningar m.m.

Det är inte helt omöjligt att jag försöker få till någon knytkonferens i mindre skala också, troligen helt gratis, en halvdag i Stockholm för att visa hur konceptet fungerar.

Men du hittar min e-post på hemsidan, tveka inte att komma med frågor, jag har ganska mycket erfarenheter rumt att arrangera den här typen av aktiviteter (förvisso är en av erfarenheterna att det alltid blir dyrare att fixa allt själv, men jag har ganska höga krav på mat och bekvämligheter rumtomkring).
angelcom 2012-03-06 07:51  
Kanonidé. fem gånger för dyrt. Sorry.
levitte 2012-03-06 08:00  
Varje gång man ser en prislapp så ställer man sig frågan vad det är man betalar för. För en hel del saker vet man redan från början, det är då inte så värst mycket att fundera över, vi värderar om priset är rimligt jämfört med något ankartal vi har.

När man ser en prislapp på en konferens eller en helg kan man ju fråga sig precis det, vad är det pengarna går till och tycker man att det är en rimlig penning för det?

För en helg som denna, där det antas vara några keynote speakers lite i början, och övrigt prat antas tas om hand av deltagarna själva på helt frivillig basis (och som jag förstår det, utan ersättning för det), kan man fråga sig vad pengarna går till. ca 50 anmälda redan idag såg jag nån skriva, det innebär i princip 250 000:- idag. På sidan för eventet så nämns det en vacker drömtanke på 250 deltagare, det är lite över en miljon.

Sånga-Säby är ett vackert och påkostat ställe, ser det ut som att döma av de bilder jag ser på svenskamöten, Svartsjö/Ekerö brukar vara vackert och trivsamt, jag har inte svårt att förstå att det kanske inte är det billigaste stället att vara på. Jag får intrycket av att det är mest av allt det här man betalar för, miljön och bekvämlighet.

Tycker man det är värt det? Det är upp till var och en. Har man möjlighet att dra av det som verksamhetskostnad (vilket inte alla har, det kan finnas alla möjliga skäl till det) så är det självklart enklare.
wikman 2012-03-06 09:23  
För de som är intresserade av konceptet knytkonferens, titta gärna på denna film från SSWC som är arrangemanget som inspirerat mig.

Det är dessutom ett "tält" arrangemang för de som förespråkar det.

http://vimeo.com/28092333
Splanky 2012-03-07 08:49  
Ett otroligt bra initiativ av Niklas!
Tror det kommer att följas av fler liknande tillställningar framöver där nätverkandet kollegor emellan är så bra.
Allting kostar, det kan ju inte va en hemlighet för någon.
Och kan det lyfta någons verksamhet är kostnaden mycket låg.
Vilket var och en får ta ställning till.

Förvånande att så många ser så kortsiktigt och fixerar sig vid summan.
För dem som deltager är det uppenbart värt vartenda öre och det är ju syftet.

Stort lycka till Niklas, tyvärr kan jag ej deltaga denna gången men det kommer nog fler efter detta som troligen ger enorm mersmak.
Mvh/Tomas
wikman 2012-03-07 12:39
Tack Tomas!
wikman 2012-03-07 16:23  
För de som är nyfikna på konceptet knytkonferens (eller okonferens/unConference) så är det två som arrangeras ganska snart.

Emeet
Arrangeras i Stockholm den 21/3, vänder sig till dem som arbetar med e-handel. De 150 biljetterna tog slut på 8 sekunder, lite Springsteen klass på det.

WebCoast
Arrangeras i Göteborg 16-18/3, vänder sig till alla som arbetar med webben. Drygt 200 deltagare, slutsålt men extra biljettsläpp imorgon (8/3).

Ett bra sätt att hålla koll på dessa komferenser är med Twitter, sök på #emeet respektive #webcoast
wikman 2012-07-23 17:20  
Nu har det hänt grejer runt photoevent!

Man kan nu anmäla sig för enbart lördagen. Det betyder att man kan få gå på 8 timmars konferens för fotografer för bara 1000:-.

Om man dessutom är lite snabb och själv anmäler en session man vill hålla så får man halva priset och betalar bara 500:-.

Alternativet med hela helgen finns fortfarande kvar och ger upp till 16 timmars schemalagd utbildning.

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar