Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
55 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Hade det varit perfekt rent tekniskt och i färg hade man nog ifrågasatt om det var arrangerat!
-J!
Nu må jag låta påhoppande, men jag tror verkligen inte att de fotografer som ifrågasätter bilden är särskilt intresserade av fotografi som konstform egentligen.
Det kan vara tur eller erfarenhet hos fotografen, men de ljusa zonerna på mannen och babyn ger ju innehållet.
Med lågbrus (och färg) hade allt detta gått förlorat! Med färg hade man ju kunnat diskutera färgbalans för att ytterligare ifrågasätta det tekniska, så drt är ju synd det är S/V ;-)
-J!
Att gnälla över det tekniska i en sådan bild är som att skratta åt kvaliteten på duken Mona Lisa är målad på. Det visar bara att den som klagar är en idiot.
Se'n kan man tycka vad man vill om bildvalet, jag tycker inte bilden e så speciell, man kanske kan kalla den nymodern, med kornliknande struktur å litet action och oskärpa å sån't.
Allt e ju en smaksak.
Capa tog sin bild med en analog kamera, och skakade så han knappt kunde hålla kameran stilla,
för det va en del beskjutning där Capa va och fotade, å så missade man en del se'n i framkallningen,
om man nu skall jämföra bilder från olika tider.
Jag håller med Bengt om att bilden kanske inte är nyskapande i uttrycket men innehållet tycker jag står sig bra på egen hand utan hänsyn till teknik eller jämförelse med Capa m.fl.
F
Bilden är tagen under knepiga förhållanden för foto.
Om man publicerar en sådan här artikel tycker jag att det är lite journalistiskt klent att hänvisa till "flera fotografer på Facebook" och en "känd bildjournalist"? Vi kan väl åtminstone få veta vem den sistnämnde är. Eller har han/hon uttalat sig anonymt?
F
Isåfall borde väl någon av de bilderna vunnit istället..?
Med det underlag som står oss till förfogande (dvs att just denna bild vann) är det rimliga att anta att den faktiskt var bästa bild.
Men samtidigt finns det alltid någon som gillar dem, det tycker jag är skönt.
Och hur skulle livet vara om vi inte hade bilder att tycka något om? Så tråkigt det skulle vara.
Sedan ser det ut som vanligt vilka kameror som används till vinnarbilderna
canon 28
Nikon 10
Sony 1
pentax 1
fuji 1
grand slam som vanligt för canon. Det som tydligt syns är att sony har rasande svårt att ta plats upp på toppen tillsammans med ca/NI o att canon har ett starkt fäste bland yrkesfotografer trots sämre DR o så vidare. Frågan är varför Nikon trots bra kameror aldrig når ända fram? Där canon alltid varit bättre är på ergonomi o objektiv linjen visserligen är det jämnare på optik sidan men dom har oftast en edge där.
Att andra fotografer klagar på bilden känns mer som dåliga förlorare o just inom foto där en jury ska utse vilken bild som är bäst är ett lotteri hur dom ska döma. Men oavsett så måste bilden innehåll gå före teknisk kvalitet men det måste självklart finnas en brytpunkt där bilden till slut kan vara för dålig i tekniken o var den går får juryn avgöra. I detta fall tycker jag att det är ok men på gränsen för min grundtanke är att en bild ska se naturlig ut o brus är alltid ok typ som korn men bandning? det är inget naturligt inslag en bild om man inte kör canon 5D mark 2.
Jag känner en av medlemmarna i juryn. Han är Nikon-ambassadör och det har inte framförts några skäliga misstankar om att det skulle påverka urvalet. Eftersom det inte syns på bilderna så blir det ju faktiskt rätt svårt att förfördela ett visst kameramärke.
Förhoppningsvis så sitter Nikonambassadören med i juryn pga sina kvalifikationer.
De yttre förhållandena är så dåliga att inte ens riktigt bra grejor räcker till för att åstadkomma teknisk perfektion och det ger oss en bild som skulle varit något helt annat om förhållandena varit lite bättre. Jag tycker bilden vunnit i intresse mycket just på bristen på perfektion.
Jag har sett sånt i andra sammanhang också där exv. en kvinnlig franska fotograf tagit isbjörnsbilder under verkligt svåra förhållanden (på Svalbard tror jag) som blivit helt magiska inte minst för att bildens brus förstärkte effekterna av det snöfall som just pågick i det mycket sparsamma nordliga vinterljuset.
De som inte spelar, photoshoppar elelr håller på med video bryr sig förstås inte lika mkt om racet.
På kamerasidan, racet fortsätter, många tror att nu är de flesta nöjda och tittar bort ett tag och så plötsligt kommer kameror som är extra ljuskänsliga, brusfria eller spegellösa...utvecklingen står inte still även om de stora stegen tagits. Vem säger nej till en kamera som kan fota i en fjärdedel av ljuset än vad som var vanligt för tre år sedan med bibehållen kvalitet?
"En etablerad bildjournalist menar att det finns flera liknande bilder med högre teknisk kvalitet".
Ja, men vad kul!
Ger dessa "liknande" bilder exakt samma upplevelse för betraktaren?
Är det ISO-inställningen, ljuskompositionen, antalet pixlar eller något annat som den "etablerade" navelskådaren upprörs över??
Hur många gånger skulle mannen behöva lyfta barnet genom taggtråden för att denne "etablerade" bildjournalist skulle bli nöjd?
Kom in den riktiga världen där verkliga händelser utspelar sig, utan att någon har tid eller kraft att regissera !!
"…you can’t use a flash while the police are trying to find these people, because I would just give them away. So I had to use the moonlight alone." -Warren Richardson
Varför skall det finnas en enda pappa som måste ta sitt barn genom stängsel.
Vad det gör ont i mitt hjärta.
Vi bör alla som slipper uppleva detta känna stor tacksamhet
även till fotografen som visar oss denna verklighet.
Gun-Inger som förstår juryn.
Är det genomslagskraften i den? Är det att det händer något starkt? Är det att den påverkar världen?
Anledningen till att jag frågar är för att jag ställer vinnarbilden mot bilden med den döda och uppsköljda Aylan (Alan?) och tycker inte vinnarbilden har påverkat omvärlden alls som pressbild utan har gått igenom helt anonymt tills nu…iaf jämfört med Aylanbilden, som inte ens får ett hedersomnämnande.
Det var väl ändå Aylanbilden som belyste hur illa flyktingkatastrofen var, det var väl ändå Aylanbilden som gjorde flyktingsituationen till en världsnyhet, det var väl ändå Aylanbilden som gjorde att folk delade bilder på döda barn på Facebook för att visa hur illa det var, det var väl ändå Aylanbilden som gjorde att frivilligorganisationerna samlade in rekordstora belopp, det var väl ändå Aylanbilden som…
Jag säger inte att denna bild är dålig, men det är väl inte denna bild folk hade kommit ihåg om det inte var för denna tävling…eller har jag helt fel?
Eller är det någon som inte vet vilken bild jag menar?
Ifall Aylanbilden var med i tävlingen: då undrar jag ovanstående.
Ifall den INTE var med: då urholkar det väl statusen på tävlingen? ”Njae, de starkaste bilderna var inte med pga…
Men som sagt: jag har ingen aning om bilden var med öht. Jag känner bara att Aylanbilden slog hårdare än vinnarbilden.
Om det är det förra är årest vinnande bild överlägsen "Aylanbilden". För Aylanbilden säger faktisk väldigt lite om vad som har hänt. Det kan vara vad som helst, en misslyckad fisketur t.ex. Som stöd till en text om flyktingkatastrofen är den förstås utmärkt men på egen hand inte särskild intressant.
Om det är det förra är årest vinnande bild överlägsen "Aylanbilden". För Aylanbilden säger faktisk väldigt lite om vad som har hänt. Det kan vara vad som helst, en misslyckad fisketur t.ex. Som stöd till en text om flyktingkatastrofen är den förstås utmärkt men på egen hand inte särskild intressant.
På samma sätt som den här bilden som visar hur tufft det är att ta sig in i USA då Obama ökat gränsbevakningen till…ehhh…Kanada?
Alla dessa bilder behöver väl sin bakgrund för att bli starka?
Personligen tycker jag att Aylanbilden står för sig själv. Men ja, det är inte samma händelserika scen.
Men Aylanbildens stillsamhet tycker jag visar MINST lika mycket vad flyktingarna går igenom.
Jag har dessutom absolut ingen aning om vilken text Aylanbilden stödjer.
På något sätt måste fotografens skicklighet och intentioner spela in i juryns bedömning, annars skulle en automatisk övervakningskamerabild eller ett satellitfoto som avslöjar något viktigt kunna plocka hem förstapriset.
Nyhetsfotografens kanske viktigaste förmåga är att vara på rätt plats vid rätt tidpunkt, det gäller både Himmelska Fridens torg, napalmflickan och Aylan.
Skulle det gå lika bra att ändra färgerna? Göra en grön jacka röd?
Har själv inget emot svartvitt, men det blir ju ändå en slags manipulation tycker jag - det skapar en helt annan känsla i efterbehandlingen än den ursprungliga färgbilden.
Borde vara en egen kategori kanske :)
Vinnarbilden är tagen med månen som enda ljuskälla. Med det i åtanke tycker jag att bilden överensstämmer ganska bra med verkligheten och beskrivningen längst ner.
Min poäng är det troligen är mycket svårt att särskilja en grön jacka från en röd jacka i månljus. Och att våra ögon mer eller mindre skulle uppfatta omgivningen som svartvit.
En mycket skarp och brusfri färgbild skulle, sett genom mänskliga ögon och dess begränsningar, vara mer orimlig än vinnarbilden.
https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96ga#Tappar_och_stavar
>>Stavarna är mycket ljuskänsliga, vilket gör att de fungerar även i mörker. Det är de här cellerna som gör att människor och djur kan se i exempelvis månljus. Dock kan de inte skilja mellan olika färger, och de har dålig synskärpa (det vill säga de har svårt att skilja på detaljer). Det är därför som saker verkar få mindre färg, ju mörkare omgivningen blir.<<
Det ska tydligen finnas liknande bilder med mycket bättre kvalitet. Gissar att det faktiskt är den dåliga kvaliten som gjort att denna bild vunnit. Och då är det lite oavsiktligt pga kamera och ljus.
Jag vet fotografer som tycker en bild ska vara planerad och inte bara fångad.
Själv gillar jag ögonblicksbilder även om jag störs av ovan bilds kvalitet samtidigt som jag ser att bilden gör sig bättre "dålig".