Mer premiumläsning
Test: Wacom Movink 13 - perfekt tillbehör på resa
Fotosidan testar
Plus
En pekskärm med trevliga specifikationer kan vara något för dig som ofta jobbar med bilder på resor och gör uppdrag utanför studion. Lätt att koppla in och använda, och fungerar dessutom som extraskärm till Android. Vi gillar Wacom Movink 13 skarpt men önskar att den hade ett lägre pris – eller fler inkluderade tillbehör.
Läs mer...
15 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Förutom specifik info om R5 så får man även utmärkt förklaring av allmänna problem som rolling shutter och annat.
En kamera som platsar på önskelistan men som är väldigt dyr.
MVH Janne
Det påstås ju att det ska komma en motsvarighet till 1DX Mark III nästa år. En R1. Ska bli intressant att se om prisnivån kommer tillbaka till nivåerna när de första 1Ds lanserades för runt 100000 kronor.
https://photographylife.com/canon-eos-r5-vs-nikon-z7-vs-panasonic-s1r-vs-sony-a7r-iv
Modern look? De ser ut som min första Canon från 1975. Är skribenten bara 20 år gammal, kanske?
/Stephan
Men vem bryr sig om hur en kamera ser ut? Det viktiga är väl hur bilderna ser ut?
Håller med dig, och just kommentaren om utseenden var ju väldigt både märkligt, och även (som Per är inne på) lite malplacerat i en teknisk och funktionell översikt och jämförelse.
Men om vi nu ändå är inne på formgivning (som jag själv tycker är intressant, och viktigt för att jag skall gilla produkter, och gillar man sin utrustning så tar man även bättre bilder med den är jag övertygad om), så finner jag denna jämförelse mellan "bullighet" och "kantighet".
Mest bullig; Canon.
Mest kantig; Sony, men med Panasonic på god andra plats.
Nikon är någonstans mitt emellan alla.
Sedan håller jag inte med författaren om vad som är modernt, och skulle nog tvärt om säga (även om jag själv inte alls bryr mig om vad som är modernt) att det snarare är Sony( och Panasonic) som nog ser klart modernare ut i designen, och Canon (och Nikon) lite mer gammaldags.
/Stephan
Jag fotar aviation idag med EOS 5D mark III och har även en 90D som är en intressant kamera. Det jag upptänker med 90D när jag fotar exempelvis en Spitfire som flyger i ca 400-500km /h när jag samtidigt har slutartid 1/125 med 500mm objektiv är konstig rörelseoskärpa. Jag ser samma sak på exempelvis en rallytävling när jag fotar på 1/60 med 90D. Detta även om panoreringen sitter som den ska. På en guppig grusväg så rör sig bilen i alla riktningar, upp, ner sidledes och i djupled (bakdelen av bilen). Jag ser inte detta som ett problem med mina gamla 5D III utan bara på 90D. Att en dag i solljus fota med skärmen kommer inte funka, jag måste se genom sökaren för att se vad jag håller på med. Kommer jag uppleva samma problematik med R5:an tror du? Är 1DX III helt enkelt ett bättre val för mig då den har mindre upplösning?
Om du funderar på 1D X Mark III så kanske det är läge att vänta in Eos R1 (eller vad toppmodellen ska heta). Den kommer med all säkerhet ha bättre autofokus och troligen mycket effektiv elektronisk slutare utan rörelsedistorsion (rolling shutter).
Jag har inte testat den själv men läste att ett minus var att sökaren upplevdes som lite mörk vid solsken. Hur är sökaren i jämförelse med EOS R i solsken?
Går stora displayen att ge en extra boost i ljushet som på EOS R, grymta bra när man kollar på skärmen i solsken.
Kan någon ge input hur de stora filerna är att jobba med, min erfarenhet från 5Dsr var att datorn fick kämpa och det laggade ibland, jag var tvungen att vara så noggrann vid exponeringen att fokusen skulle sitta exakt och kameran behövde vara så stilla och i post var det lika noggrant för att få ut max så inte bruset skulle ta överhand när man lyfte skuggorna. Jag tröttnade på den och gick ned i megapixel till 30mp som 5DIV och EOS R som blev så mycket enklare, mera flexibla filer och speciellt snabbare att jobb med. Skulle verkligen uppskatta lite input från någon om detta. Det är en viktig aspekt när man jobbar yrkesmässigt med sina kameror, det måste gå undan.
Är det någon som använder den med Profotos blixtar B1, B10, B20 osv, synkar den väl på korta tider ovanför blixtsynktiden, funkar allt som det ska?? Profoto gör ju reversed engineering och det finns ingen garanti för att blixtarna kommer att funka perfekt med alla framtida kameror...
Filerna i CRAW blir mellan 15 och 30 MB beroende på motiv. Jag har en 11 år gammal Mac Pro (dock maxad) och den har inga som helst problem med filerna i Adobe Camera Raw.
Eos 5Ds R har en äldre sensorkonstruktion där A/D-omvandlaren sitter utanför sensorchipet. Det gör att den analoga signalvägen är lång och det därför uppstår brus. Det syns när man drar upp skuggorna. Detta har Canon fixat från 5D Mark IV (med undantag för 6D Mark II och Eos RP). Canon Eos R5 har bäst bildkvalitet från någon Canon hittills.
Jag använder Eos R5 ihop med Profoto B1, B10 Plus och A1. HSS funkar som det ska. Det enda problemet är att TTL-sändaren inte klarar av riktigt snabb serietagning, men det har inte med kameran att göra utan är en begränsning i sändaren.