Få ut mer av Fotosidan som inloggad
Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm
34 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Men kom ihåg att ta patentansökningar med en nypa salt. Faktum är att flertalet idéer som patentsöks i världen aldrig blir verkliga produkter.
Det finns andra exempel där man har har "lånat" en idé från liknande branscher och lyckats patentera samma koncept i en ny tillämpning.
Man kan söka patent i flera syften. Ibland är syftet defensivt, dvs man vill stoppa konkurrenter från att använda en idé, snarare än att man vill använda idén själv.
Ibland använder man patent som ett rent affärsverktyg. Patent köps, säljs och licensieras.
Det finns också ett strategiskt värde i en stor patentportfölj, oavsett om man utnyttjar patenten eller ej. Patent består i 20 år, till skillnad från kompetenta medarbetare som kommer och går lite hipp som happ.
Du gör en uppräkning av olika möjliga syften med att ansöka om patent.
Jag tycker att du glömmer ett, som kan vara väsentligt.
Canon är sällsynt duktiga på att bygga sitt varumärke.
En sådan här patentansökan ger redaktionell text, som den här, där Canon framstår som ett tekniskt ledande företag.
Om man skulle jämföra Canons kostnader för att ta fram denna patentansökan, med den PR/goodwill det får över hela världen, så skulle jag gissa att patentansökan redan betalat sig med råge.
Men, som sagt, det är bara en gissning från min sida.
Bra att du tog upp Canons problem med värmeutveckling, kritiken var ju stark t.ex. efter lanseringen av R5.
För egen del begriper jag mer om marknadsföring, än om patent. Det säger dock inte mycket.
Man ska inte underskatta värdet av positiva omnämnaden i redaktionell text. Det är svårt att ersätta med köpt reklamplats.
Sedan kan ju företag påverka och smörja journalister, så att de i praktiken blir som deras ambassadörer. Det finns exempel på det.
Uppmärksamheten kring en patentansökan har dock inte samma "risker/nackdelar".
Inget säger att en ansökan, som det nu handlar om, nödvändigtvis behöver leda till ett patent som sedan upprätthålls i ett flertal länder.
I sak. Det jag ville säga med mitt inlägg.
Du skrev att "man kan söka patent av olika syften", och på det följde en uppräkning av olika syften.
I den uppräkningen tycker jag att "reklamvärdet" borde ingå.
Det är även som så, att det kan finnas mer än ett syfte bakom en och samma patentansökan.
Det jag presenterade som en gissning kring det ekonomiska värdet i det här fallet, var just det, en gissning, kanske t.o.m. en "killgissning".
Metoden med vattenkylning har införts i många produkter, t.ex. mc-motorer.
En av mina vänner har en vattenkyld dator.
Det unika/ovanliga med det. är väl att utvecklingen går åt mer mekanik.
Jag brukar råda min vän att ringa rörmakaren, när datorn krånglar.
Som sagt, det finns en rad olika skäl till att ansöka om patent.
Någonstans har jag läst eller hört att det är ca 5% av patenten i världen som genererar 95% av inkomsterna. Det säger en del. Många patent stannar på idéstadiet, och var kanske aldrig avsedda att bli något.
Tack för den kunskap om patent som du delar med dig av.
Det finns en lång tradition bland japanska bolag (åtminstone bland de någotsånär stora) att de (flesta) anställda arbetar hela livet för samma bolag.
Kompetenta medarbetare kommer och går alltså knappast lite hipp som happ i Japan, även om traditionen med livstidsanställning håller på att luckras upp lite.
Att byta, köpa och sälja patent är mycket vanligt i Japan. Om jag inte är felunderrättad så var det inte Minolta som uppfann autofokustekniken för spegelreflexkameror som det kameramärket är känt för. Inte heller var det Olympus som uppfann OTF-blixtljusmätning (OTF = Off The Film) som det bolaget är mycket känt för att ha introducerat på marknaden.
(När det gäller Minolta handlade det dock, åtminstone delvis, om patentintrång).
Finns en vätskekyld canon Eos R5 och jag gissar att canon "lånat" konceptet därifrån.
https://youtu.be/X1u-9YqrIJc
Kärnan i Canons uppfinning är att kyla med en magnetisk vätska. Det verkar ytterst osannolikt att Canon skulle ha lånat konceptet från en Youtube-video. Deras patentingenjörer är garanterat mer professionella än så.